[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:43

ArmaWhis schreef:
Mijn kifra is binnen!!! Vanmorgen heerlijk mee gereden.

[ [url=m/CG769u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FGzeTt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaaaaf! :D hij staat je paardje icm het zadel erg mooi!

Mag je foto op mijn site? :o

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:22

dat mag kitty zal nog wel een keer rijfotos maken

Ginger1991

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:26

Misschien kan ik mn vraag hier kwijt.
Ik ben aan het rondkijken voor een boomloos westernmodel.
Nu kwam ik uit op de Barefoot Arizona of de Nevada.

Nu zie ik zadels met VPS en zonder. Via internet de betekenis van VPS opgezocht en dat is me duidelijk.

Is het aan te raden om VPS bij het zadel te nemen als de ruiter(s) een maatje meer/stevig zijn?
Of voldoet zonder VPS ook gewoon?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:47

Vraagje , heb een grandeur bareback pad in de test .
Maar prinses op de erwt dat ik ben voel ik de stevige ( randjes ) van de inlagen zitten .
Paardlief heeft wel inlagen nodig door de vorm van haar rug is dit voor haar prettiger .
Wat adviseren jullie ?
Dacht zachte inlagen in de pad zelf en evt een pad met inlagen voor mijn paard eronder te leggen .
Heb er nu sowieso een normaal zadeldekje onder liggen om de pad mooi te houden

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:56

@zinzi_jewel: Met de inlages die er bij mij in zitten voel ik echt alleen een zacht geheel, geen harde randjes! Die voelde ik bij de christ van mijn vriendin wel heeel erg. welke inlagen zitten er nu in bij jou?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:55

Ginger1991 schreef:
Misschien kan ik mn vraag hier kwijt.
Ik ben aan het rondkijken voor een boomloos westernmodel.
Nu kwam ik uit op de Barefoot Arizona of de Nevada.

Nu zie ik zadels met VPS en zonder. Via internet de betekenis van VPS opgezocht en dat is me duidelijk.

Is het aan te raden om VPS bij het zadel te nemen als de ruiter(s) een maatje meer/stevig zijn?
Of voldoet zonder VPS ook gewoon?

Vps zorgt voor betere ruggengraatvriiheid en drukpunt vermindering. Als je er een zonder vps koopt is een goede pad met stevigere inlages wel een must. Maar ook onder VPS raad ik wel een goede pad aan.
Verder is zonder VPS wel iets flexibeler en meer close contact voor zover ik weet.
Zelf zou ik met VPS nemen vanwege de betere drukverdeling, en ook omdat ik er tzt een sprongetje mee wil doen en langere buitenritten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:30

@ Ginger: er staat een leuke arizona maat 2 te koop op marktplaats :)
Wel zonder vps zie ik net trouwens.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:41

Die 2e handse had ik ook al gespot, vandaar dat ik hier toch maar even ging vragen of met vps beter was haha.

Het close contact gevoel maakt me niet zoveel uit aangezien we al jaaaaren met boomzadels rijden en dit ons eerste boomloos zadel gaat worden. Hij zal dan ook alleen voor buitenritten gebruikt worden. Dus qua close contact gevoel weet ik niet beterdan een boomzadel gevoel.

Een goede pad eronder was ik sowiezo van plan.

En ik denk dat ik dan toch maar voor een met vps ga, puur voor de drukverdeling etc en omdat mijn moeder en bijrijdster beide stevig zijn.

Nu moet ik nog een 2ehandse arizona maat 2 tegenkomen met vps haha.

ps de nevada is maat 1,5 weet iemand of dit vergelijkbaar is met een maat 2 arizona of zal dit kleiner zijn?
Het zou gaan om damesmaatje 48 ongeveer

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:41

Ik geef de voorkeur aan VPS. Ik voel mij hier beter bij en heb het gevoel dat ik ''steviger'' in het zadel zit. Zal vast mijn eigen gevoel/idee zijn hoor. :P

De Nevada maat 1.5 is kleiner dan een maat 2.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:37

Kitty_ schreef:
Je site ziet er goed uit Buitenzinnig! Nu nog een configurator waarbij je een soort "what you see is what you get" idee krijgt :D

Dankje!
Uhh, hoe bedoel je? Dat je het model, materiaal en kleur in kunt stellen en kunt zien hoe het eruit ziet?
Haha, kon dat maar...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:39

Volgens mij bedoeld ze dat ja, Buitenzinnig ;) niet helemaal onmogelijk... Mattes heeft dat bijvoorbeeld. Maar om iemand dat te laten maken zal wel duur zijn...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:44

Haha, ja, het is inderdaad niet onmogelijk.. Wel lastiger (ene dit in nubuck, andere dat icm. lorica/vetleer..) Er komen gelukkig steeds meer modellen in verschillende kleuren en heb ook wel een aantal foto's van combi's op de pc staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:17

Op zich is dat makkelijk te maken (voor een programmeur dan). Moet je alleen wel iedere mogelijkheid gaan maken, op de foto gaan zetten en die foto's moeten allemaal exact hetzelfde zijn. En dan ook echt exact hetzelfde, mag geen mm anders liggen/staan of ook maar een fractie minder of meer licht zijn.

