[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:26

Het gaat mij ook niet om wat voor zadels mensen verkopen ik kijk meer naar de achterliggende kennis, maar ook of mensen deze kennis willen delen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:27

Blijheid schreef:
Ja ik hoop het ook!
Voor zover ik kan achterhalen is er nog niemand die met een hidalgo rijd met pad+inlages en helemaal zonder kussens, dus het is wel een beetje spannend :)

Kan ik me voorstellen! Vanwaar jouw keuze om zonder kussens maar met pad + inlages te rijden? :)
Puur interesse hoor, mij bevalt de Hidalgo namelijk heel goed met kussens en een normaal dekje.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:29

Blijheid schreef:
Ja ik hoop het ook!
Voor zover ik kan achterhalen is er nog niemand die met een hidalgo rijd met pad+inlages en helemaal zonder kussens, dus het is wel een beetje spannend :)

Ben benieuwd! Heb het inderdaad ook nooit gedaan. Weet wel dat de dealer in australie haar hidalgo's altijd zonder kussens inrijdt, met een pad er onder. Ze zijn dan sneller ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:37

@Rianne_: Twee redenen eigenlijk.
Ten eerste omdat ik denk dat het flexibeler is. Bij mijn pony zit er tussen 's ochtends en 's avonds, of tussen voor en na het eten, echt verschil in zijn lijf. Eigenlijk zou ik, om het zadel optimaal te laten liggen, elke keer de kussens opnieuw op de goeie plek moeten plakken. En juist dat vind ik een lastig klusje, om die kussens er precies goed en precies symmetrisch op te plakken.

Ten tweede omdat de Caracas U vormige kussens heeft. (zie --> http://www.hidalgo-sattel.com/popup_ima ... 89&imgID=5)
Ik voel met name de voorste 'punt' echt onder mijn been liggen, dat voelt eigenlijk net als een verkeerd geplaatste kniewrong en maakt t moeilijker om zelf fijn te zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:42

Bedankt Shirley :o

Oeh ja dat is waar ook, ik ben super benieuwd hoe het je bevalt zonder kussens Blijheid :j
Wel zonde van je schaapje...dat staat er zo geweldig onder :+:

Soeske, wie verkoopt ze in Australië als ik vragen mag? :)

Grmbl, zelf al een paar dagen grieperig en nu werkt m'n digi ook nog niet mee..je hèbt van die dagen -O-

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:56

Even bijgelezen. Kan alleen maar zeggen dat ik blij ben met de adviezen en tips in dit topic en dat ik het erg prettig vindt dat juist ervaren leveranciers betrokken zijn in dit topic. Ik moedig hen dan ook vooral aan hun ervaringen te delen. Ook wat betreft andere merken als BareFoot.

Wat misschien makkelijk zou zijn, een lijstje met voor/nadelen voor paard en ruiter zover als je over "na"delen kunt spreken van de verschillende soorten boomloze zadels. Er worden zoveel merken aangeboden en als je zoekende bent zoals ik, zie je door de bomen het bos niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:58

Ik denk dat dat haast niet wil CarovdG, want wat voor de ene combinatie een nadeel is, is voor de andere combinatie een voordeel, en andersom :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:09

Dat begrijp ik Blijheid maar ik denk dan bijv. meer aan dingen zoals brede/smalle zit etc. Want wat bij je past is natuurlijk een persoonlijk voorkeur. Ik heb alleen nog maar op een BF BarryDale gezeten en vindt de brede zitting erg wennen. Hoe is dit bij andere merken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:22

Meer een lijstje met kenmerken, dan met voor- en nadelen, dat zou op zich wel te maken moeten zijn :j Hoewel ook dat weer persoonlijk is...Op het ene paard zal een zadel breder zitten dan op een ander. T is best lastig om dat in feiten te vangen :j

Over de zittingen, als ik een rijtje zou maken van breed zitten naar smal zitten kom ik denk ik zo uit;

-Evolution
-Freeform endurance
-Barefoot
-Torsion
-Ghost
-Fellsattel/barebackpad
-Trekker
-Hidalgo
-Startrekk/Freeform dressuur/vzh

