evaring met een hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: evaring met een hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:14

Antheman schreef:
Ik zie dat je de teugels vrij kort hebt. Is dit een momentopname, of rij je steeds zo?

Ligt eraan. Lichtbruine paard heeft veel steun nodig in draf in de bak, buiten rij ik losser. De donkere probeer ik zo los mogelijk te rijden. Vind niet dat ik ze heel kort heb op de foto Verward Heb vrij lange teugels, misschien vertekend dat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:19

WendyBZ schreef:
Antheman schreef:
Ik zie dat je de teugels vrij kort hebt. Is dit een momentopname, of rij je steeds zo?

Ligt eraan. Lichtbruine paard heeft veel steun nodig in draf in de bak, buiten rij ik losser. De donkere probeer ik zo los mogelijk te rijden. Vind niet dat ik ze heel kort heb op de foto Verward Heb vrij lange teugels, misschien vertekend dat.

Ik bedoel ook niet kort in de zin van: flink aangetrokken Knipoog
Maar door de teugels helemaal op te nemen, heb je wel continu (lichte) druk.
Ik rij altijd in een boogje en pak de teugels alleen op als het nodig is. Is hij braaf, dan zit ik dus niet aan de teugels. Is ie niet braaf, dan ben ik blij met de hack, want hij draait nog weleens hard om, om naar huis te racen. 1 ruk en hij blijft staan, gelukkig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:21

Als ik dressuurmatig rij wil ik wel enige druk hebben. Buiten rij ik ook gewoon los hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:57

Ik wil eigelijk wel eens zo'n S hack proberen. Heb er van de zomer wel naar zitten kijken, maar toen leek Anouar weer braaf, dus toen heb ik het weer laten zitten. Echter, bij de laatste wedstrijd heeft hij me weer goed kwaad gekregen door als een soort van ongeleid projectiel achter de rest aan te crossen, met z'n hoofd zo laag mogelijk zodat ik gewoon niets meer te vertellen had (en steeds half tussen z'n oren belande als hij weer eens trok)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:49

daarom vond ik de hackamore geen fijne optoming,omdat ik er ook dressuur mee wil rijden en dan is het niet prettig om met die optoming constante(lichte)druk te hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:57

Snoevie schreef:
daarom vond ik de hackamore geen fijne optoming,omdat ik er ook dressuur mee wil rijden en dan is het niet prettig om met die optoming constante(lichte)druk te hebben.

Lijkt me ook buitengewoon onprettig Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:30

Hmm als ik dressuur rijd heb ik wel lichte druk, werk er naartoe om praktisch zonder druk te rijden, lijkt me toch niet ontzettend vervelend voor het dier?

Mijnes zit zo;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet komt die van mij altijd onder het hoofd uit.

Antheman; volgens mij heb jij een kortere boog en een langere schaar dan de mijne, ofniet? Vind die van jou wel erg mooi iig, vind die van mij iets te dik voor haar hoofd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:43

wauh wat een mooi hoofdstel! Waar heb je die vandaan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:45

Inderdaad, extreem mooie neusriem zo!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:47

Zelf geknutseld, heb ik hier in het topic volgens mij ook wel al verteld?

Een hoofdstel wat goed past en daar korte bakstukken van een ander hoofdstel aangemaakt zodat het past en een neusriem laten maken bij de zadelmaker. Sperriem van het eerste hoofdstel met de kinbeschermer (was aansnoerneusriem) als kinriempje vastgemaakt. Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:00

BrittKitt schreef:
Antheman; volgens mij heb jij een kortere boog en een langere schaar dan de mijne, ofniet? Vind die van jou wel erg mooi iig, vind die van mij iets te dik voor haar hoofd.

De scharen van mij zijn zeker iets langer. Volgens mij heb jij ook een dikkere. En dus zwaarder. Dit type heb ik, denk ik, weleens in mijn handen gehad.

De mijne komt hier vandaan:

http://www.mzm-geestig.nl/

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:04

Ik heb die van mij van innovatack.
Heb wel zitten kijken, maar die van marylot was stinkend duur en wilde uiteindelijk toch een leren hoofdstel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:13

BrittKitt schreef:
Ik heb die van mij van innovatack.
Heb wel zitten kijken, maar die van marylot was stinkend duur en wilde uiteindelijk toch een leren hoofdstel.

