[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:14

Jeuj
onze arizona voor de kids is besteld.
Ben zo blij.
We zijn hier geld aan het uitgeven lol. We gaan verhuizen van weide en moeten veel nieuw gerief aanschaffen (weideklok en gerief om schuilstal te zetten). Maar de kids hun zadel moest er dan toch ook eindelijk eens van komen.

Nu een beetje sip dat ik voor mijn eigen paardje mijn droomzadel nog niet kan kopen. (notting hill, maar paardje moet nog 2 worden en zolang een zadel laten liggen kan ik niet)
We gaan haar eerst inrijden met mijn wintecje en dan is de droom mijn ideale bf te vinden of een op maat gemaakt zadel voor mij en Denna.

Raya, die arizona is een fantastisch zadel. Mijn man kan hem ook geen beter zadel wensen. Die krijg je niet meer van zijn fjord.

Kirsha

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:17

Hier ook niets dan goeds over de Arizona, vanmorgen weer even op pad geweest, paard vindt het blijkbaar ook wel wat want ze gaat tegenwoordig op eigen initiatief in volle galop de polder door :=

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:21

Hehe, wel leuk als de paarden zich goed voelen onder het zadel.
Leg op mijn man zijn fjord een boomzadel en haar cirkels blijven een heel pak groter, dan kan ze ze zo ged niet sluiten als onder haar arizona.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:19

Ik moet toch weer terugkomen, mijn paard liep stukken beter met een boomloos zadel dan nu met een boomzadel. Dus ik ga toch weer terug. :D

Heeft iemand een idee voor een boomloos zadel met een diepe zit en wrong? Heb de BF London gehad maar deze schoof op mijn paard. Zadel komt op een (jonge) Haflinger te liggen, wel met schoft en vrij lange rug.
Ik zoek wel een dressuurmodel waarmee ik ook lekker mee kan buitenrijden. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:21

Gelijk heb je Marjolein! :D
Zoals je weet ben ik helemaal weg van de Hidalgo, verder zou ik het ook niet weten :o

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:38

Rianne_ schreef:
Zoals je weet ben ik helemaal weg van de Hidalgo, verder zou ik het ook niet weten :o

Ik wil toch meer buiten rijden en dan zit een zadel met een gedwongen zit niet erg fijn. Voor in de bak zweer ik bij mijn boomzadel maar voor buitenrijden absoluut niet.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:38

Jammer Bianca, bruin is toch erg gewild?
De Barrydale maat 1 die ik leen, is prima voor mijn paard maar mijn billen vinden wat meer ruimte wenselijk :+ . Het is wel echt wennen dat je zo breed zit, maar als je een WOW zadel bent gewend, voelt alles al snel vreemd ;)
Daarbij zoek ik bij voorkeur een veelzijdigheidsmodel dus kwam toen uit bij de JustAdjust. Dit zadel zou ik echter heel graag eerst willen testen maar ik kan niemand vinden die de JA 1 als testzadel beschikbaar heeft. Jammer want vindt de gok te groot om dan maar meteen een nieuw exemplaar te kopen..
De Madrid lijkt mij stiekem ook super comfortabel maar helaas woont Miriam helemaal aan de andere kant van het land om het testzadel even te halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:53

Huh?

Als ik kijk naar de beschikbare testzadels ( http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Testzadels-Aanvragen/ ) dan zie ik bvb. bij MZM-Geestig een JustAdjust maat 1 als testzadel staan en zelf heb ik hem er ook tussen staan in mijn kersverse test-aanbod :)

Zodra iemand deze voor de eerste keer bestelt dan zal ik een nieuwe uit de voorraad halen, dus mocht je hem dan fijn vinden zou je hem meteen kunnen kopen ook omdat je toch de allereerste bent die hem gebruikt.

Nadeel is wel dat hij dus splinternieuw is en een splinternieuwe Barefoot is lang niet zo fijn als een ingereden exemplaar -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-02-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:53

Mayflower_ schreef:
Rianne_ schreef:

Ik wil toch meer buiten rijden en dan zit een zadel met een gedwongen zit niet erg fijn. Voor in de bak zweer ik bij mijn boomzadel maar voor buitenrijden absoluut niet.

Snap ik, maar moska loopt ook beter onder boomloos toch.. Dan zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:57

Mayflower_ schreef:
Rianne_ schreef:

Snap ik, maar moska loopt ook beter onder boomloos toch.. Dan zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn![/quote]

Klopt de keuze is voor mij ook snel gemaakt. :) Alleen twijfel nu nog over welke. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:10

Je hebt nooit uitgevonden waarom de London precies schoof...?

Dan kun je van daaruit namelijk verder denken. Als je nog zat met een nog niet soepel gereden zadel, wellicht andere pommel / pad / inlages / singel dan kan het best zijn dat met andere toebehoren een zadel van een soortgelijk type soepeler boomloos alsnog goed kan werken en hoef je die merken niet bij voorbaat af te schrijven :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:16

pmarena schreef:
Je hebt nooit uitgevonden waarom de London precies schoof...?