Maar ook hier zal nog wel wat persoonlijk verschil in zitten, en zeker bij de barefoot/torsion/fellsattel hangt ook veel af van je inlages :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:32

En daar gaat het inderdaad al een beetje fout (voor een ander zeg maar :) ) want wij vonden hier op stal alle 3 de Evolution (Pro Contact) juist vrij breed zitten, als 1 van de grootste nadelen :o

De Freeform daarvan kreeg ik ook last van mijn bekken / heupen, zelfs ook op de Ghost.
Vanwege de spreidzit die de wrongen of dikke zijkanten daar veroorzaken.
Zou ik op de Engelse Barefoots met wrongen hoogstwaarschijnlijk ook hebben :j

De ene Barefoot is daarbij ook totaal anders dan de andere, net zoals een Trekker enz.

En ik heb hier pas langs zien komen dat 2 of 3 mensen "de Torsion" smaller vonden zitten dan "de Barefoot" maar dat kun je eigenlijk al niet zo zeggen omdat er geen "de Torsion" en "de Barefoot" bestaat maar beide merken heel verschillende modellen hebben en het dan maar net de vraag is welk model (van welke jaargang qua bouw) je geprobeerd hebt...en dan ook nog op wat voor type paard onder wat voor omstandigheden.

Zo zie je ook wel eens mensen zeggen dat ze bvb. een Hidalgo fijner vinden zitten dan een Barefoot, omdat ze daarin meer zitruimte hebben. Terwijl ze zelf nog 15 kilo zwaarder waren toen ze "de Barefoot" uitprobeerden dan toen ze "de Hidalgo" uitprobeerden....of meer van dat soort vergelijkingen die eigenlijk maar heel weinig zeggen :P

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:33

Blijheid schreef:
Tja, of zij nu zegt 'kijk eens bij mijn schoonzus' of iemand anders zegt 'kijk eens op de site van pmarena' of 'vraag eens aan buitenzinnig' maakt voor mij weinig verschil :)

+:)+ en ben ook erg blij met de inbreng van leveranciers hier, geeft veel nuttige informatie!

Blijheid, ben ook heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen met je grandeur pad eronder!

Een barefoot madrid of een hidalgo zadel staat nog op mn verlanglijstje <<) Ik vind de bent branderup zadels ook gaaf maar echt ver boven budget haha.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:01

Iemand enig idee hoe zo'n soort seatsaver werkt?
*klik 1*
*klik 2*
Gebruik je die over de seatsaver van barefoot of in plaats van?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:02

In principe zitten de Hidalgo zadels niet heel breed. De Special zadels zitten zelfs wat smaller dan de ll serie. Maar feit is, dat het zich aanpast naar je paard. Heb je dus een heel breed paard, kun je niet zo smal zitten als een boomzadel met een smalle, diepe zit. Dat komt door de twist in de boom van een boomzadel. Als deze redelijk stijl loopt (waardoor je een smalle zit creëert), zit je smal. Dat is iets wat veel mensen fijn vinden.
De zit is heel persoonlijk. Wat de één fijn vind, vind de ander minder fijn. Ik merkte bijvoorbeeld veel verschil in de Valencia Special en de Valencia ll. De ll rij ik zo mee weg, de Special vond ik niet fijn zitten. Daarentegen heb ik een klant die de Valencia Special heerlijk vind zitten en heb ook een klant meegemaakt die het verschil nagenoeg niet voelde tussen de ll en de Special. Het ligt natuurlijk ook aan het paard en zijn bewegingen.
Kortom; zoveel factoren die meespelen of het zadel wel/niet lekker zit voor de ruiter :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:06

Bedankt Blijheid. Het blijft dus echt een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur.
Ik vind eigenschappen per merk bijv. erg handig. Denk aan punten als of er een verplaatsbare stijgbeugel ophanging aanwezig is.
Van BareFoot heb ik al veel informatie kunnen vinden op de site van Bianca, echt super fijn. Ik zal dus met de tijd het beste een aantal testzadels kunnen aanvragen om zo te ervaren wat het beste bij mijn paard en mij past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:10

