[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chatura90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:29

Hoi hoi

Wie kan mij een beetje op weg helpen!? Ik heb sinds kort een barefoot cherokee hoe vinden jullie hem liggen? Er zit nu maat M in.

Na een buiten ritje schuift hij wat naar achter...

Dank!

Chatura90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:30

Afbeelding

Afbeelding
Hoi hoi

Wie kan mij een beetje op weg helpen!? Ik heb sinds kort een barefoot cherokee hoe vinden jullie hem liggen? Er zit nu maat M in.

Na een buiten ritje schuift hij wat naar achter...

Dank!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:00

Caily schreef:
Wat een leuke ervaring over de ghost, ik geef je nog hoop. Dat smalle zitten en niet schuiven is voor mij ook echt verademing geweest. Eind van de maand hier een paardje erbij, wordt ook met een ghost gereden, dus die koop ik natuurlijk ook mee :D Dan heb ik straks 3 paarden en 2 zadels. Een paard wordt in juni 3, volgend jaar voor haar 4de verjaardag heb ik een vermoeden wat krijgt; ieder jaar een ghost zadel erbij :+

Wat fijn dat het zadel zo goed bevalt!

Hier helaas toch een mindere ervaring. Wel veel beter dan de Firenze, had hier beduidend meer steun in. Paard liep weer heel fijn en in draf kon ik nu ook een redelijk rondje rijden. Ook in draf liep mijn paard soepel en veel makkelijker/constanter nageeflijk. Maar helaas kan ik er zelf gewoon niet echt lekker in zitten. De makkelijkste manier om het uit te leggen is denk ik dat het toch 'te weinig' zadel voor mij is.

Morgen gaat mijn vriend (lees; instructeur) mee om even te kijken. Maar ik durf eigenlijk wel te zeggen dat dit hem niet gaat worden helaas.

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:05

Fortitude, ik had dat in het begin ook wel, maar je went er snel aan en je moet maar zo denken; ook niet slecht voor je eigen balans. Je merkt meteen hoe onafhankelijk die is. Dus ik ben toen verder gegaan onder het motto; kan ik meteen mijn eigen skills verbeteren. Ik vind m nu echt heel erg fijn. Elk ander zadel voelt meteen als heel veel zadel.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:22

Fabster schreef:
Fortitude, ik had dat in het begin ook wel, maar je went er snel aan en je moet maar zo denken; ook niet slecht voor je eigen balans. Je merkt meteen hoe onafhankelijk die is. Dus ik ben toen verder gegaan onder het motto; kan ik meteen mijn eigen skills verbeteren. Ik vind m nu echt heel erg fijn. Elk ander zadel voelt meteen als heel veel zadel.

Daar heb je ook wel weer gelijk in hoor, maar ik vraag me af of het voor mij haalbaar is voldoende te wennen. Kwam jij ook met rugpijn van je paard af? Ik heb nu hoog in mijn rug best last, dat heb ik nog nooit gehad :')

Ben benieuwd wat mijn vriend morgen zegt. Misschien kan hij me genoeg corrigeren zodat ik normaal kan zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:29

xManon_ schreef:
Dyonne schreef:
Wel mooi zadel weer van Barefoot. xManon_ hoe groot is jouw paardje?
.

D-pony en het zadel een maat 1.

Is een Ghost piccolo vergelijkbaar met een Barefoot maat 1?

Een Ghost piccolo is geschikt voor broekmaat 38 (of een kleine 40)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:39

xManon_ schreef:
Dyonne schreef:
Wel mooi zadel weer van Barefoot. xManon_ hoe groot is jouw paardje?
.

D-pony en het zadel een maat 1.

Is een Ghost piccolo vergelijkbaar met een Barefoot maat 1?

Ik heb beide en het is idd vergelijkbaar!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:40

Fortitude schreef:
Duhelo schreef:
dan leg je hem gewoon schuin erop. Maak je een haak wat hoger in je kast en haak je je zadel met de voorboom erover en met de achterkant op je zadelsteun. Of leg je een stuk deken vooraan op je zadelsteun zodat je zadel schuin komt te liggen.

Wauw. Dat had ik bijna zelf kunnen bedenken :')

Ik lift de achterkant van mijn barefoot BD en leg er een handdoek onder en hoppa kast gaat keurig dicht

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:43

Fortitude schreef:
Fabster schreef:

Daar heb je ook wel weer gelijk in hoor, maar ik vraag me af of het voor mij haalbaar is voldoende te wennen. Kwam jij ook met rugpijn van je paard af? Ik heb nu hoog in mijn rug best last, dat heb ik nog nooit gehad :')

Ben benieuwd wat mijn vriend morgen zegt. Misschien kan hij me genoeg corrigeren zodat ik normaal kan zitten.

Ik denk dat het niet zo gek is. Je gaat rijden op een zeer ongedwongen zadel. Dat maakt dat je hele houding opnieuw moet zoeken en je dus een onafhankelijke zit gaat creeeren. Goede centered riding led erbij en je zit als een huis :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:32

Fortitude schreef:
Fabster schreef:

Ik had in het begin last van mijn onderrug. Door Buitenzinnig werd me toen aangeraden om een verhoging onder de voorkant vh zadel te doen (is dat de frontriser? I heb zelf iets gefabriseerd). Dat scheelde veel. Geen last meer van gehad.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:35

Ik sluit me daar ook bij aan. Ik was al bekend met barefoot en reed ook zonder zadel dus voor mij was die overgang niet zo groot. Maar ik merkte wel hoe ook ik beter ben gaan zitten, toen ik pas zonder zadel ben wezen rijden. Rondje galoptraining incl. opzij-spring acties en sprongetje over plas water. Eraf kreeg ze me niet hoor. Terwijl voorheen zonder zadel in galop zat ik erg onzeker.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:43

