voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:10

Tjonge...... Was een hele klus alles bijlezen na een weekje Tenerife.....

En wat is het koud hier. :brr:

retivi

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:11

Yvonne1303 en Buitenzinnig, bedankt!

Ik had het al gemeld aan Flexible Saddles, zij hebben mij doorgewezen naar een Belgische kenner van de Trekker zadels.
Van hem heb ik inmiddels ook een mail, waarin ook staat dat een zadel nooit zo snel zo ver naar voren mag schuiven. Ook niet als ik er niet op zit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:40

Retivi, dat had ik je ook nog kunnen vertellen ;) Het gaat er nu om dat jouw leverancier het netjes met je oplost en anders moet (vind ik) Flexible Saddle zich er even tegenaan bemoeien, want nu komen er negatieve berichten in het nieuws over 1 van hun producten, terwijl dat zadel met heel veel andere paarden/ruiters gewoon functioneert. En zelfs al zou het komen door iets wat jij niet goed doet (singel, pad, opzadelen) dan nog had je leverancier je daar mee moeten helpen. Ze heeft dat inderdaad geprobeerd, door de singelstoot aan te passen en er een wijdere boom in te zetten, maar niet met het gewenste resultaat, waardoor jouw zadel nu ook beschadigingen heeft en zodanig is veranderd, dat er mogelijk geen garantie meer op zit.
Het klopt als de leverancier zegt dat je een zadel als dit pas 100% kunt beoordelen wanneer je er op zit. Daar is het tenslotte voor gemaakt, het is geen longeersingel, maar een zadel (en dus om mee te rijden/er op te zitten) :P Maar dit schoof wel heel bizar ver naar voren.
Mocht de discussie nog verder gaan, adviseer ik je echt om een filmpje te (laten) maken waarin het probleem duidelijk zichtbaar is.

Dit is ook een tip voor iedereen die een product koopt en er problemen mee heeft: gebruik het direct na aankoop (als dat mogelijk is) zodat je nog binnen de week waarin je recht hebt iets te retourneren, kunt laten weten of je er wel/niet tevreden mee bent. (de beroemde slogan "ben je niet tevreden, zeg het ons, ben je wel tevreden, vertel het anderen" :D) Wanneer je na weken een keer komt klagen, ben je eigenlijk al te laat. Is er een probleem, fotografeer dat duidelijk of film het. Het is ook op YouTube mogelijk een filmpje te uploaden zodat het maar door een select aantal mensen gezien kan worden. Dus je hoeft niet met de billen bloot voor de ganse natie 8-) Maak de foto's zo dat het hele paard er op staat, niet een klein detail, want dan is het net of je naar het werk van een abstracte meester zit te kijken. B-) Maak ook foto's waar de ruiter op het zadel zit (als dit mogelijk is) Laat duidelijk zien hoe en met wat voor product het gezadeld is (dus singel/dekje) en inderdaad zijn rij-filmpjes best handig. Menig ruiter zit zo overdreven mee te rijden dat ze met hun gedoe een zadel vooruit schuiven. Ver uit het zadel komen tijdens licht rijden levert ook heel veel problemen op (ook voor het paard!!!) en naar 1 kant hangen idem dito. Ga er niet van uit dat iedere instructeur je op die dingen wijst, want die weten / zien het ook niet altijd.
bedenk als consument ook, dat wanneer je een product wilt hebben dat niet standaard is en dus voor jou speciaal gemaakt is, de leverancier dit niet graag terug neemt. Het is immers een uniek product wat hij verder aan de straatstenen niet kwijt kan. Dus test eventueel een product dat standaard is en bestel later de door jou gewenste kleur.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:33

Ons zadel is binnen *\o/*
Ben heel benieuwd met rijden,zadel is nog helemaal nieuw (2de hands gekocht) en dus is alles nog lekker stug :P
Zal wel weer even wennen zijn :=

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:53

Vertel vertel nientje, nu ben ik echt nieuwsschierig, we hebben nu wel lang genoeg gewacht :P

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

Zul je nog tot zaterdag moeten wachten :P :+ :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:30

Zo lang nog haha, oke dan moet ik nog maar even geduld hebben he!!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:32

ach...dat kleine beetje nog :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:40

Ik heb zin om het lekker *gnagna* te verraden }:)

Maar ik zal het niet doen hoor :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:44

stiekem via Pb dan hihi.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:51

welke maat is 17 inch?
Past het op een pony of niet?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:56

Van welk zadel, sprinkhaan? En is dat de totale lengte van het zadel of de zitmaat van de ruiter?
Bij Engelse zadels is dat de totale lengte van de bovenbouw (dus voorkant zadel tot bovenop de lepel), bij zadels zoals Torsion/Libra en western, is het de zitmaat (dus de afstand tussen de pommel en de bovenkant van de cantle in een rechte lijn gemeten).

