Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:44

anneliesdj schreef:
Ik rijd met bit omdat mijn paarden zo zijn beleerd en omdat ik op concours niet zonder bit mag rijden.

en dat vind jij een goede reden omdat je paard zo beleerd is? Haha ik heb mijn fjord ook zo beleerd toen ik nog niet verder keek dan me neus lang is. Ik vind dit erg onnozel en geen echte reden waarom je met bit zou moeten rijden.
En concours, ja ok daar kan t NOG niet, maar thuis wel!
Toch ff een reden geven denk ik die niet zo onnozel is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:46

Dus dat het op concoursen niet kan is wel een goede reden?
Jij wilt dat ik thuis zonder bit rijd en op concoursen per gratie met? Hoe moet ik dan trainen?

Plus; ik heb het ooit eens geprobeerd met mijn paard maar die is echt een draak zonder bit in. Ik rijd geregeld het weiland op en neer met alleen een halster om, blootsrugs en nog geen touwtje eraan, wil je het nog meer natural hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:49

oh omdat je op concours met bit moet kan je thuis niet zonder bit trainen? Wat geeft t bit aan meerwaarde aan de training dan?
En omdat je paard een draak is zonder bit is een reden voor t bit, een bit is er dus niet voor om je paard onder controle te houden??? Dat doe je toch echt op een andere manier, op die manier wordt t bit een dwamg middel. want zonder hou ik me paard niet onder controle dus moet ie maar *pijn* voelen...hmmm nee ben nog niet overtuigd sorry Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:50

Cinnepin schreef:
het filmpje daargelaten....wij geven dus aan waarom wij zonder bit rijden.
Ik zou t namelijk niet lekker vinden ook als er een stuk ijzer tegenm me tanden klettert, een bit geeft altijd druk ook als je de teugels los laat. het paard gaat schuimen, en nee dat is niet vanauit ontspanning maar omdat het paard zijn speeksel niet weggeslikt krijgt. En zo zijne r wel meer redenen

maar bit gebruikers, noemen jullie eens redenen waarom wel een bit?

Tja, het is maar net wat je wil met een paard, met een bit kun je hele verfijnde aanwijzigen geven aan je paard, waarop hij dingen kan doen die menig paardrijmens leuk vindt...

Als een bit goed hangt, je een en stille verfijnde hand hebt hangt een bit niet tegen de kiezen of tanden.

Ik zie bij onwetende mensen met paarden liever een bit in een paardenmond dan een een hackamore of dun touwhalstertje. met die dingen kun je heel veel schade aanrichten. Meer als met een bit, die hooguit een wondje in de paardenmond veroorzaakt en een keer tegen de tanden aan komt.

En tja de touwhalster zie je steeds meer omdat er bepaalde mensen zijn die gruweldingen op het internet kwakken gevoelige kinderzieltje en andere terezieltjes dat zien: ooooooooooooooo zielig, ik ga bitloos en ik koop een touwhalster..... gaan rijden ermee, paard krijgt geen kans te wennen, er word constant aan zijn hoofd getrokken en de daarbij horende schuringen..... is vast pijnloos.... paard snapt er geen hol van, amper gewent aan te wijken voor druk....en tja.... paardvriendelijk hoor... nounou..

En dan zijn er mensen die een site maken over paardnatuurlijk met de uitleg over deze of gene.... een site waar geen touw aan vast te knopen is.... dus mensen klikken maar snel weg en gaan zelf maar wat aan ku.tten...
De boeken er over zijn niet te betalen, dus we gaan zelf maar aan de gang.

Daar word ik nou hondberoerd van.... eerlijk waar....

Lekkere gruwelbeelden(dan niet het filpmje in kwestie) maar andere filmpjes over dingen die aardig sporadisch voorkomen, lekker op bokt kwakken. Volledige de boel die het niet met hun eens zijn afzeiken..... maar er ook niet bijvertellen dat bitloos in onwetende handen net zo goed een kwelling is voor een paard of pony. En misschien nog wel een grotere kwelling dan een bit.

Zo nu ga ik mijn hond aan zijn halsband, met geschoren vacht en deken uitlaten...... heel wat vriendelijk dan elke dag klitten moeten kamen, en hij blijft lekker droog onder zijn deken... hij haat regen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:53

er zijn niet alleen hackmore's of touwhalsters, ik rijd met een bitloos hoofdstel met kruislings systeem waardoor er druk word verdeeld over t hele hoofd en werkt als wijken voor druk, het hoofd word in de richting geduwd ipv getrokken.

