voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:00

Lijkt me niet goed als het zadel in stap al naar voren schuift..Dan past hij toch ergens niet?Maargoed ik ben ook geen expert :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:39

retivi schreef:
Beste boomloos kenners.
Ik heb een probleem met een boomloos zadel wat ik gekocht heb.
Het gaat om de Trekker flexible inspiration dressuur.
Het probleem is dat het zadel na 200m stappen aan de hand (naar bak of wei) al helemaal op zijn schoft en in zijn nek ligt. De zadelmaakster zegt dat ik hem eerst 'soepel' moet rijden en dat het pas goed past als ik op het zadel zit. Op zich geen gek verhaal, maar het mag toch nooit zo zijn dat een zadel na 200m stappen (en aangesingeld!) al op zijn schoft/tegen zijn nek ligt!
Het zadel bestaat trouwens uit flexibele leren panelen met foam kussens.
Graag jullie advies/wijsheid!

Hier zou ik een slim antwoord op moeten kunnen geven maar :o? Heb je foto's, mag ook per PB. En desnoods een filmpje van wat er mis gaat op dat korte stukje stappen???

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:08

Ik heb het al in een topic staan ja, maar inmiddels is het nog steeds niet opgelost.
Aangezien hier de echte boomlooskenners zitten, dacht ik, ik plaats het hier ook nog even voor advies.
Hierbij wat foto's. Helaas zijn de foto's waar het zadel op mijn paard ligt erg wazig; het was schemerig en ze zijn met mijn telefoon gemaakt. Dit zijn foto's na de 200m aan de hand stappen. Op de laatste foto kun je zien wat ze met de V-singelstoot heeft gedaan (en daarbij het zadel beschadigd heeft)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie expertise!
Ik kan vanavond wel nieuwe foto's maken, als het niet duidelijk genoeg is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:20

Wazig??? Hoezo? :+
Ik kan in elk geval zien dat het zadel mega in zijn nek ligt. In je profiel zie ik foto's met een ander zadel (denk ik) en dat ligt al relatief ver naar voren. Ik zie ook niets raars aan je paard waardoor het zadel zo ver naar voren zou moeten schuiven. Hij is niet mega overbouwd, heeft ook gewoon schouders. En deze zadels worden wel gebruikt op dit type paard. De singel zit vlak achter zijn benen en neemt het zadel mee. Dat dan weer wel....

Heb je er op de wazige foto's een dekje onder liggen?

Wat ik zo even als verbeterpunten kan opgeven is dat het zadel met de voorkant van de kussens RUIM achter de schouder moet liggen. Dan trek je de voorste singelstoot naar voor en dan pas recht naar beneden. Vervolgens laat je de achterste singelstoot naar voren lopen en dan heb je een echte V - daar vind ik nu op deze wazige foto's niets van terug - beide stoten zitten aan de voorkant van het zadel. (als je wil zien wat ik bedoel - ga dan even naar mijn site en bekijk de video op de video pagina)
Vervolgens zou ik zoeken naar een veel langere singel, die tot vlak onder het zadel komt - dan heb je wat meer houvast.

Je zou het eigenlijk moeten filmen - die wandeling over de 200m en het schuiven van het zadel. Dan kan je zien wat er gebeurt. Soms is ook de beweging van het paard bepalend voor het gedrag van het zadel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:35

Schuiven van zadel heeft alles te maken met in hoeverre goed aangesingeld is. Wanneer ik op het zadel zit en het niet goed genoeg aangesingeld heb, zit ik ook op de hals van mijn paard. Ik singel trouwens nooit superstrak aan. Een boomloos is nu eenmaal flexibeler qua ligging dan een boomzadel. Blijft het schuiven wanneer je zeker weet dat het niet aan de strakheid van de singel zit, dan zou ik naar een ander zadel uitkijken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:49

opala schreef:
Schuiven van zadel heeft alles te maken met in hoeverre goed aangesingeld is. Wanneer ik op het zadel zit en het niet goed genoeg aangesingeld heb, zit ik ook op de hals van mijn paard. Ik singel trouwens nooit superstrak aan. Een boomloos is nu eenmaal flexibeler qua ligging dan een boomzadel. Blijft het schuiven wanneer je zeker weet dat het niet aan de strakheid van de singel zit, dan zou ik naar een ander zadel uitkijken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.... een zadel hoort niet heel strak aangesingeld te zijn. Het type singel speelt mee, de manier waarop je aansingelt ook. Het dekje dat je al dan niet gebruikt, de bewegingen en de bouw van het paard en uiteraard of het zadel niet te lang is, of op de verkeerde plek ligt. En soms gebeuren er dingen die je niet kunt verklaren of verwacht. Er zijn zo veel factoren die bepalen of een zadel werkt of niet. Maar er op rijden is wel van belang - een zadel dat er los op ligt reageert nu eenmaal iets anders dan wanneer er een mens op zit.
Ik begrijp dat er niet op dit zadel is proef gereden voordat het is besteld. In dat geval heeft de koper altijd 8 dagen om het zadel te retourneren en zijn geld terug te krijgen.... (het is dan een ongeziene verkoop)

