Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buitenzinnig schreef:Heb je wat meer informatie over der Florac? Welke kussens zitten er onder, heeft hij een oudere of nieuwere basis? Hoe dik zijn de PU inlagen?
DubbelDun schreef:Doordat het hoofd van het paard naar beneden staat komt de rug omhoog. Dus als het hoofd hoger is zal de rug (nog) lager zijn. Als een zadel dan niet goed de lijn van de rug kan volgen (te stug bijv.) krijg je zweetplekken (= meer druk) aan de uiteinden.
De eerste indruk is dus dat het zadel niet goed past.
Solistar schreef:Ik kom hier ook even binnen vallen met mijn vraag. Ik rij met een Ghost Quilty uit 2016. Paard loopt er goed mee, ik zit er fijn op. Zweetafdruk leek ook altijd goed. Maar laatst was zijn ruggengraat ook bezweet. Het was één van die zomerse, warme dagen van afgelopen tijd (terwijl hij ook nog niet helemaal verhaard is).
Kan het zijn dat de pad iets naar beneden is gegaan bv strak om zijn ruggengraat is gaan liggen, en dat daardoor de ruggengraat ook bezweet is geraakt? Of moet ik me zorgen gaan maken? Verder geen rare dingen gezien.
Solistar schreef:3,5 a 4 jaarMaar bedankt, die test kende ik nog niet, dat ga ik doen! Gewoon een strotouw oid goed, of moet het dikker zijn? Inderdaad heb ik nog nooit iets vervangen, ik ga het eens checken.
Kwetal schreef:Ik zie een hele grote droge plek..ik vind dat prima, want daar waar de ruiter zit is er geen frictie van bewegende delen. Het is behoorlijk normaal om een grote droge plek te hebben onder de ruiter.
Als er no. 2 kussens onder zitten, zou ik dikkere inlagen aanraden. Onze huidige kussens zijn ca. 4cm dik en van stevig schuim met een buigzaam materiaal bovenop, waardoor het niet kan "knakken"
Femek2902 schreef:Fijn dat deze zweetplekken niet zorgwekkend zijn.
Ik heb de nieuwe inlages besteld omdat de oude inlages op de plek van de beugelophanging dunner werden. De oude inlages waren wel een stuk dikker, maar zachter dan de inlages die nu in de pad zitten. Ik heb nu dus twee pads waar de dunnere pu inlages inzitten, op de site waar ik ze heb gekocht stond dat dit de gangbare inlages waren, vandaar de keuze voor deze inlages.
Misschien is het dan voordeliger en beter om te kijken naar nieuwe kussens dan om extra inlages aan te schaffen? Ik zal even kijken naar de kwaliteit van de vulling van de kussens, is er nog iets waar ik specifiek op moet letten?
Nandos schreef:Hallo allemaal,
Mag ik hier een vraag stellen? Ik heb een ghost Veneto, waar ik super blij mee ben!! Heb ik altijd gebruikt op mijn Welsh cob x Arabier. Zij is nu met pensioen. Ik zou het zadel heel graag gebruiken op mijn IJslander. Alleen zij is wat overbouwd, singelgroeve ver naar voren, grote maar smalle schouders. Conclusie; meeste zadels zakken naar voren en schuiven wat over de schouder heen.
Als ik het ghost zadel op haar rug leg en de kussens afstel zodat haar ruggengraat mooi vrij ligt en ze goed liggen op haar rug blijft het zadel wat wippen/kiepen. Ik denk doordat haar kruis hoger is dan haar schoft (en ze heeft nauwelijks schoft, erg rond is ze). Ik denk dat ik Shims nodig heb om het wat op te te vullen bij de schouders. Of extra inlagen bij de schouders? Ik heb een kifra pad. Maar ik heb er geen ervaring mee..
Waar denken jullie aan als je dit zo hoort? Wil graag iemand laten komen om te passen maar woon in Maastricht, weet dat veel bovenin Ned. zit en wil dat het qua reiskosten ook een beetje betaalbaar blijft..