welk bit heb je en waarom ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: welk bit heb je en waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:20

Happy Mouth bit, dubbel gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:21

Ik heb geen bit en rijd bitloos.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:40

Ik rijd hem meestal met enkelgebroken bustrens, maar merk dat ie beter ontspand op een dubbelgebroken trensbit.. Dus die houd ik er nou maar in.. Lachen

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:12

marenmar85 schreef:
In de rijbak rij ik met een dubbelgebroken, omdat daar mijn paardje goed oploslaat en het is geen streng bitje

maar en nu komt het..... waar ik me soms best voor schaam maar op het moment geen andere oplossing nog heb, rij ik door het bos met een passoabit en slofteugel, puur en alleen maar omdat mw zo heerlijk overenthousiast word en ik er niet meer kan houden.
Gaat wel steeds beter, begint goed te luisteren (heb het paard net). Dus hoop dat ik van de zomer gewoon met mijn dubbelgebroken bitje door bos kan. ( dan zou ik echt zo blij zij)

eva schreef :
Dan ga je toch nog niet het bos in??? zo denk ik dan. Je schaamt je voor het feit dat je zo moet rijden, en het is ook niet het meest vriendelijk. Dan ga je toch niet? Zorg je toch dat je haar in de bak 100 % onder controle hebt en ga je het zo opbouwen....

waarom zou ik het bos niet in mogen??? moet ik mijn paard verplichten ( omdat ze zo heerlijk enthousiast is) om elke dag lekker in de rijbak rijden omdat ik dat wil .....?
ik vind dat je best plezier in het rijden mag hebben hoor en door bos rijden gaat al steeds beter, dus ik blijf het gewoon doen

goh ik haat echt mensen die elkaar lopen af te zeiken op een topic Boos!
doe gewoon normaal en geef elkaar gewoon tips daar is bokt toch voor ??? Haha!
afzeiken doe je maar ergens anders

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:17

buiten en in de bak rij ik momenteel met een enkel gebroken dtrens met koperen rolletjes tegen vastpakken. Dit bit is niet heel dik, maar ligt goed in de mond van het paard. Op een dik bit is ze niet te rijden, die ligt niet fijn in de mond.

Zowel buiten als in de bak is ze hier fijn op te rijden. Ik reed af en toe, asl ze te gek werd met een pelham buiten en dan op de bovenste teugel. bij overenthousiastme kon ik de onderste erbij pakken. Maar ik moet zeggen dat de rolletjestrens het goed doet.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:16

marenmar85 schreef:
marenmar85 schreef:
In de rijbak rij ik met een dubbelgebroken, omdat daar mijn paardje goed oploslaat en het is geen streng bitje

maar en nu komt het..... waar ik me soms best voor schaam maar op het moment geen andere oplossing nog heb, rij ik door het bos met een passoabit en slofteugel, puur en alleen maar omdat mw zo heerlijk overenthousiast word en ik er niet meer kan houden.
Gaat wel steeds beter, begint goed te luisteren (heb het paard net). Dus hoop dat ik van de zomer gewoon met mijn dubbelgebroken bitje door bos kan. ( dan zou ik echt zo blij zij)

eva schreef :
Dan ga je toch nog niet het bos in??? zo denk ik dan. Je schaamt je voor het feit dat je zo moet rijden, en het is ook niet het meest vriendelijk. Dan ga je toch niet? Zorg je toch dat je haar in de bak 100 % onder controle hebt en ga je het zo opbouwen....

waarom zou ik het bos niet in mogen??? moet ik mijn paard verplichten ( omdat ze zo heerlijk enthousiast is) om elke dag lekker in de rijbak rijden omdat ik dat wil .....?
ik vind dat je best plezier in het rijden mag hebben hoor en door bos rijden gaat al steeds beter, dus ik blijf het gewoon doen

afzeiken doe je maar ergens anders

ten eerste ze hoeft je er niet voor de schamen, ik heb precies hetzelfde probleem gehad en heb er toen ook meteen een pasoa ingehangen en later gekeken naar een ander bitje. en om nou te zeggen dan moet je maar niet het bos in ?? je moeder zegt toch ook niet als je geen spruitjes lust nou ga dan maar niet meer eten ( beetje stom voorbeeld maarja ) en het laatste wat je schrijft:
afzeiken doe je maar ergens anders. daar ben ik het helemaal mee eens !

