elastiek, slof, tiedeman, enz.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: elastiek, slof, tiedeman, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:06

CindyUniek schreef:
en dan had ik het verpest zonder hulpteugels, maar puur doordat ik mijn handen laag en 'vast' zette... en dat is eigenlijk hetzelfde wat een slof doet...

En dan heb jij dus geen idee hoe een slof goed werkt.
Als de slof niet te kort is en de ruiter netjes mee gaat met de beweging, wordt er NIETS vastgezet.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:17

superwoman schreef:
CindyUniek schreef:
en dan had ik het verpest zonder hulpteugels, maar puur doordat ik mijn handen laag en 'vast' zette... en dat is eigenlijk hetzelfde wat een slof doet...

En dan heb jij dus geen idee hoe een slof goed werkt.
Als de slof niet te kort is en de ruiter netjes mee gaat met de beweging, wordt er NIETS vastgezet.

nee, het is alleen de bedoeling dat je m naar zijn borst trekt Koe
een in aanleuning gaand paard heeft zijn neusje op of voor de loodlijn, als je aar iets aan een slof 'vraagt' trekt hij de verkeerde knik in de 3e harswervel Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:24

tjonge word nog een verhitte discussie zeg!
je laatste bericht ben ik mee eens,CindyUniek.

alleen vind ik wel dat in sommige gevallen het wel een uitkomst kan bieden.
ik denk dan aan een martingaal bij een paard die overenthousiast raakt van een springparcours bv.

verder ben ik zelf niet kundig genoeg om over alle andere hulpteugels een oordeel te vellen,ik heb er geen moeite mee,als het dan maar onder goede begeleiding gebeurd en niet om het paard in de krul te rukken(wat dus erg vaak gebeurd)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:10

CindyUniek schreef:
Breghje schreef:
Nogmaals:
LEEEEEESSSSSSS!!!!!!!!!! En nu ben ik echt ervandoor.

okee je aller eerste post op pagina 1 had ik niet gelezen, ik kwam gewoon binnen vallen en jij reageerd op mijn 1e post.....

maar daarin reageer je alsof je het altijd om hebt met rijden.... want ik neem niet aan dat je iedere dag buiten rijd? of wel? als ik naar buiten ga doe ik eigenlijk helemaal niks dan aan een lange teugel stappen/draven/stukje galloperen..... en meestal als je ze eenmaal een paar keer hebt laten kijken wordt dat vanzelf rustiger omdat ze de omgeving leren kennen.....

dus okee sorry voor mijn andere reactie, maar ik kwam in dit topic binnen met mijn mening en daar reageerde jij op, wat ik dus heel anders zag, dan hoe je het in je 1e post hebt staan Knipoog

Nee, ze heeft hem alleen buiten om omdat ze juist buiten haar rug wegdrukt, ook al kent ze de omgeving. In de bak heeft ze niets om omdat ze daar super lekker loopt. En nu wordt ze uitgenodigd om ook daar haar rug los te laten, zodat ze net zo lekker kan lopen als in de bak, we gaan gemiddeld een x of 2/3 per week naar buiten. En ook buiten krijgt ze hem niet langer om dan elke x een half uurtje en daarna mag ze haar hals strekken. Excuses uiteraard aanvaard, lees eerst even alle posten van iemand in een topic, en stel vragen Knipoog dan kom je veel meer te weten dan wanneer je meteen (vaak onterechte) conclusie trekt Haha! .

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:16

Hm, ik ben voor een hulpteugel als hij goed gebruikt wordt.
Dit houdt dus in dat wanneer hij pas inwerkt als het echt nodig is.
Dus dat hij niet gebruikt wordt om het even vlug voor elkaar te krijgen, korte termijn visie zeg maar.
Een hulpteugel heet niet voor niets een hulpteugel, het kan ontzettend handig zijn om er net even door heen te komen nl zonder ruk en plukwerk.

Ik zie eigenlijk nog te vaak gebeuren dat sommige meisjes het niet voor elkaar krijgen, woedend worden en er dan hup een hulpteugel aanknallen. Dit werkt sowieso averechts natuurlijk..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:18

ikkiN schreef:
Met longeren mits goed gebruik oké.
Dressuurmatig vind ik eigenlijk dat je geen hulpteugel mag gebruiken, dat hoor je allemaal zelf op te moeten lossen. Er is een grote maar: de ruiter hoort er inderdaad goed mee om te kunnen gaan.
Met springen en buitenrijden kan ik het me beter voorstellen dat je een martingaal gebruikt.