Akshay

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:00

Over het aansingelen. Ik heb het (ghost standaard boomloos) eens bijgehouden. Als ik strák aansingel loopt paardlief helemaal niet zo fijn en vind ik het zadel ook minder lekker zitten :+
Als ik aansingel en dan denk ''goh kan nog wel een gaatje bij'', laat staan tijdens het rijden (ik singel nooit na als ik aan het rijden ben) dan loopt hij heerlijk!

Ik vind die pad die gisteren gepost werd, met het lamsvel (a 120 euro) wel heel gaaf eruit zien.. Zou die passen onder een ghost? (de wintervacht had wat te lijden onder de grandeurpad helaas :? weet niet of dat in zomervacht ook zo blijft... hoop het van niet, maarja je weet nooit..)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:22

De foto's zijn zonder dekje (lijkt misschien een dekje maar hij is geschoren en heeft dus onder het zadel nog zijn wintervacht. Het zadel is goed aangesingeld voordat ik deze 200m liep, niet te strak en niet te los. Daarnaast vergeet ik wel eens mijn zadel aan te singelen en mijn vorige zadel bleef ondanks dat altijd prima liggen en schoof niet naar voren.
Als ik dit zadel erop leg, blijft van zijn wintervacht ongeveer 2-3cm over achter het zadel. Na deze 'wandeling' kon ik mijn hele hand erachter leggen. Met het opleggen ligt het zadel dus wel ruim achter de schouders. Zijn vorige zadel (die ik nu maar weer terug heb gekocht) moet voor opgevuld worden, daardoor schoof deze ook heel iets naar voren. Maar een handbreedte lijkt me erg veel.
De reden dat ik er nu nog niet op heb gereden is puur het feit dat ik dat niet durf. Mijn ruin reageert heel heftig op zadels die te ver naar voren liggen of klemmen op zijn schoft. Lees, het wordt een rodeo.
Zoals ik Buitenzinnig ook heb ge-pbt, bij het passen gaf de zadelmaakster aan dat ze aan de ligging van het aangesingelde zadel al kon zien of het past of niet. Als ze toen had gezegd wat ze nu achteraf zegt, je moet er op rijden voordat je kan zien of het goed past, had ik gevraagd om een testzadel of haar later laten komen.
Zelf heb ik de indruk dat ze toen erg graag wilde verkopen en nu er problemen komen, ze dingen gaat zeggen die ze eigenlijk bij het passen al had moeten zeggen. Maar dan had ik het zadel misschien helemaal niet gekocht.
Ze heeft mij inmiddels ook een voorstel gedaan van teruggave van €350,-.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:40

Een teruggave van €350,00??? Is dat een tikfout?

Ik kan ook zien of iets wel of niet past, grofweg, als het op het paard ligt. Maar het is wel handig als je er tenminste even op had kunnen rijden. Desnoods op een ander zadel, maar wel op dit paard, want dat is immers de moeilijkste van de 2. Als rijden vanwege blessure of weer niet mogelijk is, had het wellicht slimmer geweest om even met bestellen te wachten, maar ja, dat is achteraf gepraat....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:42

Akshay schreef:
Over het aansingelen. Ik heb het (ghost standaard boomloos) eens bijgehouden. Als ik strák aansingel loopt paardlief helemaal niet zo fijn en vind ik het zadel ook minder lekker zitten :+
Als ik aansingel en dan denk ''goh kan nog wel een gaatje bij'', laat staan tijdens het rijden (ik singel nooit na als ik aan het rijden ben) dan loopt hij heerlijk!

Ik vind die pad die gisteren gepost werd, met het lamsvel (a 120 euro) wel heel gaaf eruit zien.. Zou die passen onder een ghost? (de wintervacht had wat te lijden onder de grandeurpad helaas :? weet niet of dat in zomervacht ook zo blijft... hoop het van niet, maarja je weet nooit..)