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:24

ik rijd gewoon met een enkel gebroken watertrens van stübben. mijn 3-jarig paard loopt er goed mee, bij de vorige eigenaars werd hij ook op dit soort van bit gereden.

Merlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:33

Ik rijd mijn verzorgpaard met een heel licht speelbitje, er zit tevens een anti-zaag stang op, zeg maar. Geen idee waarom. Het kan zijn omdat ik niet de enige ben die haar rijd.
Ook hebben we een ongebroken trens, maar die is alleen voor een 11-jarig meisje die er Woensdags op rijd. Maarja, ze is klein en mijn verzorgpaard is groot en sterk. Ik heb er ook wel eens moeite mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:41

Merlina, een ongebroken trens is juist een ontzettend zacht bit.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:43

geen bit Haha!
waarom zou het niet weten had ik zin in en gaat ook nog super ook Tong uitsteken

maar anders rijd ik met een scharen bit met brug in het midden (rijd western)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:45

Mijn eerste paard was ook op ongebroken trens gereden voordat ik m kocht, nou die had me toch een betonnen bek met een gewone trens erin. heeft lang geduurd voordat ik daar weer een rem op had.

Ik rij zelf het liefste met een dubbelgebroken watertrens, maar als het voor het paard nodig is zal ik dat wel aanpassen

Merlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:46

Mizora schreef:

Oh, mij is verteld dat hij zwarder is. Dan heb ik dus of de verkeerde uitleg gekregen of ik benoem het verkeerd. Ik moest laatst wel met dat bit rijden, ze liep er gevoeliger mee dan met het bit waar ik normaal mee rijd. K zou eens foto's maken en ze posten..

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:59

Een simpel enkel gebroken trensje! Daar loopt hij goed op Lachen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:17

Ik heb het zelfde bit als Mizora.
Tot nu toe doet hij het er erg fijn op met z'n kleine bekkie (KWPN-er met maat 11,5).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:18

verder nog mensen met een leren bit?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:39

Merlina schreef:
Mizora schreef:

Oh, mij is verteld dat hij zwarder is. Dan heb ik dus of de verkeerde uitleg gekregen of ik benoem het verkeerd. Ik moest laatst wel met dat bit rijden, ze liep er gevoeliger mee dan met het bit waar ik normaal mee rijd. K zou eens foto's maken en ze posten..

http://www.bokt.nl/wiki/Afbeelding:Onge ... renzen.jpg

Dit zijn ongebroken trenzen, veel mensen vinden ze zwaarder omdat ze geassocieerd worden met een stang (bit met hefboomwerking). Het kan wel dat het paard er beter mee liep, dan beviel het bit haar gewoon beter. Het is een bit dat voornamelijk op de tong inwerkt, nauwelijks de lagen en geen inwerking heeft op het gehemelte.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:45

Ik heb een watertrens, dat is volgens mij het meest normale bit, en Saar(Czarina Lovers ) loopt er fijn mee..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:32

Ik heb een dubbel gebroken trens voor Passie, heel licht bit . Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:44

Wij gebruiken voor alle 3 onze paarden een KK Conrad Ultra in aurigan. Zowel de 16 mm als de 18 mm.
Uit wetenschapelijk onderzoek is gebleken dat dit bit het beste in de paardenmond past. Ik gebruik het, na jaren van alles te hebben geprobeerd, al zeker 7 jaar. Echt een super bitje, ik heb aan al mijn hoofdstellen zo'n bitje zitten.
Voor degene met een wat kleiner budget is ook de HH Gold Brass dubbel gebroken een aanrader.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:54

KK Conrad Ultra D-Ring Haha! Is een anatomisch gevormd dubbelgebroken bitje, 15 mm dik van aurigan. Wel een dun bitje maar mijn paard heeft een klein mondje dus een dikker bit werkt voor hem eigenlijk alleen maar scherper in, sinds ik met dit bit rij is hij veel fijner in de aanleuning geworden. Heb lang zitten twijfelen omdat het voor een arme student toch best wel duur is voor "maar een bit", maar heb er nooit spijt van gehad.

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:10

Hallo,

Ik heb voor mijn IJslander een
Hilbar dubbelgebroken bitje:D
simpel, maar het werkt super!