Idd mee eens! Ik vindt ook dat je het zelf moet kunnen zonder zoiets! Longeren daarin tegen zie ik ook op een andere manier omdat er geen ruiterhand aan te pas komt. Tenminste niet in het opzicht als bij het rijden..
Dus als je het aan mij vraagt! Nee, liever niet. Ik heb zelf ook nog nooit zo'n ding gebruikt! Vindt het toch veel mooier als je het zelf hebt bereikt. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:22

Eyck schreef:
Hm, ik ben voor een hulpteugel als hij goed gebruikt wordt.
Dit houdt dus in dat wanneer hij pas inwerkt als het echt nodig is.
Dus dat hij niet gebruikt wordt om het even vlug voor elkaar te krijgen, korte termijn visie zeg maar.
Een hulpteugel heet niet voor niets een hulpteugel, het kan ontzettend handig zijn om er net even door heen te komen nl zonder ruk en plukwerk.

Ik zie eigenlijk nog te vaak gebeuren dat sommige meisjes het niet voor elkaar krijgen, woedend worden en er dan hup een hulpteugel aanknallen. Dit werkt sowieso averechts natuurlijk..

Pcies, daar zijn ze dus net niet voor. Krijg je het rijtechnisch niet voor elkaar, ook niet met goede instructie of net als bij mij alleen in bepaalde omstandigheden én tijdelijk, is er niets mis mee. Maar dan wel in goede handen, anders verknoei je meer dan je lief is. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

CindyUniek schreef:
een in aanleuning gaand paard heeft zijn neusje op of voor de loodlijn, als je aar iets aan een slof 'vraagt' trekt hij de verkeerde knik in de 3e harswervel Knipoog

nogmaals dan ben je niet goed op de hoogte van goed gebruik - enkel van verkeerd gebruik.
Bij verkeerd gebruik is dat idd de manier en het resultaat! OK dan!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:08

op de manege moet ik soms wel een paardje met martingaal rijden, ik vindt het gebruik van hulpteugels niet erg zolang je ze juist gebruikt, ik zie wel eens mensen een elastiek of slof zo strak zetten dat t paard bijna met hoofd tegen de knieen aanloopt. brrrr...

ik vindt het een fijn gevoel als je iets zelf hebt kunnen oplossen wat andere mensen met hulpteugels moeten doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:12

een thiedeman is eigelijk gewoon een slof die je niet zelf vast hebt, dus.
Verder heb ik het niet zo op hulpteugels, gewoon goed leren rijden en je hebt geen hulpteugel meer nodig.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:35

superwoman schreef:
CindyUniek schreef:

nogmaals dan ben je niet goed op de hoogte van goed gebruik - enkel van verkeerd gebruik.
Bij verkeerd gebruik is dat idd de manier en het resultaat! OK dan!

nou leg mij dan eens uit hoe jij je slof gebruikt? want bij de minste of geringste aanspanning van de slof gaat het paard met zijn mond richting borst omdat die teugel ook zo loopt Pling
ik ken zat paarden waarbij je de slof niet eens aan hoeft te raken, maar die dan vanzelf al in zo'n bekrompen houding gaan lopen....... hoe los je iets ook hebt, het paard voelt die druk toch op zijn mond.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:28

Het paard voelt géén druk als het in de goede ontspannen houding loopt. Als ie dat wel voelt, is de hulpteugel niet goed aangebracht, simpel. Een hulpteugel NODIGT uit naar de goede houding maar dwingt het paard niet, gaat het hoofd omhoog voelt het paard druk. En die hoort dusdanig te zijn dat zodra het paard weer teruggaat naar ontspannen houding, de druk wegvalt. Waardoor het paard getraind wordt in de ontspannen houding, de goede spieren leert gebruiken en dus op termijn de hulpteugel niet meer nodig heeft. Die druk gebruiken we overigens allemaal dames, om onze paarden voorwaarts te krijgen. Drijven is ook druk namelijk, het paard loopt op druk. Knipoog

