Scherper bit, opties?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:42

Dees schreef:
Zelf zou ik meer zien in bitloos met een neusriem die de luchtweg afsluit als rem.

Euh? De luchtweg afsluiten als rem? Die kende ik nog niet Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:44

De luchtweg afsluiten Verward Lijkt me niet echt de bedoeling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:43

lijkt mij ook nogal vreemd?ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:12

Brok eraf halen, dat is het eerste wat ik zou doen.
Genoeg gras en ruwvoer volstaat prima voor een paard wat op rust staat of heel licht werk verricht.

Mijn oude ruin is in de bak en op de weg de rust zelve, maar op de hei of in 't bos is er geen houden aan. Ik rijd hem dan op S&T en dat is het enige wat werkt. Na ontelbare tests met allerlei bitten, hulpteugels e.d. ben ik tot de conclusie gekomen dat dit het enige is wat werkt. En het werkt goed!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:35

Aan de voeding heb ik allemaal al gedacht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:41

Ik rij ook met pelham, ongebroken versie. Heb nauwelijks druk nodig. ontspannen teugeltje. Met gebroken bitje, dan is hij heel sterk en hangt als een gek, trekt mij uit het zadel, bepaalt het tempo en is niet te remmen of terug te rijden. Door de pelham heen lopen gaat niet, doet auw en dat zoekt hij niet op. Ik heb dus geen machtsspel meer met hem, ik geen kapotgetrokken schouders meer, doodmoe van een buitenrit en mijn paard is beter bij mij te houden. Soms is hij behoorlijk heet en dat is het gewoon gevaarlijk om met een trensje te rijden. ..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:44

Idd russel, veiligheid is imo het belangrijkst.
Eigenlijk vind ik dat als je een pelham gebruikt zoals het hoort, dat het dan een supergoed en fijn bit is. Je rijdt gewoon op een ongebroken trens, maar als het te heftig wordt heb je een noodstop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:48

Mijn idee, dan al dat getrek en gezaag met die gebroken bitjes, dat is veel scherper en dieronvriendelijker, zeker ook als die mensen niet eens zien wat ze doen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:48

Gebroken Pelham? Rij je eigenlijk op een normaal bit maar heb je alsog een noodrem Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:49

Cortes_, klopt niet, dat is veel pijnlijker. Even terug heeft iemand uitgelegd waarom.

Russel, helemaal mee eens!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:32

Misschien is het ook een idee om te kijken naar het samenspel van ruiter/paard. De meeste oplossingen hier zijn handgericht, en duiden eigenlijk op paarden die schijnbaar niet samenwerken met de ruiter. Er zijn mensen die je daarbij kunnen helpen, die meer kijken naar je relatie met het paard, en de samenwerking die je met elkaar hebt. Dit soort problemen kunnen vanuit hun ziens wijze op een bijzondere manier hersteld worden, soms komen er dingen aan het licht, die je niet voor mogelijk hebt gehouden.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:48

Ik heb met mijn merrie ook zo'n periode gehad.Verschillende bitjes geprobeerd maar op alles wat scherper was dan een simpele watertrens flipte ze compleet.Ik kreeg van alles aangeraden incl slofteugels enzo.
Ik ben toen lekker eigenwijs geweest en heb een hackamore geprobeerd (korte schaar) Mijn merrie is nog nooit zó fijn te rijden geweest,gewoon met lang teugeltje trouwens.Als ze hem nu weleens peert hoef ik maar een kleine ophouding te maken en het is klaar.Misschien is het voor jouw paard ook wel een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:00

Bij sommige paarden kun je de oplossing niet vinden in grondwerk/oefenen in de bak met les/omgang met je paard met een deskundige.

Sommige paarden hebben er een kop op zitten, stroomt de adrenaline en hebben maling aan een trensje. Iedereen vind trensjes zo vriendelijk, nou ik niet als ik zie wat men daar de godganse tijd mee aan het inwerken is en dan vinden dat ze een vriendelijke hand hebben. Slimme paarden pakken het vast en gaan met die banaan.

Ontzag voor bv een pelham omdat daar een hefboomsteugel aan zit en verders is het gewoon een ongebroken bitje, dat dus niet schaart in de mond, knijpt op de tong, prikt in het zachte verhemelte, maar gewoon rustig in de mond ligt en met een ontspannen teugeltje helemaal stil ligt. Paard weet na de eerste keer al dat hij niet moet spotten met het bit, want ja als je dat strak aantrekt dan is het een martelwerktuig, maar ik weet zeker dat je dat niet gaat doen met je paard,want dan ben je gewoon een knurft om zo te blijven rijden.