Is idd erg je balans vinden met boomloos vaak in t begin. Hier ondanks dat ik ook wel met barebackpad reed vooral onderaf echt wel moeite gehad in het begin. Maar het heeft wel mijn zit verbeterd. Zelfs zodanig dat ik laatst met boomzadels passen gekozen heb voor niet extreem veel wrong en een niet heel diepe zit. Gedwongen zit vond ik vreselijk ineens en ging er heel raar van zitten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:46

Ja, gewoon even paar keer doorzetten met de ghost, en daarna eend op een boomzadel stappen. Wedden dat je smeekt om terug naar de ghost te mogen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 01:52

Ik heb 3 weken lang gigantische spierpijn gehad toen ik voor het eerst op een Torsion stapte (14 jaar geleden) Had ook bijna een jaar niet gereden wegens blessure paard, dus dat hielp ook niet mee O:) Maar verder geen balans problemen gehad. Misschien omdat ik van een western zadel kwam, dat ondersteunt al wat minder (geen wrongen en zo)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:23

Bedankt voor alle ervaringen :)

Boomloos geef ik ook zeker niet op hoor! Paard reageert hier zo positief op, dat ga ik zeker niet negeren. Maar ik heb ooit een bf cheyenne geleend en daar reed ik gewoon wel wat makkelijker op weg dan op de Ghost. Vandaar ook de twijfel.

Ik ga vanavond mijn vriend opdragen extra kritisch te zijn :j

Moet inderdaad zeggen dat mijn huidige zadel best een gedwongen zit heeft daarintegen rijd ik zo weg met mijn bbp en daar krijg ik nooit rugpijn van! Maar we zullen zien vanavond :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:44

Ik had dat ook wel. Reed vroeger bijna altijd zonder zadel of alleen bbp, omdat ik te lui was om op te zadelen. Ik deed vaak even snel oefeningen in de bak en weer klaar. Dus ik verwachtte niet zo wankel te zijn op een Ghost. Toch was dat zo. Caj was echt te rond om op te zitten zonder zadel (laat staan met bbp. Daar kreeg ik echt vreselijke rugpijn van). Na wat omzwervingen bij een Ghost gekomen. Heb toch wel 3 wkn goed moeten wennen (had ik op bf niet, inderdaad, maar die was voor haar ook veel te breed, voor mij om op te zitten dan). Maar nu wil ik eigenlijk geen ander zadel meer. Dus ik ga echt heel erg balen, als de osteo volgende week toch dingen in haar rug vindt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:00

Er is dus nog hoop :')

Zou het trouwens kunnen dat ik de dikte van mijn kont wat overschat heb en daar nog een stukje extra steun mis? Ik rij normaal op een 18 inch zadel en heb nu de normale maat Ghost. De Ghost voelt echt huge!

Als ik een sok achterin stop, zou ik dan het gevoel van een kleinere maat kunnen simuleren?

De frontriser heb ik er overigens inderdaad al in gestopt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:01

Ik weet niks van jouw kont, hoor := . Ik heb zelf broekmaat 38 en rij op een piccollo.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:18

Ik dacht dat er speciale 2 zit versmallen waren? Maar ik denk dat een sok ook goed werkt ;) en de ene kont met broekmaat 38 is de andere niet heb ik gemerkt in de loop der jaren.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:26

Fortitude schreef:

Zou het trouwens kunnen dat ik de dikte van mijn kont wat overschat heb en daar nog een stukje extra steun mis? Ik rij normaal op een 18 inch zadel en heb nu de normale maat Ghost. De Ghost voelt echt huge!

Als ik een sok achterin stop, zou ik dan het gevoel van een kleinere maat kunnen simuleren?

Als je twijfelt qua maat dan leen jr mijn ghost eens :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:15

Zijn er inmiddels al meer mensen die een Karlslund zadel hebben (getest) en hun ervaringen willen delen?

Ben erg benieuwd en ga dit zadel zelf zeker proberen op mijn IJslander, zodra we weer aan rijden toe zijn. :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:39

Rachel_x schreef:
Fortitude schreef:

Als je twijfelt qua maat dan leen jr mijn ghost eens :)

Dat is lief dankje!
Ik wacht eerst vanavond even af, daarna zal ik hier wel weer even updaten :D

Wil jullie allemaal wel bedanken voor alle hulp die ik tot zoveral gehad heb!

(edit: zitversmaller zat er niet bij. Ik heb broekmaat 38 maar vrij brede bovenbenen.)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:52

Klopt hoor, de zitversmaller kan de piccolo nabootsen bij een normale maat.
Kun je misschien foto's maken als je erop zit? Mag je ook via de mail sturen hoor!

Wellicht zou een firenze piccolo dan wel weer wat voor je zijn, als je wat bredere bovenbenen hebt. Die komen wat mooier uit vaak als je een piccolo neemt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:54

Buitenzinnig schreef:
Klopt hoor, de zitversmaller kan de piccolo nabootsen bij een normale maat.
Kun je misschien foto's maken als je erop zit? Mag je ook via de mail sturen hoor!

Wellicht zou een firenze piccolo dan wel weer wat voor je zijn, als je wat bredere bovenbenen hebt. Die komen wat mooier uit vaak als je een piccolo neemt.

Ik was inderdaad van plan vanavond foto's te maken als ik erop zit. Was nu steeds alleen op stal en we hebben ook geen spiegels dus dat ging niet :')

Ik zal ze hier wel plaatsen, kan iedereen meekijken :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:57

Is goed, ik ben benieuwd!