Bit artikel over goedkope zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Bit artikel over goedkope zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:07

[/quote]
Ook een 'simpel zadeltje' moet goed zijn!
Ik zoek zelf ook een 'simpel zadeltje' om mn ponypaardje mee in te rijden. Beginnend met 1x per week een paar (3-5) minuten. Ook daarvoor zijn de zadels in het artikel te slecht! Paarden en paardrijden is nou eenmaal geen goedkope hobby, op iets essentieels als een zadel moet je niet zo drastisch besparen. Een zadel moet vooral passen, en als de wintec en thorowgood (de betere merken met kunststof zadels) niet 100% passen, dan neem ik ze niet. Dan geef ik liever wat meer uit. Ik verwacht dat ik voor 700 euro wel een goed tweedehands zadel heb, dus echt onbetaalbaar is het ook niet. Dat wordt het waarschijnlijk wel als je met slechte en of slechtpassende zadels gaat klooien.[/quote]

Dus er wordt nu ook maar gelijk van uit gegaan sdat ik een slecht passend zadel ga kopen? Lekker dan.
Ik ga KIJKEN! en eerst passen, ik koop niks zonder eerst goed gepast te hebben. Dus aub niet gelijk je oordeel trekken

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:10

Ik vond het trouwens wel bijzonder dat Bit de goedkope zadels in een erg slecht daglicht stelt en in hetzelfde blad een pagina grote advertentie van de zadelmarkt heeft.
Ben benieuwd wat de zadelmarkt daar van vindt. Clown Clown Clown Clown

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:33

Silly1972 schreef:
laura1986 schreef:

Ook een 'simpel zadeltje' moet goed zijn!
Ik zoek zelf ook een 'simpel zadeltje' om mn ponypaardje mee in te rijden. Beginnend met 1x per week een paar (3-5) minuten. Ook daarvoor zijn de zadels in het artikel te slecht! Paarden en paardrijden is nou eenmaal geen goedkope hobby, op iets essentieels als een zadel moet je niet zo drastisch besparen. Een zadel moet vooral passen, en als de wintec en thorowgood (de betere merken met kunststof zadels) niet 100% passen, dan neem ik ze niet. Dan geef ik liever wat meer uit. Ik verwacht dat ik voor 700 euro wel een goed tweedehands zadel heb, dus echt onbetaalbaar is het ook niet. Dat wordt het waarschijnlijk wel als je met slechte en of slechtpassende zadels gaat klooien.

Dus er wordt nu ook maar gelijk van uit gegaan sdat ik een slecht passend zadel ga kopen? Lekker dan.
Ik ga KIJKEN! en eerst passen, ik koop niks zonder eerst goed gepast te hebben. Dus aub niet gelijk je oordeel trekken

Ja zo stond het imo er wel. Als je een goedpassend zadel koopt van een fatsoenlijke kwaliteit ga ik nergens over lopen zeuren.

raket schreef:
Ik vond het trouwens wel bijzonder dat Bit de goedkope zadels in een erg slecht daglicht stelt en in hetzelfde blad een pagina grote advertentie van de zadelmarkt heeft.
Ben benieuwd wat de zadelmarkt daar van vindt. Clown Clown Clown Clown

Uhm ja die weten zelf natuurlijk ook wel dat ze rotzooi verkopen. Ik snap niet dat dat al zo lang duurt Boycotten die zooi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:10

Ik vond de test erg eenzijdig en miste echte metingen. En de test was ook erg beperkt, 1 zadel per model. Je zou eigenlijk moeten kijken of er in een serie van 10-15 wel 1 sterkere zit. Want dat zou me ook niets verbazen.
Dat het leer minder is, vind ik niet storend. Dat weet je.
Het binnenwerk hoort natuurlijk wel veilig te zijn.

Maar ik vraag me af of een zadel van 500 euro, van 800, van 1000 en nog duurder de juiste keuze is. En vanaf welke prijs kun je zeggen dat een zadel goed is? Dat komt er hier niet uit. Betaal je 260 euro voor een zadel, dan zou je kunnen denken dat je goed zit. Maar er zijn misschien ook wel zadels van 250 euro die wel goed zijn (te denken valt aan kunststof, Global, wintec 250, KR Neptunus)

Dus JC, Pagony/Rossner (pagony heeft hetzelfde binnenwerk als Rossner en het zou me niets verbazen als het uit de JC fabriek komt), Kieffer, KN, Stubben, Zaldi, Kentaur (wat hebben die zadels een beroerde pasvorm zeg) en de zadels van Interhippique (je kunt zeggen wat je wilt, maar dat zijn beslist de mooiste zadels qua kleuren), allemaal meenemen.

