[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:13

Dankje! Ik ga haar eens contacteren.
Volgens mij No2 of No3, ik heb Lorica aan de onderzijde. Ik heb het zadel toendertijd overgenomen, weet het helaas niet meer precies.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:38

siskeh schreef:
Te lange singelstoten zou ik of "gewoon" zelf afknippen als je het niet uitmaakt hoe het eruit ziet, of door een zadelmaker/schoenmaker laten doen als je het netjes wilt.
Overigens kan ik op de foto niet zien hoe lang ze zijn, té kort wil je natuurlijk ook niet, voor makkelijk aan kunnen singelen en wanneer je het mogelijk op een groter paard wil leggen.
Ik heb trouwens ook véél singelstoot over, maar daar nooit last van gehad.

Okee bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:49

Nandos schreef:
Dankje! Ik ga haar eens contacteren.
Volgens mij No2 of No3, ik heb Lorica aan de onderzijde. Ik heb het zadel toendertijd overgenomen, weet het helaas niet meer precies.

Er zijn inmiddels kussens met een wigje er in, dan wordt de voorkant wat omhoog gebracht - of losse wigjes - die je tussen basis en kussen in klemt (maar dat staat minder mooi)

lotje5lotje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:59

Ik heb aan de voorkant van mijn pad inlages gedaan en een frontriser in het zadel zelf. Voor mijn paard met enorme schouders, geen schoft en licht overbouwd. De kussens niet te veel terug onder de basis plakken heeft ook enorm geholpen. Ik kiepte eerst ook naar voren, toen heb ik de kussens een paar cm naar voren geplakt en toen ging het prima.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:33

So far so good. Zadel (Trekker) is heerlijk soepel, ligt gelijk redelijk stevig op de plek zonder aan te singelen :oo Kan ook mooi naar achteren kijken tussen de kussens door. Enigste nadeel is het losse schroefje wat ik onder de zitting zag >;) volgens mij is dat wat je versteld als je de zitting maat wilt veranderen dus daar ga ik eens even naar kijken en hopelijk kan ik het maken.

Ik denk wel dat ik het zadel eerst met inlagen ga gebruiken. Het zadel is al gebruikt geweest en kussens lijken me net iets te plat (door gebruik?) voor mijn paard z’n rug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:36

Trekker lijkt zo netjes te liggen ja, met de conditie-score van je paard lijkt mij met inlages eronder beter.
Heb met mijn tinker-haflinger wel op een vergelijkbaar zadel met een gewoon dekje gereden, maar dat ziet er wat anders uit..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:03

lotje5lotje schreef:
Ik heb aan de voorkant van mijn pad inlages gedaan en een frontriser in het zadel zelf. Voor mijn paard met enorme schouders, geen schoft en licht overbouwd. De kussens niet te veel terug onder de basis plakken heeft ook enorm geholpen. Ik kiepte eerst ook naar voren, toen heb ik de kussens een paar cm naar voren geplakt en toen ging het prima.

Dankje!

En ik ga ook eens kijken naar andere kussens

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:16

Vandaag "echte" zweetplekken. Ik had iets te veel naar voren gezadeld, achteraf, maar ze kon het toch makkelijk met haar schouder wegduwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn flink wat heuvels op en af gegaan, en hebben in stap, draf (deels lichtrijd en), en galop (grotendeels ook in verlichte zit) gereden.

Wat vinden/zien jullie?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:27

Hey! Ik wil heel graag overstappen op boomloos voor mijn pony met een hele korte brede platte rug. Hij is ook echt rondgeribt dus ik twijfel of het gaat schuiven. Ik heb zelf ook al op verschillende types barefoot zadels gezeten en die vond ik eerlijk gezegt echt niet fijn zitten, veel te stoel-achtig vind ik. Mijn zus heeft een barefoot en die is er juist helemaal mee in de wolken. Wat zouden jullie me kunnen aanraden? Zijn draagvlak is normaal maar 40 cm dus het moet echt kort zijn. Zijn er bepaalde merken die ik zou kunnen proberen met een passer?

