[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:54

Heb je wat meer informatie over der Florac? Welke kussens zitten er onder, heeft hij een oudere of nieuwere basis? Hoe dik zijn de PU inlagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:11

Doordat het hoofd van het paard naar beneden staat komt de rug omhoog. Dus als het hoofd hoger is zal de rug (nog) lager zijn. Als een zadel dan niet goed de lijn van de rug kan volgen (te stug bijv.) krijg je zweetplekken (= meer druk) aan de uiteinden.
De eerste indruk is dus dat het zadel niet goed past.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:46

Buitenzinnig schreef:
Heb je wat meer informatie over der Florac? Welke kussens zitten er onder, heeft hij een oudere of nieuwere basis? Hoe dik zijn de PU inlagen?

De inlages zijn een centimeter dik, het is een Florac normale maat uit juni 2016, met de basis en de kussens die er toen onder zaten. Dus ik denk de wat oudere basis met no2 kussens?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:46

DubbelDun schreef:
Doordat het hoofd van het paard naar beneden staat komt de rug omhoog. Dus als het hoofd hoger is zal de rug (nog) lager zijn. Als een zadel dan niet goed de lijn van de rug kan volgen (te stug bijv.) krijg je zweetplekken (= meer druk) aan de uiteinden.
De eerste indruk is dus dat het zadel niet goed past.

Als je er op zit, volgt het de rug van de ruiter - zo stevig is een Ghost nou ook weer niet, dat het niet doorbuigt onder het gewicht van de ruiter. :)

Ik zie een hele grote droge plek..ik vind dat prima, want daar waar de ruiter zit is er geen frictie van bewegende delen. Het is behoorlijk normaal om een grote droge plek te hebben onder de ruiter.

Ik maak me altijd wel zorgen over hele kleine droge plekjes die bovendien warm aanvoelen en later gaan opzwellen. Je ziet een enkele keer een lang scherp afgetekende droge plek als de inlagen van de pad niet gelijk liggen met de kussens, maar half er op...dan drukt dat randje. Alsof je sok dubbel zit...zoiets, dat is onprettig.

Als er no. 2 kussens onder zitten, zou ik dikkere inlagen aanraden. Onze huidige kussens zijn ca. 4cm dik en van stevig schuim met een buigzaam materiaal bovenop, waardoor het niet kan "knakken"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:03

Ik kom hier ook even binnen vallen met mijn vraag. Ik rij met een Ghost Quilty uit 2016. Paard loopt er goed mee, ik zit er fijn op. Zweetafdruk leek ook altijd goed. Maar laatst was zijn ruggengraat ook bezweet. Het was één van die zomerse, warme dagen van afgelopen tijd (terwijl hij ook nog niet helemaal verhaard is).

Kan het zijn dat de pad iets naar beneden is gegaan bv strak om zijn ruggengraat is gaan liggen, en dat daardoor de ruggengraat ook bezweet is geraakt? Of moet ik me zorgen gaan maken? Verder geen rare dingen gezien.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:51

Solistar schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen met mijn vraag. Ik rij met een Ghost Quilty uit 2016. Paard loopt er goed mee, ik zit er fijn op. Zweetafdruk leek ook altijd goed. Maar laatst was zijn ruggengraat ook bezweet. Het was één van die zomerse, warme dagen van afgelopen tijd (terwijl hij ook nog niet helemaal verhaard is).

Kan het zijn dat de pad iets naar beneden is gegaan bv strak om zijn ruggengraat is gaan liggen, en dat daardoor de ruggengraat ook bezweet is geraakt? Of moet ik me zorgen gaan maken? Verder geen rare dingen gezien.

Wanneer het maar warm genoeg is en het paard heel erg gaat zweten, dan kan het helemaal nat worden, dat is geen reden om in paniek te raken. Je zou kunnen proberen er een touwtje onderdoor te trekken met ruiter in het zadel. Of het even te laten controleren door iemand die er achter staat - of het allemaal nog vrij ligt.

Je zadel is nu 6 jaar oud, het zou kunnen dat je nieuwe kussens nodig hebt, of betere inlagen in de pad.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:15

3,5 a 4 jaar :-) Maar bedankt, die test kende ik nog niet, dat ga ik doen! Gewoon een strotouw oid goed, of moet het dikker zijn? Inderdaad heb ik nog nooit iets vervangen, ik ga het eens checken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:20

Iemand hier ervaring met indringverf bij barefoot zadels? Ik heb een tweedehands wellington op de kop getikt maar de beugelriemen hebben wat vale plekken veroorzaakt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:31

Solistar schreef:
3,5 a 4 jaar :-) Maar bedankt, die test kende ik nog niet, dat ga ik doen! Gewoon een strotouw oid goed, of moet het dikker zijn? Inderdaad heb ik nog nooit iets vervangen, ik ga het eens checken.

