[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:51

@Buitenzinnig: bij de webshops waar ik Grandeur kan bestellen heb ik de Pro Arte als dekjesmodel niet gevonden... Boomlooszadelbecidor emailde mij ook terug om te zeggen dat er een nieuwe tekening gemaakt zou moeten worden..

De enigste foto die ik heb op dit moment is deze

Afbeelding

Ik kan vandaag wel even nieuwe maken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:09

woepsie90 schreef:
@Buitenzinnig: bij de webshops waar ik Grandeur kan bestellen heb ik de Pro Arte als dekjesmodel niet gevonden... Boomlooszadelbecidor emailde mij ook terug om te zeggen dat er een nieuwe tekening gemaakt zou moeten worden..

Dat is vreemd, hij staat bij Grandeur gewoon in de lijst

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:13

Buitenzinnig schreef:
woepsie90 schreef:

Dat is vreemd, hij staat bij Grandeur gewoon in de lijst

Ik heb ook op de duitse Grandeur website gekeken, en bij de Baumlose opties Standard & Spezial staat hij er niet tussen...
https://www.grandeur.de/bauweisenauswah ... eudoid=257

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:24

sas27 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje. Wij rijden onze belg met een barefoot. Alleen recreatief een beetje buitenritten.
Toen ik mijn welsh cob kocht dacht ik deze eerst boomloos in te rijden om laten naar een boom zadel te zoeken. Dit zodat ik in de rus iig niks verknalde.
Ik heb toen een 2de hands ghost gekocht maar ik krijg deze maar niet lekker liggend.
Ik zit in stoelzit en ik val daardoor naar voren.
Nu is dit zadel vrij plat, nog de oude dunne kussens.
weat raden jullie aan.
Een frontriser erin?
Dikkere kussens?
Misschien meer vulling voorin mijn HAF pad?

[ [url=m/0Y4ELM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tUI6Kd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand nog tips om dit zadel beter passend te krijgen tot ik een ander heb?
Voorin extra inlages.
Of over hele lengte extra inlages?
Kussens anders plaatsen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:50

woepsie90 schreef:
Ik heb ook op de duitse Grandeur website gekeken, en bij de Baumlose opties Standard & Spezial staat hij er niet tussen...

Ik heb hem hier gewoon voor mijn neus, met opties standard, airco en physio.

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:10

Buitenzinnig schreef:
woepsie90 schreef:

Ik heb hem hier gewoon voor mijn neus, met opties standard, airco en physio.

[ [url=m/I2ghfx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah dus jij was naar freizeit gegaan en niet naar baumlose? Ik heb ‘m nu ook gevonden ja, dank je! Alleen de afmeting die er staat is korter dan mijn zadel omdat, denk ik, de nieuwe pro arte is. Ik heb een oud model (met ook maar één optie voor de beugelophanging. Ik zal ze emailen +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:15

Nee, naar de lijst met alle modellen, daar op gezocht.
Ik ben ook dealer bij Grandeur, dus je vind je handigheidjes wel :)

Je kunt ook de maten bekijken, die staan achter nagenoeg alle modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:26

sas27 schreef:
sas27 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje. Wij rijden onze belg met een barefoot. Alleen recreatief een beetje buitenritten.
Toen ik mijn welsh cob kocht dacht ik deze eerst boomloos in te rijden om laten naar een boom zadel te zoeken. Dit zodat ik in de rus iig niks verknalde.
Ik heb toen een 2de hands ghost gekocht maar ik krijg deze maar niet lekker liggend.
weat raden jullie aan.
Een frontriser erin?
Dikkere kussens?

Voorin extra inlages.
Kussens anders plaatsen?

Wat ik op je foto vooral zie is dat je wat teveel op het cantle-blokje zit. Terwijl je dijbenen wel goed lijken te zitten bij de dijwrongen? Of vertekent dat een beetje? Als je benen gewoon goed bij de dijwrongen uitkomen dan hoef je niet zelf verder naar voren te gaan zitten en zit daar het probleem niet.

Dan zou je imo al heel veel winst kunnen behalen door simpelweg het cantleblokje en stukje verdeer naar achteren te plakken, zodat je wat meer zitruimte hebt. Als je niet op het cantle-blokje zit, zal je ook niet zo voorover vallen :)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:34

pmarena schreef:
weat raden jullie aan.
Een frontriser erin?
Dikkere kussens?

