[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:17

Ja dat vind ik ook jammer van de foto's. Nu zegt dat nog niet zoveel natuurlijk i.v.m. o.a. nieuw zadel dat nog ingereden moet worden, maar toch....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:25

Mensen die barefoot kennen gaan dat geen probleem vinden, zoals je zegt, nieuw zadel, moet zich nog zetten. "Nieuwelingen" kunnen volgens mij hier wel op afknappen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:26

Maar hoe kijken jullie als Barefootruiters dan tegen foto's aan waar al oudere en dus al ingereden zadels blijven opwippen aan de achterkant, soms zelfs terwijl de ruiter er gewoon op zit in stap?
Vanuit de boomzadelwereld heb ik altijd geleerd dat dat bij het springen bijvoorbeeld niet wenselijk is aangezien het paard als de ruiter weer gaat zitten een klap achterop zijn rug krijgt omdat het zadel dan ook landt.
Nu is een boomloos zadel natuurlijk flexibeler, maar zelfs als de klap van het zadel minder hard is dan bij een boomzadel, dan draagt het zadel alsnog elke keer dat het aan de achterkant opwipt het ruitergewicht alleen aan de voorkant van het zadel, en dat lijkt me niet echt handig. Maar goed, ik heb nog nooit een Barefoot in/doorgereden.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:45

Mag ik nu ook foto's van de wellington plaatsen? :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:47

xyzutu2 schreef:
Maar hoe kijken jullie als Barefootruiters dan tegen foto's aan waar al oudere en dus al ingereden zadels blijven opwippen aan de achterkant, soms zelfs terwijl de ruiter er gewoon op zit in stap?
Vanuit de boomzadelwereld heb ik altijd geleerd dat dat bij het springen bijvoorbeeld niet wenselijk is aangezien het paard als de ruiter weer gaat zitten een klap achterop zijn rug krijgt omdat het zadel dan ook landt.
Nu is een boomloos zadel natuurlijk flexibeler, maar zelfs als de klap van het zadel minder hard is dan bij een boomzadel, dan draagt het zadel alsnog elke keer dat het aan de achterkant opwipt het ruitergewicht alleen aan de voorkant van het zadel, en dat lijkt me niet echt handig. Maar goed, ik heb nog nooit een Barefoot in/doorgereden.

hangt er vanaf wat ophoog komen is. Bij een boomzadel is het een absolute no go. Bij een boomloos ietwat omhoog komen is net een teken van soepelheid. als je er telkens een vuist of meer kan tussensteken, zou ik nog eerst eens heel kritisch gaan kijken naar de ligging en wat er aangepast kan worden, indien er geen aanpassingen mogelijk zijn zou het voor mij ook een no go zijn.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:58

Wat me opvalt is dat de gespen van de beugelriemen bovenaan zitten...zelfs een lusje om uiteinde beugelriem doorheen te halen...dat begrijp ik niet helemaal. Vind het een supermooi zadel. Denk wel de opvolger voor m'n Barrydale ooit.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:08

Otti1977 schreef:
Wat me opvalt is dat de gespen van de beugelriemen bovenaan zitten...zelfs een lusje om uiteinde beugelriem doorheen te halen...dat begrijp ik niet helemaal. Vind het een supermooi zadel. Denk wel de opvolger voor m'n Barrydale ooit.

Waarom niet? De gesp bovenin heb ik niet gevoeld bij dit zadel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:09

Ik heb altijd begrepen dat de gesp bovenin niet goed is bij boomloos. Omdat dat extra kan drukken op de rug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:00

En het geeft daar 'bulk' die je niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:12

Otti1977 schreef:

Die kun je toch zelf omlaag doen? Dan kun je ze meteen een kwartslag draaien en er een Barefoot hoesje omheen doen om de beugel goed te laten hangen, dan ben je meteen klaar. :)
Ik snap ook wel dat ze hier op de foto's een traditionele beugelriemophanging laten zien, juist om het zadel wat toegankelijker te maken. Anders denken leken misschien dat je er speciale beugelriemen voor nodig hebt. Daarom zetten ze er ook een traditioneler geklede ruiter op met een mooi sportpaardje eronder, dat verlaagt de drempel weer wat. De mooiste Barefoot-reclamefoto vind ik nog steeds de Haflinger die een compliment maakt met zadel op zijn rug, maar daar jaag je een hoop dressuurruiters direct mee weg. 8-)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:07

Ohh wow dat zadel ! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik fully in love ben met mijn London .. maar mijn hart wel een sprongetje maken bij de beugelophanging van de wellington !! Ik hoop zo dat ze die los gaan verkopen dan zou mij stijgbeugel probleem geheel opgelost zijn ! Ik ben namelijk verslaafd aan mijn IJslander beugels met rechte ophanging, maar ik krijg met geen enkele mogelijkheid mijn T beugelriemen erdoor heen helaas en aangezien ik korte beentjes heb.. heb ik nu dus een enorme lange wapper flap bij mijn bovenbeen wat dus het overige is van de riemen. Maar als er een open ophanging is kan ik T riemen kopen met aan een kant een lus, de lus schijn je namelijk wel door de meeste riemen te kunnen wroeten!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:08

Wauw prachtig zadel
Heb nu nieuwere london

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:45

Nou, ik heb nu net de hele fotoserie (of nouja een mooi aantal toch zeker :P ) gekregen van Nikki van Fotogenikki.nl en ik vind het wel wonderlijk hoe Barefoot er net de slechtere uitgepikt heeft :D

Zijn echt super leuke foto's waarbij je vanuit allerlei hoeken en houdingen gewoon een keurig liggend zadel ziet.....op 2 foto's dat wipperige en die zetten ze nou juist online -O-

Ik vind een achterkant die omhoog komt, niet mooi. Je ziet het vooral bij de Arizona Nut, die was al wat ronder gevormd in elkaar gezet, ik denk expres gedaan vanwege tuigleer dat wat stugger is en dus geen risico willen nemen dat het achterste randje zich in de rug gaat ingraven, wat je bij sommige zadels van andere merken wel regelmatig ziet.