Van A-merken heb ik wel eens bomen gezien en die zijn inderdaad sterk genoeg. Maar ik denk wel dat het best vaak gebeurt dat een kopijzer niet helemaal symmetrisch aan het houtwerk bevestigd wordt. En dan heb je toch een scheef zadel. Hoeveel procent van de A-merken is toch scheef gemonteerd?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:38

Ik geloof dat ik het Bit maar ga kopen, want het klinkt erg interessant allemaal Ja

Leuk dat dit artikel is ontstaan naar aanleiding van een topic op Bokt! Haha! Waar Bokt al niet goed voor is Tong uitsteken

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:50

germie schreef:
Ik vond de test erg eenzijdig en miste echte metingen. En de test was ook erg beperkt, 1 zadel per model. Je zou eigenlijk moeten kijken of er in een serie van 10-15 wel 1 sterkere zit. Want dat zou me ook niets verbazen.
Dat het leer minder is, vind ik niet storend. Dat weet je.
Het binnenwerk hoort natuurlijk wel veilig te zijn.

Maar ik vraag me af of een zadel van 500 euro, van 800, van 1000 en nog duurder de juiste keuze is. En vanaf welke prijs kun je zeggen dat een zadel goed is? Dat komt er hier niet uit. Betaal je 260 euro voor een zadel, dan zou je kunnen denken dat je goed zit. Maar er zijn misschien ook wel zadels van 250 euro die wel goed zijn (te denken valt aan kunststof, Global, wintec 250, KR Neptunus)

Dus JC, Pagony/Rossner (pagony heeft hetzelfde binnenwerk als Rossner en het zou me niets verbazen als het uit de JC fabriek komt), Kieffer, KN, Stubben, Zaldi, Kentaur (wat hebben die zadels een beroerde pasvorm zeg) en de zadels van Interhippique (je kunt zeggen wat je wilt, maar dat zijn beslist de mooiste zadels qua kleuren), allemaal meenemen.

Van A-merken heb ik wel eens bomen gezien en die zijn inderdaad sterk genoeg. Maar ik denk wel dat het best vaak gebeurt dat een kopijzer niet helemaal symmetrisch aan het houtwerk bevestigd wordt. En dan heb je toch een scheef zadel. Hoeveel procent van de A-merken is toch scheef gemonteerd?

Dan zou je alle zadels die gemaakt worden moeten slopen.. dus dat schiet niet echt op.
Het doel van het artikel was het laten zien wat voor zooi je koopt als je een nieuw leren zadel koopt voor 250 of minder. De berekening erbij laat exact zien waarom het wel rotzooi moet zijn. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat er in een serie van 10 wel een goed zadel zit.

Bij kunststof zadels is de kostprijs van de materialen veel lager. In wintec en thorowgood zadels zit daarnaast ook een kunststof boom, wat veel tijd scheelt bij het maken en dus ook weer in de kosten. Persoonlijk vind ik deze zadels het enige alternatief voor als je niet veel te besteden hebt of wil besteden, en toch een nieuw zadel wil.

Beter lijkt het mij om een goede zadelmaker te laten komen die ook tweedehands zadels heeft.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:37

Ik vind het al erg genoeg dat mensen vraagtekens bij deze test zetten. Hoe Nederlands kan je zijn! Voor een duppie op de eerste rang, dus er mankeert vast wat aan dat onderzoek. Wanneer stampen wij Nederlanders nu eens in onze kop dat goedkoop duurkoop is. Dit soort zadels is gewoon slecht. En dat weten wij allemaal al heel erg lang! Je hoeft daar echt geen einstein voor te wezen om dat te bedenken. Dan moet er een test komen om dat aan te tonen. En dan nog mensen die twijfels erbij zetten. Mensen kom op!!! Hoe blind kan je wezen!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:57

WinBinChes schreef:
Ik vind het al erg genoeg dat mensen vraagtekens bij deze test zetten. Hoe Nederlands kan je zijn! Voor een duppie op de eerste rang, dus er mankeert vast wat aan dat onderzoek. Wanneer stampen wij Nederlanders nu eens in onze kop dat goedkoop duurkoop is. Dit soort zadels is gewoon slecht. En dat weten wij allemaal al heel erg lang! Je hoeft daar echt geen einstein voor te wezen om dat te bedenken. Dan moet er een test komen om dat aan te tonen. En dan nog mensen die twijfels erbij zetten. Mensen kom op!!! Hoe blind kan je wezen!

