voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kailonne

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:21

Hier op stal is iemand die een Lexington zadel heeft om uit te testen en ze heeft blauwe boven benen.
Wil niet het hele topic weer teruglezen, maar waar ligt dat dan aan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:29

Zit ze soms met hele korte beugels in een te klein zadel en knijpt ze dan met haar benen tegen de pommel aan ofzo :?
Of beugelriemen met een dikke gesp ter hoogte van die blauwe plekken ?

Ze zal het zelf het beste weten waar haar benen tegenaan komen op de hoogte van die blauwe plekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:54

Oke dus bij Christ kun je uit naturel antreciet en bruine vacht kiezen?
Want ik ken iemand die een zwarte had besteld en dat leek meer op donkerbruin en die vlap was ook bruin.

Want op de site kun je uit bont alleen maar donker en licht kiezen. En bij de foto's heb je zeg maar die rechts onder van de singelstoten, daar zie je donker wol en een bruine flap.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2318 ... lophanging

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:02

Zwarte vacht + zwart stoffen dekje is geen enkel probleem hoor bij Christ :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:22

Mooi zadel Blijheid. Ik hoop voor je dat het helemáál naar wens is wanneer je een smallere zitting hebt. Maar is het niet zo dat het brede gewoon van je paard komt? Dat de zitting daar naar vormt en je dat voelt?
Hoe ziet de onderkant met kussens er trouwens uit? Zijn die van hetzelfde schuim als het zadel? Waren de zweetafdrukken dus goed?

Ik kijk met veel belangstelling naar je zadel. Ben gewoon erg geïnteresseerd in alles wat goed kan zijn voor paard én ruiter. Al zou ik de buik van mijn pony niet zo fijn vinden om tegenaan te zitten denk ik. Al dat zweet en de haren in je rijbroek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:21

@Safiera: Het brede komt wel ook door m'n pony, maar niet alleen maar :) Ik heb toen Bert er was op een dressuurzadel gezeten, en dat zat veel smaller. Alleen vond ik die niet prettig omdat hij echt heel diep was, maar er zijn ook tussenin zittingen. Kijk maar eens hier --> http://www.actionridertack.com/c-181-fr ... seats.aspx
Daar zie je alle zittingen, nu heb ik dus de EnduroX zitting, en die wordt ook echt omschreven als breed.

De onderkant van de kussens zijn van een soort ribbeltjesspul, zwart sympanova. Zie http://www.freeformsaddles.net/info/fre ... tails.html
Even naar beneden scrollen naar 'Velcro on panels'

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:23

pmarena schreef:
Oei, balen HTS !

En dan heb ik hem nog wel "getipt" aan je :o

Ik vind hem ook erg stug maar je hoort en zoveel jubelende reacties over al jarenlang... Ik heb zelf een Neomatic singel (voor mijn Arizona), de kern daarvan is volgens mij hetzelfde als de FRA...maar dan zit er nog een neopreen hoesje met glad stofje omheen. Dat bevalt mij en Rena uitermate goed +:)+ Wel de flexibiliteit, maar niet de stugheid.

Voor onder m'n Cheyenne had ik altijd een Tixerant singel, ook een superfijn ding en grotendeels elastisch maar die kost wel een godsvermogen :P

Ik ga gewoon eens even allerlei singels uittesten. Geen enkele singel is voor elk paard geschikt. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:24

@ Blijheid: Gaaf zeg. Ik zou best zo'n dressuurzadel willen proberen. Ziet er fijn uit. Alleen zij daar even geen centjes voor, helaas.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:42

Ik ben vandaag voor het eerst een eind wezen rijden met mijn "nieuwe" barefoot. :D

Ik wilde even laten zien hoe of het zadel ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat ik met mijn maat 36/38 een maat 2 heb gekocht, heb ik niet het idee dat ik schuif in het zadel.
wel merk ik dat m'n benen onmogelijk veel wiebelen, ik m'n hielen niet goed uitdruk (ondanks dat mn stijgbeugelriemen eigenlijk een gaatje te kort zaten) en ik naar voren val in draf :+ ..

Anderen hier ook ervaring mee?

maar ben verder helemaal gelukkig! We zijn anderhalf uur naar buiten geweest. Ik heb heerlijk gezeten, en bij mevrouw ook zo te merken. Na het rijden heb ik gekeken naar de zweetplekken gekeken, en de ruggegraat was mooi droog.

Dus ik ben om!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:43

ow ja, de foto's zijn van na het rijden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:55

njiloj schreef:
Ik ben vandaag voor het eerst een eind wezen rijden met mijn "nieuwe" barefoot. :D

Ik wilde even laten zien hoe of het zadel ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat ik met mijn maat 36/38 een maat 2 heb gekocht, heb ik niet het idee dat ik schuif in het zadel.
wel merk ik dat m'n benen onmogelijk veel wiebelen, ik m'n hielen niet goed uitdruk (ondanks dat mn stijgbeugelriemen eigenlijk een gaatje te kort zaten) en ik naar voren val in draf :+ ..