Een semi-boomloos zadel zou ook een goede optie kunnen zijn maar ik ken echt niks van alle merken hierin en waar ik moet zoeken. Ik ben eigenlijk een beetje verdwaald tussen al de mogelijkheden en type zadels.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:58

isabel67 schreef:
Hey! Ik wil heel graag overstappen op boomloos voor mijn pony met een hele korte brede platte rug. Hij is ook echt rondgeribt dus ik twijfel of het gaat schuiven. Ik heb zelf ook al op verschillende types barefoot zadels gezeten en die vond ik eerlijk gezegt echt niet fijn zitten, veel te stoel-achtig vind ik. Mijn zus heeft een barefoot en die is er juist helemaal mee in de wolken. Wat zouden jullie me kunnen aanraden? Zijn draagvlak is normaal maar 40 cm dus het moet echt kort zijn. Zijn er bepaalde merken die ik zou kunnen proberen met een passer?

Een semi-boomloos zadel zou ook een goede optie kunnen zijn maar ik ken echt niks van alle merken hierin en waar ik moet zoeken. Ik ben eigenlijk een beetje verdwaald tussen al de mogelijkheden en type zadels.

Merken die vaak als Semi boomloos/lederboomzadels benoemd worden: Trekker/flexible saddle, hidalgo, heather moffett.
Er zijn super veel verschillende merken in het (semi) boomloze wereldje. Informeren bij een boomlooszadelpasservice is altijd een goede aanrader. Heeft veel verschillende merken en ook kennis van opties voor jou paardje.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:13

Daphneeeej schreef:
Merken die vaak als Semi boomloos/lederboomzadels benoemd worden: Trekker/flexible saddle, hidalgo, heather moffett.
Er zijn super veel verschillende merken in het (semi) boomloze wereldje. Informeren bij een boomlooszadelpasservice is altijd een goede aanrader. Heeft veel verschillende merken en ook kennis van opties voor jou paardje.

Bedankt! Die Heather Moffet ziet er heel fijn uit, die is zeker het proberen waard en ziet er ook compact en kort genoeg uit. Ik zoek nog even verder en dan laat ik idd zeker iemand komen om te passen met een van die merken zadels want elk zadel is ook weer anders en dat kan een passer het best denk ik.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:38

isabel67 schreef:

Ik heb een ghost op mijn ronde fjord. Schuift niet. Zit niet breed ik vind het een heerlijk zadel en vind hem er ook mooi uitzien. Maar misschien is het slimmer om een Zadelpasservice te zoeken. Dan kun je verschillende boomloos zadels uit proberen die het beste bij jou en je paard passen. Of test eerst wat zadels thuis voor je een zadel koopt. Scheelt veel ellende en geld.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:54

isabel67 schreef:

Ik zie dat je van België bent. Je zou eens contact op kunnen nemen met Ingrid van beterboomloos. Zij zit in België en doet Ghost. Wellicht kan zij jullie op weg helpen?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:43

Bedankt! Ik zal Ingrid na mijn examens contacteren het heeftt niet heel erg veel haast. Ghost spreekt me momenteel minder aan maar ik sta er wel zeker voor open om het te testen. Wie weet dat het toch wel heel fijn zit en als het voor mijn pony ook goed past dan pas ik me wel aan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:11

isabel67 schreef:
Bedankt! Ik zal Ingrid na mijn examens contacteren het heeftt niet heel erg veel haast. Ghost spreekt me momenteel minder aan maar ik sta er wel zeker voor open om het te testen. Wie weet dat het toch wel heel fijn zit en als het voor mijn pony ook goed past dan pas ik me wel aan.