Voorin extra inlages.
Kussens anders plaatsen?[/quote]

Wat ik op je foto vooral zie is dat je wat teveel op het cantle-blokje zit. Terwijl je dijbenen wel goed lijken te zitten bij de dijwrongen? Of vertekent dat een beetje? Als je benen gewoon goed bij de dijwrongen uitkomen dan hoef je niet zelf verder naar voren te gaan zitten en zit daar het probleem niet.

Dan zou je imo al heel veel winst kunnen behalen door simpelweg het cantleblokje en stukje verdeer naar achteren te plakken, zodat je wat meer zitruimte hebt. Als je niet op het cantle-blokje zit, zal je ook niet zo voorover vallen :)[/quote]

Ik heb niet het gevoel dat ik er op tegenaan zit maar als ik de foto's bekijk zou dat best eens zo kunnen zijn.
Ik ga het de volgende keer eens proberen.
Thnx voor je feedback.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:36

Sas - je kunt kijken of je beugelriemen nog een stukje naar achteren kunnen, dat haakje kan je verplaatsen en misschien de riemen 1 gaatje langer? En nogmaals - de kussens kunnen er af en dan een wigje er in knutselen van 1-2cm dik, alleen in het voorste deel van de kussens en aflopen naar 0cm dikte net voor de beugelophanging. Je paard lijkt mij een beetje overbouwd??? (maar ik kan me vergissen) Als ht klopt kan de cantle ook nog iets verplaatst worden. Andere optie is het harde ding er uit halen en vullen met iets zachters.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:44

Kwetal schreef:
Sas - je kunt kijken of je beugelriemen nog een stukje naar achteren kunnen, dat haakje kan je verplaatsen en misschien de riemen 1 gaatje langer? En nogmaals - de kussens kunnen er af en dan een wigje er in knutselen van 1-2cm dik, alleen in het voorste deel van de kussens en aflopen naar 0cm dikte net voor de beugelophanging. Je paard lijkt mij een beetje overbouwd??? (maar ik kan me vergissen) Als ht klopt kan de cantle ook nog iets verplaatst worden. Andere optie is het harde ding er uit halen en vullen met iets zachters.

Ok ik ga eens wat knutselen en uitproberen bedankt allemaal. Zo'n wigje van welk materiaal kan ik dit het beste maken?
Paard is zekerniet overbouwd. Wel heel rond geribt, kort in de rug en weinig schoft.
Op deze foto loopt hij beter, maar paardje is dus net een maand of 2 goed onder het zadel en flink in training 3 maal per week.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:29

Wigje kan van vilt, stevig schuim, yoga matje (maar dan wel mooi afschuinen aan de kantjes) je kunt dat ook in je pad doen (als die open kan) Bij de moderne Ghost hebben we van alles kant en klaar, maar dat past niet(altijd) bij de oude helaas - fabrikant kan nog wel dingen leveren.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:42

Bedankt voor jullie hulp ga een voor een maar eens wat dingen uitproberen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:57

Heeft hier iemand ervaring met een Ghost Veneto op een gangenpaard ? Ik moet op zoek naar een normaal uitziend zadel :D in standaard maat. Mijn quilty piccolo is te klein en ik denk ook dat de wrongen niet handig gaan zijn voor de toekomstige ruiter van mijn paard. Ik heb echter een beetje schrik dat de lange (schuiner dan bij de Roma geplaatste) zweetbladen haar schouders zullen hinderen. Paard is een Tennessee Walker. Iemand een idee ?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:00

sas27 schreef:
Voorin extra inlages.
Kussens anders plaatsen?

Mijn gedachten hierover:

(disclaimer: vanuit een beperkte ervaring met dit zadel)

Extra inlages over de gehele lengte zou gevoelsmatig bij mij een behoorlijke "toren" worden omdat ik het idee heb dat je er al best dikke inlages onder hebt zitten, maar ik kan dat natuurlijk helemaal verkeerd zien. Over het aanpassen van de kussens en de mogelijkheden daarmee met dit model heb ik te weinig kennis om iets zinnigs te zeggen.

Hoe is je zit in het zadel als je de beugels bijvoorbeeld 1 of 2 gaatjes langer zou doen, want nu lijkt het ook alsof je vrij ver achterin het zadel zit en dat is ook niet prettig natuurlijk.

Heb je wellicht ook een foto waarop te zien is hoe het zadel van voren en van achteren op het paardje ligt?

En misschien wel het belangrijkste, heb je het idee dat het paard nu op enige manier kenbaar maakt dat hij last heeft van het zadel?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:13

Serenity350 schreef:
sas27 schreef:
Voorin extra inlages.
Kussens anders plaatsen?