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:03

bij de boktmarkt, pas geplaatst zadel van cobfan

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:57

njiloj schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat ik met mijn maat 36/38 een maat 2 heb gekocht, heb ik niet het idee dat ik schuif in het zadel.
wel merk ik dat m'n benen onmogelijk veel wiebelen, ik m'n hielen niet goed uitdruk (ondanks dat mn stijgbeugelriemen eigenlijk een gaatje te kort zaten) en ik naar voren val in draf :+ ..

Anderen hier ook ervaring mee?

maar ben verder helemaal gelukkig! We zijn anderhalf uur naar buiten geweest. Ik heb heerlijk gezeten, en bij mevrouw ook zo te merken. Na het rijden heb ik gekeken naar de zweetplekken gekeken, en de ruggegraat was mooi droog.

Dus ik ben om!

Aangezien ik maar 2 reacties heb gehad, quote ik mezelf even.;)

Mijn belangrijkste vraag: ligt het zadel zo goed?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:25

DeSprinkhaan schreef:
bij de boktmarkt, pas geplaatst zadel van cobfan

Helaas kan ik hier geen zinnig woord over zeggen - ik ken het merk niet, dus denk dat het de zitmaat is. In elk geval niet de totale lengte van het zadel

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:37

njiloj schreef:
njiloj schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat ik met mijn maat 36/38 een maat 2 heb gekocht, heb ik niet het idee dat ik schuif in het zadel.
wel merk ik dat m'n benen onmogelijk veel wiebelen, ik m'n hielen niet goed uitdruk (ondanks dat mn stijgbeugelriemen eigenlijk een gaatje te kort zaten) en ik naar voren val in draf :+ ..

Anderen hier ook ervaring mee?

maar ben verder helemaal gelukkig! We zijn anderhalf uur naar buiten geweest. Ik heb heerlijk gezeten, en bij mevrouw ook zo te merken. Na het rijden heb ik gekeken naar de zweetplekken gekeken, en de ruggegraat was mooi droog.

Dus ik ben om!

Aangezien ik maar 2 reacties heb gehad, quote ik mezelf even.;)

Mijn belangrijkste vraag: ligt het zadel zo goed?

ik vind het ver naar voren liggen, kan aan mij liggen?
en kan ook niet goed zien waar de singel zit

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:51

Ik zou liever een foto zien van paard met ruiter...dan kan je beter beoordelen wat er fout gaat met het voorover kiepen.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:51

Helaas kan ik door een gebroken pols nu niet rijden... Maar als ik er weer op mag, zal ik foto's laten maken!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:00

:(:) doe maar voorzichtig dan!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:06

:o heb er stiekem al mee gereden. Maar ik doe nu toch maar even rustig aan. Ill be back! ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:12

Ik heb een vriend die 4x zijn (zelfde) been heeft gebroken en er met die gipsklont gewoon op kroop :+

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:01

Heb ook al een keer met een gebroken vinger gereden,wist op dat moment niet dattie gebroken was.

Ook al een keer met gebroken sleutelbeen gereden.
Was toen van mijn pony gevallen,en ben er toen ook verscheidene keren daarna opgeklommen O:)

uudje schreef:
Vertel vertel nientje, nu ben ik echt nieuwsschierig, we hebben nu wel lang genoeg gewacht :P

We hebben dus een barefoot stella gekocht.
Het zadel zit echt super,lekker zacht ook :j
Kon er wel uren mee lopen, zelfs geen last van de beugelophanging.
Had voor het eerst na een kwartier ook geen last van m'n rug en bekken *\o/*
Dus dat is al een mooi teken,kan het zadel aan iedereen aanraden :j
Ook zag ik ,toen mijn man reed, dat Cindy er veel fijner en ruimer onder loopt dan onder de barrydale,london en lexington.
Bij die 3 leek het net alsof ze ergens werd tegengehouden,en bij deze dus niet.
Ze ging als een sneltreinvaart,maar dat zie je ook op de foto :=

Afbeelding
Afbeelding
Mannetje en cindy door de bocht :P
Afbeelding

Mijn foto's zijn bijna allemaal mislukt >;)
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:04

Staat netjes +:)+

Zitten die beugelriemen niet vervelend zo?

Zo te zien draaien jullie de stijgbeugel van je af, i.p.v. naar je toe zoals het eigenlijk hoort ?

Om 1 of andere duistere reden zie ik dat tegenwoordig steeds vaker dat mensen dat doen, lijkt me erg vervelend zo met dat scherpe deel van de riem tegen je scheen aan, of mis ik een reden om daar voor te kiezen ? :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:08

Ik heb kapstokjes....ik weet het...... :o moet er echt wat aan gaan doen.
Vind het vrij moeilijk om m'n benen recht te houden,want mijn knieen zijn ook niet geheel recht.
Mijn man kan het wel,doet het alleen nog niet :')

We hebben verder geen last ervan....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:10

Misschien wordt dat wel minder als je de beugelriemen de goede kant op laat draaien...? :)