Hey Isabel, laat maar weten dan als je er klaar voor bent en graag een Ghost wil uitproberen :-)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:10

Goedemorgen! Ik heb ook wel leuk nieuws! Wij stappen zo in de auto om een Ghost Mandriana met Buttera-zitting en toebehoren te halen. *\o/* *\o/* *\o/* Heb van de week al even op een ander exemplaar mogen zitten die wat dichterbij huis lag om te kijken of ik er wel in paste (met superdank aan Buitenzinnig) en dat leek goed! Nu maar heel hard duimen dat paardlief er ook zo goed bij past. :+

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:52

Supergaaf!! Ik duim voor je. Plaats je een foto als je hem hebt? :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:04

Heel graag gedaan en goede reis!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:16

Ik ben ook nog steeds zoekende naar een mandriana/toscana. Had echt net naast de pot gepiest :+ stond een hele mooie set op marktplaats voor een hele nette prijs! Vlak voordat mijn zadel was verkocht was de bbp helaas weg |( ben nu goed aan het zoeken in de hoop er 1 te vinden, anders even vakantiegeld afwachten en een nieuwe bestellen

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:45

Serenity350 schreef:
Goedemorgen! Ik heb ook wel leuk nieuws! Wij stappen zo in de auto om een Ghost Mandriana met Buttera-zitting en toebehoren te halen. *\o/* *\o/* *\o/* Heb van de week al even op een ander exemplaar mogen zitten die wat dichterbij huis lag om te kijken of ik er wel in paste (met superdank aan Buitenzinnig) en dat leek goed! Nu maar heel hard duimen dat paardlief er ook zo goed bij past. :+

En ik zit hier nu gigantisch te huilen, omdat ik die gave mandriana en buttera heb verkocht. Maar helaas voor mijn knie geen optie. Maar hoop dat je er enorm veel plezier van gaat hebben!! :j
*\o/*
Even nog een spammetje van mijn fjord met jou stoere mandriana
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:52

Even een Bf-vraagje voor een kennis.
Nieuw zadel met VPS wil maar niet goed/stevig liggen op rond paard (inkl. neopreen pad en singel). Ruiter heeft weinig balans en heeft al weinig zelfvertrouwen.
Vraag: kan de VPS verwijderd worden in de hoop dat het zadel vaster komt te liggen op het paard ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:18

Oh, dat was een mooi vachtje UUdje - Jammer van je knie, maar nu is iemand anders weer blij :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:48

Kwetal schreef:
Oh, dat was een mooi vachtje UUdje - Jammer van je knie, maar nu is iemand anders weer blij :j

Ja was zeker een mooi vachtje. En stond ook enorm gaaf op mijn fjord. Maar had hem al aan iemand beloofd voor hij bij mij aankwam haha. Maar kon het niet weerstaan hem wel even te proberen. En helaas wat ik zelf al dacht. Knieprobleem kwam weer boven. Anders had ik er later een voor mezelf besteld.maar dan toch een met bruin gevlekt vacht. Vind dat op mijn witje altijd heel gaaf staan. Heb er ook een voor mijn zadel.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:06

Nissima schreef:
Supergaaf!! Ik duim voor je. Plaats je een foto als je hem hebt? :D

Wij zijn net weer thuis (458 km op de teller :') ) maar hadden wel gesmokkeld door terug te rijden over Hengelo zodat we een goede vriend die net verhuist is even hoi konden zeggen. :+

Ik moet even uitvogelen hoe alle klittenband-onderdelen weer goed op elkaar passend te krijgen zijn en ga hem dan als het weer het toelaat even op de rug van mn kerel leggen. Dit weekend komt er een foto, beloofd. *\o/*

@Samantha89: Moet eerlijk zeggen dat ik al heel snel door had ook wel echt heel erg geluk te hebben gehad dat ik hem net zo tegen was gekomen! Succes met je zoektocht!

uudje schreef:
En ik zit hier nu gigantisch te huilen, omdat ik die gave mandriana en buttera heb verkocht. Maar helaas voor mijn knie geen optie. Maar hoop dat je er enorm veel plezier van gaat hebben!! :j
*\o/*
Even nog een spammetje van mijn fjord met jou stoere mandriana
[ [url=m/oYExVD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, hij staat ook wel echt heel mooi op je fjordje! <3 En fjordje zelf is ook echt heel erg leuk. <3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:32

@serenity350
Heel erg veel plezier er mee!! :)) En graag veel foto's spammen hahaha.
Was leuk jou en je vriend te leren kennen. Leuk stel zijn jullie.