Barefoot : doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:19

Ja dat is wel waar..
Ik weet ook niet hoelang het duurt voordat zoiets zich helemaal
goed vormt.. Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:22

Silence schreef:
Ja goed, maar in het begin heb je wel spullen die voor geen meter liggen Knipoog

dat is dan weer het voordeel van een tweede handsje. Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:28

ik ben ook wel benieuwd hoe lang het duurt voordat zadel en pad goed naar het paard gevormd zijn..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:28

Ik heb een tijdje een barefoot Cheyenne gehad maar ben toch weer over gestapt op een zadel met boom. Het zadel lag in princiepe goed op mijn paard en het zat ook heerlijk, echter rijden ging minder: mijn zit ging erdoor achteruit. Ik nam steeds meer een 'stoelzit-houding' aan omdat de ringen waar de beugelriemen aan gegespt worden en dus ook de beugelriemen, door het zadel heen te voelen waren en een goede beenligging verhinderden. Ik moest elke x kiezen of ik mijn been over de ring heen naar voren legde (en dus met kortere beugels en in stoelzit moest rijden) of erachter waardoor ik voorover kukelde en moeite had met lichtrijden en springen. Ik heb nog een tijdje de barefoot london getest en deze zat aanmerkelijk beter, maar heb uiteindelijk gekozen voor een dressuurzadel met boom omdat ik als ik lang op de barefoot zat de ruggegraat van mijn paard ging voelen (en ik ga er dan dus ook vanuit dat mijn paard mijn zitbeenknobbels ook ging voelen of dat het zadel aan de achterkant 'uit elkaar' zakte en de ruggegraatvrijheid teniet werd gedaan). Bovendien zakte het zadel elke x scheef met opstijgen, ondanks de originele anti-slip-pad die er onder lag.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:44

Ik hobbel nu al bijna een jaar tevreden rond in mijn barefootje[london]. Lachen

Als je veel lange buitenritten wil maken weet ikni of het slimis om boomloos te rijden. Tenzij je veel doorzit.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:46

ik heb vandaag mijn testzadel binnen gekregen, snel even val op gezadelt en een paar rondjes gestapt.
morgen ga ik er echt mee rijden.

nou had ik een vraag, als boomloos bevalt teminnste.
Ik heb een tweedehandse cheyenne gezien, maar dit is een ouder model.
is deze net zo goed als de nieuwste modellen? ondanks dat er geen vps in zit?
of doe ik er beter aan om er eentje te kopen met vps?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:50

Ik ben ook zeer tevreden met mijn Barefoot London!

Is nu ong. jaar geleden denk ik. Maar vanaf het allereerste moment vond ik het geweldig en dat is nooit veranderd. Met mijn paard merkte ik ook verschil, die ging opeens lekekr voor mijn been reageren enzo.
Wel is het in het begin een beetje wennen en kun je het gevoel hebben dat je onstevig zit(had ik niet, maar hoor anderen om mij heen er wel over). Ikzelf heb nu het gevoel alsof ik zit als een huis!
Je moet wel de speciale pad eronder doen, anders krijg je drukpunten.

Maar een echte aanrader van mijn kant!!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:10

heb een testzadel gehad...het was maat 1 maar hij was iets te lang voor de rug van mijn fjord...en de ruggegraat lag niet vrij (er lag wel zo'n speciaale pad onder). ik vond het wel lekker zitten, maar het paard gaat voor. Knipoog (nu nog een zadel vinden dat goed past. Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:18

rommeke schreef:
ik heb vandaag mijn testzadel binnen gekregen, snel even val op gezadelt en een paar rondjes gestapt.
morgen ga ik er echt mee rijden.

nou had ik een vraag, als boomloos bevalt teminnste.
Ik heb een tweedehandse cheyenne gezien, maar dit is een ouder model.
is deze net zo goed als de nieuwste modellen? ondanks dat er geen vps in zit?
of doe ik er beter aan om er eentje te kopen met vps?

