Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:04

dubbel gebroken is over het algemeen zachter, maar het bit is zo zacht als de hand waarmee het gereden word Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:20

Nouks, ik ken helemaal wat je noemt. Dus het heet pullen, ik weet er alles van en dat met die slof zo strak mogelijk van mijn vorige eigenaar dus ook..

Ik heb lees, 6 jaar! zo buiten gereden en het was helemaal niet leuk, ik was ook altijd gesloopt, soms had ik niet helemaal meer de energie om van het paard af te komen. Nu sinds 2 jaar een pelhamstang met 2 teugels. De enige spieren die ik nodig heb zijn mijn vingerspieren. Verder gewoon los teugeltje en als ik aanneem is het "oke, oke"..

Dat zielige met zijn mond open op een los teugeltje en maar vol met die nek erin vooruit duwen en hangen, zal wellicht frustratie zijn van wat hij in zijn jonge jaren heeft moeten doen. Alleen je loopt wel voor lül met je paard, want iedereen denkt dat je trekt en dat hij zijn mond open doet omdat je zo hard trekt, maar hij is degene die trekt, als er maar een waslijn aan zit. Eigenlijk best zielig, maar volgens mij krijg je dat er nooit meer uit.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:21

Wil iedereen er alsjeblieft even rekening mee houden dat het hier om TS en haar situatie gaat. Ik zie het al gebeuren dat ze een pelham erin gaat gooien, in dit geval, lijkt me dat absoluut niet juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:23

russel schreef:
[***], ik ken helemaal wat je noemt. Dus het heet pullen, ik weet er alles van en dat met die slof zo strak mogelijk van mijn vorige eigenaar dus ook..

Ik heb lees, 6 jaar! zo buiten gereden en het was helemaal niet leuk, ik was ook altijd gesloopt, soms had ik niet helemaal meer de energie om van het paard af te komen. Nu sinds 2 jaar een pelhamstang met 2 teugels. De enige spieren die ik nodig heb zijn mijn vingerspieren. Verder gewoon los teugeltje en als ik aanneem is het "oke, oke"..

Dat zielige met zijn mond open op een los teugeltje en maar vol met die nek erin vooruit duwen en hangen, zal wellicht frustratie zijn van wat hij in zijn jonge jaren heeft moeten doen. Alleen je loopt wel voor lül met je paard, want iedereen denkt dat je trekt en dat hij zijn mond open doet omdat je zo hard trekt, maar hij is degene die trekt, als er maar een waslijn aan zit. Eigenlijk best zielig, maar volgens mij krijg je dat er nooit meer uit.

Precies! Eindelijk iemand die precies begrijpt wat ik bedoel. Inderdaad, een pullend paard sloopt je compleet buiten. En ik maar braaf volhouden op dubbelgebroken trensbitje, want het zou toch ooit beter moeten gaan en buitenrijden op een trensje zou gewoon mogelijk moeten zijn. In de theorie: ja. Maar ik weet 100% zeker dat zowel mijn paard als ik nu (nog) veel meer plezier hebben in het buitenrijden dan eerder, puur door een ander (scherper) bit.

Anoniem

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:26

Myukii schreef:
Maar, wat ik me dan afvraag.. Zit het niet tussen jóúw oren? Knipoog Want als je nu met lange teugel kan stappen, waarom kon dat dan eerst niet? Geen druk in zijn mond is geen druk in zijn mond, of dat nu met dubbelgebroken trensje is of een pessoabit! Of zit ik dan ergens helemaal verkeerd met mijn gedachten? Tong uitsteken