En welke verfijnde aanwijzingen kun j met t bit doen dan die zonder niet kunnen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:54

Men vindt een bit paardonvriendelijk maar wat vinden jullie dan van een zadel? Dat is misschien nog wel onvriendelijker, met of zonder boom, er zit een singel aan en die wordt lekker strak gesjord zodat het zadel niet kan schuiven. Lijkt mij eigenlijk veel onvriendelijker dan een dun bitje in de mond. Bitloos rijden, dan ook zonder zadel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:54

o ja mijn paarden kunnen met bit in prima eten en grazen.... en nee ze spugen niks uit.... dus slijm wegslikken tijdens het rijden lijkt mij ook niet zo'n probleem..
Maar als ze druk aan het werk zijn letten de meeste al overmatig slijmproducert daar niet echt op.

Moet je mij eens zien kwijlen als ik druk aan het dromen ben ik mijn bed... dan slik ik ook niet hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:00

Wat denk je van een ruiter op de rug?? Nee, dat is pas fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:00

Ikima schreef:
Men vindt een bit paardonvriendelijk maar wat vinden jullie dan van een zadel? Dat is misschien nog wel onvriendelijker, met of zonder boom, er zit een singel aan en die wordt lekker strak gesjord zodat het zadel niet kan schuiven. Lijkt mij eigenlijk veel onvriendelijker dan een dun bitje in de mond. Bitloos rijden, dan ook zonder zadel.

dan moet je ff een topic over zadels openen, want daar gaat dit topic niet over.
Mijn mening is wel, als je het ene niet goed vind ( zoals een zadel 0 kan je wel meer dingen doen die niet helemaal goed zijn? ik rijd toch met zadel dus kan ik er ook wel een bit in hangen...en als ik dat ook doe nou dan gelijk ook maar sporen en een slof en beschermers en 4 winterdekens en dag en nacht op stal, want tsja ik rij ook met zadel dus kan de rest ook Lachen
Nee ook daar overtuig je me niet mee ( ik weet t ben moeilijk te overtuigen, daarom wil ik dus ook redenen zien die ook werkelijk wat voorstellen, nietd at ik dan wel met bit ga rijden , maar dat ik misschien bergip kan tonen, die ik nu dus nog nie heb )

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:02

Cinnepin schreef:
er zijn niet alleen hackmore's of touwhalsters, ik rijd met een bitloos hoofdstel met kruislings systeem waardoor er druk word verdeeld over t hele hoofd en werkt als wijken voor druk, het hoofd word in de richting geduwd ipv getrokken.

En welke verfijnde aanwijzingen kun j met t bit doen dan die zonder niet kunnen?

ja duhhh dat snap ik ook nog wel...

Maar denk je dat een geschokeerd teer zieltje 80 euro voor een sitepull gaat betalen terwijl je een touwhalstertje voor 3 euro zelf kunt knopen????
Die denkt:waaaa ik moet bitloos en wel nu.... maar die bitloze hoofdstellen zijn wel heul duur, dus dan maar een touwhalstertje... is toch ook bitloos..... pas nadat het leed geleden is, en wijsheid naar boven komt gaan ze eens verder kijken...
Hackamore's zijn ook vele male goedkoper, en je hoeft geen andere hoofdstel te kopen...... weten zij veel dat met een te laag geplaatste hackamore het neusbotje kunt breken.....Dat word er niet bij verteld..

En mensen die geen geld hebben, of als het om een verzorg pownie gaat en ze niet teveel willen uitgeven en hebben... dan is een touwhalster toch ideaal??

