voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:19

Ik overweeg om een barefoot te gaan testen, omdat ik tot nu toe nog geen boomzadel heb kunnen vinden waar ik pijnloos in kan zitten en dat goed op het paard ligt. En ik heb er echt veel getest ;)
Ik zie hier met name foto's van rondere, bredere paarden. Ik ben benieuwd of er in dit topic ook mensen zijn die een boomloos zadel op een kwpn'er met een hoge schoft hebben en daar foto's van hebben en ervaringen mee willen uitwisselen.
Ik ben erg benieuwd. Overigens sta ik ook open voor andere tips voor boomloze zadels. Trekker pas ik helaas niet in :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:23

Wat heb je allemaal getest Ankem en in welke Trekker pas je niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:24

Trijn: leuk zadeltje wel om te zien, fijn dat ze een goed zadel hebben gevonden :)

Dovish: ik weet niet precies welke inlages jullie gebruiken, maar al te stevige inlages willen soms ook wel eens problemen geven op 1 of andere manier, de inlages die toch iets van veerkracht / waar een drukpuntje / schurend dingetje wat in weg kan zakken, scoren vaak beter.

Ankem: er rijden zat sportpaardjes met hogere schoft mee rond, maar neem gewoon eens contact op met een wederverkoper en test wat zadels, pas dan weet j echt of het voor jou en je paard werkt en het testen kost niet veel en is geheel vrijblijvend.....dus wat let je ?

OF het is de oplossing, of je wordt wellicht weer iets wijzer, of het is niks en dan ben je toch ook weer iets wijzer :P

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:30

pmarena schreef:
Trijn: leuk zadeltje wel om te zien, fijn dat ze een goed zadel hebben gevonden :)

Dovish: ik weet niet precies welke inlages jullie gebruiken, maar al te stevige inlages willen soms ook wel eens problemen geven op 1 of andere manier, de inlages die toch iets van veerkracht / waar een drukpuntje / schurend dingetje wat in weg kan zakken, scoren vaak beter.

Ankem: er rijden zat sportpaardjes met hogere schoft mee rond, maar neem gewoon eens contact op met een wederverkoper en test wat zadels, pas dan weet j echt of het voor jou en je paard werkt en het testen kost niet veel en is geheel vrijblijvend.....dus wat let je ?

OF het is de oplossing, of je wordt wellicht weer iets wijzer, of het is niks en dan ben je toch ook weer iets wijzer :P

Ik heb al contact met een wederverkoper van barefoot, maar wordt nog niet veel wijzer... :o
Ik wil gewoon eerst ervaringen van mensen/wederverkoper hoe zo'n zadel het doet op een onbespierde rug, met een hele hoge schoft.

@Buitenzinnig Heb vorig jaar voor mijn overleden paard een Trekker via jullie getest, maar heb er 3 rondjes opgezeten, daarna had ik zo'n pijn aan mijn bovenbenen door de grote wrongen. Ik heb namelijk erg lange benen en die kwamen helemaal over de wrongen heen. Weet niet welk model het was.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:44

@Ankem - dat was de Classic en die wrongen kunnen inderdaad in de weg zitten. De Luxus is dan beter en nog prettiger de True Talent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:47

Tja ik kan wel zeggen dat ik er genoeg langs heb zien komen voor wie het erg goed geholpen heeft om de bespiering weer op te bouwen, maar dan weet je nog niks over hoe het voor jullie bevalt natuurlijk...het blijft een kwestie van zeggen wat je wilt, omschrijving geven van je paard en jezelf qua bouw, je voorkeuren, waar je het zadel voor wilt gebruiken, welk model je aanspreekt....en de wederverkoper kan je dan adviseren en een testzadel met de meest voor de hand liggende en juiste pommel / pad / inlages / singel aan je mee geven zodat je er mee aan de hobbel kunt om het zelf te beoordelen qua gevoel en reactie van je paard.

Al zijn er 500 mensen die een bepaald zadel erg fijn vinden of 500 die het juist niks vinden....je weet het toch pas of het iets voor jullie is als je het probeert.... dan sla je tenminste spijkers met koppen en kun je weer verder :)

ankem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:52

Dat snap ik wel, maar ik wil gewoon weten of de pommels zo zijn dat de schoft vrij blijft en ik heb het echt over een hoge schoft ;)
En hoe blijft de ruggegraat vrijheid gegarandeerd bij een paard waarvan de ruggegraat er bovenop ligt? Moet ik dan meerdere inlages op elkaar gebruiken?

Hoe is bijvoorbeeld de ervaring met andere typen boomloze zadels op een dergelijk paard? Ik denk bijvoorbeeld aan een Startrekk dressuur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:59

Voor de pommelmaat hebben we een sjabloon zodat je zelf kunt zien hoe de maten vallen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schoftbreedte/

Een paard met wat arme bespiering daarbij kun je inderdaad kiezen om extra inlages in de pad te doen, zodat je als het ware de zadelkussens wat verhoogd. Betreft het echt een ernstig opliggende ruggengraat dus een ernstig onder-ontwikkelde rug dan is rijden sowieso iets dat je beter uit kunt stellen totdat je via grondwerk wat meer bespiering gekweekt hebt :)

Stukje over inlages:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Inlages-in-de-pads/

Allerlei info kun je vinden via de website :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:03

Ankem, ik heb een Barefoot gepast op mijn Arabier kruising met hoge schoft.
Dit gaf totaal geen problemen en de schoft bleef mooi vrij.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:15

@Ankem, ik rijd nu bijna een jaar met veel plezier op mijn barefoot Londen. Mijn paardje is een engels volbloed met een vrij hoge schoft en dit gaat prima!
Schoft blijft netjes vrij, het enige probleem wat ik heb gehad is dat mijn paard niet tegen de schoftuitsparing van de standaard barefootdekjes kon, deze schuurde
precies achterop de schoft. Met een lamsvel pad zonder uitsparing is dit opgelost. Ook is mijn paardje veel meer spieren gaan ontwikkelen rond de schouder,
mijn boomzadel heeft daar toch altijd druk gehad.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:54

Ik heb een KWPN met hoge schoft :). Ik heb nu een Startrekk Dressuur (geen klittebandkussens) en daar loopt hij goed onder. Schoft is goed vrij (ik heb nu de maat 3 pommel, maar ik denk dat ik er nog een bredere in ga doen naarmate z'n bespiering bijkomt) alleen de kamer is behoorlijk smal. Volgens mijn paard gaat 't wel goed, maar ik denk dat ik 'm toch laat verbreden (zadelmaker kan de kussens aanpassen).