Overigens vind ik het gebroken bitje van de Pelham met verbindingsriempje een zeer paardonvriendelijk bit. Staat voortdurend druk op, die hefboom staat voortdurend gespannen en het gebroken zijn van het bitje is dus niet zachter maar scherper, het werkt voortdurend in. Zie ook maar weinig ruiters die het gevoel hebben om een gebroken bitje recht en stil in de mond te houden. Kijk maar eens als het bit bij de mondhoeken groter wordt, dus meer gaan uitsteken, dat is al trekken en dat doet al pijn!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:06

Nicole85 schreef:
Aan de voeding heb ik allemaal al gedacht Lachen

Ook al aan kalmerende kruiden oid door het voer gedacht? Mijn merrie staat nu ook op rust na een zware operatie maar was gisteren ook haar stal aan het verbouwen terwijl ze nog een paar maanden rustig aan moet doen. Meteen twee dikke scheppen Calmer door het voer, en de Bach Rescue staat stand by. Verder krijgt ze heel erg weinig krachtvoer, 2 plakken hooi per dag en een volgepropt hooinet kuil. Tussendoor als ze zich staat te vervelen heeft iedereen toestemming een pluk kuil in haar stal te mikken, heeft ze weer wat te doen. Haha!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:08

Russel; dat ben ik dus niet met je eens, het is maar net wie die deskundige is. Het zoeken in middelen die toch met afdwingen te maken hebben, benader je het dier op een manier die ik niet zou willen.Want waarom luistert het paard uiteindelijk? Niet uit respect voor de ruiter, en ook niet omdat er een band bestaat, maar omdat hij anders een onprettig gevoel ervaart.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:44

Kalmerende kruiden zijn gegeven door een homeopaat. Allemaal leuk voor een week, maar daarna komt hij er doorheen.

Laatste wat ik erover zeg: ik ken mijn paard heel goed. Weet wat er momenteel gaande is. Mensen die mij IRL kennen, weten dat ik niet zomaar naar iets anders pak zonder duidelijke reden of gedachtegang.
Ik heb alles gedaan om een ander bitje te kunnen voorkomen.. voeding, veel weidegang, afwisseling in revalideren, kalmerende kruiden, noem allemaal maar op..

Veiligheid van mij, paard en omgeving staat absoluut voorop. Ik heb vandaag voor het eerst met het bitje gereden en wat een RUST!
Eerst even in de bak bij de buurman wat stoeroefeningen gedaan en overgangetjes. En daarna met lekker los teugeltje naar buiten gegaan. Op het drafpad begon mijn paard te dribbelen en op de plek te galopperen. Dat doet ie altijd, dat "mag" ook..
Maar wat ie de laatste weken bij het watertrensje deed: hij dook met zijn hoofd naar beneden, probeerde mij uit het zadel te trekken (wat hem niet lukt).. wat doet ie dan: trekt een sprint en voordat ik er controle over terug had zat hij alweer aan 50-100 meter galop. Lekker bevorderlijk voor zijn blessure! En wat er de laatste tijd ook bij kwam kijken: die ophouding waar hier over wordt gesproken en wordt geadviseerd door Paxine, dat helpt écht niet meer. Loopt ie dwars doorheen. Paard kan momenteel niet helder denken. Ziet de ruimte en denkt: DRAVEN/GALOPPEREN! Of ik nu op zijn rug zit of niet..

Wat was er vandaag: hij doet weer zijn hoofd naar beneden en zei "auw".. Ik zie hem denken, zet hem in draf en we hebben zónder spatjes heel het pad rustig afgedraafd met een ontspannen teugel. HEERLIJK!

Ik heb vandaag een ronde gereden zonder spanning en er zelf ook weer eens van kunnen genieten. Dit doet me goed.
Doel is nu voor mij om die ontspanning vast te houden, paard gecontroleerd te laten bewegen (draven/galopperen), als hij weer dagelijks lekker werkt, stappen we vanzelf weer over naar het watertrensje en dan weer naar bitloos..
Ja, dat laatste kunnen we ook Knipoog

Mijn vraag aan het begin van het topic was: bestaat er een scherper bitje voor mijn probleem. Ja die bestaat.
Bit is besteld, er is mee gereden. Ervaring ermee staat hierboven.

Voor mij is dat het laatste wat ik erover zeg. Iedereen die advies heeft gegeven: bedankt Lachen

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:54

Oh sorry,wist niet dat je al bitloos had geprobeerd.Maar fijn dat het bitje werkt! Veel rijplezier in ieder geval!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:07

Bandida schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Zelf zou ik meer zien in bitloos met een neusriem die de luchtweg afsluit als rem.

Euh? De luchtweg afsluiten als rem? Die kende ik nog niet Clown

Zelfde principe als het 'touw over de neus' als je paard zich niet gedraagt aan een halstertouw. En het wordt veel vaker gebruikt, ook bijv. door Gert van 't Hof als hij de paarden beleert.

