DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:54

Bij al die paarden die 'beter liepen' vraag ik me af of hun eigen zadels dan wel goed pasten.
Veel zadels doen dat niet, ook al lijken ze het wel te doen. Dus vraag ik me af of die paarden met een gewoon goed passend zadel ook niet beter waren gaan lopen Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:09

DubbelDun schreef:
Bij al die paarden die 'beter liepen' vraag ik me af of hun eigen zadels dan wel goed pasten.
Veel zadels doen dat niet, ook al lijken ze het wel te doen. Dus vraag ik me af of die paarden met een gewoon goed passend zadel ook niet beter waren gaan lopen Haha!

Slim Go jij! Go jij!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:14

Zelf geen DK zadel, wel meerdere bekenden met DK zadels.
Het aller-, allergrootste nadeel vind ik het aanpassen. Hij is er maar één keer in de zoveel tijd, heeft dan bijna geen tijd. Oftewel, als er iets niet lekker ligt, aangepast moet worden of stuk is (jaja, ook dat heb ik gezien, leeglopen etc), dan heb je pech.
Verder is iedereen wel altijd erg tevreden met het zadel, zit fijn (vooral de nieuwere generatie), paarden lopen er fijn onder.
Zelf vind ik de zadels te duur en zeker met een jong (sensibel) paard, vind ik het noodzakelijk dat er snel aangepast kan worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:09

DubbelDun schreef:

Ik ken persoonlijk geen paard wat niet beter is gaan lopen door een DK zadel of een WOW. Bij mij persoonlijk waren alle andere zadels door goede zadelmakers aangepast. Het waren ook geen zadels van een slecht merk en waren gekocht voor dat specifieke paard. Toch merkte ik bij elk van mijn paarden een duidelijk verschil na het aanmeten van een DK zadel. Waarom denk je dat er maar zo weinig WOW of DK zadels 2e hands worden aangeboden?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:13

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:18

En wegens niet goed passen nog maar liefst Haha!

@Nikka: als jij er tevreden over bent prima natuurlijk en ik zie het liever zo als anders , maar hoe onbevooroordeelt ben je, hoe geschoold om het te zien ??
Let wel ik bedoel dit niet om je af te kraken, maar hou je eerder een spiegel voor Haha!

Dat zadels niet zoveel 2e hands te koop komen is logisch, hoeveel zullen er nu helemaal in NL zijn. En die mensen die er eentje hebben gaan er van uit dat ie 100% past.
Verder als je 3800 voor een zadel betaald hebt wil je er ook aardig wat voor terug. Hoeveel mensen zouden er zijn die dat geld voor een zadel over hebben.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:03

Hoezo zou ik bevooroordeeld zijn? Ik kijk naar het resultaat zowel in lopen als bespiering bij het paard. Ik zie duidelijke verbetering. Tevens mag ik hopen, dat ik met mijn jaren ervaring toch wat kennis op het gebied van zadels heb opgedaan. Jouw inbreng vind ik overigens wel bevooroordeeld. Voor zover ik kan lezen heb je geen ervaring met het zadel zelf , maar heb je wel een hele duidelijke mening erover.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:26

Als je je DK zadelt wilt verkopen via Danny zelf, wil hij trouwens 20 procent provisie hebben
Das toch een leuk bedrag op een zadel van 2500 euries Cool

De advertentie van het DK zadel op marktplaats ik ook een beetje vreemd
wegens niet passen.. tja ze moeten er toch wat bij zetten Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:23

@Nikka; uit je reactie proef ik toch dat je je aangevallen voelt. Dat was niet mijn bedoeling, mijn reactie is puur naar je zelf toe om eerlijk te zijn in je bevindingen. Als jij vind dat je dat inzicht hebt prima. Lachen
Ik ken alleen te veel mensen die vinden dat hun paard goed loopt onder een bepaald - volgens hun- goed passend zadel en als je ze dan wijst op oneven passen en deuken achter de schouders dan 'hoort dat zo'.

Ik ken het zadel idd niet, maar heb al teveel nieuwigheidjes meegemaakt dat ik met mijn van nature terughoudende karakter voorlopig gereserveerd ben en pas halleluja ga roepen als min. 100 mensen gaan roepen dat het geweldig is.
In het land der blinden is éénoog koning en mensen zijn te snel geneigd om alles te slikken omdat het paard er in eerste instantie goed op lijkt te reageren.