Dat snap ik dus ook niet met mijn paard. Stappen met lange teugel kan ik wel, maar hij kan besluiten dat we maar eens moeten gaan draven en dan heb ik hem niet meer terug. Met de stang zal hij dat nooit proberen. Paarden zijn toch niet zo stom, denk ik dan. Maar waarom wel kwallen met een dubbelgebroken bitje en niet met de stang, ik ben juist van de losse teugels. Volgens mij ligt een dubbel en enkelgebroken bitje nl helemaal niet stil en fijn in de mond zoals iedereen denkt. Het werkt altijd in, ook als ze er op knabbelen. Op een stang knabbelen is moeilijker, maar ik vind hem wel rustiger in zijn hoofd.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:34

@ dudieforever

dudie heeft een D bit met rolletjes omdat dudie nog wel eens het bit wou vast pakken,
Dit bit heeft hij al zolang hij op de vossenberg rond huppelt...en deed het hier prima op...

Mag ik vragen trouwens waarom je niet op mn pbs reageert?
je hebt verscheidende topics over dudie lopen en over problemen waar je tegen aan loopt,
Terwijl de oplossing vlak bij je huis is, je kan de vossenberg ook vragen waarom ze toen voor zon bit hebben gekozen en hoe je dudie moet rijden..
Zoals ik al eerder zei ik ken dudie al vanaf zn 7e, inmiddels is hij 19..
dus als je vragen hebt....stel ze dan gewoon..
in plaats van zelf te gaan lopen kloten...
Ik lees dingen over martingaal en onder je weg lopen...

Mijn advies is ga op les meid...dudie is een hele brave fijne pony , die leuk kan lopen en absoluut niet gemeen is..
En het feit dat het zo lang manege pony is geweest ,bewijst maar weer hoe goeie pony het is ,maarja het gaat niet vanzelf he..

Desnoods wil ik ook nog wel bij je langskomen om je wat tips te geven..

vredalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:02

Ik gebruik bij jonge paarden met een gevoelige mond enkel dubbel gebroken bitjes

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:16

ooh sorry, dat ik niet op je PB 's reageerde, kreeg er zoveel Tong uitsteken .

maar idd hij liep met D trens, met die rolletjes, maar die verschoven, en kan dus zijn tong tussenkomen, dus daarom rijd ik daar niet meer mee, omdat ik geen rolletjes meer wil.

maar volgens mij stoppen ze er ook gewoon wat in, want het zadel wat hij op had lag ook voor geen ene meter, was veeeel te breed, of dat nou komt doordat de manege een verkeerd zadel erop heeft gelegd, of dat hij van ouderdom een beetje de spieren zijn ingezakt.

en ik sta ingeschreven voor les Lachen

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:21

Dubbelgebroken is zachter, in de meeste gevallen.

Verder is een watertrens ook zachter omdat de bitringen niet vast zitten en als je dan een ophouding geeft kan de ring gewoon door rollen. En met de bitten met de vast bitringen (Dtrens, Bustrens) krijg je toch een soort hefboomwerking omdat ze vast zitten. Dit is iets wat veel mensen niet weten, ik verbaas me steeds weer als mensen zeggen dat een watertrens een harder bit is voor het paard. Terwijl dit dus eigenlijk heel logisch is. Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:53

DUDIEFOREVER schreef:
ooh sorry, dat ik niet op je PB 's reageerde, kreeg er zoveel Tong uitsteken .

maar idd hij liep met D trens, met die rolletjes, maar die verschoven, en kan dus zijn tong tussenkomen, dus daarom rijd ik daar niet meer mee, omdat ik geen rolletjes meer wil.

maar volgens mij stoppen ze er ook gewoon wat in, want het zadel wat hij op had lag ook voor geen ene meter, was veeeel te breed, of dat nou komt doordat de manege een verkeerd zadel erop heeft gelegd, of dat hij van ouderdom een beetje de spieren zijn ingezakt.

