Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:22

Ja het zadel past gewoon goed laat ik elk half jaar controleren.
Ze krijgt wondjes van het schuren van de dekjes. Op de plek waar het dekje ophoudt bij de rand zeg maar.
Maar ze heeft een heel gevoelig huidje. Met halsters en dekens moet ik ook oppassen. Anders staat ze helemaal onder.
Is wel erg vervelend. Vorig jaar liet ik haar door de stal buiten zetten. En die mensen willen de halsters in de wei niet afdoen. Resultaat was allemaal bloedende wondjes. Heb toen een halsband voor de gekocht. Inmiddels zet ik der zelf buiten en kan ze de halster gewoon uit.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:19

Omdat mijn zadel dan net iets beter ligt aangezien het bontje wat versmalt. Bij een op maat gemaakt zadel is een bontje absoluut niet nodig. Als je het wel wil gebruiken moet je het zadel breder laten maken, is mij altijd verteld. Je kunt in ieder geval niet met een bontje en een zadel welke precies breed genoeg is rijden.

Bovendien heb ik opgemerkt dat bij het doorzitten (Fries paard dus explosieve gangen en ik die geen doorzitheld is) het paard zich makkelijker ontspant.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:31

Ik gebruik nu een bontje omdat mijn pony nog totaal geen spieren heeft en veel te magertjes is. de zadelmaker is al meerdere malen langs geweest om het zadel aan te passen maar hij blijft schuiven. Met bontje blijft hij netjes liggen en zodra er wat spieren bij zijn komt de zadelmaker opnieuw Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:33

Ik rij niet met bontje, mijn zadel is nu net op maat gemaakt, dus dan verpruts ik de pasvorm alleen maar. Ik rijd nu zonder dekje, met alleen een anti-slip matje...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:43

ik rij nu met bontje op advies van de zadelmaker. lessy heeft namelijk anderhalf jaar op rust gestaan vanwege blessures (voor hele verhaal zie profiel) en daardoor miste hij vooral naast zijn schoft spieren. daardoor viel me zadel voorover. achter ligt het zadel wel goed. de zadelmaker wilde hem wel opvullen maar het was beter om met een bontje te rijden. hij zou namelijk alleen de voorkant opvullen omdat de achterkant dus niet nodig was. daardoor krijg je dus dat de voorkant meer vulling bevat dan de achterkant en daardoor krijg je weer ongelijke druk. nu heb ik een bontje waar vulling inzit die je er uit kan halen. ik heb de vulling in de achterkant er nu dus uit en in de voorkant laten zitten. en me zadel ligt nu goed. de zadelmaker zei ook dat ik over een half jaar het bontje waarschijnlijk niet meer nodig heb omdat hij dan zijn spieren weer zo'n beetje terug heeft.
het bontje is ook belangrijk voor zijn spier ontwikkeling. doordat het zadel voorover lag, konden zijn spieren zich niet ontwikkelen, maar als het zadel aan de voorkant opgevuld zou worden kon dat ook niet, vanwege de extra druk, vandaar ook dat het bontje voor lessy dan het beste was.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:26

Om eerlijk te zijn vind ik dit een heel vreemde redenatie. Dus een pad wat aan de voorkant dikker is dan aan de achterkant, is wel oké. Maar je zadel aan de voorkant iets bijvullen is niet oké? Volgens mij bereik je met iets bijvullen aan de voorzijde exact hetzelfde effect, dus dat van die druk die er dan zou ontstaan kan ik niet rijmen. Juist met wol gevulde kussens kun je aanpassen, das nou net het voordeel tov latex kussens of cair.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:25

aslo schreef:
marleen_usar schreef:
Dat klopt, volgens mij als je zadel goed ligt heb je toch niks meer er onder nodig?

Dus dan hoeft een dekje of pad ook niet.

nee, pad hoeft ook niet, als je zadel goed past heb je dat allemaal niet nodig, is er alleen om het zweet op te nemen Knipoog

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:27

ik gebruik trouwens alleen een bontje voor de sier en als ik veel ga springen, wij hebben eentje van echt lamsvel die de ligging van het zadel niet verandert, maar wel schokken enz opneemt Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:17

tummert schreef:
nee, pad hoeft ook niet, als je zadel goed past heb je dat allemaal niet nodig, is er alleen om het zweet op te nemen Knipoog

Juist, het hoeft ook niet. Dekjes etc zijn idd puur bedoeld voor de zweetopname. Alleen werkt een (lams)bontje daarin dus vele malen beter. Bovendien vormt lamsvel geen voedingsbodem voor bacteriën, neemt dus (heel veel) zweet op zonder nat te worden. Nivelleert temperatuurverschillen (wordt niet koud, gaat niet broeien) en bevordert de bloeddoorstroming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:27

ik heb een keer gelezen dat er ook sier bontjes zijn, dus wel met zo'n rand maar de onderkant is gewoon katoen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:34

Een bontje gebruik je als je zadel niet goed past of als je een paard hebt met een gevoelige huid.
Verder kan ik me persoonlijk geen andere reden voorstellen om een bontje te gebruiken.
En dan is dat over medicinale lamsvel bontjes.

Schokdemping etc door een bontje lijkt mij niet echt voor de hand liggen. Als je uitrekent met wat voor een snelheid iemand om een zadel terecht komt, dan kan geen bontje daar tegenop om de schokken te dempen.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:46

Ik gebruik geen bontje. Ik vind het wel erg mooi, maar mijn zadel past goed en dus doet het meer kwaad dan goed. Ik begrijp dat velen een bontje gebruiken omdat hun zadel niet goed past, maar eigenlijk vind ik dat ze dan dat geld beter kunnen uitgeven aan het passend laten maken van het zadel Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:51

ik rijd ook met bontje, omdat der spieren er niet zitten, en het bontje dit tijdelijk opvult.

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:21

Ik gebruik ook altijd een bontje. Gewoon goed voor de rug en het schokt minder. Kan dus iig geen kwaad Lachen

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:37

Ik heb een bontje gebruikt toen het zadel niet helemaal perfect lag.
Bij mijn nieuwe zadel heb ik 'm er niet onder liggen, zadel past perfect & waarom zou je er dan nog wat tussen proppen..?

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:39

Ik gebruik ook geen bontje. Mijn zadel ligt pefect.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 07:57

ik wil een bontje kopen omdat normale dekjes gigantische schuurplekken achterlaten...
heeft iemand anders hier ook last van?

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:46

nooit. Als je zadel goed past heb je bontjes en dergelijke dingen niet nodig.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:08

In principe nooit. Met een springwedstrijd nog wel eens omdat Donja nog wel eens heel fout uitkomt en ik dan zo lekker keihard in het zadel terugklap.