Sluit de luchttoevoer tijdelijk af en je paard is ineens een heel stuk braver.

Wist je trouwens dat een paard circa 3 minuten zonder zuurstof kan presteren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:13

Dat kan misschien, maar daarom is het niet gezond. Een mens kan ook een tijdje zonder zuurstof (maar daar kan ook hersenbeschadiging uit volgen...). Kunnen en gezond zijn, zijn twee verschillende dingen.
En ik vind het afsluiten van de luchttoevoer veel dieronvriendelijker dan het correct rijden met een pelham.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:32

De wereldberoemde hengst Milton was zo dampig als maar kon. De reden dat dat dier zulke fantastische springprestaties heeft neer kunnen zetten, is omdat het een paar minuten kon presteren zonder vers zuurstof.

Paarden zijn wat dat aangaat écht niet te vergelijken met mensen. Het is voor een vluchtdier als een paard belangrijk om tijdelijk zonder voldoende zuurstof te kunnen.

Het LIJKT je niet gezond, maar in feite kunnen alle paarden even zonder vers zuurstof. Niets ongezonds aan.

Ik vind het tijdelijk afsluiten van luchttoevoer (seconden he, geen kwartieren!) zoals bij het sluiten van de neusgaten door een neusriem, vriendelijker dan een pelham.

Oh, en nee, ik ben geen 'natural':D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:37

Dat heb ik ook niet gezegd Clown
Heb je al ooit met een juiste pelham gereden (en dan ook nog op de juiste manier)? Eigenlijk kan je niet veel vriendelijker hebben, qua bit.
En natuurlijk kan een paard tijdelijk zonder verse zuurstof, kan elk zoogdier. Maar ook al is het niet te vergelijken: ik ben er zeker van dat het voor een paard gezonder is om continu verse zuurstof ter beschikking te hebben dan dat deze afgesloten wordt om een paard "terecht te wijzen". Als een paard toch zonder kan, wat is dan het punt van dit af te sluiten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:47

Een ophouding aan de neus zal het paard absoluut terugbrengen tot controleerbaar niveau. Het is een ophouding die het paard niet ontgaat, waar het paard zich niet sterk op kan maken zoals ze dat met een regulier bit nog wel eens kunnen doen (kaak eronder en trekken maar)

Mijn mening: een pelham is per definitie géén vriendelijk bit. Geen enkel bit met een kinketting is vriendelijk. Geen enkel bit met een schaarwerking is vriendelijk. En voor de schade die je kan toerichten met een pelham, vind ik het eigenlijk zeer storend dat die dingen nog niet uit de handel zijn genomen in het kader van diermishandeling.
Daarmee zeg ik niet dat zo'n Pelhambit in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, echt schadelijk zal zijn. Maar vriendelijk, dat zijn ze nooit.

Het rijden met neusriem wordt door fanatieke 'naturals' wel gezien als ultiem diervriendelijk. Daar ben ik het ook niet echt eens, want ook met een neusriem zoals die Cook kan je best nog wel fratsen uithalen ten koste van je paard. Maar in handen van iemand die niet 100% weet waar hij mee bezig is, zal er veel minder schade worden berokkend met een neusriem dan een pelhambit (of ander bit met hefboomwerking). Met zo'n kinketting eraan.. gut daar kan je zelfs de kaak mee breken...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:51

Nou Dees, ik vind dat je wel wat overdrijft met je hetze tegen de Pelham....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:55

Als je een kinketting fatsoenlijk bevestigd en je rijdt gewoon normaal, lijkt het me zeer sterk dat je daar een kaak mee kan breken Verward
Als je 99,9% procent van de tijd enkel met de bovenste teugel rijdt bij een pelham, rijd je hetzelfde als dat je met een gewoon ongebroken trens zou rijden. De scharen en kinketting hebben dan 0.0 effect. Hoe vriendelijker kan het? Mijn paard ervaart dit als veel vriendelijker en prettiger dan zijn doodgewoon enkelgebroken bustrensje.
En of je dan bij die 0.1% de tweede teugel gebruikt als het nodig is, of je maakt een ophouding aan de neus: effect is dat het paard dit snapt, omdat beide als onprettig ervaren worden.

En hoe vriendelijk eender welk bit-/bitloos hoofdstel is, hangt voornamelijk van de ruiter af.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:01

We kunnen natuurlijk discusieren over bitten die vriendelijk zijn, en wat wij uitleggen als 'een paard vindt het vriendelijker', maar paarden kunnen niet praten, dus interperteren wij de reactie goed??

Blijft wel zo, dat je rijdt met zit en benen, en de hand volgt, zo licht alsof het naaigaren in de hand heeft. Ieder paard wat meer druk nodig heeft, is een paard wat niet goed gereden wordt.