Ik denk dat Christ wel een pad in het assortiment heeft die daar onder past hoor.....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:45

@BZ; ik weet het wel zeker :D
Maar vooralsnog even niet nodig hoor. Meer wat orienterend nu :) Geldstekje is nogsteeds niet gegroeid namelijk ^)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:47

De lente zet ook nog niet lekker door - eerst een beetje warmer worden, dan groeit het vanzelf :$

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:18

Buitenzinnig schreef:
Een teruggave van €350,00??? Is dat een tikfout?

Ik kan ook zien of iets wel of niet past, grofweg, als het op het paard ligt. Maar het is wel handig als je er tenminste even op had kunnen rijden. Desnoods op een ander zadel, maar wel op dit paard, want dat is immers de moeilijkste van de 2. Als rijden vanwege blessure of weer niet mogelijk is, had het wellicht slimmer geweest om even met bestellen te wachten, maar ja, dat is achteraf gepraat....

Dit is geen tikfout helaas.
Ja achteraf gezien, maar achteraf gezien had ik zelf ook niet zo :o? moeten zijn om helemaal op haar af te gaan.
Ik had zelf ook kunnen bedenken dat ik er eerst op mijn eigen paard op had moeten rijden, maar ja je gaat uit van de kennis en expertise van de zadelpasser en nu blijkt dat ik dat niet had moeten doen.
Ik ga vanavond nog even lopen met het zadel met een langere en bredere singel, kijken wat het dan doet. Wie weet is er iemand die kan filmen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:32

Wanneer wij bij iemand komen zeggen we altijd "vertrouw nooit de zadelpasser" :+ Neem iemand mee die je vertrouwd (en je behoedt voor impuls-aankopen) en zorg dat je zelf wat van de materie weet. Een simpel boekje is het zadelboek van Tineke Dekker. Is niet zo duur en er staat duidelijk in waar je in elk geval op moet letten. Het gaat vooral over boomzadels, maar je haalt er altijd wat uit. En dan hebben we internet nog met allerhande tips. Niet alles klopt en niet alles gaat op voor een boomloos zadel. Maar je leert er altijd wat bij.

Wanneer je op film hebt wat er mis gaat (laat ook het aansingelen zien eventueel) kan iemand het beter beoordelen. Wij maken ook vaak een filmpje van het rijden van de klant. Dan zie je goed je eigen houding, of je paard er meer of minder ontspannen mee loopt, of de ruiter scheef zit.... Helaas missen we daardoor wel eens een verkoop, omdat het wel eens confronterend kan zijn en niet iedere klant er van gediend is dat het rijden bekritiseerd wordt :o

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:56

Dat boekje ga ik aanschaffen!
Wat een goede service Buitenzinnig! Dat zou ik juist heel fijn vinden!

Mijn ruin heeft op zich een normale rug (niet te verzonken of heel strak/recht) en een normale schoft en schouder. Maarrrr.. Hij heeft een héle korte rug en hij is rond geribt, daardoor past lang niet alles.
De trekker is heel kort, maar het ligt op de een of andere manier gewoon niet goed.
Nogmaals, ik ga vanavond even passen met een bredere singel en kijken of iemand kan filmen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:01

retivi schreef:

Mijn ruin heeft op zich een normale rug (niet te verzonken of heel strak/recht) en een normale schoft en schouder. Maarrrr.. Hij heeft een héle korte rug en hij is rond geribt, daardoor past lang niet alles.
De trekker is heel kort, maar het ligt op de een of andere manier gewoon niet goed.
Nogmaals, ik ga vanavond even passen met een bredere singel en kijken of iemand kan filmen.

Ik hoop dat het boek je wat inzicht geeft. Ook je eigen boerenverstand blijven gebruiken :P

We vragen vaak of de klant dan een USB stick mee neemt, dan kan ze/hij de foto's en filmpjes mee naar huis nemen en soms zet ik ze op Youtube, maar uiteraard niet openbaar. :o

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:09

Mag ik me hier melden?

Ik heb op dit moment voor twee weken twee boomloze zadels om te proberen:
- Barefoot Lexington
- Barefoot Barrydale

Ik heb ze vandaag beide voor het eerst gereden. Het wennen aan boomloos niet meegerekend vind ik tot op heden de Barrydale prettiger. Maar wie weet verandert dit nog. Ik ben vooral een dressuurzadel gewend en vind wat steun (mede door springerige paardjes) wel fijn.
De Lexington zit zachter, fijn opgesloten, maar gooit me in draf erg naar voren. Galop vond ik mezelf "stuiteren".
De Barrydale voelde wat breder, fijne zit, gaf me wel het gevoel met mijn benen ver van de buik van mijn paard af te zitten.
Bij beide zadels voelde ik het wat drukken in de binnenkant van mijn bovenbenen.