Dressuur zweepje kan ook - maar een touwtje (iets dikker dan een veter minimaal!) doet het ook prima - het liefst toch wel iets van 1cm doorsnede. Je kunt ook knopen in het touw leggen

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:42

Kwetal schreef:
Ik zie een hele grote droge plek..ik vind dat prima, want daar waar de ruiter zit is er geen frictie van bewegende delen. Het is behoorlijk normaal om een grote droge plek te hebben onder de ruiter.

Als er no. 2 kussens onder zitten, zou ik dikkere inlagen aanraden. Onze huidige kussens zijn ca. 4cm dik en van stevig schuim met een buigzaam materiaal bovenop, waardoor het niet kan "knakken"

Fijn dat deze zweetplekken niet zorgwekkend zijn.

Ik heb de nieuwe inlages besteld omdat de oude inlages op de plek van de beugelophanging dunner werden. De oude inlages waren wel een stuk dikker, maar zachter dan de inlages die nu in de pad zitten. Ik heb nu dus twee pads waar de dunnere pu inlages inzitten, op de site waar ik ze heb gekocht stond dat dit de gangbare inlages waren, vandaar de keuze voor deze inlages.

Misschien is het dan voordeliger en beter om te kijken naar nieuwe kussens dan om extra inlages aan te schaffen? Ik zal even kijken naar de kwaliteit van de vulling van de kussens, is er nog iets waar ik specifiek op moet letten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:39

Femek2902 schreef:
Fijn dat deze zweetplekken niet zorgwekkend zijn.

Ik heb de nieuwe inlages besteld omdat de oude inlages op de plek van de beugelophanging dunner werden. De oude inlages waren wel een stuk dikker, maar zachter dan de inlages die nu in de pad zitten. Ik heb nu dus twee pads waar de dunnere pu inlages inzitten, op de site waar ik ze heb gekocht stond dat dit de gangbare inlages waren, vandaar de keuze voor deze inlages.

Misschien is het dan voordeliger en beter om te kijken naar nieuwe kussens dan om extra inlages aan te schaffen? Ik zal even kijken naar de kwaliteit van de vulling van de kussens, is er nog iets waar ik specifiek op moet letten?

Als er nieuwe dikkere kussens onder zitten heb je geen hele dikke inlagen nodig.
Maar nieuwe inlagen zijn goedkoper dan nieuwe kussens. :o

je moet kijken of het schuim nog in goede staat is, of dat het begint te verteren/verkruimelen. Dat zie je wel eens bij foam...dat het een soort korrelig wordt en helemaal plat wordt. Het is dan ook niet meer veerkrachtig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:05

Vandaag is het zadel aangekomen en heb ik er een ritje mee gemaakt, ik ben dik tevreden!

Voor de rit:

Afbeelding
Afbeelding

Na de rit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En bij gebrek aan een zweetafdruk, een stofafdruk _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:18

Ik heb even een vraagje over een barefoot Cherokee. Hij schuift een klein stukje naar achteren tijdens het rijden. Ik kon niet meer vinden wat dat nou ook alweer betekende :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:40

Mooi Nala :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:46

Zit dat dekje niet een beetje raar aan één kant ??

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:47

DubbelDun schreef:
Zit dat dekje niet een beetje raar aan één kant ??

Het zat inderdaad niet helemaal perfect, let ik de volgende keer wat beter op. Maar het was meer optisch en stoorde haar niet.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:51

Staat mooi dat zadel Nala.
Sta er steeds weer van te kijken hoe snel een ghost na zakt na de eerste rit al. Veel plezier! En op naar vele ritten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:52

Ja, ik voelde in het begin nog een beetje dat "torentje" effect, maar na een kwartiertje ongeveer zat ik er meer "om" als "op".

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:51

Mooi Nala :)

Ik heb vorige week een Trekker gekocht toen ik ‘m op Facebook voorbij zag komen, wil het toch graag proberen, en vandaag kwam ie binnen!
Ik heb helaas nog geen singel om te passen maar kan hem er wel vast even opleggen morgen. Ben zo benieuwd!