Mijn gedachten hierover:

(disclaimer: vanuit een beperkte ervaring met dit zadel)

Extra inlages over de gehele lengte zou gevoelsmatig bij mij een behoorlijke "toren" worden omdat ik het idee heb dat je er al best dikke inlages onder hebt zitten, maar ik kan dat natuurlijk helemaal verkeerd zien. Over het aanpassen van de kussens en de mogelijkheden daarmee met dit model heb ik te weinig kennis om iets zinnigs te zeggen.

Hoe is je zit in het zadel als je de beugels bijvoorbeeld 1 of 2 gaatjes langer zou doen, want nu lijkt het ook alsof je vrij ver achterin het zadel zit en dat is ook niet prettig natuurlijk.

Heb je wellicht ook een foto waarop te zien is hoe het zadel van voren en van achteren op het paardje ligt?

En misschien wel het belangrijkste, heb je het idee dat het paard nu op enige manier kenbaar maakt dat hij last heeft van het zadel?

Ik heb wat moeite met de aanleuning bij dit paard, maarja hij is ook nog jong. Geen idee maar ik zie zelf dat ik niet helemaal lekker zit op dit zadel en wil graag wat minder stoelzit en wat minder naar voren zitten.
Inlgaes is alleen dan aan de voorkant van het zadel wat extra erbij plaatsen.
Paar gaatjes langer vind ik toch minder fijn op o'n groen paard maar ga eens een gaatje proberen.

Foto's volgen nog.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:39

Buitenzinnig schreef:
Nee, naar de lijst met alle modellen, daar op gezocht.
Ik ben ook dealer bij Grandeur, dus je vind je handigheidjes wel :)

Je kunt ook de maten bekijken, die staan achter nagenoeg alle modellen.

Ik stuur je weer even een email xx

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:13

jokari schreef:
Heeft hier iemand ervaring met een Ghost Veneto op een gangenpaard ? Ik moet op zoek naar een normaal uitziend zadel :D in standaard maat. Mijn quilty piccolo is te klein en ik denk ook dat de wrongen niet handig gaan zijn voor de toekomstige ruiter van mijn paard. Ik heb echter een beetje schrik dat de lange (schuiner dan bij de Roma geplaatste) zweetbladen haar schouders zullen hinderen. Paard is een Tennessee Walker. Iemand een idee ?

Die zweetbladen liggen los, die komen niet tegen het paard aan - heb je de Torino als eens overwogen?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:24

Eh nee. :')
Welk voordeel zou die hebben ten opzichte van de Veneto ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:27

jokari schreef:

Normaal uitziend zadel???? :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:29

Oh zo. Ja joh ik vind een zwarte Roma of Veneto al saai genoeg. :') Goed dat ik dat zadel niet hoef te gebruiken. :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:37

Jokari, ik heb de Veneto piccolo op een IJslander van 1.38. Geen lang ruggetje dus. Heel tevreden, hij past qua lengte net, ik leg hem wel redelijk naar achter voor de schoudervrijheid. Mijn paard is een natuurtölter die voorheen geen 40m rustig kon tölten voor ze ging schweinen, beetje normaal tempo kon ze niet want dan werd het gegarandeerd schweinepass, nu tölt ze altijd en overal aan een los teugeltje, zowel traag als retehard :D (nadeel is wel dat we even de galop kwijt zijn, ze verkiest nu rentölt lol)

Voor de beeldvorming, foto's na het rijden genomen:

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:26

Hoe kan je dat nu een nadeel vinden, rentölt is toch veel leuker. :j :')
Bedankt ! Ik moet het er maar op wagen, denk ik.
Had er idd niet bij stilgestaan dat die zweetbladen niet vast tegen het paard aanliggen zoals bij een boomzadel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:45

Ik kom weer even binnen vallen! Vandaag voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn Lazy Mountain, geweldig zadel en niks geen pijntjes. :D Maar door die lange rit heeft mijn paard ook gezweet en kon ik dus de afdruk van het zadel zien. Ik ben niet helemaal tevreden, tenminste ik denk dat het niet helemaal is zoals het zou moeten zijn. Zowel links als rechts heeft ze bij de beugelophang een droge plek, links is deze plek ook echt kurk droog en rechts heeft ze wel gezweet maar zie je toch een iets afwijkend 'vakje'. Ik neem aan dat dit niet helemaal goed is, klopt dat? Dan de belangrijkste vraag: wat moet ik veranderen??

Afbeelding
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:50

jokari schreef:

als je hem graag wil testen, ik heb een Torino ter beschikking :j