superwoman schreef:Ik gebruik de slof eigenlijk niet meer - behalve met longeren.
Zoals breghje al aan gaf, hoort een slofteugel het paard uit te nodigen.
De paarden die jij aan geeft, die in een bekrompen houding gaat lopen, zegt veel over de manier van rijden. Een paard wat van achter uit gereden wordt, zoekt zelf de aanleuning op. Een paard wat die aanleuning ontwijkt, heeft geen goede ervaring gehad.
Ik heb eens heel veel hulp gehad van een slofteugel. Een paardje (echte merrie) had teveel dubbele/tegenstrijdige signalen gehad en wou eigenlijk niet meer werken. Wanneer je de teugels op pakte ging ze in verzet en tegen het been. Met een losse slof die haar uitnodigde om haar neusje over de grond te lopen, voelde ze dat het fijner was - dat haar rug beter aan voelde doordat hij bol werd en ik kon me concentreren op het been geven. Binnen 10 min kon de slof er af, terwijl ik die slof in die tijd slechts enkele keren had gebruikt. Er was weer wat vertrouwen en zo kon ik verder werken.
nou ja wat ik al eerder zei, ik reed in die tijd ook flink beroerd ja, dus dat mijn pony dat deed is dan te verklaren, maar de rest...... ik vraag het me af.....
maargoed dat is dan ieder zijn ervaring!
ik rijd nu inmiddels een dik half jaar op een andere manier dan voorheen en weet zeker dat ik absoluut geen hulpteugels meer gebruik 
longeren doe ik met dubbele lijnen dus dan is er ook geen hulpteugel nodig, mijn paardje ontspant vanzelf en dan heb je een mooie aanleuning