Ik heb alleen de scharen plus neusriem en kinriem gekocht. Dat in een bestaand hoofdstel gehangen. Knipoog

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:48

ik heb een hele pittige dame met vermoedelijke gebitsproblemen met een hackamore gereden ging heel goed, we hadden het kettinkje er niet aan gehouden (dat vind ik het gemene deeltje Bloos en vooral als je er niet veel ervaring mee heb kun je misschien beter zonder kettinkje beginnen)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:27

Wat had je er dan aangehangen? Altijd slim om erbij te vermelden, vordat onwetende gezellig zonder begrenzing aan de slag gaan.

Het valt me trouwens wel op dat veel mensen in het kader van "vriendelijkheid" de kinketting/riempje erg los hangen. Waarbij dus heel de begrenzing teniet word gedaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:29

Hoe bedoel je de begrenzing geheel teniet wordt gedaan?
Het werkt later in, waardoor je niet direct scherpe hulpen geeft, maar pas wanneer je duidelijker aan de slag gaat. Hierdoor kan je ook gevoeligere paardjes fijne hulpen geven zonder dat direct flink druk gezet wordt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:32

Doordat het later inwerkt, komt er veel meer druk achter de oren. De kinketting zorgt er juist voor dat dit begrenst word.
Buiten dat gaat een loshangende hack schuiven, tegen het oog aan.

Edit:
Hier is duidelijk te zien dat de hackamore doorslaat door een te lange kinketting. En de neusriem mag langer, dat ook. Nu is dit een fluthackamore, maar voor het idee, kun je het zien.
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:49

Afbeelding
Zo zit mijn hack met aangenomen teugels, niet echt noemenswaardig dus en ik kan toch echt ruim mn vlakke hand tussen hoofd en neusriem stoppen.
Je voorbeeldplaatje is wel een beetje een overdreven beeld vind ik, ik mag hopen dat dat een uitzondering is Clown

Zoals ik eerder ook al zei, een schaar moet 45 graden kunnen draaien tot hij contact maakt. Losser of vaster zorgt voor een andere inwerking dan oorspronkelijk bedoeld. (en afhankelijk van je paard dus beter of minder goed)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:27

Utixo schreef:
Wat had je er dan aangehangen? Altijd slim om erbij te vermelden, vordat onwetende gezellig zonder begrenzing aan de slag gaan.

Het valt me trouwens wel op dat veel mensen in het kader van "vriendelijkheid" de kinketting/riempje erg los hangen. Waarbij dus heel de begrenzing teniet word gedaan.

Ik kan het niet goed uitleggen eerlijk gezegd, het is al een poosje terug. Maar we hadden er een soort riempje voor in de plaats Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:42

Antheman schreef:
Snoevie schreef:

Lijkt me ook buitengewoon onprettig Knipoog

dat bedoel ik ook.
ik wil met dressuur wel met lichte druk kunnen rijden.

ik ben nog steeds op zoek naar de ideale optoming voor ons.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:59

Lijkt me met een bit net zo onprettig , maargoed dat ben ik Tong uitsteken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:47

Ik heb een Fjord met een hack gereden, dat vond ik echt een onding, hij schoof altijd schhef.
Kan ook geweest zijn dat de eigenaar hem niet goed bevestigde..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:49

pmarena schreef:
Lijkt me met een bit net zo onprettig , maargoed dat ben ik Tong uitsteken

lichte druk betekend geen trekken,en bij dressuur of springen is het normaal om een licht teugelcontact te hebben

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:25

Dus Verward

Net zoals ik een constante "lichte" druk bij een hack geen fijn idee vindt , vind ik dat bij een bit ook niks.

Waarom zou het bij een hack wel vervelend zijn en bij een bit niet Verward

Snap je wat ik bedoel Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:07

nouja sorry hoor.........ik vind een normale lichte 'verbinding' tussen de hand en het bit heel normaal.
ik kan alleen maar voor mijn pony spreken als ik zeg dat de hack voor haar toch niet prettig was omdat ik ook graag wat dressuur wil rijden,en je met de hack dan ook gelijk druk achter de oren hebt.
meestal rij je geen dressuur met losse teugels.