Je hebt volgens mij ook speciale pads die je onder een oud model kan doen,
zodat ze dezelfde werking krijgen als een zadel met VPS.
Maar dat zou je even moeten vragen in het boomloos topic in de Huiskamer. Lachen

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:43

Heb hier nu een testzadel liggen: de Barefoot Nevada. Heb er eventjes een paar rondjes op gestapt, zat heerlijk, paard stapte mooi ruim. Moet erbij zeggen dat ik jaren niet gereden heb ivm reuma. Op mijn dressuurzadel kan ik niet prettig zitten en nu hoop ik met een Barefoot beter uit de voeten te kunnen. Maar...heb een lastig paard qua zadels, hoge schoft, dus dat is wel een belangrijk punt. De nieuwe zadels hebben, los van dat VPS, al pads in het zadel en dan nog met extra in de onderlegpad hoop ik dat het ook comfortabel voor hem is. Dat ga ik nog goed uitproberen.
Op mijn andere paard lag het gelijk prima.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met opstijgen, want ik begreep dat je er eigenlijk een opstap bij nodig hebt omdat het zadel anders scheef glijdt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:46

_Canter_ schreef:
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met opstijgen, want ik begreep dat je er eigenlijk een opstap bij nodig hebt omdat het zadel anders scheef glijdt.

Nee, dan stap je gewoon verkeerd op ;)

Ik wil persoonlijk nooit weer boomloos. Zeker niet omdat endurance mijn passie is en een boomloos zadel, barefoot, startrekk, ghost of wat dan ook, is daar niet geschikt voor. Lichtrijden op een boomloos zadel geeft een ontzettend slechte verdeling van de druk.
Bij een boomzadel zit de stijgbeugelophanging aan de boom vast, die het gewicht wat erop komt door het lichtrijden verdeeld.
Een boomloos zadel (en dan vooral zadels als barefoot en randolls, van die slappe hap zadels :o) heeft die drukverdeling door middel van de boom niet, want die zit er immers niet in :+ De druk die vanuit het lichtrijden komt, komt dus op een klein punt op de rug waardoor die extra belast word.

Hoe je het ook wendt of keert, een boomloos zadel is níet geschikt om in licht te rijden vanwege de slechte drukverdeling. Hoeveel fysiopad dingen je er ook onder legt of hoe je de inlages ook veranderd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:27

_Canter_ schreef:

Je kan sowieso beter met een opstapje opstijgen. Dat is veel beter voor je paard en zadel, of het nou een boom- of boomloos zadel is.

Maar als ik vanaf de grond opstap (in het bos bv. als er geen opstapje bij de hand is) schuift mijn Barefoot niet hoor.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:45

Citaat:
Maar als ik vanaf de grond opstap (in het bos bv. als er geen opstapje bij de hand is) schuift mijn Barefoot niet hoor.

Okee, nou da's al fijn om te weten. Ben nu pas 2 x opgestegen en mijn man hing even tegen en dat ging prima. Mijn paarden zijn gewend om stil te staan bij een opstapje (zonder zadel kom ik anders echt niet op 1,76).
Heb wel al even flink zijdelings aan het zadel staan trekken, maar vond het erg stabiel liggen, kon me eigenlijk niet voorstellen dat het eraf zouden glijden, zal ook wel paardafhankelijk zijn.

Citaat:
een boomloos zadel is níet geschikt om in licht te rijden vanwege de slechte drukverdeling

Kan ik me iets bij voorstellen, maar eigenlijk is goed lichtrijden sowieso al een kunst op zich, denk ik. Als je soms mensen ziet neerklappen....pffff.
Ik heb een heel ander doel, nl dat ik met mijn reuma nog lekker op mijn oudere paard kan stappen en daarvoor lijkt het me wel een ideaal zadel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:55

Ik twijfel ook, laatst een BF uitgeprobeert en het zit heerlijk!!!!

Ik ben wel benieuwd naar de licht rij theorieen van over dit zadel :D Verder heb ik een ander probleem en dat is mijn lengte. Ik ben dus 1.93m lang en de fenders (western) zijn te kort. Iemand een tip welke langere varianten er zijn???

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:58

_Canter_ schreef:
Citaat:

Okee, nou da's al fijn om te weten. Ben nu pas 2 x opgestegen en mijn man hing even tegen en dat ging prima. Mijn paarden zijn gewend om stil te staan bij een opstapje (zonder zadel kom ik anders echt niet op 1,76).
Heb wel al even flink zijdelings aan het zadel staan trekken, maar vond het erg stabiel liggen, kon me eigenlijk niet voorstellen dat het eraf zouden glijden, zal ook wel paardafhankelijk zijn.

