Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:13

missanita84 schreef:
ik wil denk ik een frontriem weer laten maken mooier dan zo`n saaie zwarte haha

Mooi zwart is niet lelijk, als je niet van bling, bling houdt :')

Afbeelding

kiddokids

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:18

Vandaag met de bruine gereden zelfde maat als zwart lijkt wel iets kleiner mijn vriendin was zeer te vrede over het hoofdstel hij liep lekker

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:43

Ik heb vandaag voor het eerst in tijden het bit er weer eens uitgehaald. Ging stuntelen met de dubbele longe (viel uiteindelijk best mee :o ) maar die voor de veiligheid maar even aan de sidepull ringetjes gedaan. Pony liep als een zonnetje. Daarna zelfs nog even de longe vervangen voor teugels en er zonder bit op rondgestapt, en ook dat ging super. Wat ben ik op zulke dagen blij met mijn micklem, heerlijk veelzijdig.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:58

rijden er ook mensen met de bit clips eraan,
zo ja merk je verschil ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:02

Ik rij zonder de clips omdat het op wedstrijd ook niet mag.

Vandaag voor het eerst in mijn leven bitloos gereden, ik heb de multi omgebouwd naar een gewone sidepull. Paard heeft last van een wolfstandje en de TA kan pas de 22e om ze eruit te halen. Dus ik dacht, wie niet waagt niet wint en eens uitgetest.

Ging op zich best goed, ware het niet dat paardlief erg makkelijk met de neus erin gaat hangen en duwen. Ondanks veel been vind ik dat toch niet zo makkelijk te corrigeren. Daarnaast schuift het hoofdstel inderdaad wat. Maar uiteindelijk liep paard wel goed, heb er gewoon mee kunnen springles rijden dus ga het toch nog aantal keer proberen :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:55

Nou reactie van me dochter en van iemand anders die zeiden stuurloos hahaha..

suzysuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:55

Was het gebruik van het hoofdstel bij jullie gelijk een instant succes of hadden jullie het idee dat je paard er aan moest wennen?
Ik gebruik het hoofdstel nu een week maar kan nog niet zeggen dat ik veel verschil merk.
Ze lijkt wel wat rustiger in de mond maar verder heb ik het idee dat ze zich nog sterker maakt dan anders.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:09

Ik voel wel meteen verschil, alsof ze meer bewegingsvrijheid met haar hoofd heeft, en daardoor juist rustiger met haar hoofd is, en dat ze het wel veel prettiger vindt zitten, dus niet echt heel erg aan hoeft te wennen.
Had met mijn gewone hoofdstel (met gecombineerde neusriem) altijd het idee dat het achter haar oren te strak zat, terwijl het bit gewoon op dezelfde hoogte hangt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 06:19

Met mijn eigen paard merkte ik direct verschil, aanleuning werd stabiel en kon er meer "aanzitten".

Paard van stalgenootje heeft er echt aan moeten wennen, en liep uiteindelijk wel goed op het hoofdstel, maar dan wel zonder bitclips. Met bitclips ging het paard erg hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 07:30

Hier ook redelijk snel een aangenaam verschil. Bitloos maakt hij zich wel sterker omdat het op de neus werkt. Gisteren sprong hij er wel fijn mee, vanavond een keer dressuur proberen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:25

ik merk verschil , hij is lichter in de hand , wel moet hij nog ffe wennen heb ik het idee, vooral met het bit , haha nou moet het bit precies goed hangen anders vind hij het al niets , ik wil de bitclips ook eens proberen kijken hoe dat gaat of juist helemaal niet ;)

heb je trouwens twee micklems verekaj?
de multi mag niet op wedstrijd toch?(heb ik me laten vertellen althans)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:31

Met de multi mag je wel op concours wanneer het ringetje op de neus er af is.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:46

Ik merkte met Cas wel wat verschil, niet heel veel. Maar het bit ligt nu stiller in der mond, waardoor ze het beter accepteert en ze dus wat makkelijker wordt met nageven :j

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:24

Hier ook super verschil.
Ben er blij mee
Zwart en bruin..

suzysuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:52

Oke, bedankt voor de antwoorden, ik kijk het nog een weekje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:30

Nee hoor ik heb er maar 1, een multi mét ringetje op de neusriem. Ben daar intussen al 2x mee op springwedstrijd gestart. Geen officiële wedstrijd weliswaar, maar nog geen opmerkingen gehad van de paddockmeester of eender wie. Indien nodig heb ik altijd een 2e hoofdstel bij. Mocht ik toch de micklem moeten uitdoen, dan heb ik daarvoor dit weekend een klassiek hoofdstel met lage neusriem gekocht. Een combi of hoge neusriem is alleen maar gezeik.

