[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

Kunstleder kàn gewoon sneller slijten, dat is echt iets waar je rekening mee moet houden :j

Bij veel mensen gebeurt er weinig qua slijtage ondanks veel gebruik.
Maar een enkele keer komt het voor dat er wel snel slijtplekken ontstaan.

Kunstleder kan schurende beugelriemen / laarzen e.d. gewoon minder goed hebben dan leer.

Voordeel van kunstleder is wel weer dat het super makkelijk qua onderhoud is, en goedkoper materiaal dus ook goedkoper zadel :)

Aan de andere kant is leer eigenlijk ook iets waar heel veel mensen nooit wat aan doen :P
Maar als je zadel vaak vies of nat wordt dan is kunstleder wel fijn.

Een hele enkeling vindt kunstleder niet fijn omdat ze het gevoel hebben dat het wat meer broeit in de zomer. Maar de meeste mensen merken wat dat betreft eigenlijk geen verschil.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:20

En het ene kustleer is het andere niet (of laat het woordje "kunst" weg) -:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:21

Dat is zo, maar feit(en) blijft volgens mij :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:37

En de ene ruiter slijt harder dan de andere LOL :D

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:42

Maar als je softlederen of kunstlederen beugelriemen gebruikt zal het slijten minder hard gaan denk ik?

Heb 3 jaar geleden ofzo een Randolls gehad. Nieuw. Dat nooit meer! :D Na een korte periode merkte je gewoon dat de kwaliteit niet zo denderend was...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:04

Kunstlederen beugelriemen aan je Drytex zadel wil je niet hoor, die piepen echt als een malle als je je benen niet netjes stil houdt :P Ik heb heel eigenwijs mijn kunstlederen riemen er nog aan, ze horen me drie blokken verderop aankomen :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:05

Biothane beugelriemen slijten nauwelijks

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:23

Ik heb zelf de lederen variant en moet zeggen.. ik ben ook niet zo'n onderhouds typetje.. :+ Haal er vaak ff een doekje over heen en eens in het half jaar zet ik m ff goed in de ledercrème van BF.
Tenzij ik naar het strand ben geweest.. dan probeer ik m ook wel gelijk even goed schoon te maken. Maar soms is dat ook pas na een dag. ;(

En wonder boven wonder blijft hij mooi.. Als ik er meer aandacht aan zou besteden was hij misschien nog wel mooier geweest, maar goed.. Ik ben wat dat meer een gebruiker dan een onderhouder.. :D

Heb de foto's al eens eerder geplaatst, maar nu nog maar even.. Van voor en na een halfjaarlijkse poetsbeurt!

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:47

Ik zou gaan voor drytex :j

Vind het niet meer slijten dan leer. En de slijtage blijft meer dezelfde kleur als het zadel. Plus dat je er geen omkijken naar hebt bij modder en regen.

Nadelen zijn dat evt krassen en dergelijke niet weg te werken zijn en bij leer soms nog wel. Het kan piepen en kraken (en soms gaat dat niet helemaal weg). En het duurt met een nieuw zadel wat langer met inrijden/vormen.

Wij hebben een van de eerste drytexjes (van 2008) intensief gebruikt, en op plekken wat glad gesleten, maar nog helemaal heel en niet lelijk. We hadden er standaard stugge/stevige leren riemen aan. Ik vind het nepleer van Barefoot echt fijn spul!
Dat van andere merken geen ervaring mee.

Onze oude randolls is qua zweetbladen en zitting ook nog heel. (beugelriemophanging gerepareerd) Maar dat is gewoon een heel ander zadeltje.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:30

Ik vind die vintage look juist altijd het mooie aan leer als het wat gaat slijten, als het er maar netjes uitziet en niet totaal uitgedroogd..
En dat piepen.. ik weet niet wat ik verkeerd doe.. maar mijn lederen Cheyenne piept/kraakt ook met lichtrijden.. :+ Zal vast de nieuwigheid niet meer zijn..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:51

Ik heb ook een drytex gehad ( zie de foto's op de site van boomloosrijden.nl ;) ) en dit zadel is mij prima bevallen. Hij piepte inderdaad wel, maar kwa slijtage zag hij er nog keurig uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:57

Heb ook drytex en beval me ook prima en doe dus helemaal niks aan onderhoud aan het zadel. Heb er wel leren beugelriemen eraan die ik eens in de zoveel tijd schoonmaken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:17

Daphneeeej schreef:
@zinzi_jewel: Met de inlages die er bij mij in zitten voel ik echt alleen een zacht geheel, geen harde randjes! Die voelde ik bij de christ van mijn vriendin wel heeel erg. welke inlagen zitten er nu in bij jou?

