Zadelnood..!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:08

Tja je probleem ken ik maar al te goed. Mijn eerste reactie: nooit een zadel kopen als de merrie drachtig is!
Merries zijn per dracht anders gevormd. Het verschilt dus steeds. Een voorsingel helpt slechts tijdelijk en over twee maanden komt gegarandeerd weer ellende. Je merrie blijft veranderen en je kunt niet steeds aan je zadel gaan sleutelen.

Ik reed in de laatste fase (vanaf 8 maanden) altijd zonder zadel. De merries hebben dan toch al een hekel aan zo'n knellend ding.
Bovendien ná de dracht veranderen ze wederom in bouw en na de zoogperiode wederom. Nee meestal is het dweilen met de kraan open. Misschien als je merrie niet lekker zit zonder zadel iets van een barebackpad proberen. Die zijn niet zo duur en geven je wat meer houvast.

Succes!

WinBinChes

Re: Zadelnood..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:54

De schoft breedte veranderd door de dracht niet, ik heb in ieder geval nog nooit een merrie daar drachtig gezien.

Hoe het ook zij, de TS heeft een ZM geraadpleegd en die heeft haar naar tevredenheid geadviseerd. Dus dan houdt het voor ons een beetje op. Al zijn de adviezen natuurlijk goedbedoeld.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:56

Een zadel heeft meer draagvlakken dan de schoft alleen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:01

Pessade schreef:
Een zadel heeft meer draagvlakken dan de schoft alleen!

Maar de kamerbreedte zit hem voornamelijk in de schoft ;)

Als een paard dikker is, of achter de schouders juist dun, heeft meer te maken of je rond zadel moet hebben, de plaatsing van de kussens, de vulling van kussens, maar een breder zadel ( dus een bredere kamermaat) heeft niks uit te staan met een dikke buik.

Wat ik met de post dan ook wilde zeggen, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt, de ZM heeft er naar gekeken en die weet er wel wat meer van dan wij. En dat blijkt ook wel uit sommige goed bedoelde reacties.