Zouden jullie een dekje met of zonder inlages adviseren trouwens? Ik heb een Engels Volbloed die over de winter wat toplijn spier verloren is (we zijn aan het opbouwen inmiddels).

Oud model Trekker Pro Arte
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:30

Dit zadel kan met en zonder inlages gebruikt worden. Ik zou het eerst zonder inlages proberen en als je het idee hebt dat het dat toch niet helemaal is kan je alsnog inlages proberen. De kussens van dit zadel zijn heel erg zacht en dik genoeg dus meestal geeft dat geen problemen.

Ik ben benieuwd wat jij van dit zadel vind. ;)

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 02:09

Afbeelding
Ik heb last van dat mijn singelstoten te lang zijn, hoe los ik dit op?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:06

Te lange singelstoten zou ik of "gewoon" zelf afknippen als je het niet uitmaakt hoe het eruit ziet, of door een zadelmaker/schoenmaker laten doen als je het netjes wilt.
Overigens kan ik op de foto niet zien hoe lang ze zijn, té kort wil je natuurlijk ook niet, voor makkelijk aan kunnen singelen en wanneer je het mogelijk op een groter paard wil leggen.
Ik heb trouwens ook véél singelstoot over, maar daar nooit last van gehad.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:40

Hallo allemaal,

Mag ik hier een vraag stellen? Ik heb een ghost Veneto, waar ik super blij mee ben!! Heb ik altijd gebruikt op mijn Welsh cob x Arabier. Zij is nu met pensioen. Ik zou het zadel heel graag gebruiken op mijn IJslander. Alleen zij is wat overbouwd, singelgroeve ver naar voren, grote maar smalle schouders. Conclusie; meeste zadels zakken naar voren en schuiven wat over de schouder heen.

Als ik het ghost zadel op haar rug leg en de kussens afstel zodat haar ruggengraat mooi vrij ligt en ze goed liggen op haar rug blijft het zadel wat wippen/kiepen. Ik denk doordat haar kruis hoger is dan haar schoft (en ze heeft nauwelijks schoft, erg rond is ze). Ik denk dat ik Shims nodig heb om het wat op te te vullen bij de schouders. Of extra inlagen bij de schouders? Ik heb een kifra pad. Maar ik heb er geen ervaring mee..

Waar denken jullie aan als je dit zo hoort? Wil graag iemand laten komen om te passen maar woon in Maastricht, weet dat veel bovenin Ned. zit en wil dat het qua reiskosten ook een beetje betaalbaar blijft..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:42

Wat bedoel je precies met te lange singelstoten? Je kan het stuk wat overblijft toch in je singel verstoppen zodat je er geen last van hebt? Of anders een kortere singel nemen als je niet strak genoeg kan aansingelen? Of snap ik het nou niet helemaal? :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

Nandos schreef:
Hallo allemaal,

Mag ik hier een vraag stellen? Ik heb een ghost Veneto, waar ik super blij mee ben!! Heb ik altijd gebruikt op mijn Welsh cob x Arabier. Zij is nu met pensioen. Ik zou het zadel heel graag gebruiken op mijn IJslander. Alleen zij is wat overbouwd, singelgroeve ver naar voren, grote maar smalle schouders. Conclusie; meeste zadels zakken naar voren en schuiven wat over de schouder heen.

Als ik het ghost zadel op haar rug leg en de kussens afstel zodat haar ruggengraat mooi vrij ligt en ze goed liggen op haar rug blijft het zadel wat wippen/kiepen. Ik denk doordat haar kruis hoger is dan haar schoft (en ze heeft nauwelijks schoft, erg rond is ze). Ik denk dat ik Shims nodig heb om het wat op te te vullen bij de schouders. Of extra inlagen bij de schouders? Ik heb een kifra pad. Maar ik heb er geen ervaring mee..

Waar denken jullie aan als je dit zo hoort? Wil graag iemand laten komen om te passen maar woon in Maastricht, weet dat veel bovenin Ned. zit en wil dat het qua reiskosten ook een beetje betaalbaar blijft..

Je zou Paula van freehorsepasservice kunnem vragen? Zij zit in Valkenswaard.

Ik weet niet welke kussens je er onder hebt?

Wellicht zouden de Puro singelstoten een oplossing voor jullie kunnen zijn, deze lopen net anders dan de Ghost singelstoten.