Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:36

voor de werking maakt het niet uit denk ik want het verdeeld alsnog de druk over bit en neus.
maar bij mij gaat hij tijdens het rijden wel vast zitten, dus wie weet is dat bij jou ook als je gaat rijden?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 00:51

Ik maak morgen wel even een foto. Want weet eigenlijk wel 100% zeker dat de clipjes niet vast zullen gaan zitten...( aangezien ik al kan drukken wat ik wil en ze er niet in krijg, zelfs niet in het voorste stukje) Misschien komt het doordat ik een extra full heb en de ringetjes hierdoor wat dikker en grover zijn.

Naja of de werking niet verloren gaat... Ja ik denk het wel. Aangezien de clipjes dan te ver doorsteken en ook geen druk opvangen en het bit dan ook niet op de juiste plaats houdt.. Ik maak een foto. Dan is het misschien duidelijker.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 02:03

Jammer dat die Micklems zo achterlijk duur zijn. Het spreekt me erg aan.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:14

Ik heb de bitclips er met grof geweld aan gezet. En ook met grof geweld er weer af gehaald ;)
Stuk sterk touw aan de bitclip en ringetje, ene touw in een lus onder mijn voet door en het andere touw in mijn handen. Vervolgens met alle kracht er aan gaan hangen...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:21

Lithya schreef:
Schangah schreef:
even een opmerking over wel of niet soepel leer. Het is juist de bedoeling dat het leer wat stugger is. Soepel leer gaat volgens mij beleving juist de werking van het hoofdstel tegen.

De werking van een hoofdstel is wat jij er van vraagt. Waarom zou een stug hoofdstel beter werken dan een soepel hoofdstel? Hoofdstel sluit nauw aan, dan zou daar niet extra werking in moeten zitten lijkt mij.

Doordat hij soepeler wordt komt er juist weer meer beweging in het leer en daardoor meer ruis richting de mond van het paard.

Het hoofdstel is juist gemaakt om ruis te voorkomen en niet te strak te worden aangesnoerd!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:47

Ik vind het hoofdstel van zichzelf al vrij soepel... Merk nu al dat het leer nog soepeler wordt, alles kan nu gewoon een gaatje strakker, probleem opgelost toch?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:55

Goldie schreef:
Ik vind het hoofdstel van zichzelf al vrij soepel... Merk nu al dat het leer nog soepeler wordt, alles kan nu gewoon een gaatje strakker, probleem opgelost toch?

De discussie gaat over het feit dat het leer van het hoofdstel stugger er over klagen en dat wanneer mensen het kopen met leerolie etc aan de slag gaan om het soepeler te maken omdat ze denken dat dat moet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:59

Ik had het voornamelijk over het dubbelgestikte deel van de "sperriem" (weet ff niet hoe ik het moet noemen :+ ). Dat is een dubbele reep leer die nog kaarsrecht is, waardoor het niet lekker om de snoet heen ligt. Die vervormt de hele ligging van de neusriem en probeer ik dus wat soepeler te krijgen.
Voor de rest is het hoofdstel van zichzelf vrij soepel hoor. Het staat naar mijn smaak nog wat ver van het hoofd af hier en daar, moet zich nog een beetje zetten.

Ik denk dat het met die ruis bij een soepel hoofdstel juist wel meevalt. Zie liever dat het netjes om het hoofd heen gevormd is doordat het leer soepel is dan van die stugge afstekende stukken, in die laatste is juist veel meer ruimte voor ruis en onlogisch bewegende delen. Plus, dat lijkt me niet lekker zitten voor paard.

Met "soepel" bedoel ik overigens niet van de slappe vette oververzadigde uitgerekte hoofdstellen die je nog wel eens ziet omdat mensen te fanatiek zijn geweest met de olie, dat is het andere uiterste :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:16

Schangah schreef:
Doordat hij soepeler wordt komt er juist weer meer beweging in het leer en daardoor meer ruis richting de mond van het paard.

Het hoofdstel is juist gemaakt om ruis te voorkomen en niet te strak te worden aangesnoerd!

Je hebt soepel en flodderig. Soepel valt mooi om jet hoofd en knelt niet doordat het leer te stug is. Flodderig beweegt met elke beweging mee en veroorzaakt ruis.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:51

Er zit ook een verschil tussen de Competition en de Multi.

De Competition kan je gewoon zo soepel maken als je wilt hebben, voor de Multi heb je meer stevigheid nodig als je hem met bitclips of bitloos wilt gebruiken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:29

Als je je hoofdstel gewoon wekelijks of desnoods dagelijks als je paard veel zweet even schoonmaakt met een goed 2 in 1 Produkt dan wordt het soepel genoeg en vormen naar het hoofd doet het door het gebruiken

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:34

Ik heb de multi. Maar nieuw uit de verpakking was deze helemaal niet stug. Juist al soepel. Vormde ook al heel mooi om mn paard dr hoofd (zie foto vorige blz ) de clipjes ga ik er niet met geweld opzetten. Lijkt mij dat t niet hoort. En wil mn hoofdstel niet beschadigen. Dan maar geen clipjes

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:06

Myca schreef:
Er zit ook een verschil tussen de Competition en de Multi.