Iemand die al 5 jaar hetzelfde paard min. 10 uur per week rijdt en zonder problemen, dáárvan geloof ik dat deze kombi (paard/zadel) een juiste is.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:18

@ Dubbeldun: Beetje late reactie van mijn kant, maar ik deel je mening. Had het hier volgens mij niet duidelijk gepost, maar op een andere site wel:

Opvallend was dat de ruiters over het algemeen in een betere rijhouding zaten in het DK zadel, ondanks dat ze in een zadel zaten dat ze niet gewend waren. Sommige paarden liepen ook beter dan onder hun eigen zadel, maar... volgens mij waren het ook vooral mensen die hun paard meegebracht hadden vanwege zadel-perikelen, toch? Dan verwacht je ook niet dat ze beter lopen onder hun eigen zadel?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:23

En over dat zadel op marktplaats. Met lucht is niet alles aan te passen, de boom moet hoe dan ook goed passend zijn. Aangezien de boom is niet zomaar op ieder willekeurig paard aan te passen is, zit er dus een beperking in de 'range' van paarden die je ermee kunt rijden. (Aan die boom komt toch een stuk maatwerk aan te pas),
Als je een anders gebouwd paard hebt gekocht, kan het dus zijn dat het zadel niet meer past. Toch zonde van de kosten!

NB: ik heb geen contact gehad met de aanbieder op marktplaats, maar in theorie is bovenstaand scenario een optie.
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 09-12-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:25

Als je Wow zadel niet (meer) past dan kun je er nieuwe kussens onder (laten) zetten
zo kun je het altijd weer passend maken Cool

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:26

En maakt de boom dan niet uit bij een WOW zadel?
Heeft WOW 1 standaard boom (per kontmaat van de ruiter) in zijn zadels zitten?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:28

WOW heeft tig verschillende bomen Knipoog
Verwisselbaar Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:31

Jazzit schreef:
En maakt de boom dan niet uit bij een WOW zadel?
Heeft WOW 1 standaard boom (per kontmaat van de ruiter) in zijn zadels zitten?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen...

Als je paard veranderd, blijft je eigen inchmaat toch hetzelfde ? Clown

Qua kussens is er een zeer ruime keuze van een smaller tot extra breed wervelkanaal
Ook kan elke type kussen met of zonder extra gevulde voorkant (als de schoftspieren zijn weggevallen)
Boomaat gaat tot 42 als ik het goed heb
Over dit zadel is zo ontzettend goed nagedacht het heet niet voor niets WOW Haha!
Je kan het zadel (zelf) ook helemaal uit elkaar halen dmv schroeven
handig met schoonmaken, en je kunt er zelf dus ook andere kussens onder zetten zonder een zadelmaker in te schakelen (lekker goedkoop Cool )
Ook kun je bv 17 inch kussens onder een 18 inch boom zetten (ideaal voor de combi dikke kont van de ruiter en korte rug van het paard)
Ben vast nog een hoop voordelen vergeten Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-12-08 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

roosmaryn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:47

Hoi, ik heb 2 DK zadels en ben er echt ontzettend blij mee. Ik heb een bruin springzadel, wat echt zeker mijn favoriet is en een zwart dressuur zadel. Ik heb deze beide zadels in mijn (lichaams)maat gekocht, 17,5 inch en ze toen laten passen op mijn pony. Het ideale is dan ook van deze zadels dat hij mij altijd blijft passen ( tenzij je natuurlijk ineens veel dikker wordt ) en dat ik hem op elk paard op pony die ik neem kan laten aanpassen. Ik heb voor deze zadels gekozen omdat mijn pony een erg gevoelige rug heeft. Deze zadels zijn daar super voor. Door deze zadels kon mijn pony zijn rug en rugspieren pas echt goed ontwikkelen. En is van een magere, iele pony, naar 1 bonk vol kracht en spieren gegaan.
Mijn zadels hebben me wel veel geld gekocht, maar daar krijg je wel geweldige kwaliteit voor terug. Ik ben er echt, echt heel erg blij mee. Ze rijden heerlijk en blijven ook mooi en goed van kwaliteit.
Ik heb er eigenlijk geen last van dat Danny niet zo vaak in Nederland is, omdat er eigenlijk nooit iets mis is met mijn zadels.
Voor de liefhebbers kan ik eventueel ook wel foto's sturen!

Groetjes Roos.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 07:44

@ Unamie: ummmm, de boom bepaalt of het zadel past. En als de rug verandert (door veranderende spieren), moet de boom volgens mij toch echt worden aangepast. Dus niet alleen aan de bovenkant (voor de ruiter), maar aan de onderkant (paard).

Doe je niks aan de boom, dan kan je bij zeer geringe veranderingen wel wat werken met lucht (of bij corrector pads met inlages, etc.) Maar de boom moet er uiteindelijk toch aan geloven. Op het moment dat je de boom niet breder maakt bij toegenomen spiermassa, gaat hij knellen, waardoor de spiermassa weer slinkt.

