[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:37

Nou iedereen weer blij +:)+

Behalve de kennis van DD dan... wat is het voor model zadel, je hebt niet toevallig een foto die je mag plaatsen?

Vragen of je VPS kan verwijderen is ben ik bang een beetje vergelijkbaar met vragen of je een complete zadelboom uit een zadel kan verwijderen.... als de ruggengraat mooi rondom in het spek / spieren zit, zou je wel gerust een poosje zonder pad kunnen rijden zodat het zadel sneller ingereden wordt :j

Muze

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:38

Hebben hier mensen ervaring met wellington?
Hoe zit deze?
Hoe valt de zitmaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:48

pmarena schreef:
... DD dan... wat is het voor model zadel, je hebt niet toevallig een foto die je mag plaatsen?
Ik ken het zadel verder niet, maar had al wel zo'n vermoeden. Ik zal je opmerking mbt zonder pad rijden iig doorgeven. Thanks :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:54

Ik ben tot nu toe heel tevreden met de Ghost! Alleen nog even kijken hoe ik 'm mooi in balans krijg, maar dit zou echt "ons zadel" kunnen worden <3

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:58

Wat een gave fjord <3

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:22

Ik heb vandaag de Trekker Pro Arte eens wat beter gepast. Omdat ik alleen boomloos western tuig heb, heb ik een dekje, singel, etc moeten lenen. Het dekje is met bont onderlegd.

Ik liep aan tegen het volgende: als ik de voorkant smaller draaide waardoor het zadel meer omhoog ging en mooi ruimte gaf voor zijn hoge schoft, leken de kussens van de knien/zweetbladen heel erg in zijn lijf te duwen (ik had aangesingeld), ik moest aardig mijn hand ertussen persen. Er zit ook best een bobbel bij zijn schouder, vraag me af of dat zo’n vetophoping is? Ik had daardoor moeite een goeie plek voor het zadel te vinden. Het leek ook dat het zadel meer naar achteren wilde, terwijl de singelstoten en singel plek dat weer niet wilden!? Ik heb wel dat filmpje van Trekker over aansingelen gekeken trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik het zadel vooraan open/wijder draaide om er minder druk op te hebben, zakte het weer zo ver richting zijn schoft...

Afbeelding

Ik had gepland, voor zijn comfort bij gebrek aan toplijn op moment, een pad met inlages eronder te gebruiken, in ieder geval in het begin. Op zich kan ik dan de wijde stand vooraan gebruiken en het zadel wordt dan opgehoogd met inlages, en dan is zijn schoft weer ‘veiliger’, toch?

Na veel schuiven, veranderen, wijder en smaller draaien, leek dit me de beste: wat naar achteren geplaatst en wijde stand bij de schoft/schouder. Ziet dat er o.k. uit?
Afbeelding

Singel, dekje en beugel(riemen) worden tzt veranderd als ik het zadel houd. Ik zou denk ik bijvoorbeeld een maansingel moeten nemen?

Ben benieuwd wat jullie vinden? Thanks x

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:18

Dat ziet er op eerste zicht prima uit hoor. Je hoeft niet zoveel ruimte te hebben als bij een boomzadel, een vinger of 2 is voldoende zolang er maar ruimte blijft als je in het zadel zit/in de beugels staat.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:24

Muze schreef:
Hoe zit deze?
Hoe valt de zitmaat?

Ik vind het een heel fijn zadel. Heeft een smalle, diepe zit en de kniewrongen vind ik ook fijn geplaatst. Ik heb maat 2, denk vergelijkbaar met 17,5"

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:15

Ik zou wel aanraden een pad met inlagen/oplagen (van bv Grandeur) te gebruiken. Ook gezien de bouw van je paard geeft dat net wat meer bescherming.
De singelstoten vallen sowieso meer naar achteren bij dit model, kijk maar eens hoe ze lopen als het je het zadel oplegt zonder aan te singelen.
Dit kan wel een beetje gaan trekken/ frictie geven, omdat de singel een andere plek op gaat dan de stoten zeg maar.
Wellicht komt daar de bobbel van, maar dat is lastig zeggen zonder het te voelen

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:05

Een vraagje, kan je losse wrongen bestellen voor aan een basis van een mandriana? Of kan dat alleen als je m op “maat” bestel? Ik twijfel of ik voldoende steun heb aan alleen het voorboogje/wrong bovenop. Anderzijds, de Arizona nut die ik had had natuurlijk ook geen wrong en alleen de pommel en daar had ik voldoende steun aan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:50

Ja, dat kan, maar dan moet het klittenband wel doorlopen op of de basis, of op de pad. Anders heb je kans dat hij er vrij snel af valt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:52