Er zitten grijs gespikkelde in , vrij stevig materiaal en bijna cm dik

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:02

Zinzi_jewel schreef:
Daphneeeej schreef:
@zinzi_jewel: Met de inlages die er bij mij in zitten voel ik echt alleen een zacht geheel, geen harde randjes! Die voelde ik bij de christ van mijn vriendin wel heeel erg. welke inlagen zitten er nu in bij jou?

Er zitten grijs gespikkelde in , vrij stevig materiaal en bijna cm dik

Hmm oke, ik ga morgen mijn inlages even op de foto zetten voor je. Volgensmij heb ik hele anderen dan.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:30

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga op zoek naar een Drytex! :D (Mochten jullie er eentje hebben of weten, een bruine...)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:58

Volgens mij zag ik er onlangs één voorbij komen op Facebook, alleen weet ik niet meer of hij bruin was... Zal even kijken.

Edit: verkeerd gezien, was een lederen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:02

Hai,

Ik kom even binnenvallen. :o
Heb namelijk een vraagje en als ik daar hier ook antwoord op kan krijgen, hoef ik geen topic er speciaal voor te openen. :)

We hebben voor onze zeer ronde Noriker kruising een boomloos zadel gekocht, de Barefoot Cheyenne.
Deze is al aangekomen en zondag zal het paardje in de les lopen.
Nu heb ik net ook een pad besteld voor eronder, met inlages, maar deze komt zeer waarschijnlijk pas na zondag aan.
Kan het kwaad op 1 keertje zonder pad maar met een gewone shabrak te rijden?
Of kan ik voor die ene keer toch beter het boomzadel er nog even opleggen?

Alvast bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:13

Hangt er van af hoe zwaar de ruiter is die je er op zet en hoe die persoon rijdt. Wanneer je die les het lichtrijden even kunt vermijden, kan het best een keertje zonder pad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:18

Ik denk dat ze nog geen 60 kilo weegt, dus dat zal dan denk ik geen probleem zijn en het paardje heeft vrij vlakke gangen.
Dan gaan we dat voor 1 keertje doen denk ik, bedankt voor je antwoord. :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:20

En ook hoe het paard eruit ziet. Als het paard een opliggende ruggengraat heeft, zou ik zeker niet zonder speciale pad rijden. Als de ruggengraat aardig "in" het lichaam zit kan het voor een keer geen kwaad.

Zit er niemand in de buurt waar je even een pad van kan lenen? Er wordt in dit topic vaker wat geleend en getest ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:23

Als ik jou was zou ik gewoon even een andere lekker dikke pad er onder leggen :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:23

Helaas krijg ik pas zaterdag (als alles goed gaat met PostNL ivm stakingen) mijn kifra en christ weer binnen, anders had je die met alle liefde mogen lenen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:26

Hier stonden er de eerste dag van die stakingen i.p.v. 1 PostNL busje, 3 voor de deur van de supermarkt om pakketten op te pikken... dat zijn de betere stakingen :P

En alles is zover ik zie tot nu toe gewoon netjes zoals normaal afgeleverd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:26

De ruggengraat van het paardje is heel plat, dikke pads hebben we wel, dan ga ik dat doen. :j
Het gaat om dit paard.
Afbeelding

Bedankt Buitenzinnig. :j

Bij ons op stal rijdt niemand boomloos met zo'n speciale pad.
Het gaat ook op 1 keertje, dus dan gooi ik er een dikke QHP pad onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:31

Ja Lana is dat toch? Echt een lekker beest om te zien hoor, jullie hebben een leuke verzameling :)

Hihi ik dacht al toen ik een bestelling van een DryTexje ontving: Tineke...Hoogezand... zou het...? Maar dacht dat je een hele andere achternaam had :P

Nouja gewoon lekker een keertje rustig aan rijden met een dikke normale pad en oppassen dat het zadel niet schuift van de nieuwigheid. En dan een goede pad met inlages er onder. Welke heb je besteld? :)