Wat kunnen jullie mij vertellen of de Barrydale qua kwaliteit? Hoe houdt het leer zich?

Voorheen heb ik ooit een Londen gereden, maar die had dubbele inlages en ik vond het niks. Ik had totaal geen gevoel met mijn paard. Ik heb ook een tijdje (jaren geleden) een IJslander gereden met een van de eerste Barefoots. Maar in dit zadel miste ik steun/houvast.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:43

Jeetje wat vervelend retivi (en dan zeg ik het netjes).

Ben bang dat het met dit zadel niks gaat worden... Singel zou wat naar voren kunnen trekken (evt banaansingel?) Maar de hoeveelheid dat het zadel zich verplaatst is dusdanig dat ik denk dat het allemaal weinig soelaas zal bieden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:17

Retivi: wat vervelend!

Mijn ervaring als een zadel naar voren schuift:

- de boom/pommel/etc is te smal.
- de voorste singelstoot trekt het zadel mee naar voren, bij mijn zadel ligt de voorste singelstoot helemaal los.
- de vorm van de kussens past niet, vaak te dik en te recht aan de achterkant. Het achterste gedeelte van de rug (waar je geen zadel wilt) is bewegelijker. Vooral in de galop goed te zien. Als het zadel te lang is of de kussens achter teveel in de rug drukken dan zal het zadel vaak naar voren worden geschoven. Kan je soms oplossen door het zadel voor strakker te leggen, alleen dan krijgt het paard geheid last van zijn rug, boomloos of niet. Bij jouw paard lijkt het wel of het zadel achter niet helemaal lekker vormt, maar dat is heel lastig te zien van een foto.
- een goed passend zadel schuift niet, ook niet met een losse singel.
- banaansingel werkt bij mijn paard averechts. De kracht gaat alsnog recht door de singel heen, waardoor de boog van de banaan los van mijn paard komt. Ja, het zadel kan niet verder naar voren omdat de singel al tegen de voorbenen drukt, maar dat is niet de manier waarop je het zadel op zijn plek wilt houden. Mijn paard vindt het in ieder geval vreselijk. Wat wel goed ligt is de anatomische banaan singel van Mattes, daar zit de boog juist naar achteren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:46

Vraagje tussendoor: hoe erg rekbaar is de singel van Barefoot? Bedoel die anatomisch gevormde met twee stukken elastiek op leer.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:57

@Retivi; wat vervelend zeg :\

Wij zijn er eindelijk uit welk zadel er komt *\o/*
Zeg nog niet welke,komt tegen die tijd wel een foto :D

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:24

Ik heb het zadel gisteren weer opgelegd, maar hij is nu ook gewoon te breed voor (eerst te smal)
Maar er is ondertussen al twee keer iets verander en het schuiven is alleen maar erger geworden.
Inmiddels heb ik het gemeld bij mijn rechtsbijstand, ik kom er met haar niet uit.
Heel vervelend, hoop dat het snel opgelost wordt!

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:24

retivi schreef:

dat boekje is ook online in te zien, via de website van ik dacht pegasus. Ik kijk het zo even na en zal de link dat plaatsen.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:27

yvonne1303 schreef:
retivi schreef:

dat boekje is ook online in te zien, via de website van ik dacht pegasus. Ik kijk het zo even na en zal de link dat plaatsen.

http://www.pegasosaddles.com/Zadelboek% ... lboek.html

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:01

retivi schreef:
Ik heb het zadel gisteren weer opgelegd, maar hij is nu ook gewoon te breed voor (eerst te smal)
Maar er is ondertussen al twee keer iets verander en het schuiven is alleen maar erger geworden.
Inmiddels heb ik het gemeld bij mijn rechtsbijstand, ik kom er met haar niet uit.
Heel vervelend, hoop dat het snel opgelost wordt!

Ik heb het nog gemeld bij Flexible Saddle met het advies op direct contact op te nemen met jou. Weet niet of ze er gehoor aan geven! Probeer toch nog een film te maken van wat er gebeurt - ook het opzadelen laten zien en dat het naar voor schuift tijdens die 200 meter. Geen idee of ze er een oplossing voor hebben, maar niet geschoten.... :Y)