Ik denk dat een sidepul dan wel kruislings minder gedetailleerd inwerkt dan een goede ruiterhand... in principe geef je dan enkel de opdracht, rechts, links en huh....met een bit geef je geen harde druk op de wangen en kaken, slechts in de mondhoeken en lagen..

anneliesdj

Cinnepin schreef:
oh omdat je op concours met bit moet kan je thuis niet zonder bit trainen? Wat geeft t bit aan meerwaarde aan de training dan?
En omdat je paard een draak is zonder bit is een reden voor t bit, een bit is er dus niet voor om je paard onder controle te houden??? Dat doe je toch echt op een andere manier, op die manier wordt t bit een dwamg middel. want zonder hou ik me paard niet onder controle dus moet ie maar *pijn* voelen...hmmm nee ben nog niet overtuigd sorry Lachen

Jij denkt dat je een paard bitloos kunt trainen en er dan op concours gewoon een bit in kunt hangen en verwachten dat ie daar prima mee loopt? Beetje naief.
En nee, het gaat niet om het pijn hebben maar om het net iets meer te vertellen hebben, het paard waar ik geregeld blootsrugs en met alleen een halster meer rijd denkt dat ze dan leuk kan bokken dan en dat vind ik minder geslaagd. Goed bitgebruik heeft niets te maken met pijn.

En dat bitloos systeem van jou, lijkt mij ook niet geheel pijnloos, zeker niet als jij een flinke ophouding maakt, kaken worden op elkaar gerukt en neusgaten dicht geknepen, fijn voor je paard.
Waarom rijd je niet gewoon blootshoofds?

Anoniem

Met sporen en een slof is niks mis, mits je weet hoe je er mee om moet gaan.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:03

Waarom moet je zonodig overtuigd worden? Jij rijdt lekker zonder bit en ik blijf lekker met bit rijden, ieder zijn voorkeur. Als mijn paard lekker ontspannen is gaat ze schuimen. Als ik haar longeer aan een halster, dus zonder bit, gaat ze ook schuimen als ze ontspannen is.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:04

suleilitha schreef:

En vooral ook heul natuurlijk....en poetsen... das natuurlijk...lintje om de wei, ook al zo natuurlijk... een schrikdraad.....trailers...

UBERHAUPT iets om, op of aan het paard, in de buurt van..... is NIET natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:05

en de mond is nou juist het gevoeligst ik dnek nog steeds dat je niet met je handen rijd maar met je hele zit en houding. Dus fijnere hulpmiddelen door t bit nee nog niet overtuigd.
Overigens als iemand bitloo wilt rijden om de redenen die ik noem echt wel iets verder kijken dan t goedkoopste hoofdstel.
ook mensen MET bit kunnen voor t goedkoopste bitje gaan of voor een goedkoopste hoofdstel wat niet lekker ligt, maar dat is weer een heel ander slag mens die voor t goedkoopste gaat, die heb je in alles, en niet alleen onder de bitloze. mijn eerste bitloze hoofdstel was de Norton en die gebruik ik nog steeds Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:07

Ikima schreef:
Waarom moet je zonodig overtuigd worden? Jij rijdt lekker zonder bit en ik blijf lekker met bit rijden, ieder zijn voorkeur. Als mijn paard lekker ontspannen is gaat ze schuimen. Als ik haar longeer aan een halster, dus zonder bit, gaat ze ook schuimen als ze ontspannen is.

nou ik onderbouw waarom ik zonder bit rijd, ik heb er redenen voor, ik zie jullie nou nog niet eens iets goeds onderbouwen, Komt op mij over dat je zelf niet eens weetw aarom je eigk met bit rijd Lachen
Misschien te lui om eens verder te kijken? ja want merendeels doet t , dus doe ik t ook maar...hmm nee gaat er bij mij niet in Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:08

Dus jouw onderbouwing is dat een paard reutelend gaat ademen met een bit in? Lekkere onderbouwing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:08

smokey17 schreef:
suleilitha schreef:

En vooral ook heul natuurlijk....en poetsen... das natuurlijk...lintje om de wei, ook al zo natuurlijk... een schrikdraad.....trailers...

zoals ik al zei geeft dat dus ook maar de redenen om meer onnatuurlijke dingen te doen? omdat dit gebeurt kan er dus ook maar een bit in, dag en nacht op stal, 4 winterdekens etc??? ja want de rest kan ook! vage beredenering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:09

anneliesdj schreef:
Dus jouw onderbouwing is dat een paard reutelend gaat ademen met een bit in? Lekkere onderbouwing.

volgens mij heb ik al minstens 2 keer aangegegeven dat dat ademhaling met de krul te maken heeft en niet met t bit? misschien eens ff t topic doorlezen?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:10

Cinnepin schreef:
en de mond is nou juist het gevoeligst ik dnek nog steeds dat je niet met je handen rijd maar met je hele zit en houding. Dus fijnere hulpmiddelen door t bit nee nog niet overtuigd.
Overigens als iemand bitloo wilt rijden om de redenen die ik noem echt wel iets verder kijken dan t goedkoopste hoofdstel.
ook mensen MET bit kunnen voor t goedkoopste bitje gaan of voor een goedkoopste hoofdstel wat niet lekker ligt, maar dat is weer een heel ander slag mens die voor t goedkoopste gaat, die heb je in alles, en niet alleen onder de bitloze. mijn eerste bitloze hoofdstel was de Norton en die gebruik ik nog steeds Lachen

o god.ben jij nou zo dom, of ben ik nou zo slim...