Dan kun je van daaruit namelijk verder denken. Als je nog zat met een nog niet soepel gereden zadel, wellicht andere pommel / pad / inlages / singel dan kan het best zijn dat met andere toebehoren een zadel van een soortgelijk type soepeler boomloos alsnog goed kan werken en hoef je die merken niet bij voorbaat af te schrijven :)

Ik heb een andere pad uitgeprobeerd (grandeur met anti-slip), andere maat pommel (breder), andere singel en de Heavy duty inlages uitgeprobeerd.
Het zadel was goed ingereden, heb 'm overgekocht van een vriendin die het zadel een jaar heeft gebruikt. Maar goed de ene BF London is de andere ook niet. :)
Ik ben zeker niet van plan om dit merk af te schrijven, dat heb je mij ook nooit horen zeggen ;)
Wilde alleen maar aangeven dat dit mijn ervaring met de BF London is voordat iemand ' Barefoot London' zegt op mijn vraag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:25

Zeg ik ook niet hoor, zo las ik het ook helemaal niet :)

Het kan heel prima zijn dat een ander soepel model Barefoot-achtig zadel gewoon wel goed ligt.
Soms kun je er geen touw aan vastknopen waarom het ene niet werkt en het ander wel :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:45

Mayflower_ schreef:
Rianne_ schreef:

Je hebt Hidalgo zadels die een meer gedwongen zit hebben, maar ook die wat vrijer zijn :) Er zijn veel mogelijkheden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:18

Buitenzinnig schreef:
Mayflower_ schreef:

Citaat:

Je hebt Hidalgo zadels die een meer gedwongen zit hebben, maar ook die wat vrijer zijn :) Er zijn veel mogelijkheden.[/quote]

Klopt :) Alleen ik denk dat de Venice een te ' vlakke' zit heeft en de Special vind ik te prijzig..

Ik neig tot toch steeds meer tot een BF Lexington, maar lees overal dat die voor een koudbloed niet handig is ivm de hoge cantle en kort ruggetje.
Is dit achterhaalt of zijn er nog mensen met deze ervaring?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:23

Even over de BF Lexington: Ik dacht dat het niet altijd goed combineerde op koudbloeden ivm de verhoogde VPS achter, die meer gemaakt is om het zadel recht te laten liggen op warmbloeden met veel front.
Hoge cantle en korte rug staan er los van meen ik :)
Hoge cantle is iets wat je als ruiter fijn moet vinden en lang zadel- korte rug kwestie heb je altijd.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:47

Bianca, bij jouw test pakketten zie ik alleen de Cherokee1, London2 en Madrid2 staan toch? Bedankt voor de link. Het liefst ga ik voor een nette tweedehands. Wordt het toch een nieuw zadel, ga ik echt voor een bruin exemplaar en deze heeft de JA helaas nog niet.

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:24

Safiera schreef:
Hier klit het ook samen, maar ik ervaar dat niet als probleem. Wassen doe ik 3-4 keer per jaar max.
(bij 4x per week gebruik, al is het niet altijd zweterig)

Is een HAF pad geen uitkomst? Al weet ik niet hoe dat met de maat zit onder een lexington... De lengte op de rug moet gaan maar over het zweetblad twijfel ik. HAF pads hebben een zachte sympanova onderkant en zijn van luchtiger materiaal gemaakt, soort air-mesh.

Of je koopt zo'n HKM protectorpad, dat is katoen en makkelijk te wassen. Die vallen groot en door het rechte zweetblad denk ik ook mooi onder een Lexington. Veel kleurtjes ook :))
Bijv. hier: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... l0001-0007

Om zelf te knutselen zou ik niet zo snel een materiaal weten... Je zou van twee katoenen dunne dekjes er één met inlagevlakken kunnen maken, maar dan heb je kans dat de naadjes gaan irriteren.
Zelf zou ik schapenbont gebruiken (maar dat gaat ook klitten). Ik heb al eens een bontje verbouwd tot half-pad met inlages en dat werkt prima.

Ben nu inderdaad wel opzoek naar zo'n haf pad (maar wil wel de dressuur variant, anders ziet het er niet uit bij mijn poownie :P )

Ik had begrepen dat de HKM pads net iets te kort zijn voor een lexington maat 2.

Mijn idee was dus om van "gewoon" katoen (net als katoenen dekjes) de inlage vakken te maken :D , had alleen gehoopt dat iemand dat misschien al had geprobeerd :o

@Mayflower_ Ik heb een Lexintong (maar geen koudbloed, Welsh nwr) en vind de hoge voor- en achterkant erg prettig. Ik ben een echte zoutzak-ruiter en als ik in een ander model zit (heb de justadjust getest) zit ik voor geen meter. We hebben hem ook wel eens op een haflinger en een barock pinto gelegd, en daar hadden de ruiters ook geen problemen mee (qua gangenwerk enzo).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:34

Ik heb echt een heerlijke buitenrit van een paar uur gemaakt zonder pijn in mijn billen :D Echt heerlijk dat schapenbontje :D
De beugelriem-bontjes heb ik er af gehaald :o , misschien is het een kwestie van wennen, maar voor nu voelde ik me er echt niet prettig bij.
Mijn moeder daarin tegen vind ze echt heel erg fijn.

