[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:22

Je zou ook kunnen denken aan het bestellen van een maat 2 Arizona of Atlanta, met een verplaatsbare cantle. Dan kan je die voor de ronde bips van je moeder nog een stukje naar achteren zetten en voor jezelf een stukje naar voren.

Of de maat 2 Arizona FUR is wellicht ook een goed idee! Die steunblokken zijn zacht en kunnen wat wegbuigen als het nodig is.

Maar als je moeder bvb. korte benen heeft en met vrij lange beugels zit, kan het best zijn dat een gewone maat 2 al prima past hoor :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:30

Alleen is nieuw en custom een stukje duurder dan tweedehands :P

Maar je hebt gelijk dat het wel een fijne optie is. (Al moppert mijn zusje op al dat klittenband, ze zegt dat ze langer zit te klittenbanden om het fijn -en recht- te krijgen dan dat ze aan het rijden is xD Dus niet te vaak doen)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:32

Ik heb een Arizona maat 2 met VPS die je op zich wel mag lenen, ik woon alleen niet echt in de buurt.

Ik zou ook met VPS aanraden :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:35

Nessa schreef:
Ik zat trouwens ruimer in een ghost. Maar die zijn niet in meerdere maten dacht ik.

Ja hoor, een piccolo model en zelfs een kindermodel (bambino)

Ginger1991 schreef:
De ghost heeft geen westernmodellen dacht ik?
Zijn er nog andere merken met een western model of wat een beetje vergelijkbaar is met western?

Niet met een westernknop maar wel met western singelsysteem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:36

Ik zou nieuw en custom ook alleen doen als "normaal" niet past, dan moet je toch iets :)

Maar daarom: best kans dat gewone maat 2 ook past :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:37

Marocje schreef:
Hmm, ik ben helemaal niet thuis in computerprogamma's, maar zou het echt niet gek vinden als dit te realiseren is. Zoals paint bijvoorbeeld, dat is ook al oud, maar werkt wel: Een getekend zadel, die je dus zelf kan invullen door op verschillende vlakken te klikken. Dan krijg je toch al een idee hoe de combinatie eruit ziet? Heb je geen foto, maar een tekening dus..

Pff, als iemand zo handig is dat te kunnen realiseren mag dat. Ik ben daar absoluut niet handig in.
Daarnaast, zoals Kwetal al zei, is het leer soms wat lichter/donkerder/roder (met name het bruine vetleer).
Ook hebben we nog niet alle modellen in de verschillende materialen gehad, wat het ook weer lastiger maakt te realiseren.
Maar ideeën/tips/hulp is altijd welkom natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:40

Buitenzinnig schreef:
Ginger1991 schreef:
De ghost heeft geen westernmodellen dacht ik?
Zijn er nog andere merken met een western model of wat een beetje vergelijkbaar is met western?

Niet met een westernknop maar wel met western singelsysteem

En volgens mij ben ik de enige (op bokt) die er een met een western singelsysteem heeft en dat bevalt heel erg goed!! :j
Pony met singelnijd die ik regelmatig rijd probeert me niet meer flink in mijn arm te bijten tijdens het aansingelen sinds ik mijn eigen zadel met westernsingel gebruik. :')

Buitenzinnig schreef:
Pff, als iemand zo handig is dat te kunnen realiseren mag dat. Ik ben daar absoluut niet handig in.
Daarnaast, zoals Kwetal al zei, is het leer soms wat lichter/donkerder/roder (met name het bruine vetleer).
Ook hebben we nog niet alle modellen in de verschillende materialen gehad, wat het ook weer lastiger maakt te realiseren.
Maar ideeën/tips/hulp is altijd welkom natuurlijk :)

Ik zal me samen met mijn vriend er even over buigen, we hebben toch zomervakantie. Maar durf niet te garanderen dat het lukt met de beschikbare foto's. Zal vanavond even gaan brainstormen met hem. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:40

Iemand die handig is met Photoshop o.i.d. kan natuurlijk vrij simpel als die van alle modellen een foto heeft, de verschillende vlakken "inkleuren" met de leverbare kleuren. Zodat je iig een indruk kan krijgen van kleurencombinaties.

Net als bij de MyBarefoots, die hebben we ook niet in alle mogelijke kleurencombinaties laten maken :P
http://barefoot-saddle.nl/shop/index.ph ... igcherokee

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:45

Wubwub, klopt, jij bent de enige die zo'n Ghost heeft ;)
Ah, zou super zijn, bedankt!
Ik heb nog meer foto's beschikbaar, kunnen gemaakt worden, allemaal geen probleem. Handig met paint/photoshop ben ik niet (ja, iets oplichten en scherper maken, en wat verkleinen oid. Verder kom niet :P Daarom zit ik ook in de paarden denk ik haha)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:48

pmarena schreef:
Iemand die handig is met Photoshop o.i.d. kan natuurlijk vrij simpel als die van alle modellen een foto heeft, de verschillende vlakken "inkleuren" met de leverbare kleuren. Zodat je iig een indruk kan krijgen van kleurencombinaties.