Amen! Afgod
Hier ben ik het volledig mee eens!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:30

hmm ik wist dit niet. Waarom mogen dit soort zadels dan op de markt komen? als ze eigenlijk zwaar slecht zijn voor je paard? Dit zou betekenen dat diegene die zown zadel koopt zijn paard aan het mishandelen is. Misschien moeten zadels ook een keurmerk krijgen voor kwaliteit. Denk dat het dan nog behoorlijk tegen gaat vallen hoeveel zadels er daadwerkelijk goed zijn. Want ik denk wel dat er veel gesjoemeld word, aangezien ik al meerdere merk (!) zadels heb meegemaakt die ook totaal niet recht waren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:57

Cyruss_ schreef:
hmm ik wist dit niet. Waarom mogen dit soort zadels dan op de markt komen? als ze eigenlijk zwaar slecht zijn voor je paard? Dit zou betekenen dat diegene die zown zadel koopt zijn paard aan het mishandelen is. Misschien moeten zadels ook een keurmerk krijgen voor kwaliteit. Denk dat het dan nog behoorlijk tegen gaat vallen hoeveel zadels er daadwerkelijk goed zijn. Want ik denk wel dat er veel gesjoemeld word, aangezien ik al meerdere merk (!) zadels heb meegemaakt die ook totaal niet recht waren.

Ja, tuurlijk kunnen ook bij merken fouten gemaakt worden. Zou niet best zijn, we zijn allemaal mensen. Alleen als jij zo'n zadel hebt gekocht en jij komt daar achter en gaat ermee terug, dan krijg je een nieuw zadel of vervanging van de boom. Bij een merkloos flutzadel van €200.- heb je gewoon pech. Kan je fluiten naar je centen. En weet je dat het het bij voorbaat al niet goed. Bij een merkzadel zal er een enkel zadel niet goed zijn, en wordt ook nog eens netjes opgelost. Zit wel degelijk een verschil in dus. Maar goed er zijn altijd mensen die het niet wíllen zien en liever de hand op de knip houden.

Over het eerste, er geld een vrije markt en een vrij beroep voor zadelmakers. Net als bij hoefsmeden, je bent dus zelf verantwoordelijk voor wat je koopt.

Vlaflipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:58

Volgens mij is het geen test, maar een artikel waarbij ze willekeurig goedkope internetzadels gekocht hbben. Dat begrijp ik tenminste uit t stukkie

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:50

Ook een soort test toch Knipoog Nee snap je wel, maar het geeft maar al te goed aan dat een merkloos zadel alleen voor de sier te gebruiken is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:22

WinBinChes schreef:
Cyruss_ schreef:

Ja, tuurlijk kunnen ook bij merken fouten gemaakt worden. Zou niet best zijn, we zijn allemaal mensen. Alleen als jij zo'n zadel hebt gekocht en jij komt daar achter en gaat ermee terug, dan krijg je een nieuw zadel of vervanging van de boom. Bij een merkloos flutzadel van €200.- heb je gewoon pech. Kan je fluiten naar je centen. En weet je dat het het bij voorbaat al niet goed. Bij een merkzadel zal er een enkel zadel niet goed zijn, en wordt ook nog eens netjes opgelost. Zit wel degelijk een verschil in dus. Maar goed er zijn altijd mensen die het niet wíllen zien en liever de hand op de knip houden.

Over het eerste, er geld een vrije markt en een vrij beroep voor zadelmakers. Net als bij hoefsmeden, je bent dus zelf verantwoordelijk voor wat je koopt.

Dat er af een toe een scheef merkzadel voorkomt is absoluut waar, maar wat wordt vergeten is dat een zadel door het rijden (door een scheve ruiter en of een scheef paard) ook scheef kan worden, m.n. de springtree is hier gevoelig voor. Ook het altijd links opstappen is slecht. Zeker als dat dan ook nog zonder kruk of ander opstapje wordt gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:15