en ik sta ingeschreven voor les Lachen

goed dat je lessen gaat,
Ja wat de vossenberg aan zn harnacement doet weet ik ook niet ,weet alleen waarom destijds gekozen is voor een rolletjes bit ,maargoed als hij nog steeds dit bit heeft ,dan is dat bit bijna nostalgish haha,
En dan is ie idd een keer aan vervanging toe,
Vroeger was dudie een brede pony ,je kon hem een beetje met een haflinger vergelijken..
Maargoed ik weet dat de vossenberg wel van eigenaar is verwisselt en in mijn tijd kwam het niet voor dat spul niet paste..Dus ja...daar heb ik dan geen antwoord op voor je..

ik heb trouwens dudie gewoon met een dubbelgebroken watertrens gereden , Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:19

Bubsj schreef:
Wil iedereen er alsjeblieft even rekening mee houden dat het hier om TS en haar situatie gaat. Ik zie het al gebeuren dat ze een pelham erin gaat gooien, in dit geval, lijkt me dat absoluut niet juist.

Oeps, stel je voor Nagelbijten / Gniffelen

Fijn dat ts inmiddels iemand heeft gevonden om te helpen die ook de pony kent... misschien dat een nieuw rolletjesbit, waar dus geen speling is tussen de rolletjes is, wat voor Dudie is? Aangezien hij altijd fijn heeft gelopen op zo'n bitje Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:23

Ik denk persoonlijk dat de ts eerst maar eens moet gaan lessen voordat ze allerlei hulpmiddelen uit de kast trekt...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:32

Dat denk ik ook als ik kijk naar de overige topics van de TS.
Ik denk dat het anders heel snel echt de verkeerde kant op gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:52

lique schreef:
Ik denk persoonlijk dat de ts eerst maar eens moet gaan lessen voordat ze allerlei hulpmiddelen uit de kast trekt...

Daar ben ik het ook mee eens, maar daarnaast lijkt het me handig dat ze weer een zelfde bitje gaat gebruiken als de pony eerst had, als hij daar goed op liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:49

Heb je wel eens een ongebroken geprobeert? Wij rijden met alle paarden op een ongebroken bustrens en ze doen het er allemaal goed op. Je heb hierbij niet dat het in het gehemelte steekt of een notenkraak effect hebt. Misschien is dat ook een idee.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:25

russel schreef:
DUDIEFOREVER schreef:
@ russel, ik heb die man van de divoza laten komen, en daar hebben we 50 euro voor betaald, en hij zegt het heus wel als het niet goed ligt, ik heb gevraagd om een rossner en hij heeft het aangepast aan zijn rug dus.

Mmm, tja divoza heeft niet zo een goede naam op zadelpasgebied en van rossner ben ik ook niet erg gecharmeerd. Trouwens van geen enkel goedkoop zadel, de pasvorm is meestal nogal beroerd.

rossner is niet echt goedkoop hoor, ik noem rond de 700 euro toch een heel bedrag.
Maar inderdaad, van passende zadels hebben ze bij Divoza nog nooit gehoord.

bustrens is in principe beter afgewerkt bij de mondhoeken en dus zachter dan een watertrens (door de losse ringen zou er theoretisch een velletje tussen kunnen komen). Verder maakt het materiaal niet uit, de dikte wel. Koper is niet zachter of harder dan rvs, alleen kauwen paarden vaak makkelijker op koper. 16 mm is scherper dan 20 mm. Maar als het bit niet in de mond past, dan is het niet fijn. Sommige paarden hebben een kleine mondspleet. Dan mag 22 mm wel zacht zijn, maar het past niet.
Een nep-kk van in rvs van 18 mm is even scherp als een echte kk van 18 mm mits de vorm gelijk is.
Een dubbelgebroken bit heeft andere drukpunten dan een enkel gebroken. Ongebroken ligt weer anders. Het ene is niet scherper als het andere, het is maar net wat het paard fijner vindt.
Een ronde olijf bij een dubbelgebroken bit is uiteraard zachter dan een platte olijf bij een dr. bristolbit.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:30