Ik heb een tijd met een Startrekk gereden op een behoorlijk ronde arabier.
Als ik daar niet goed op stapte hing ik er wel onder! :D

_Canter_ schreef:
Citaat:
een boomloos zadel is níet geschikt om in licht te rijden vanwege de slechte drukverdeling

Kan ik me iets bij voorstellen, maar eigenlijk is goed lichtrijden sowieso al een kunst op zich, denk ik. Als je soms mensen ziet neerklappen....pffff.
Ik heb een heel ander doel, nl dat ik met mijn reuma nog lekker op mijn oudere paard kan stappen en daarvoor lijkt het me wel een ideaal zadel.

Dan is het idd een heerlijk zadel! Lekker zacht en flexibel, net of je zonder zadel rijd, zo dicht zit je op je paard! :D

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:29

ik ben ook absoluut overtuigd van de barefoot.
Ik heb de london maat 1.
Mijn pony vond t aan het begin wel raar, dat ze meer voelde.
Maar sindsdien is ze wel veel meer ontspannen tijdens het rijden.
Tijdens de eerste keer al.
Ik vond t ook meteen heerlijk zitten.
Met opstijgen heb ik geen probleem, hij blijft gewoon liggen waar ie ligt.
Wel had ik met mijn oude dressuur zadel met boom het probleem dat het zadel naar voren schoof tijdens het rijden.
Dit heb ik nu dus niet meer met de barefoot.
Ik blijf bij boomloos!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:16

Die verhalen over dat de zadels zouden schuiven en O zo slecht zijn om mee licht te rijden , kun je met een flinke korrel zout nemen hoor ;)

Ze bevatten wel een kern van waarheid maar zijn helemaal uit hun verband gerukt.

JA boomloze zadels kunnen schuiven. Maar dat heb je bij boomzadels ook.
JA boomloze zadels geven tijdens het lichtrijden een druk op een kleinere oppervlakte dan als je doorzit , maar dat heb je bij boomzadels ook.

Die 2 dingen kun je dus tegen elkaar wegstrepen , dat zijn echt geen redenen om voor een boomzadel te kiezen :)

Sterker nog : bij een boomloze zoals een Barefootje heb je juist het voordeel dat het zadel beter aansluit rond je paard , waardoor het meer grip heeft en dus juist steviger ligt dan andere zadels. Er zijn heel veel mensen die vanalles geprobeerd hebben , zadel op maat laten maken , allerlei bekende zadelmakers erbij , maar steeds maar geen zadel konden vinden die niet gleed. En de Barefoot ligt dan duidelijk het stevigst.

Natuurlijk schuiven boomloze zadels soms wel. Net zoals er enorm veel boomzadels schuiven , dat probleem van schuivende zadels bestaat nu eenmaal , helaas.
Maar het is een kletspraatje dat boomloze zadels vaker schuiven dan boomzadels. Zulke onzin wordt de wereld in geholpen door mensen die elkaar allemaal napraten... Net zoals die spookverhalen dat je met een bitloos hoofdstel een dierenbeul bent omdat je dan de kaak kunt breken :P

Het lichtrijden is zo'n zelfde verhaal. Vrijwel alle zadels zijn ontworpen met het idee om het gewicht van de ruiter zo prettig mogelijk over de rug van het paard te verdelen. Bij elk type zadel zit daar een heel mooi theoretisch verhaal achter , waarom DAT type het beste werkt. Maar vrijwel alle veel gebruikte zadeltypes zijn ontworpen om dat gewicht goed te verdelen als de ruiter met de billen lekker diep in het zadel zit.

Dit geldt voor Engelse zadels (dressuur , springen enz.) , voor westernzadels , voor Spaanse zadels , boomloze zadels , enz. enz.

Bij al deze zadels is lichtrijden slechts een extra optie , en op het moment dat je in de beugels gaat staan , geef je druk op een kleiner punt dan als je in het zadel zit.
Bij Engelse zadelbomen zitten de beugelriemen veels te ver naar voren op de boom vast , waardoor de voorkant van de boom strak op het paard gedrukt wordt.
Vandaar ook dat je altijd een paar vingers ruimte moet hebben tussen zadel en schoft , zodat de bovenkant van de schoft niet geraakt wordt door het zadel.