Al degenen die nu zo hard roepen dat met goed leren rijden er geen hulpteugels meer nodig zijn, nodig ik uit om mijn paard buiten ontspannen te krijgen. Zonder hulpteugel. En dan eens kijken wat er gebeurt.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:41

maar het paard voelt wel degelijk die slofteugel eraan hangen hoor! net als je gewone teugels... het hangt nou eenmaal op het bit....
bij die van mij hoefde ik die slof niet eens aan te raken!!! al hing hij helemaal los, mevrouw liep zodra hij erom ging gewoon gelijk in een soort gedwongen houding, zonder dat ik er vaak mee reed of veel mee deed en daar ken ik meer paarden van......

iemand die ik ken traint met slof, slof gaat erom paard lijkt direct 'leuk' te lopen, zonder dat de slof aangenomen wordt of echt wat mee gedaan wordt... slof gaat eraf, paard doet neus in de lucht en is in geen mogelijkheid meer te rijden?!?!

dus een paard voelt er wel degelijk iets van en ze weten het ook gewoon.....
@ breghje het verhaal van jou en je paard is me nu duidelijk en snap ik ook wel.... ook omdat jij een reden hebt en weer gaat afbouwen en alleen buiten gebruikt, maar ik ben benieuwd naar het antwoord van superwoman, want volgens haar heeft een slof niet de werking dat het paard het gevoeld krijgt met kin naar borst te worden gebracht door deze teugel.... wat ik erg onlogisch vind, want de teugel loopt nou eenmaan via mond naar borst dus logisch dat ze die volgen....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:53

Ik reageerde op Sanniejj en Paardje13, had ik er even bij kunnen zetten idd maar ik kan niet multi kwooten Clown .

Ik heb amper ervaring overigens met een slof, één keer toen een paard buiten constant aan de kletter ging geprobeerd, maar is niet mijn ding. Ben met dat dier terug naar de basis gegaan (grondwerk) en dat ging veel beter. Kon na een maand weer normaal met hem naar buiten. En ik vraag me ook altijd oprecht af hoe je dan nog moet rijden, mijn handen zijn niet eens groot genoeg om al die teugels vast te houden.... Haha!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:05

hier zijn al zoveel topics over..

Zoals ik al vaker heb gezegd zolang je een hulpteugel goed gebruikt is er niks slechts aan.
Alleen zijn er teveel mensen die het verkeerd gebruiken, en dat is jammer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:22

CindyUniek schreef:
nou leg mij dan eens uit hoe jij je slof gebruikt? want bij de minste of geringste aanspanning van de slof gaat het paard met zijn mond richting borst omdat die teugel ook zo loopt Pling
ik ken zat paarden waarbij je de slof niet eens aan hoeft te raken, maar die dan vanzelf al in zo'n bekrompen houding gaan lopen....... hoe los je iets ook hebt, het paard voelt die druk toch op zijn mond.....

Ik gebruik de slof eigenlijk niet meer - behalve met longeren.
Zoals breghje al aan gaf, hoort een slofteugel het paard uit te nodigen.

De paarden die jij aan geeft, die in een bekrompen houding gaat lopen, zegt veel over de manier van rijden. Een paard wat van achter uit gereden wordt, zoekt zelf de aanleuning op. Een paard wat die aanleuning ontwijkt, heeft geen goede ervaring gehad.

Ik heb eens heel veel hulp gehad van een slofteugel. Een paardje (echte merrie) had teveel dubbele/tegenstrijdige signalen gehad en wou eigenlijk niet meer werken. Wanneer je de teugels op pakte ging ze in verzet en tegen het been. Met een losse slof die haar uitnodigde om haar neusje over de grond te lopen, voelde ze dat het fijner was - dat haar rug beter aan voelde doordat hij bol werd en ik kon me concentreren op het been geven. Binnen 10 min kon de slof er af, terwijl ik die slof in die tijd slechts enkele keren had gebruikt. Er was weer wat vertrouwen en zo kon ik verder werken.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:51

superwoman schreef:
Ik gebruik de slof eigenlijk niet meer - behalve met longeren.
Zoals breghje al aan gaf, hoort een slofteugel het paard uit te nodigen.

De paarden die jij aan geeft, die in een bekrompen houding gaat lopen, zegt veel over de manier van rijden. Een paard wat van achter uit gereden wordt, zoekt zelf de aanleuning op. Een paard wat die aanleuning ontwijkt, heeft geen goede ervaring gehad.