Afbeelding

Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:38

Top bedankt!!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:23

Nu er toch vragen zijn over wrongen onder de mandriana. Kun je de mandriana ook met wrongen bij jou testen BuitenZinnig? Dan kan ik eens een keer uitproberen hoe dat uitpakt voor mijn knie.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:26

Ik heb een toscana piccolo met wrongen waar ik een mandriana zitting op kan doen (1e foto)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:57

Buitenzinnig schreef:
Ik zou wel aanraden een pad met inlagen/oplagen (van bv Grandeur) te gebruiken. Ook gezien de bouw van je paard geeft dat net wat meer bescherming.
De singelstoten vallen sowieso meer naar achteren bij dit model, kijk maar eens hoe ze lopen als het je het zadel oplegt zonder aan te singelen.
Dit kan wel een beetje gaan trekken/ frictie geven, omdat de singel een andere plek op gaat dan de stoten zeg maar.
Wellicht komt daar de bobbel van, maar dat is lastig zeggen zonder het te voelen

Dank je! Ik ga zeker voor inlages. Grandeur zal ik moeten vragen om een heel nieuw model te moeten tekenen wat €30 extra kost hoorde ik. Grandeur dekjes voor andere zadels gaan niet mooi onder deze passen...

En met bobbel bedoelde ik een vet/spier bobbel bij zijn schouder partij waardoor het zadel dus naar achteren wilt...

Afbeelding

Afbeelding

Wat voor singel raad je aan bij deze stoten en met mijn paard die z’n zadel naar achteren wilt. Zijn singelplek is namelijk meer naar voren...

Vanmorgen heb ik trouwens een dekje geleend van een vriendin, van Nuumed een Hiwither vrijheids dressuur maat XL. Ze hebben deze ook met inlages alleen helaas dan weer niet met wit bontrandje wat juist zo leuk staat haha :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:01

Valt de buttera kleiner dan de andere modellen?
Ik ben door de medicatie inmiddels maatje 40 en ik vrees dat een picollo me te klein gaat zijn van dat model hoewel een gewone maat quilty me eerst te groot was.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:12

Azmay - die zit inderdaad iets krapper, maar dat hangt ook een beetje af van waar het extra kilootje zit :o

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:29

Azmay schreef:
Ik ben door de medicatie inmiddels maatje 40 en ik vrees dat een picollo me te klein gaat zijn van dat model hoewel een gewone maat quilty me eerst te groot was.

Ik ben vrij lang maar met weinig kont, toch blijkt na een inspectie van mijn broeken dat ik qua vrouwenmaat ook maatje 40 draag. Ik pas er wel in, heb hem laatst bij Buitenzinnig mogen proberen (op de bok).

Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:43

Passen gewone beugelriemen aan een ghost bbp? Of passen alleen de biothane beugelriemen eraan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:46

Serenity350 schreef:
Azmay schreef:

Ik ben vrij lang maar met weinig kont, toch blijkt na een inspectie van mijn broeken dat ik qua vrouwenmaat ook maatje 40 draag. Ik pas er wel in, heb hem laatst bij Buitenzinnig mogen proberen (op de bok).

[ [url=m/9weK5U.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is een piccolo?
Zou op zich nog wel moeten gaan dan denk ik.

Heb mijn 2 BMs weer beide te koop, als ze weg zijn trakteer ik mezelf op een buttera denk ik :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:46

Azmay schreef:
En dit is een piccolo?
Zou op zich nog wel moeten gaan dan denk ik.

Heb mijn 2 BMs weer beide te koop, als ze weg zijn trakteer ik mezelf op een buttera denk ik :')

Klopt. :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:27

Kun je eigenlijk zelf inlages maken? Die van mij worden slecht, Barefoot Cherokee volgens mij....

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:55

Mara2000 schreef:
Muze schreef:
Hoe zit deze?
Hoe valt de zitmaat?

Ik vind het een heel fijn zadel. Heeft een smalle, diepe zit en de kniewrongen vind ik ook fijn geplaatst. Ik heb maat 2, denk vergelijkbaar met 17,5"

Zag namelijk dat die maten iets anders zijn dan de gewone andere barefoots?
Ik wil hem graag eens testen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:09

Buitenzinnig schreef:
Ik heb een toscana piccolo met wrongen waar ik een mandriana zitting op kan doen (1e foto)

Oohh dat zou super zijn. Wil toch wel heel graag een mandriana. Maar durf er geen aan te schaffen zonder dat ik weet of het voor mijn knie misschien werkt met wrongen.
Zo zonde als ik hem dan toch weer zou moeten verkopen.