ik heb altijd gehoord dat dubbel gebroken het zachtst is, want enkel gebroken werkt met een 'notenkraker effect' dus die moet je niet hebben.. verder, ik vind het wel een beetje oneerlijk als je je pony een scherp bit in gaat doen omdat jij hem niet kan tegenhouden, en probeer miss een keertje hem zonder geweld tegen te houden, niet trekken, niet kneden met te teugel of wat dan ook maar probeer eens zelf rustig te blijven en zitten, gewicht verplaatsen op de achterhand, the basics, en rustig met hem te praten, werkt bijzonder goed namelijk, mijn paard is ook niet zo rustig, maar ik heb gemerkt dat je met trekken niks oplost, hoe meer jij aan hem trekt, hoe meer hij zich gaat verzetten, duss... succes ermee! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:34

Germie, de zadels zijn allemaal schreeuwend duur, heb net een nieuw zadel voor 1600 euro en dan ben ik nog goedkoop uit, want een luxer merk kost nu al ruim 2000 euro, hoorde dat de nieuwe passier nu 2500 kost, dan is 700 voor een nieuw zadel goedkoop en voor dat geld kan je geen kwaliteit verwachten,helaas.

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:03

ik gebruik altijd bij paarden die jong zijn 3 t/m 5 jaar dubbel gebroken is niet zo scherp zeggen ze. bij wat oudere gebruik ik gewoon enkel gebroken bitten.

Anoniem

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:05

femkefloris schreef:
ik gebruik altijd bij paarden die jong zijn 3 t/m 5 jaar dubbel gebroken is niet zo scherp zeggen ze. bij wat oudere gebruik ik gewoon enkel gebroken bitten.

Rare redenatie. Als een jong paard 't goed doet op een dubbelgebroken bitje, waarom zou je dan als 'ie 6 is overschakelen op een enkelgebroken bit?

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:54

[/quote] Mmm, tja divoza heeft niet zo een goede naam op zadelpasgebied en van rossner ben ik ook niet erg gecharmeerd. Trouwens van geen enkel goedkoop zadel, de pasvorm is meestal nogal beroerd.
Citaat:

rossner is niet echt goedkoop hoor, ik noem rond de 700 euro toch een heel bedrag.
Maar inderdaad, van passende zadels hebben ze bij Divoza nog nooit gehoord. quote]

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja maar dat is hun huismerk hea.

wat ik wel raar vind, die zadelpasser zegt dat hij dudie niet goed paste, omdat hij al wat ouder was, en daarom sloten de kussens niet goed aan, dus moest ik altijd met een bontje rijden.

sinds kort heb ik een ander zadel een dressuurzadel naast mijn rossner vzh zadel, en die sluit dus gewoon WÉL goed aan op zijn rug.

dus niks komt omdat hij oud is, die verhouding is volgens mij niet goed van die rossner zadels, waarom zou een ander merk dan wel goed liggen :S?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:57

Abby_O schreef:
Enkel Knipoog Die werkt minder snel in op de gehemelte

Een enkel gebroken werkt juist op het gehemelte en een dubbelgebroken op de tong.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:57

Oke, en dat doet dus pijner ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:04

Ik heb niet alles gelezen maar ik begon meteen al te zuchten bij de eerste pagina.

De TS vraagt wat scherper is en wat niet, daar heeft een niet goed passend zadel NIKS mee te maken. En trouwens, het hoeft helemaal niet dat een pony zijn hoofd omhoog gooit vanwege een zadel, dat kunnen zoveel redenen zijn...

Zoals al vaker wordt geschreven is het per paard verschillend. Je zou eigenlijk wat bitten moeten proberen. Mijn paard loopt bijvoorbeeld super op een happy mouth bitje, terwijl een ander paard beter op een stang loopt. Dit moet je zelf even uitvinden.

En dat een pony loperig is, ja, daar moet je gewoon aan werken, veel overgangen rijden etc. (ook weer off-topic maar goed)

Succes ermee!