Net als bij de MyBarefoots, die hebben we ook niet in alle mogelijke kleurencombinaties laten maken :P
http://barefoot-saddle.nl/shop/index.ph ... igcherokee

Ah, dat is op zich wel handig ja! Zo leer ik nog eens wat... Maar hoe maak je het.... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:05

Scheelt BZ, ik ben best wel goed met photoshop en de vriend is een briljante programmeur (ik iets minder briljant hahaha). :+

Ik ga vanavond ff brainstormen en dan mail ik je wel wat daar uit komt en wat we nodig hebben :j leuk!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:11

Super! Dank jullie wel!
Zeker leuk!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:14

Wubwub: even jouw zadel erbij gezocht. Je hebt er BF fenders aan hangen! Ziet er goed uit! vind de fenders van ghost zo lelijk... Zit namelijk beetje te twijfelen aan ghost en bf qua zadel.
Denk dat ik maar wacht tot het paard er daadwerkelijk is. Atlanta maat 2 is gewoon langer.

Waarom heb je voor de Quilty gekozen en niet voor bijvoorbeeld de florac?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:23

Thanks voor de info iedereen!
Ik ga denk toch een maatje 2 testen (als ik een bedrijf vind die maat 2 heeft haha)
En ga ook maar eens op zoek naar andere merken boomloos. Ben een echte leek qua boomloos merk gebied.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:24

WubWub waar kan ik jou Ghost vinden? :D ben wel benieuwd

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:25

Ginger1991 schreef:
Thanks voor de info iedereen!
Ik ga denk toch een maatje 2 testen (als ik een bedrijf vind die maat 2 heeft haha)
En ga ook maar eens op zoek naar andere merken boomloos. Ben een echte leek qua boomloos merk gebied.

Je kunt altijd Teteltee even mailen; www.boomlooszadelpasservice.nl
Zij heeft verschillende boomloze zadels welke je in een sessie kunt proberen en ze geeft veel uitleg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:27

Nessa schreef:
Wubwub: even jouw zadel erbij gezocht. Je hebt er BF fenders aan hangen! Ziet er goed uit! vind de fenders van ghost zo lelijk... Zit namelijk beetje te twijfelen aan ghost en bf qua zadel.
Denk dat ik maar wacht tot het paard er daadwerkelijk is. Atlanta maat 2 is gewoon langer.

Waarom heb je voor de Quilty gekozen en niet voor bijvoorbeeld de florac?

Dankjewel! Vind de wrongen ontzettend handig, heb al een paar uitschieters gehad in volle galop en ben daardoor toch op het paard blijven zitten ipv dat ik kennis mocht maken met de grond. :+

Mijn ghost quilty seat gaat weg en maakt plaats voor een roma seat (lange zweetbladen) en heb er inmiddels gewoon normale beugelriemen aan hangen. Vind ik zelf toch net wat prettiger allemaal. Al zou ik voor het mooie de quilty seat houden, BF fenders er aan en een gat boren in de pommel en een podium knop er op zetten (voor de looks, niet de functionaliteit).

Maar het gaat natuurlijk niet om de looks maar wat het fijnste rijd en ligt voor ruiter en paard. :o :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:29

Ginger1991 schreef:
WubWub waar kan ik jou Ghost vinden? :D ben wel benieuwd

Zonder beugelriemen/fenders:
Afbeelding

Mijn oude geestje, met dressuursingel systeem en BF fenders:
Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:32

Ik vind fenders juist enorm fijn rijden :)
De wrongen zitten dus niet in de weg?
Rijd ook wel eens paard van een vriendin (boomzadel). Die heeft een diepe zit met ENORME wrongen, krijg daar zulke zere knieën van. Die dwingt me echt in een zit.

Wat doe je met je fenders? O:)

Wat is het verschil van vetleer en nubuck?
Gladleer wil ik niet. Heb in een gladleren ghost gereden, glij alle kanten op... (geen zitvlak in rijbroek)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:36

Een diepe zit boomzadel met flinke wrongen is niet te vergelijken met de wrongen van Ghost. Ik kan ook niet zitten in een zadel met gedwongen zit, de Ghost dwingt je niet.
Nubuck is het meest stroef (samen met lorica (kunstleer)) en vetleer leeft wat meer. Het zadel van Wubwub is vetleer. Zit ook redelijk stroef, stroever iig dan de gladleren ghost zadels. Die zijn inderdaad vrij glad ;)
Vetleer is makkelijker in onderhoud, als je nubuck poetst wordt het vetleer (vetleer is ge-olied nubuck). Wil je weer nubuck moet je het opruwen met een speciaal borsteltje. Vetleer kun je gewoon poetsen en wordt het weer donkerder.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:40

ah dank je wel! Klinkt goed. Moet maar gewoon eens testen tegen die tijd :)

Afbeelding

Dit is dat boomzadel. Vriendinnetje vind hem heel fijn, dat is het belangrijkste.
Maar voor mij minder.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:41

Proberen of Teteltee langs laten komen zou inderdaad een goede optie zijn.
Zo'n diepe zit en zulke wrongen zou ik ook niet blij van worden! Gelukkig dat smaken verschillen en is je vriendin er wel blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:42

Wat BZ zegt exact.

De fenders zijn al een tijdje verkocht hihi :o

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:43

kon het proberen :+

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:52

Ik heb een vraag en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een bf. Nu twijfel ik tussen een Cheyenne en een Cheyenne Drytex. Wat raden jullie aan? De 1 zegt dat de Drytex minder lang mee gaat en de ander zegt dat dat wel meevalt...

Info: Ik en mijn tinkertank rijden recreatief. Rijden in de bak(waar we 1 x in de duizend jaar een sprongetje wagen), en rijden verder buiten. Ik rij zo'n 3 x per week.