Veel zadels doen dat niet, ook al lijken ze het wel te doen. Dus vraag ik me af of die paarden met een gewoon goed passend zadel ook niet beter waren gaan lopen
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
DubbelDun schreef:Bij al die paarden die 'beter liepen' vraag ik me af of hun eigen zadels dan wel goed pasten.
Veel zadels doen dat niet, ook al lijken ze het wel te doen. Dus vraag ik me af of die paarden met een gewoon goed passend zadel ook niet beter waren gaan lopen
DubbelDun schreef:Bij al die paarden die 'beter liepen' vraag ik me af of hun eigen zadels dan wel goed pasten.

Jazzit schreef:En maakt de boom dan niet uit bij een WOW zadel?
Heeft WOW 1 standaard boom (per kontmaat van de ruiter) in zijn zadels zitten?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen...
)
Jazzit schreef:@ Unamie: ummmm, de boom bepaalt of het zadel past. En als de rug verandert (door veranderende spieren), moet de boom volgens mij toch echt worden aangepast. Dus niet alleen aan de bovenkant (voor de ruiter), maar aan de onderkant (paard).
Doe je niks aan de boom, dan kan je bij zeer geringe veranderingen wel wat werken met lucht (of bij corrector pads met inlages, etc.) Maar de boom moet er uiteindelijk toch aan geloven. Op het moment dat je de boom niet breder maakt bij toegenomen spiermassa, gaat hij knellen, waardoor de spiermassa weer slinkt.
Jazzit schreef:@ Unamie: ummmm, de boom bepaalt of het zadel past. En als de rug verandert (door veranderende spieren), moet de boom volgens mij toch echt worden aangepast. Dus niet alleen aan de bovenkant (voor de ruiter), maar aan de onderkant (paard).
Doe je niks aan de boom, dan kan je bij zeer geringe veranderingen wel wat werken met lucht (of bij corrector pads met inlages, etc.) Maar de boom moet er uiteindelijk toch aan geloven. Op het moment dat je de boom niet breder maakt bij toegenomen spiermassa, gaat hij knellen, waardoor de spiermassa weer slinkt.
.
maar ga hier toch even op reageren...
dat je uiteindelijk dus ook de boom en kussens zou kunnen vervangen je dus echt je hele zadel kunt verbouwen naar evt een nieuwe paardenrug
DubbelDun schreef:En juist dat kopijzer heb je nodig om de breedte boven de schoft te overbruggen.
Als ik kijk naar zijn westernzadels (daar ligt mijn interesse tenslotte) dan zie ik een plaatje waarbij je de platen ónder het kopgedeelte (pommel/fork) open kunt draaien. Maar het gedeelte boven de schoft veranderd niet qua breedte.
Bij een paard smaller als de pommelbreedte zal dit gedeelte dus dieper zakken en kan op de schoft terecht komen en drukkingen geven.