Ik heb eens heel veel hulp gehad van een slofteugel. Een paardje (echte merrie) had teveel dubbele/tegenstrijdige signalen gehad en wou eigenlijk niet meer werken. Wanneer je de teugels op pakte ging ze in verzet en tegen het been. Met een losse slof die haar uitnodigde om haar neusje over de grond te lopen, voelde ze dat het fijner was - dat haar rug beter aan voelde doordat hij bol werd en ik kon me concentreren op het been geven. Binnen 10 min kon de slof er af, terwijl ik die slof in die tijd slechts enkele keren had gebruikt. Er was weer wat vertrouwen en zo kon ik verder werken.

nou ja wat ik al eerder zei, ik reed in die tijd ook flink beroerd ja, dus dat mijn pony dat deed is dan te verklaren, maar de rest...... ik vraag het me af.....
maargoed dat is dan ieder zijn ervaring!
ik rijd nu inmiddels een dik half jaar op een andere manier dan voorheen en weet zeker dat ik absoluut geen hulpteugels meer gebruik Knipoog
longeren doe ik met dubbele lijnen dus dan is er ook geen hulpteugel nodig, mijn paardje ontspant vanzelf en dan heb je een mooie aanleuning Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:03

CindyUniek schreef:

Dat is helemaal waar!

Toch vind ik het jammer dat de schuld vaak aan de slof wordt gegeven. Zoals jij ook scheef hoe een slof zou werken is gewoon niet correct - (dan zou anky daar ook echt niet mee rijden Knipoog )
Je moet of goed weten waarom en hoe je de slof wilt gebruiken óf je moet goede begeleiding hebben om goed met de slof om te kunnen gaan. imo wordt er te veel aangeklooit, waardoor die slechte ervaringen ontstaan.

Het kán een goede hulp zijn voor ruiter en paard. Voor het paard is het namelijk fijn als de ruiter beter gaat rijden door de hulp van een slof of andere hulpteugel.
Echter is een hulpteugel imo alleen handig voor zeer kort gebruik en/of dat deze kort in werkt.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:07

superwoman schreef:
CindyUniek schreef:

Dat is helemaal waar!

Toch vind ik het jammer dat de schuld vaak aan de slof wordt gegeven. Zoals jij ook scheef hoe een slof zou werken is gewoon niet correct - (dan zou anky daar ook echt niet mee rijden Knipoog )
Je moet of goed weten waarom en hoe je de slof wilt gebruiken óf je moet goede begeleiding hebben om goed met de slof om te kunnen gaan. imo wordt er te veel aangeklooit, waardoor die slechte ervaringen ontstaan.

Het kán een goede hulp zijn voor ruiter en paard. Voor het paard is het namelijk fijn als de ruiter beter gaat rijden door de hulp van een slof of andere hulpteugel.
Echter is een hulpteugel imo alleen handig voor zeer kort gebruik en/of dat deze kort in werkt.

ja daar ben ik het ook wel mee eens....
maar toch denk ik dan ook 'er moet toch ook een oplossing zijn zonder al die poespas, gewoon met goede instructie'
of je nou kort en goed de slof gebruikt, of goed les neemt en je verandert je houding/zit/gevoel, daar reageert het paard meestal ook positief op, waardoor dan die slof niet nodig zou zijn.... het is vaak ook een stukje geduld.....
de meeste mensen die naar een slof grijpen doen dit om het paard in de 'goede houding' te krijgen, maar beseffen niet dat het vaak juist de hele verkeerde houding is.....
resultaat:
onhandelbare paarden / kissing spines / kreupelheden en het paard wordt afgeschreven..... terwijl er niet aan onze eigen fouten worden gedacht.... (bij 9 van de 10 gevallen) en dan vind ik het jammer dat er hulpteugels zijn uitgevonden, want de meeste schaden meer dan ze echt 'helpen'

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:10

Neem de tijd voor jou en je paard, neem goede les, en het komt allemaal goed, zonder hulpteugel. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:15

@CindyUniek: Een ruiter van de manege heeft vaak enkel ervaring met paarden die hun rug hol hebben. Om een idee te krijgen van het gevoel hoe het móet zijn, kun je ze er best mee laten kennis maken. Ook eens op een paard zetten die alles kan, kan een hoop duidelijk maken voor zo'n ruiter. - dat de hulpen veel kleiner kunnen, dat al hun bewegingen consequenties hebben.

Paardrijden is imo toch aanvoelen.
Het juiste gevoel herkennen en opzoeken.