Maar het gebied daaronder geeft WEL die extra druk door aan het paard , en dat komt op de zijkanten van de schoft terecht.
Dit verklaart ook perfect waarom daar zo vaak drukplekken ontstaan , en zoveel paarden van die smalle schoften krijgen , de bespiering wordt daar steeds weggedrukt.

De grap is dat de verkopers en zadelmakers van Engelse zadels daar helemaal niet op wijzen. Niemand vraagt er ook naar , want deze standaard zadels in onze cultuur , zullen wel goed zijn denken we , de toppers rijden er immers toch ook mee :P

En iedereen wordt vanaf de eerste lessen al goed geïndoctrineerd van hoe dingen horen : paarden hebben een bit nodig om te sturen en te remmen , ijzers omdat anders de hoeven teveel slijten , veel krachtvoer om in conditie te blijven , dekentjes om niet ziek te worden , en een zadelboom is uitgevonden om de druk te verdelen.

Maar dat hij daarvoor uitgevonden is , wil nog niet zeggen dat hij dat in de praktijk ook goed doet ;)

De theorie is heel erg leuk : een harde vorm om druk te verdelen. Het enige jammere is , dat dit in de praktijk alleen werkt als de vorm eronder (het paard dus) ook constant aan blijft sluiten. En daar zit het probleem. De meeste zadels passen niet goed , en tijdens het rijden en bewegen wordt het al helemaal lastig en ontstaan al helemaal snel plekken onder de boom en kussens waar het zadel niet aansluit (dus ook geen druk verdeeld !) en juist plekken waar het extra zwaar aansluit , door bvb. een lichtrijdende ruiter of een ruiter die niet goed in balans zit , of teveel achterin het zadel zit , of een zadel dat toch al niet optimaal past , of...enz. enz.

Er kan zo ontzettend veel fout gaan met een zadelboom , dat als je er realistisch naar kijkt , de kans VEEL groter is dat een boom de druk SLECHTER verdeeld , dan dat die het beter doet dan een boomloos zadel.

Lichtrijden is nooit goed voor de drukverdeling , op vrijwel geen 1 zadel. Zadels gaan er vanuit dat de ruiter ZIT in het zadel.

De grap is dat men vaak bij Western en Spaanse zadels , net zoals bij de boomloosjes , WEL waarschuwt dat lichtrijden de drukverdeling ongunstig beïnvloed.
Dat is gewoon eerlijke voorlichting naar je klanten toe , zodat mensen bewust kijken naar hun gebruik van het zadel :)

Dat men bij de verkoop van Engelse zadels met geen woord rept over dit zwakke punt betekend niet dat daar het probleem niet speelt.

Maar veel mensen nemen dat dan maar wel aan voor het gemak , kopen een zadel met Engelse boom , en gaan lopen verkondigen dat die beter zijn....
Dat vind ik flauw. Wel heel erg kritisch kijken naar andere types zadels , maar die kritische blik is ineens weg bij wat "normaal" is....

Dat is juist de grootste valkuil waar je in kunt vallen , domweg vertrouwen op wat je hebt , en daar niet met dezelfde kritische blik naar kijken :)

Boomzadels kunnen zeker wel werken , er zijn ook supermooie en goed doordachte zadels bij , maar in de praktijk is een paard een bewegend
dier en geen vijver met ijs waar je een ladder overheen legt om de druk te verdelen.

Een paard beweegt , veranderd , kan de druk niet overal even prettig dragen en de mate van comfort bestaat dus uit veel meer dan een zo groot mogelijk vlak van drukverdeling. Het fijnste is het namelijk als die druk op de kleine voor dragen geschikte plek terechtkomt , en als de druk flexibel is en meegeeft met de bewegingen van het paard , het paard niet in de weg zit.

Wat heb je aan een grote drukverdeling als je dan de schoftspieren wegdrukt en de achterkant van de kussens diep in de onderrug drukt ?
Dan heb je wel een groot draagvlak , maar niet op een fijne plaats.

En wat heb je aan druk die steeds op dezelfde plek duwt en niet meegeeft ?

Een veredeld "kussen" met een ruiter , dat is een gewicht dat meebeweegt en dus niet constant op dezelfde plek drukt.