Ja dat soort dingen zijn gewoon kale feitjes natuurlijk, dat kan wel, al zal je dan wellicht ook een vrij langdradige lijst krijgen welke modellen en uitzonderingen je binnen merken hebt :P

Dat schaap is van Christ, een Torsion-seatsaver in principe :)

Is een beetje listig...gaat in principe in plaats van de seatsaver maar is maar net wat je wilt, het kan allebei min of meer maar heel superhandig heb ik hem nooit gevonden :=

Wel heel mooi qua kwaliteit altijd alles van Christ, maar het ontwerp is niet je-van-het :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:31

@Pmarena: Ik heb de evolution ook bovenaan staan omdat ik die het breedst vind he ;)
Verder helemaal met je eens, het is heel persoonlijk :j Het rijtje is echt mijn ervaring. Wel allemaal op dezelfde pony en mijn gewicht is ook niet veranderd, maar toch voor een ander kan het heel anders zijn :j

Mijn pad is binnen *\o/* Hij is mooi! En de inlages heb ik er in gewurmd (hijg puf steun) dus ik ga vanmiddag testen :D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:35

pmarena schreef:
Dat schaap is van Christ, een Torsion-seatsaver in principe :)

Is een beetje listig...gaat in principe in plaats van de seatsaver maar is maar net wat je wilt, het kan allebei min of meer maar heel superhandig heb ik hem nooit gevonden :=

Wel heel mooi qua kwaliteit altijd alles van Christ, maar het ontwerp is niet je-van-het :o

Oké, thanks! :) Dan nog maar even kijken...

Blijheid, jeuuuuuh! Ik hoop dat het wat is!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:44

juij Blijheid, ben benieuwd naar je ervaringen !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:47

Pippaa schreef:
Iemand enig idee hoe zo'n soort seatsaver werkt?
*klik 1*
*klik 2*
Gebruik je die over de seatsaver van barefoot of in plaats van?

Ik heb deze over de bestaande seatsaver van m'n Cheyenne, maar zal het eens proberen zonder deze eronder, dat was eigenlijk helemaal niet eens in me opgekomen :o

De originele bontseatsaver van Barefoot heb ik overigens ook, alleen is dat het oude model met het smalle flapje -O-

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:00

Shirley, wil je dan laten weten hoe dat zit?
Mijn vriend vindt mijn cherokee te breed en ik denk dat dat door de originele seatsaver komt. Misschien dat deze wat soepeler is en het zadel daardoor wat minder breed wordt... Een wanhopige poging om hem vaker te laten rijden :j ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:01

Ik zal het straks eens proberen, kijken of het verschil maakt :j

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:34

Ik heb ff jullie mening nodig. Misschien doe ik daarna precies het tegenovergestelde, maar toch :')

Ik heb een bruine barefoot london. De runner van de rits is kapot gegaan. Ik heb van Jetta een hele mooie fotoserie+uitleg gehad om de rits te vervangen met een leren veter. Vooral omdat deze versie net een andere bruine kleur heeft in de afwerking, zou mooi zijn als ik een leren veter in die kleur van vinden. Nu lijkt me dat erg leuk om te doen, maar krijg ik het zadel dan nog wel verkocht? :o Ik kan m ook zo weer doorverkopen, maar vind het ook wel weer een leuke crea klus :D

Afbeelding

Pommel van dichtbij: https://lh3.googleusercontent.com/-3Q7EtDFuw7o/UwNRyqiZ9WI/AAAAAAAAASY/8Q5dN4KRkMM/w390-h520-no/2014-01-18+14.37.30.jpg

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:52

Het probleem voor de koper is dat wanneer er een andere pommel in moet, hij de rits dus weer opnieuw moet laten "veteren"? Als je hem nu direct wil verkopen zou ik het dus niet doen...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:56

pmarena schreef:
Soeske, wie verkoopt ze in Australië als ik vragen mag? :)

Dat mag!
Natalie Eggenberger - Horse Connection

www.horse-connection.au.com

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:56

Dat denk ik ook :j
Dan moet je het maar net treffen dat deze pommel past en je paardje niet teveel verandert qua model gedurende het seizoen.

Ik zou het niet gemakkelijk vinden :o
Wel heeeeeeeeel erg leuk !