[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:28

Hallo Manon - de singel niet gelijk aansingelen heeft zeker invloed op de ligging - aan de kant die ik zie, vind ik hem veel te kort (ook al ligt hij dicht tegen het zadel aan) - ik zie persoonlijk singels liefst zo lang mogelijk, destemeer grip hebben ze :o

Misschien heeft Barefoot een stretch & breath singel voor je, of zoek anders een Westip of FRA vol elastische singel.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:33

Ah hij kan dus ook goed over het dekje heen? Zal eens wat uitproberen met singels die we hebben liggen voor de lengte. Dankjewel!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:40

Of er overheen ook werkt, weet ik niet zeker, maar hoe hoger hoe beter - u liggen de gespen vlak achter de ellebogen en dat kan irriteren bij je paard

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:06

Ik vond de Barefoot lederen singel ook heel zacht! Wij hebben zelf een heeeeeeele oude, maar ik heb ook een keer de nieuwe versie in handen gehad. Die vond ik echt lekker zacht :P bijzonder dat er paarden zijn die er last van hebben!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:02

Heb Otti net goed bekeken. Heeft allemaal rare bultjes en korstjes. 1 kant is het weg. 1 kant is het nog. Ga het een paar dagen insmeren met uiercreme zo dat de korstjes hopelijk weggaan. Ik was ook zeer tevreden over de singel. Heb Otti nog niet lang. Twijfel of het niet al een gevoelige plek was.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:25

De Kerbl pad (van Agradi) vind ik anders een prima instapmodel :j Niet extreem dik en vooral het nepbont niet (goede inlages zou ik dan wel bij kopen). Maar doordat hij niet te dik is en geen leer of bont, is 'ie wel sneller droog en gaat 'ie ook makkelijk in de wasmachine!
Daarnaast, verkleuren kunnen Grandeur of Barefoot pads ook (Kifra heb ik nog niet lang genoeg haha).

Ik heb een merkloze singel die compleet van zulk plat, stug elastiek is. Lijkt op wat er in de Stretch&Breath singels zit, zonder het hoesje. Of Westip is/was dat? Iig wel dressuursingel.

Bij mijn pony komt hij ook niet heel dicht bij het zadel, denk als op de foto hierboven (al heb ik wel een zadel met kortere zweetbladen dus komt de singel hoger tov de oksel).
Deze singel is echt vrij ruw, maar singelt fijn aan door de lichte rek en hij fixeert zelfs ons gloednieuwe zadel :D Waar we het zadel neerleggen blijft het ook liggen, en pony krijgt absoluut geen plekjes, heel fijn!
Wel idd om en om aan beide kanten aansingelen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:05

Hier ook een merrie met een gevoelige huid. Zij doet het goed met de BF singel :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:21

Hebben jullie met nieuwe Barefoots ook dat je steeds 3 keer moet aansingelen? :+ Ik singel naar mijn idee steeds goed aan en vervolgens maakt paardlief een scherpe bocht waardoor ik er met zadel en al half naast hang, en dan kom ik erachter dat er nog bijna een vuist tussen past :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:58

Marocje schreef:
pmarena schreef:
Het verschil met de Kifra...?

Het is alleen maar een TOTAAL andere pad :P

Qua material, qua vorm....de HKM pad is ook een beetje een budget pad, stuk minder duurzaam dan de duurdere pads maar het is wel een leuk ding als je kleurtjes zoekt :)

Ja is er nog iemand die zelf dekjes maakt? Adverteert die ook ergens...?

Heb bij mijn Ghost een pad besteld, maar zocht dus eigelijk met een kleur. Vond alleen de Kifra wel erg prijzig aangezien ik boomloos nog helemaal niet ken, maar had dus nog niet ergens anders pads gevonden, vandaar. Wel die bij Agradi, maar daar had ik meteen al mijn twijfels bij qua kwaliteit. Koop liever iets waarvan ik weet dat het goed is (dus bij Ghost/dealer vh zadel zelf) en daarna kan ik verder vergelijken.

Ik weet niet of je 't iets vindt maar bokker jinte http://www.mariskaszadeldekjes.com maakt pads helemaal naar wens, op maat en met inlage vakken als dat nodig is en je kunt zelf een leuk stofje kiezen en je kan zadelvormig maar ook een vierkant pad oid. Maar dat is dus geen dealer, maar ze gebruikt ze zelf ook onder haar cheyenne en werkt prima :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:32

:wave:
Ik kom hier even binnen vallen.
Momenteel heb ik een barefoot Cheyenne maat 2, maar deze zit voor mij niet zo lekker. Nu ben ik me aan het oriënteren voor een ander zadel, en mijn oog is gevallen op de Barefoot London. Wat is hiervoor een redelijke prijs om voor een tweedehands met vps te betalen?