Dat is denk ik het moeilijkste van alles.

Anders moet je gaan photoshoppen, kan ook, maar ik denk niet dat alle kleuren en leersoorten dan goed tot hun recht komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:20

Wat misschien wel een optie is trouwens, is een soort stalenboekje met van elke kleur/materiaal een lapje stof erin, die je dan kunt huren ofzo. Net als wat je bij gordijnen hebt. En geloof dat er van Barefoot ook zoiets bestaat...
Dan krijg je toch een beter idee van de kleuren in hoe het materiaal aanvoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:23

En klantfoto's op de site! :j Althans, ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe het er te paard/onder de ruiter uit ziet en dat geeft ook een goed beeld van de mogelijke kleuren/leersoorten.

Al zijn er wel klantfoto's te vinden op de site van Kwetal en de FB pagina van BZ en Ghost natuurlijk :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:30

En houdt er rekening mee dat leer een natuurlijk materiaal is en dat je dat, met name bij bruin, nooit 100% hetzelfde kunt houden per levering. Bruin vetleer is niet geverfd maar geolied en dat pakt niet elke keer helemaal eender. Indien wel, praat je over leer dat 2x zo duur is (of 2x zo goedkoop en van bedenkelijke kwaliteit) en dat is dan weer jammer voor de prijs van het zadel :o Gelukkig inderdaad komen er steeds meer foto's van diverse combinaties voorbij en als mensen een "gebruiks-plaatje" hebben, houden we ons aanbevolen :D

De dealers zelf hebben wel een stalenboekje - maar ook daar geldt, als dat ding een half jaar oud is, zitten we al met iets kleurverschil en dat is dan niet helemaal representatief.
Dus laat je verrassen :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:38

Ja dat is ook nog zo, mijn vorige vetlederen zadel was veel lichter bruin dan mijn huidige dus ik ben al heel benieuwd hoe mijn vetlederen bruine roma seat er uit gaat zien :')

Ik vind het wel geweldig dat minimale kleurverschil, geeft toch iedere keer weer iets unieks!

Tipje trouwens voor de zadelpimpers onder ons, bij horsecharms en horsebeads heb je super leuke clips voor aan een touwhalster, maar ze kunnen ook prima op de ringen van een ghost. Ik zal morgen eens een foto maken van mijn pauwenveren aan mijn zadel. :j <3

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:48

Citaat:
Tipje trouwens voor de zadelpimpers onder ons, bij horsecharms en horsebeads heb je super leuke clips voor aan een touwhalster, maar ze kunnen ook prima op de ringen van een ghost. Ik zal morgen eens een foto maken van mijn pauwenveren aan mijn zadel. :j <3

Leuk WubWub, ik ben benieuwd!

Ik had gekleurde koordjes aan mijn zadel, dan kon je er (bijvoorbeeld) ook nog je regenjas aan vastknopen en in de zomer jaagt het vliegen wel bij de flanken :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:54

Hmm, ik ben helemaal niet thuis in computerprogamma's, maar zou het echt niet gek vinden als dit te realiseren is. Zoals paint bijvoorbeeld, dat is ook al oud, maar werkt wel: Een getekend zadel, die je dus zelf kan invullen door op verschillende vlakken te klikken. Dan krijg je toch al een idee hoe de combinatie eruit ziet? Heb je geen foto, maar een tekening dus..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:54

Ginger: ik vrees dat je met maat 48 al niet erg ruim zit in een maat 2. Hoewel de westernzadels groter zouden vallen. Wel verschilt de ruimte in verschillende maat 2's nog wat, zeker tussen oudere en nieuwere kan centimeters verschil zitten.

als je uit gaat van maat 32/34/36 in maat 0, 38/40/42 in maat 1... dan kom je op 44/46/48 in maat 2.
Nogmaals, het verschilt erg per zadel, per model, per vorm van de ruiter. Lange bovenbenen heeft ook al meer zadel nodig bijvoorbeeld.
Daarnaast; mijn zusje zit nog best netjes in een mt 0 (confectiemaat 38). Maar mt 1 ziet er niet veel ruimer uit, en zelfs in een mt 2 verdrinkt ze totaal niet.
Zelf vind ik maat 1 (model cheyenne) al best krap (met confectiemaat 40/42). Ik zou waarschijnlijk het mooist in een mt 2 passen... dus vandaar dat ik me kan voorstellen dat het met 48 krap aan is :)

Misschien toch testzadel?