Zolang ik er dus niet op aangesproken wordt op wedstrijd, krijgt hij gewoon de multi om.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:32

Ik had geen positieve ervaring helaas. Mijn oudere merrie had last van de neusriem. Niet alleen wondjes (blijkt dat het leer bij de stiksels scherp is), maar ook last van de neusriem. Normaal rijd ik alleen met een hoge neusriem zonder sperriem.
Als mijn jonge paard er ook niet fijn op loopt, dan verkoop ik hem weer. Hangt nu maar wat in de kast te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:37

Olympia: als je hem eventueel wegdoet mag je me altijd een PB'tje sturen. Heb geen idee waar ik 'm in België kan vinden en met divoza heb ik geen bepaald goeie ervaringen :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:40

Dat is goed :-). Ik heb bruin, multi, normale full geloof ik.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:50

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik dit moet doen. Mijn paard vind inderdaad die riem langs het bit niet fijn en schuurt die het liefste eraf. Daarnaast vind ik altijd dat die riem achter de oren te dichtbij de oor aan zet komt. Nu heeft mijne lange puntige oren met lage inzet. Heb zn hoofdstel gezien van HH waar het rond gemaakt was bij de oren. Eigenlijk zou ik dus een combinatie van die 2 willen zien:) Dus riem recht achter het oor weg, Keelriem wel over de kaak laten gaan:) En bitriem weg of anders. Dan zou ik de functie direct proberen. Maar of zn hoofdstel er ooit komt? En of dat dan ideaal is? Geen idee.

Ik rijdt mijn Cob bitloos omdat ze een bittrauma heeft. Ze doet het super gevoelig op zit en sidepull. NOg niet buiten geprobeerd want ze wil nu met remmen nog weleens door duwen en ik moet haar dan omzetten met lichaam. Vraag is of dit als ze buiten indrukken op doet ook doet;) Kwestie proberen.

MIjn grotere ruin wil ik niet bitloos rijden. Alle systemen geprobeerd en kaakgekruisd gaat aardig maar rem en stuur gaat iets te stroef dus liever bit erin zeker buiten. Maar dan zit ik dus weer met die oplossingen van riem en druk oor. Dus daarom koop ik nog niet omdat het wel erg veel geld is om het even te proberen. Goedkopere variant bekeken maar ben ik altijd bang dat dat niet voor niets is:) Lastig dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:30

De druk achter het oor valt goed mee hoor. Is zowat 1 van de weinige plekken waar Paardlief zelden tot nooit zweetplekken heeft, ook niet als het schuim tussen zijn billen af druipt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:08

Echt? De mijne zweet al-tijd onder het kopstuk, ook als hij verder droog is... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:09

Hij zweet wel maar eigenlijk het minst achter de oren. Vooral aan de neus en bakstukken, dat heeft hij met elk hoofdstel. Verschil is dat met de micklem zijn oren niet drijfnat meer zijn en hij schuurt ook veel minder na het rijden.

Bitloos wordt het ook niet. Hoewel hij prima te sturen is, meer voorwaarts ook, en wringt minder yegen bij overgangen rijden, gaat hij hangen in de neusriem en hij heeft na 2x al een wondje op zijn neus :o heb hem als sidepull gebruikt.

Baal er ontzettend van. Dat wordt dan hackamore testen om bitloos te gaan. Voor op wedstrijd blijf ik de micklem wel gebruiken en hij past ook perfect op mijn 2e paardje, dus nutteloos wordt hij niet.

sorayafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:15

Ik heb nog wel een hackamore liggen die je goedkoop over mag nemen ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:18

Ik zit nog steeds in twijfel om dit hoofdstel te gaan aanschaffen maar kan er wel een andere frontriem op?
Of moet je er dan speciaal eentje laten maken?