Op de vorige KWPN die ik reed lag de Barefoot London heel mooi (dubbeldikke inlages). Mijn ervaring is wel dat wrongen / steunpunten fijn zijn op paarden die hoog opgooien. Dan had ik aan alleen een onafhankelijke zit gewoon niet genoeg, dat bleef prutsen en 't paard bleef verzet geven.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:06

Ik heb een Draver merrie van 6 jaar met nog niet zoveel bespiering.
Ik denk erover dit zadel te bestellen voor haar,maar dan volledig in het zwart.
Iemand ervaring met dit zadel?
Afbeelding
www.equitotaal.nl/boomloos-zadel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:34

Een aantal pagina's terug is daar al wat over gevraagd en ook commentaar over geleverd.... Sommige mensen zijn er blij mee, andere hebben hem geprobeerd en vonden hem niet zo fijn.... Hij schijnt nogal hard te zijn.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:55

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:01

Dat zij toch alleen zadels met verwisselbare boom? Tenminste als je de website van thorowgood door leest

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:01

Ja volgensmij ook. Dat is helemaal niet boomloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:12

Thorowgood is niet boomloos inderdaad, alleen verwisselbaar :j

Mijn test-freeform is weer onderweg terug naar België -O-
Het lag super op m'n pony, maar ik zat er zelf helemaal niet goed op, te breed. Dat zorgde ervoor dat ik ontzettend mijn balans kwijt was en ook pijn kreeg in mijn liezen. Heel gek, want bijvoorbeeld Barefoot staat bekend om wat breder zitten, en daarmee had ik helemaal geen problemen (qua breedte dan)
Opnieuw verder zoeken dus weer.
Overigens vond ik de service van Skyriding wel echt super :j Heb wat langer mogen testen, hij heeft nog een keer een andere zitting opgestuurd om te kijken of dat kon helpen, snelle reacties/advies via de mail, echt top :j

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:12

Dit zadel had ik vorig jaar op m'n ex verzorg Tinker.
Het schoof erg,en ik had er geen balans op.
Ik geloof dat het een Dutchrider was.
Het is erg moeilijk om een goed boomloos zadel te vinden dat goed past en niet steeds schuift.
Zeker omdat m'n eigen paard (Draver) nog niet veel bespiering heeft,en ik dus nog geen boomzadel wil.
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:37

Blijheid schreef:
Thorowgood is niet boomloos inderdaad, alleen verwisselbaar :j

Mijn test-freeform is weer onderweg terug naar België -O-
Het lag super op m'n pony, maar ik zat er zelf helemaal niet goed op, te breed. Dat zorgde ervoor dat ik ontzettend mijn balans kwijt was en ook pijn kreeg in mijn liezen. Heel gek, want bijvoorbeeld Barefoot staat bekend om wat breder zitten, en daarmee had ik helemaal geen problemen (qua breedte dan)
Opnieuw verder zoeken dus weer.
Overigens vond ik de service van Skyriding wel echt super :j Heb wat langer mogen testen, hij heeft nog een keer een andere zitting opgestuurd om te kijken of dat kon helpen, snelle reacties/advies via de mail, echt top :j

Jammer - al weer wat anders op het oog om te proberen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:13

@Buitenzinnig: Startrekk wil ik wel eens in het echt zien, en ik zit toch ook te denken aan een zadel zoals van Deuber, wel met boom maar traploos verstelbaar.
Daarnaast krijgt Skyriding binnenkort nog weer twee andere merken in het assortiment, en dat laat Bert me dan weten zodra ze er zijn, dan kan ik daar ook nog naar kijken :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:52

Blijheid schreef:
@Buitenzinnig: Startrekk wil ik wel eens in het echt zien, en ik zit toch ook te denken aan een zadel zoals van Deuber, wel met boom maar traploos verstelbaar.
Daarnaast krijgt Skyriding binnenkort nog weer twee andere merken in het assortiment, en dat laat Bert me dan weten zodra ze er zijn, dan kan ik daar ook nog naar kijken :j

Ik heb geen Startrekk en Startrekk is ook van Deuber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:53

Dat weet ik :)
Maar dat betekend niet dat ik het niet op het oog heb ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:55

Voor Startrekk kan je Trekking Saddles bellen/mailen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:17

Voor Startrekk kan je ook bij mij terecht, ik heb zowel van de Startrekk zadels als van de zadels met boom van Deuber testzadels beschikbaar :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:18

@buitenzinnig: Die heb ik eerder al eens gemaild inderdaad, maar die komen liever niet aan huis passen, die sturen vooral testzadels op. Dat vind ik lastig want als je een model opgestuurd krijgt en je ziet meteen dat het niks is, kan je niet door naar wat anders.
Ik heb daarom nu Equimaro gemaild, die komen wel aan huis, en hebben zowel Startrekk als Deuber. Kan ik tenminste meerdere modellen zien en proberen, en dan besluiten welke ik een week wil testen.