Al die zaken tellen mee :)

Dat verkopers van boomloze zadels eerlijk zijn over de zwakke punten wordt door sommige mensen gezien als een negatief punt voor deze zadels ,
maar dat is gewoon heel dom en kortzichtig. Anderen hebben diezelfde zwakke punten ook , maar als ze er niks van zeggen dan bestaat dat probleem ook niet voor de gemiddelde ruiter , dat is lekker simpel denken zeg :P

Bij boomloos kan er natuurlijk ook wel eens wat fout gaan , maar bij boomzadels heb je dezelfde problemen en nog een hele waslijst extra problemen , die je bij boomloos dan weer niet hebt :)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:39

Hoe zit het met de ligging van een barefoot, ik heb een paardje met een hele korte rug qua dressuurzadel heb ik een 18 inch zadel nodig, maar die zou bij hem over de laatste rib heen komen nu is dat voor mij geen optie, maar hoe zit dat met een barefoot zadel?

Op de singlefooters site staat dat een BF Arizona 63 cm lang is in totaal, maar de zittinglengte is 40 cm!

De rug van paard lief is ongeveer 48cm van achter zijn schouder tot de laatste rib dit zou betekenen dat het zit gedeelte binnen het gebied valt tot de laatste rib, maar hoe zit het dan met wat eruit steekt, geeft dat dan nog veel druk??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

Nee , dat geeft niet zoveel druk , en wat dat betreft is het ook weer een voordeel vergeleken met een boomzadel , het drukt niet op plekken waar dat niet fijn is.

Een Barefoot-type zadel mag dan ook best wat aan de lange kant zijn , zolang de ruiter maar op de juiste plek op de rug zit.

Wel kun je bij een voor het mooie wat te lang Barefoot-type krijgen dat het achterste randje van de pad gaat schuren , omdat die boven het beweeglijke deel van de rug ligt , door het "rollen" van de heupen tijdens het lopen , wordt de rand van de pad steeds over de haren heen gestreken , en op een gegeven moment is de haar "op" en breekt af.

En natuurlijk een ECHT veels te groot zadel , denk aan een maat 2 op een Shet , dat past natuurlijk ook niet lekker :P

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:51

Ik ben er ondertussen wel uit, ik ga een barefoot zadel kopen!!! :D Paardje loopt er goed onder en het blijft tenminste passen als ze weer eens verdikt of vermagerd.
Nu rest alleen weer de vraag ... een nubuck of een drytex??? :o
De drytex lijkt me wel handig ivm onderhoud, maar voelt hij even zacht en soepel aan als de nubuck? Zijn er nog verschillen tussen die 2?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:36

Fijn dat het goed werkt voor je , dat is toch altijd maar afwachten +:)+

De Cheyenne in nubuck en DryTex zijn precies hetzelfde qua opbouw , alleen het boven-materiaal is dus anders.
De DryTex is toch wel wat stugger hoor , leer is iets soepeler. Maar mensen zien vaak ook het DryTex aan voor leer :+

Voordeel van DryTex is dat het lekker simpel materiaal is qua onderhoud , droogt ook sneller dan leer , fijn als het zadel nat wordt.

Maar de leren versie is net iets mooier vinden sommige mensen. Of dat je 150 euro extra waard is moet ieder voor zich bepalen ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:48

Zijn er al mensen die de cheyenne in andere kleuren hebben???

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:53

Ook ik overweeg om toch ook voor een boomloosje te gaan. De twijfel gaat tussen de Cheyenne (nubuck of drytex) en de London.. het zadel is puur bedoelt voor wat stapwerk in de bak en reacreatieve stapritjes buiten. Voordeel van de cheyenne drytex is dat hij prijsgunstig is, maar een nubuck vind ik mooier.. de London overweeg ik omdat ik zelf prettig vind om 'lang' te zitten.. :+

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:03

Ik heb de cheyenne geprobeerd, zat zeker niet slecht (zeker toen ik vlak daarna op m'n eigen westerzadel ging zitten, auw m'n kont! :oo ). Maar is er eigenlijk veel verschil qua zit tussen de cheyenne en de london?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:10

Wel aardig lijkt me :j kijk zelf maar;

Afbeelding
Cheyenne

Afbeelding
London

Foto's van boomloosrijden.nl. London ziet er echt meer uit als een dressuurzadel :)