Moet ik nou letterlijk alles erbij gaan halen over hoe een paard te rijden??? we hebben het hier over bit en bitloos..... niet over benen, bekken, zit...

natuurlijk rij je zowel met benen en zit.... en verwacht ook dat jij dat doet..

Maar met zowel benen als met bit kun je verfijnde hulpen geven... en uiteraard met je kont en bekken ook...

Hoe goedkoop het hoofdstel ook is...... hij blijft op zijn plek liggen omdat je niet aan het hoofdstel loopt te sjorren maar aan het bit. wat uiteraard niet te bedoeling is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:11

maar mensen het is al weer veels te laat, ( ik heb dan wel heel de middag egslapen maar ok )
ik ga dus mijn bed in Lachen
Ben benieuwd of ik morgen nog onderbouwende redenen vind van het rijden met bit Lachen weltrusten allemaal

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:12

Ik snap niet waarom je perse redenen wilt om met bit te rijden, jij doet het toch al zonder dan heb je 't toch voor elkaar?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:15

Ik wil niet de discussie aangaan van wel/geen bit, maar ben wel benieuwd of hoe het nou precies zit met die ademhaling.

Eerst zeg je dat paarden niet kunnen rennen en eten tegelijk en dat mensen dat ook niet kunnen. Met een droog beschuitje lijkt het me idd niet prettig, maar eten en inspanning tegelijk kunnen mensen wel.

Daarna komt een hele uitleg van hoe het rennen en ademhalen dan werkt en dan zeg je dat het bit de ademhaling belemmert. Maar verder geen uitleg hoe deze de ademhaling belemmert. Ik dacht nml dat paarden gewoon ademhalen door de neus en daar zit het bit niet natuurlijk. Ben benieuwd naar verdere uitleg.

Filmpje vind ik niet zo representatief trouwens, zou dan meer vergelijking willen hebben. Bij mijn eigen pony merk ik geen verschil in ademhaling trouwens als ik met of zonder bit rij.
Wel geloof ik dat het krulletje de ademhaling belemmerd. Mijn pony is erg gevoelig voor hoesten, als ik hem niet goed vanuit de ontspanning en met voldoende halslengte nagevelijk rij moet hij namelijk sneller hoesten. Dus lijkt me dat een valse knik iig invloed heeft op de luchtwegen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:17

Cinnepin schreef:
smokey17 schreef:

zoals ik al zei geeft dat dus ook maar de redenen om meer onnatuurlijke dingen te doen? omdat dit gebeurt kan er dus ook maar een bit in, dag en nacht op stal, 4 winterdekens etc??? ja want de rest kan ook! vage beredenering

Niks geen vage redenering. Jij bent geen natural, je probeert in de buurt van te komen. Maar je zal het nooit worden, en niet in de buurt komen van. Want ook jij breekt de wil van een paard, omdat jij wil dat hij naar jou luistert.
Als jij een natural wil zijn dan koop je een hobbelpaard en zet je je eigen paard ergens in de woestijn neer waar hij nooit met mensen in de buurt zal komen...

Er zijn ook zat paarden die gewoon buiten staan zonder deken maar wel met bit in... ook wel met bit in... en 4 dekens.... ben je niet een beetje aan het doordraven?

Nou mag jij ook eens uitleggen waarom je een bit zieliger vindt dan wat jij doet.... jij knijpt zijn kaken en wangen fijn en belemmerd ook nog een flink zijn ademhaling als je aan de teugels trekt omdat je zijn neus dicht knijpt..en ook nog eens even flink aan zijn hoofd trekt. daarbij zal de gehele neusriem meebewegen als jij aan de teugels sjort en dus ook achter de oren zal scheuren..

En dan maar niet te praten over een touwhalster
wat b.t.w en trenshoofdstel niet doet....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:18

AMEN!!!