Omdat het toch wel vaak was dat die zijn kont in de lucht stak hebben ze die nu wat minder uitbundig gemaakt zeg maar ;)

Maar ik denk / weet dat het vaak ook een kwestie is van zadel dat wat te ver naar voren ligt, waardoor de achterkant omhoog geduwd wordt als het ware. Het kan natuurlijk gewoon naar de rug buigen als ruiter er op zit en ik zou het niet zo willen laten dat er inderdaad een vuist tussen kan, maar 9 van de 10x is dat gewoon een kwestie van te ver naar voren / beneden getrokken worden aan de voorkant door een weldadig pensje ofzo ;)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-12-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:56

xManon_ schreef:

Jaaaaa *\o/*

Wat betreft gesp boven:
Barefoot heeft de Softleder riemen in het assortiment die een extra platte gesp hebben hiervoor :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:55

heb eindelijk een bontje op mn barefoot london zitting :D :D

maar heb zadel eens opgelegd en viel me op dat het lijkt alsof het allemaal niet helemaal lekker ligt weet zo niet welke pommel er in het zadel zit zal dit eens nakijken ( staat de maat er op?)

Wat denken jullie?
heb overigens nog niet gereden zo.
heb ook een gewonde grandeurpad liggen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik kijk als zadel er op ligt lijkt hij wel goed te liggen..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:12

Wat een enorm pakket zo :wow: Waarom rijdt je met een pad met bontje? Over de ligging is zo weinig te zeggen vind ik. Zadel ligt er scheef? op, en door al het bont zie je niet hoe het zadel eigenlijk ligt. Als je wilt weten hoe het zadel écht ligt moet je het zonder pad etc op de rug leggen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:27

Vond het bontje erg mooi haha is alleen een bontrandje he

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:56

pmarena schreef:
xManon_ schreef:

Jaaaaa *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Links de wellington maat 1 en rechts mijn Cherokee maat 2. Dit testzadel had nog gewone dichte ogen voor de beugels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:29

Mooi zadel hoor - ziet er keurig uit - en vastgehouden aan het Barefoot concept, in plaats van iets anders te willen zijn +:)+ :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:02

Kwetal schreef:
Mooi zadel hoor - ziet er keurig uit - en vastgehouden aan het Barefoot concept, in plaats van iets anders te willen zijn +:)+ :j

Sportief antwoord :j ik vind het altijd zo leuk en lief dat jullie zo aardig op elkaar reageren, dat maakt het zo'n gezellig topic met toch heel verschillende mensen en heel verschillende zadels :*

Mooi hoor Manon. Ik vind het ook een erg mooi zadel met inderdaad wel de barefoot kenmerken. Is het meer close contact dan de Cherokee? Heb je nog (andere) opvallende verschillende gemerkt tussen de twee zadels?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:08

Dankjewel Pippaa - in het begin werd ik door de leverancier van Torsion gedwongen om vooral NIET te praten met mensen die Barefoot verkochten :roll: dom, Barefoot is een (inmiddels) goedgelukte kopie van Torsion :j en uiteindelijk heb je elkaar allemaal nodig in deze wereld. Vriendjes zijn is veel verstandiger dan een ander neerhalen. Ieder boomloos zadel merk, kopie of niet, heeft wel iets goeds (al is het maar de prijs ;) ) en van ervaringen delen, leer je iets en kan je je product verbeteren. Of meer paarden en mensen helpen om een goede keus te maken in het boomloze bos <<)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:12

Dat is toch ook zo, dat maakt het ook veel leuker én jullie leveren toch weer een heel ander product, al heeft het wel beide de naam boomloos. Zoals hier ook vaak te lezen is vindt de één na een pasconsult van Teteltee barefoot veel geschikter, terwijl de ander helemaal valt voor de Ghost.

Maar daarom kan ik het wel heel erg waarderen dat jullie allebei/allemaal zo sportief op elkaar reageren :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:44

En wat het leukste is - in Europa begon boomloos met de Torsion en die is ontworpen door dezelfde meneer die nu Ghost maakt - one big happy family *D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:02

xManon_ schreef:
pmarena"
[quote="xManon_ schreef:

Jaaaaa *\o/* [/quote

[ [url=m/jvoUIi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i2qu1v.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2J6RLl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links de wellington maat 1 en rechts mijn Cherokee maat 2. Dit testzadel had nog gewone dichte ogen voor de beugels.

Zit de Wellington ook smaller dan je Cherokee? :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:44

Dat is toch ook de fijnste manier van met elkaar om gaan, beseffen dat een ieder een eigen insteek heeft en dat van elkaar respecteren en waarderen want niemand heeft de algehele waarheid in pacht die voor alles en iedereen op gelijke wijze van toepassing is :)

Ik vind het wel zo eerlijk om gewoon kritisch en enthousiast zijn op wat je daadwerkelijk ziet, ongeacht merk. Maar daarbij heeft ook nog een ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk, leuk toch juist die verschillen +:)+

Leuk hoor Manon, ik had ze een poos geleden natuurlijk al gezien en vind hem wel netjes liggen hoor +:)+