De Competition kan je gewoon zo soepel maken als je wilt hebben, voor de Multi heb je meer stevigheid nodig als je hem met bitclips of bitloos wilt gebruiken.

Ik heb de competition en daar zitten ook bitclipjes bij.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:45

Muppett schreef:
Jammer dat die Micklems zo achterlijk duur zijn. Het spreekt me erg aan.

Muppett, ze zijn nog steeds in de aanbieding hoor bij de paardendrogist :j al weet ik natuurlijk niet wat jou budget is. Voor 134 euro heb je de M. competition al en met teugels voor 149,00.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:25

Eppeljeck heeft deze week nog een aanbieding van 25%, dat is nog goedkoper dan paardendrogist :D
Heb er deze week 120 voor betaald, multibridle.
Nog maar 1x gebruikt, maar het ziet er veelbelovend uit :j

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:25

Tja das nog beter dan, mazzelaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:09

Waar ik nu dus tegenaan loop, is dat je een micklem dus niet kan gebruiken bij een bit met hefboomwerking. Tijdje op hackamore gereden en onlangs terug de micklem om met gewoon trensje en het was alweer een drama. Op het bit, wanneer ik bitloos rij met de micklem is ie lekker rustig met het hoofd.

Ik ga nu een myler proberen en dat moet lukken, maar ik heb ook een baucher als testbit klaarliggen, en dat gaat met dit hoofdstel niet lukken jammer genoeg.
Gelukkig past het hoofdstel ook voor mijn tinker met zijn gewone trensje :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:24

Is er hier iemand met de competition variant die het hoofdstel ook gebruikt voor grondwerk? (dus de ringetjes aan de zijkant van de neusriem gebruiken? Gaat dat gewoon? Volgens mij heb ik een keer iemand gezien die de competition ook gebruikte als sidepull ?

Zit namelijk heeel erg te twijfelen tussen de competition en de multi.. Geld voor beide is er helaas niet :P Ik vind bij de multi het ringetje op de neus verschrikkelijk, en die zou ik ook sowieso niet gebruiken. En de multi heeft messing gespen terwijl ik RVS bij zwart veel mooier vind.

Hoofdstel zou ik voornamelijk gebruiken om mee te rijden (mét bit), maar zou het fijn vinden als ik hem ook een beetje als kaptoom kon gebruiken voor grondwerk, vandaar de vraag of dat met de competition ook prima gaat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:35

Dat ringetje op de neus, dat is écht fijn longeren :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:38

Ik heb eerder een kaptoom gehad en toen gebruikte ik dat inderdaad weleens, en opzich is het prima, maar als ik nu longeer dan longeer ik met de lijn door het bit naar de singel. (dubbele lijnen maar ook enkele lijn) dat werkt het beste bij mijn pony.. dus vandaar dat ik zeker weet dat ik dat ringetje niet zal gaan gebruiken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:42

Ai, dat vind ik altijd een hele nare manier van longeren, want als het dier ergens van schrikt of per ongeluk struikelt oid dan trek je hem altijd extreem in de krul naar 1 zijde. Heb het zelf wel eens gedaan maar het beviel mij totaal niet.
Ik zou zelf gewoon stabiel bijzetten en die bijzet niet verbinden aan de lange lijn waarmee je longeert. Dan is zo'n ring op de neus dus wel ideaal, zit je met je longeerlijn niet in de mond te hengelen, en kan de bijzet ongehinderd zijn werk doen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:52

Mij bevalt het juist ontzettend goed, bij m'n andere pony zou dat voor geen meter gewerkt hebben, maar bij deze is dit echt een ideale methode! Ik longeer in de longeercirkel dus hij kan alleen maar dichter naar me toe en niet verder van me af, dus dat aan 1 kant in de krul trekken is nog nooit gebeurt, lijn wordt eerder slapper dan strakker in een dergelijke situatie. Als ik op die manier met een enkele lijn longeer gebruik ik daarnaast nog wel bijzettouwtjes. Zoiets als dit http://i30.tinypic.com/2qnt6qg.jpg (foto van google). Maargoed dat is een andere discussie haha.

Ben dus nog steeds benieuwd naar ervaringen om het competition hoofdstel voor grondwerk (rechtrichten/lange lijnen o.a.) te gebruiken, dus teugels met clipjes aan de ringetjes van de neusriem maken.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:55

Afbeelding

Ik heb de bitclipjes eindelijk met heeeeeel veel gewurg vast. *\o/* Ook even wat extra 'bling' toegevoegd. +:)+ Het longeren aan de ring op de neus bevalt mij heel goed. Ik heb genoeg contact en met dergelijke uitspattingen van paardlief heb ik nog genoeg controle.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:57

Dees schreef:
Dat ringetje op de neus, dat is écht fijn longeren :j

Helemaal mee eens !
Sinds ik de Multi heb gebruik ik het ringetje op de neus om de lijn daaraan vast te zetten. Als de paarden een keer trekken oid dan zit je niet meteen in het bit.

Ik zweer erbij .

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:03

Moeten ze maar niet trekken :+

@ Ilsse, heeel erg mooi ! Vooral in combinatie met de frontriem. Ik vind het chique! +:)+