Zoals ik al schreef, wel voor kort gebruik.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:17

superwoman schreef:
@CindyUniek: Een ruiter van de manege heeft vaak enkel ervaring met paarden die hun rug hol hebben. Om een idee te krijgen van het gevoel hoe het móet zijn, kun je ze er best mee laten kennis maken. Ook eens op een paard zetten die alles kan, kan een hoop duidelijk maken voor zo'n ruiter. - dat de hulpen veel kleiner kunnen, dat al hun bewegingen consequenties hebben.

Paardrijden is imo toch aanvoelen.
Het juiste gevoel herkennen en opzoeken.

Zoals ik al schreef, wel voor kort gebruik.

ja idd, maar dan zie ik dat liever idd op een paard die alles al kan dat ze dat gevoel leren, want juíst een beginnende ruiter die moet leren voelen gebruikt een slof vaak niet goed.... ik ken helaas heel wat meiden die denken dat hun paard de sterren van de hemel loopt in de juiste houding, maar ondertussen lopen ze veel te diep, in een knik, niet echt voorwaarts meer etc. maar alleen doordat ze zo 'doorknikken' denken ze dat dat mooi is en hoort..... wat natuurlijk met een slof wel heel snel gebeurd...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:33

CindyUniek schreef:
ja idd, maar dan zie ik dat liever idd op een paard die alles al kan dat ze dat gevoel leren, want juíst een beginnende ruiter die moet leren voelen gebruikt een slof vaak niet goed.... ik ken helaas heel wat meiden die denken dat hun paard de sterren van de hemel loopt in de juiste houding, maar ondertussen lopen ze veel te diep, in een knik, niet echt voorwaarts meer etc. maar alleen doordat ze zo 'doorknikken' denken ze dat dat mooi is en hoort..... wat natuurlijk met een slof wel heel snel gebeurd...

Helemaal waar!
Geen les wss en anders geen goed les
Ik zal hier op bokt ook nooit een slof aanraden, omdat de meeste hem idd niet correct gebruiken.
Het is ook niet makkelijk. Eigenlijk moet je het gevoel al kennen, wil je 'm zonder begeleiding willen gebruiken. En dus ook weten hoe je je paard kan corrigeren als deze te diep gaat of scheef gaat lopen. (vooral het scheef gaan, schouder eruit etc etc wordt vaak niet meer gevoeld)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:41

Ik ben het er ook zeker mee eens dat juist beginnende ruiters geen hulpteugels moeten hebben, die moeten eerst eens leren rijden en voelen wat een paard is. Idd mét goede begeleiding.

Maar de manier waarop ik ongeveer 30 jaar geleden heb leren rijden kom ik nergens meer tegen: zadel zonder stijgbeugels, alleen een touwtje rond de nek, teugels mocht alleen naar gekeken worden totdat je een beetje een zit had. Toen vond ik de eerste lessen niet leuk, want zandhappen tot en met, maar ik heb er wel een lekkere zit aan over gehouden! En daarna oefeningen, totdat je zonder beugels en teugels op je paard kon blijven zitten. En dat alles in privé les, want pas met een bepaald niveau mocht je de lessen in. En ook daarna werden er met regelmaat nog je beugels weggehaald als er gevonden werdt dat je ze teveel gebruikte. Geweldig, doe het nu nog steeds wel eens om alles puntjes weer op de i te krijgen.

Die manege bestaat nog steeds, weet niet of daar dat principe nog steeds gehanteerd wordt uiteraard, maar ik heb er donders veel geleerd wat rijden betreft. Zodra je wende aan een bepaald paard hup naar een ander en rijd die maar weer, voel maar hoe die in elkaar zit, wat je daaraan moet doen om die te rijden....

En dan heb je nog de ruiters die denken dat ze idd de sterren van de hemel rijden en daarom geen les nemen want ze weten het allemaal al. Slapen ..

En de instructrices die als paddestoelen uit de grond schieten, amper ervaring hebben en allerlei onzin staan te verkondigen, want daar zit ook nogal wat kaf tussen het koren helaas. Dan nog het niveau van sommige opleidingen waarvan ik ook niet echt onder de indruk ben... afijn, het kost een hoop moeite om koren te zoeken!!

Maw: als je geen goede basis krijgt is het behoorlijk moeilijk om te herkennen wat een goed ruitergevoel is en wat het paard naar de kleute helpt. Openstaan, nooit denken dat je alles weet en vooral blijven leren en lezen lijkt me ergens nog de beste oplossing.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:44

helemaal met je eens!!!
tegenwoordig beginnen alle ruiters al verkeerd en dat komt idd door de instructie!