En over wel/niet vps: je kunt ook bedenken dat steviger ruiters minder puntig zijn en hun zitbeenknobbels dus minder prikken. Hier de ervaring dat het meer aan de rug van het paard ligt of vps nodig is. Minder aan de ruiter.

Zo komt onze hafkruising prima weg met een superplatte randolls icm HD inlages (en platte agradi pad). Ook met intensieve belasting (galloppades, springen) geen probleem.
Maar onze wat oudere welsh had meer schoft, opliggende ruggegraat, wat last van haar spieren in het algemeen... die had echt vps nodig, en dan nog daar onder een wollen pad met 1x zachte en 2x stevige inlages. Toen was er nog geen HD.

Mijn zusje zegt trouwens dat vps zadels meer 'veren' (zowel stijgbeugels als dat ze in galop veert). Zeker de heel simpele platte zadels geven meer het gevoel van zonder zadel. Heel dicht bij je paard.

Haha woon je in de buurt? Heb randolls, oude ingereden cheyenne met vps, nieuwe justadjust... Kunt wel het beste met je eigen paard testen, want op elk paard is het nog ontzettend verschillend!

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:08

Safiera, thanks voor de info!
Ik was inderdaad van plan om een testzadel te huren. Maar er zijn er maar weinig/geen met Arizona maat 2.
Mijn paard is een kwpn tuiger van 20 dus redelijk wat schoft en tot ong halverwege een wat opstaande ruggengraat.
Zelf denk ik dat dan met vps wel handiger is.

Ikzelf heb niet zo'n grote kont maar mijn bijrijdster en moeder wel. Bijrijdster is een ukkie en mn moeder ong 1.70 dus niet enorm lang.

Ik zelf woon in Heemskerk (noord-holland) maar vind maar weinig testzadels maat 2. Een andere versie uitproberen zou ik ook geen probleem vinden bijv een cheyenne of atlanta.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:17

Ginger1991 schreef:
Safiera, thanks voor de info!
Ik was inderdaad van plan om een testzadel te huren. Maar er zijn er maar weinig/geen met Arizona maat 2.
Mijn paard is een kwpn tuiger van 20 dus redelijk wat schoft en tot ong halverwege een wat opstaande ruggengraat.
Zelf denk ik dat dan met vps wel handiger is.

Ikzelf heb niet zo'n grote kont maar mijn bijrijdster en moeder wel. Bijrijdster is een ukkie en mn moeder ong 1.70 dus niet enorm lang.

Ik zelf woon in Heemskerk (noord-holland) maar vind maar weinig testzadels maat 2. Een andere versie uitproberen zou ik ook geen probleem vinden bijv een cheyenne of atlanta.

Er staat een arizona maat 3 te koop op de bokt markt..Als je paard niet een hele korte rug heeft is dat misschien iets voor je?Ik kan het natuurlijk niet goed inschatten zonder dat ik je gezien heb,maar een maat 2 zou ook wel wat krap kunnen zijn als je niet te opgesloten wilt zitten..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:57

Ik denk dat maat 2 voor een maat 48 ook wel krap is.
Ik heb zelf maat 42/44 en ik zit perfect in een maat 2 atlanta.
Maat 3 zou inderdaad een uitkomst zijn, mits je paard dat zadel ook past.

Ik zat trouwens ruimer in een ghost. Maar die zijn niet in meerdere maten dacht ik.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:11

Dan ga ik eens opmeten of een maat 3 zou passen op mijn paard.

De ghost heeft geen westernmodellen dacht ik?
Zijn er nog andere merken met een western model of wat een beetje vergelijkbaar is met western?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:22

Als de maat 3 zou kunnen op je paard lijkt me dat voor je moeder en bijrijdster erg prettig!
En mocht je het zelf te ruim vinden zitten is iets extra opvullen onder/achter de seatsaver ook niet zo moeilijk. En/of evt een wrongseatsaver er op.

En de info... :P graag gedaan! Ben beetje boomloos fan, inmiddels erg ervaren met Bf, en schrijf graag veel te lange posts :+