Bij mij schoof de lexington erg Mayflower, en heb nu een barefoot stella en dat ligt als een huis. (zelfs losjes aangesingelt kan ik zo opstappen)
Voor mijn merrie was dat zadel wat te lang, en ik werd er erg naar voren in gedwongen voor mijn gevoel. (zal natuurlijk voor iedereen anders zijn!)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:47

Hier op de Fjord (die ook bij het Kids Arizona zadeltje op de site op de foto staat) lag de Lexington wel netjes en mijn nichtje (heel erg slank) zat er echt super netjes op +:)+

Maar het gevaar bij de wat korte / holle ruggetjes is dus dat het verhoogde VPS ervoor zorgt dat het zadel voorover kiept. Dus daarom is hij niet zo geschikt voor paardjes waarbij de rug onder de achterkant van het zadel zelf al omhoog loopt richting de heupen.

Huh inderdaad?? Waar is dat JustAdjust testzadel nou weer gebleven >;)
Ga ik er opnieuw opzetten :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:29

SuzanneOV schreef:
Ik had begrepen dat de HKM pads net iets te kort zijn voor een lexington maat 2.

Ik heb een tijdje zo'n pad onder een London maat 2 gehad en dat paste precies. Volgens de site van pmarena zijn de London en Lexington even lang.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:15

Mayflower_ schreef:
Buitenzinnig schreef:

Klopt :) Alleen ik denk dat de Venice een te ' vlakke' zit heeft en de Special vind ik te prijzig..

Ik neig tot toch steeds meer tot een BF Lexington, maar lees overal dat die voor een koudbloed niet handig is ivm de hoge cantle en kort ruggetje.

Mijn schoonzus heeft verschillende modellen van hidalgo en daar kan je ook testzadels aanvragen http://www.hidalgo-zadel.nl

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:37

Mayflower_ volgens mij is er ook iemand met een tinker (die kwam ik tegen tijdens mn zoektocht) met een barefoot lexington. Ik heb de lexington ook bewust geskipt omdat het niet zo geschikt zou zijn voor t profiel waarin mn merrie valt ;) Maar blijkbaar kan het dus wel: Killed @ [HAR] Foto's boomloos uitrusting

Aangezien hier nogal wat curved/banaan-singel gebruikers zitten: iemand bekend met deze singel? Lijkt me erg prettig omdat er ook elastiek in zit. Alleen weer die ellende dat hij dus langer is dan de gespen, kan je weer lekker gokken welke maat je nodig hebt %) http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paard/zadelbenodigdheden/singels-dressuur/vantaggio-dressuursingel-comfort

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:49

lammie2701 schreef:
Mayflower_ schreef:

Mijn schoonzus heeft verschillende modellen van hidalgo en daar kan je ook testzadels aanvragen http://www.hidalgo-zadel.nl

Ik denk dat Mayflower dan veel beter contact op kan nemen met Suzanne van Buitenzinnig, aangezien dat gewoon in de buurt is ;)
Als je schoonzus graag meer klanten wil, kan ze dit ook zelf aangeven..
Sorry, het valt nogal op dat je vaak reclame wilt maken :+

Denk dat je gewoon maar eens een testzadel op Moska moet proberen Marjolein, wie weet valt de Lexington je dan wel heel erg mee :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:42

Vandaag weer les gehad met Jippe en het trekker zadel. Probleem met voorboog uitgelegd. Gereden en wat blijkt: in de draf komt Jippe gewoon niet mee. Hij vindt t allemaal wel lekker easy en relaxed en laat mij werken. Alsof ik hem elke pas moet optillen en vooruit gooien. }:0 Goed, dat gingen we dus even anders aanpakken }> :Y) Impuls opzoeken. Dus veel schijnovergangen en overgangen gemaakt. eerst van stap naar stilstand of bijna stilstand en dan weer hop weg. daarna in de draf naar stap. Elke keer als ie traag werd deden we dat weer om mij de controle over de achterbenen te geven. Hij werd al een stuk alerter. In de draf begon hij na enkele ronden echt ruim, ontspannen en los te worden. Was echt gaaf! Hij nam MIJ ineens mee ipv andersom, ging me dragen maar echt met mooie ruimen passen. Bochten was nog wat lastig, dus daar ook weer goed meegenomen en geholpen. Ging echt al steeds beter. En ik kwam niet meer tegen de voorboog aan! Dus dat word mijn aandachtspunt komende weken: Impuls! Als ik been geef moet hij weg zijn...