En wat is een redelijke prijs om voor de cheyenne te vragen?
Bedankt alvast!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:03

Heeft er iemand tips tegen het schuiven van een barefoot?
Deze week is er een kind van mijn shet gevallen bij de springles om het zadel schoof. Het was goed aangesingeld.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:23

Jinte ik heb niet echt een idee maar wat ik zelf deed was op marktplaats kijken wat voor prijzen er gevraagd worden en daar dan bij in de buurt gaan zitten. Het hangt ook van de staat van het zadel af. Is het zadel nog als nieuw of is het flink gebruikt?

SammyFloor je kan een pad nemen met een stroeve onderkant? Ik weet niet welke pad je er nu onder hebt maar dat kan echt uitmaken :j

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:31

Ik heb nu de pad voor onder het kids zadel, die heeft bont langs de onderkant

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:29

Ai balen :(:) Kind afgeklopt en weer verder gegaan hoop ik..?

Hangt er al een (geheel) elastische singel aan? En ligt het zadel niet te ver naar voren bij het opzadelen?

Inderdaad gewoon even kijken naar vergelijkbare zadels en daar je prijs op baseren :j

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:49

Ze is terug opgestapt en heeft nog gesprongen :)
Ik heb geen elastische singel en het zadel ligt op de juiste plek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:53

Goed zo, stoere meid +:)+

Bij schuiven van zadel op de goede plek (is het ook niet te groot voor de pony?) ligt het het meest voor de hand om eerst te kiezen voor een (liefst geheel) elastische singel, dat scheelt vaak al een hele berg qua stabiele ligging.

En als dat nog niet genoeg effect heeft kan je kijken voor een anti-slip pad, maar dat geeft vaak toch weer een groter risico op irritatie van de rug.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:33

Hierbij kan ik vertellen dat ik inmiddels trotse eigenaar ben van een gloedjenieuwe Cheyenne! *\o/*

Voor het rijden:
Afbeelding

Na drie kwartier hobbelen:
Afbeelding

Inmiddels zijn de zwarte leren beugelriemen vervangen door softlederen bruine riemen.
Verder ben ik nog op zoek naar een langere singel en een bruine sidepull. Maar dat komt allemaal wel! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:40

Nou die gaat al snel netjes diep liggen zeg +:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:18

Ziet er goed uit! En is dat een Kifra pad eronder? Iig mooie combinatie!

(En nou kan ik helemaal niet meer wachten op mijn zadel, haha)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:24

daaf4ever schreef:
Hierbij kan ik vertellen dat ik inmiddels trotse eigenaar ben van een gloedjenieuwe Cheyenne! *\o/*

Na drie kwartier hobbelen:
[ Afbeelding ]

Inmiddels zijn de zwarte leren beugelriemen vervangen door softlederen bruine riemen.
Verder ben ik nog op zoek naar een langere singel en een bruine sidepull. Maar dat komt allemaal wel! :)

Je kunt het beste even de gespen van de beugelriemen naar beneden doen bij de beugel ivm drukplekken

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:36

Hoihoi, sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraagje.

Wij oriënteren ons momenteel op een Barefoot Arizona, maar we zitten een beetje in de knoop met welke maat voor ons geschikt zou zijn. We lezen dat maat 1 geschikt is tot broekmaat 42, en de maat 2 vanaf broekmaat 40.

Wij zijn allebei ca 1,65, met broekmaat 38-40 (meestal richting 40).
Qua maat kunnen we dus eigenlijk beide kanten op op het moment. Wel hopen we in de toekomst iets af te vallen nog (richting maat 38).

Is het de ervaring van mensen dat het dan prettiger is om voor een maat 1 of maat 2 te gaan?

Misschien fijn voor de achtergrondinformatie, we hebben wel eens eerder gereden met een Barefoot Nevada, en merkten daarbij allebei dat de fork tegen onze bovenbenen aanlag. Dit stoorde bijvoorbeeld met lichtrijden en deed na een poosje zeer.

Ter illustratie een foto'tje daarvan waarop het niet heel goed te zien is, maar wellicht dat het wel aangeeft hoe ik qua bouw in elkaar zit ;)

Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:15

Ik ben 1.74 en heb maat 38/40. Ik heb 2 keer op een Barefoot Arizona maat 1 gereden maar ik vond het wel krapjes zitten. Ik hou niet van opgesloten zitten, dus misschien kan het voor jullie wel. Ik had verder geen last van de pommel oid. Voor mezelf heb ik een maat 2 gekocht en daar heb ik fijn de ruimte in.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:34

Ik heb maat 40 en heb ook maat 2 liever qua ruimte. De Arizona zonder Vps kon maat 1 nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:10

Ik had juist met maat 44 nog liefst de Arizona maat 1. maar ben dan ook maar 1 meter 60 met korte pootjes dus tja dat maakt wel een groot verschil :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:26

Ik heb in het verleden wel af en toe gereden op een fijne Arizona, heb net maar eens nagevraagd welke maat dat was en dat was inderdaad een 2. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven, want die was helemaal niet superruim voor mij ofzo, zat gewoon lekker.

Nu nog hopen dat een 2 straks op de korte rug van mijn poownie gaat passen :=

Bedankt voor de tips allemaal!