@ roosmaryn1: als jij van een akhal-teke switcht naar een haflinger, kan je hem dan ook nog passend krijgen? Volgens mij is de boom niet zoveel aanpasbaar, toch?

Kan jij foto's van je paard laten zien van voor de DK en nu? Ik ben wel heel benieuwd naar de spierbonk die hij is geworden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:18

Jazzit schreef:
@ Unamie: ummmm, de boom bepaalt of het zadel past. En als de rug verandert (door veranderende spieren), moet de boom volgens mij toch echt worden aangepast. Dus niet alleen aan de bovenkant (voor de ruiter), maar aan de onderkant (paard).

Doe je niks aan de boom, dan kan je bij zeer geringe veranderingen wel wat werken met lucht (of bij corrector pads met inlages, etc.) Maar de boom moet er uiteindelijk toch aan geloven. Op het moment dat je de boom niet breder maakt bij toegenomen spiermassa, gaat hij knellen, waardoor de spiermassa weer slinkt.

Dan was mijn reactie niet duidelijk genoeg
Bij een WOW kan ook de boom breder en smaller worden gemaakt door er heel simpel een andere kopijzer in te zetten.
Dat kun je zelf doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:19

En juist dat kopijzer heb je nodig om de breedte boven de schoft te overbruggen.
Als ik kijk naar zijn westernzadels (daar ligt mijn interesse tenslotte) dan zie ik een plaatje waarbij je de platen ónder het kopgedeelte (pommel/fork) open kunt draaien. Maar het gedeelte boven de schoft veranderd niet qua breedte.
Bij een paard smaller als de pommelbreedte zal dit gedeelte dus dieper zakken en kan op de schoft terecht komen en drukkingen geven.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:46

Jazzit schreef:

.

Ik ben dan wel niet Unamie Tong uitsteken maar ga hier toch even op reageren...
Zoals Unamie al aangaf, is de WoW-boom inderdaad aanpasbaar qua boombreedte. Dus als je paard breder wordt, andere voorboom erin en event. de luchthoeveelheid in de kussens wat aanpassen. De WoW-boom is gemaakt van carbon fibre, een materiaal dat flexibel is en dus meebuigt met de voorboom en de bewegingen van het paard. De boom zou daarom ook niet scheef kunnen trekken (en zelfs niet breken!).
Het is ook niet zo dat er maar één soort van boom bestaat. Er bestaat een 'rechte' boom voor paarden met een nagenoeg strakke rechte rug en dan is er ook nog een boom voor paarden met een iets meer welving in de rug.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:36

Clown dat je uiteindelijk dus ook de boom en kussens zou kunnen vervangen je dus echt je hele zadel kunt verbouwen naar evt een nieuwe paardenrug Knipoog

roosmaryn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:57

@ Jazzit, of het nou echt zo extreem kan van een akhal-teke naar een haflinger durf ik je niet te zeggen. Maar het zadel kan wel echt heel veel aangepast worden. Zo heb ik mijn springzadel nu passend op mijn pony van 1.54 en op een groot gebouwd paard van 1.80 waar ik ook op rijd. Dus echt veel kan.
Foto's plaats ik vanavond even, moet er namelijk voor op een andere computer.

Met deze zadels vind ik dat ze echt zeker veel geld kosten, maar dat ze dat ook zeker waard zijn.

Groetjes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:22

Bedankt voor de duidelijke uitleg precious20

DubbelDun schreef:
En juist dat kopijzer heb je nodig om de breedte boven de schoft te overbruggen.
Als ik kijk naar zijn westernzadels (daar ligt mijn interesse tenslotte) dan zie ik een plaatje waarbij je de platen ónder het kopgedeelte (pommel/fork) open kunt draaien. Maar het gedeelte boven de schoft veranderd niet qua breedte.
Bij een paard smaller als de pommelbreedte zal dit gedeelte dus dieper zakken en kan op de schoft terecht komen en drukkingen geven.

Dat soort problemen kun je bij WOW dan weer oplossen met andere onderkussens hoop dat arie het goed vind dat ik di plaatje ff van zijn site gejat heb

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:55

ik moet zeggen, het DK zadel op marktplaats ziet er wel uit alsof het heel lekker zit!

Maar ik blijf toch gewoon bij WOW Haha!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:09

Wij hebben ook een DK gehad. Ik kon er niet inzitten en helaas was het voor mijn paard met Kissing Spines ook niet de oplossing. Kwalitatief is het een super zadel! Wij hebben het toen (2004?) voor €2800,- gekocht. Wij waren helaas ECHT niet te spreken over de service van meneer Danny. Inmiddels heb ik het zadel verkocht en diegene is er erg blij mee! Maar voor ons geen DK meer!