Mooiste stukje van het artikel vond ik de vergelijking van de boom bij 1 van de goedkope zadels, met de boom van een stueben zadel. Volgens de zadelmaker van stueben was de boom van het goedkope zadel van conservenblikjes metaal gemaakt, en toen hij erop ging staan brak het zo doormidden. Om te demonstreren hoe sterk de boom bij een kwaliteitszadel is ging hij ook nog even op de boom van het stueben zadel staan, dit ging prima. Volgens hem zijn de krachten die op de boom worden uitgeoefend tijdens het rijden te vergelijken met deze simpele test. Ben ik zelf toch weer blij dat wij een goed zadel hebben liggen op ons paard. Heb destijds trouwens ook het zadelslooptopic op bokt gevolgd, de uitkomsten in het artikel zijn eigenlijk hetzelfde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:36

Maar, er staat ook nog iets in over dat je pas vanaf 1000 euro een degelijk zadel hebt. Dus iedereen met Pagony, JC, Rossner, Kentaur jullie hebben flutzadels. Tong uitsteken

Maar nu even serieus: boven de 1000 euro heb je een A-merk. Zaldi, Stubben, Kieffer, KN, enz.
Die merken mag je van veronderstellen dat ze goed zijn.

Van merkloze/C-merk zadels weet je gewoon dat je geen denderende kwaliteit hebt, maar Kadet vind ik toch nog steeds een positieve uitzondering. Als startzadel is dat beslist het overwegen waard.

Daartussenin heb je veel B-merken. Veel mensen zijn tevreden over JC of Pagony of Rossner (Pagony en Rossner hebben hetzelfde binnenwerk). Hoe goed zijn deze zadels dan? Dat wordt nooit meegenomen, terwijl deze zadels soms ook overal en nergens gemaakt worden. Is Kentaur goed? Het is oost-europees. Of Merovech?

Mijn dure 2 jaar oude stubben dressuur past ook niet meer goed op mijn paard. Ik ben nog aan het dubben wat ik zal doen: toch maar zorgen dat het zadel gaat passen, de boom is zeer waarschijnlijk te smal, dus er zal verbreed moeten worden waar ik een hekel aan heb. Het zadel verkopen? (zadel kost 1685 euro, dan wil ik er toch minstens 1300 voor terug, en krijg je dat wel?) Of het zadel bewaren voor m'n veulen en rondkijken naar een ander? Maar ja, het budget is het probleem.
Ik zou graag Flair proberen, dus mocht ik daar nog een keer betaalbaar tweedehands tegenaan lopen......
Laatst bijgewerkt door germie op 21-11-08 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:40

Toch merk je wel heel erg veel verschil tussen het leer van een B-merk en van een C-merk (net zoals je het verschil voelt tussen A-merk en B-merk).

Ooit in een donkergrijs verleden heb ik eens een westernzadel gekocht bij zadelmarkt, zogenaamd leer, want het vet bleef er gewoon op liggen; plastic dus.

En inderdaad zoals WinBinChes zegt; die Nederlanders zullen altijd voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:28

Nou ben ik wel benieuwd of er ook mensen zijn die eens een keer een goedkoop kunstof zadel gaan slopen. Bijvoorbeeld een wintec etc.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:45

Kan iemand mij vertellen hoe je kan weten tot welke categorie je zadel behoort? Ik heb hier bijvoorbeeld een australian stockzadel liggen van nederlandse makelij. Het zadel komt van hier.
Verder heb ik een wintec isabella werth dressuurzadel liggen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:27

En anders heb je de zadelmaker als je twijfelt over een merk, die zal het je zeker wel kunnen vertellen hoor.

x_whiskey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:26

ik vond het wel een intressant artikel

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:02

ik vind het behoorlijk hypocriet,eerst zo'n artikel,en een blz verder,een paginagroot advertentie van zadelmarkt.
dat ze adverteerders nodig hebt,o.k
maar maak dan zo'n artikel niet,of bedank voor zulke adverteerders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:17

Volgens mij wordt er in het artikel nergens gezegd dat deze zadels bij ZM vandaag kwamen ??

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Dat wordt ook nergens gezegd, maar de kans is natuurlijk wel groot. Daarnaast maakt het niet uit waar ze vandaan komen. De strekking van het artikel is dat goedkope zadels meestal slecht zijn, en zadelmarkt heeft goedkope zadels, dus er is in ieder geval een verband.

Ik heb zelf een kieffer, maar wel tweedehands gekocht. Dit vind ik echt een goede optie voor iedereen die wel een goed zadel heeft, maar er niet 1000 euro of meer aan kan/wil besteden.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:49

Dramatisch! wat een troep zadels! Koop een goede 2e hands of bijv. de goedkoopste Euroriding.