Anderen hier ook ervaring mee?

maar ben verder helemaal gelukkig! We zijn anderhalf uur naar buiten geweest. Ik heb heerlijk gezeten, en bij mevrouw ook zo te merken. Na het rijden heb ik gekeken naar de zweetplekken gekeken, en de ruggegraat was mooi droog.

Dus ik ben om!

Ik heb dit ook in mijn Cheyenne. Krijg het maar niet voor elkaar om stil te zitten, dus nu maar over naar een boomloos met kniewrongen :) kan aan jezelf liggen (onafhankelijke zit), maar ook een paard wat nog niet goed in balans en rechtgericht is kan dit veroorzaken. Bij mij is het een combi van die twee :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:45

pmarena schreef:
Zwarte vacht + zwart stoffen dekje is geen enkel probleem hoor bij Christ :)

Y;( antraciet volgens Guido... en de onderkant is altijd naturel.... wanneer je daar zwart wilt hebben is het ook duurder.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:39

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:03

@njiloj; je zegt dat je naar voor valt in draf. Even een brainstorm die bij mij opkomt hoor, misschien heb je er iets aan!
Liggen jouw benen ónder je achterwerk? Zodat de lijn schouders, heupen hakken netjes verticaal is? Of liggen wellicht je benen iets naar voor (omdat je ook zei beugels iets te kort?) waardoor je wat in een stoelzit terechtkomt?
Wanneer je je onderbenen naar voor gooit kun je namelijk niet in balans lichtrijden omdat je eigen evenwicht verstoord is :) misschien heb je er wat aan :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:17

_Liz89_ schreef:
Ik krijg morgen (nou ja, vandaag inmiddels... :-P) mijn testzadel binnen :D
En maandag gelijk testen, ben er benieuwd naar :)

En van harte gefeliciteerd!!!
*\o/* Afbeelding

pms70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:20

xXLianneXx schreef:
Voor iedereen met een paard met een holle rug en een hoge schoft: boomloos kan wel!
ik heb zelf gekozen voor de barefoot lexington met stevige inlages en ik heb nog een periode geknipte zachte inlages in het pad gehad om de holtes op te vullen. Ze doet het er heel goed onder en is ook niet meer boos op het zadel.
Inmiddels is haar rug al meer omhoog gekomen door de trainingen en heb ik al 2x van pommel veranderd omdat ze door het boomloos de ruimte heeft om spieren op te bouwen, haha. In december ben ik met haar naar een holistische dierenarts geweest en daar is het zadel ook gecontroleerd en goedgekeurt door de DA :) Mijn paardje is ook 23 en heeft erg veel baad gehad bij boomloos. Zelf heb ik als kind zijnde altijd al op boomloos gereden dus vandaar dat ik direct naar boomloos ben gaan kijken toen ik door kreeg dat het op maat gemaakte boomzadel binnen een paar maanden al niet meer paste.

zo was haar rug toen ik haar kreeg:
Afbeelding

met zadel:
Afbeelding

deze foto is van december:
Afbeelding

Fijn om te horen dat jij goeie ervaringen hebt met boomloos rijden met de holle rug van je paard. Dit leek mij ook een goeie oplossing en hierdoor ben ik wel overtuigd! Ik ben al druk aan het zoeken naar een goed zadel voor mijn verzorgpaard, ze is bijna 20 en heeft ook een vreselijk holle rug. Er is dus nog hoop! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:03

In geval van een dergelijk goede rug kies ik voor een zo soepel mogelijk boomloos zadel en/of uitpolsteren. Fijn dat het zo is opgeknapt!!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:44

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:43

Heeft hier iemand de bont seatsaver van Barefoot of een andere? En wat zijn de ervaringen hiermee?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:10

Ik kom me ook even in breken in dit topic als dat mag?!
Ik heb nu na jaren heel veel boomloze zadels gehad te hebben eens een barefoot gekocht,een lexington..Naast mijn schaapzadel/barebackpad wilde ik toch nog een ander betaalbaar boomloos zadel hebben..Ik vond een barefoot eigenlijk nooit zo aantrekkelijk,maar ben zeer positief nu ik er mee heb gereden..Mijn oudste merrie heeft een wat hol ruggetje en ik kon niet meer op haar doorzitten en kiepte vaak naar voren in draf en in overgangen naar de stap..Ik kon alleen maar met bbp doorzitten..Nu kan ik met die barefoot gewoon doorzitten :wow: ,ik kiep niet naar voren en het zadel blijft ook nog liggen :)) Mijn heather moffett zadel vond ik eigenlijk voor mijn schaapzadel en barefoot eigenlijk het fijnste wat ik had geprobeerd,nu dus niet meer..Ik twijfelde eerst nog of ik de hem zou houden voor erbij,maar die gaat nu mooi weg..Dus als iemand nog een heather moffett zadel zoekt?!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:25

Barefoot is ook steeds aan het verbeteren! Die van mij is van het oudere model, niet het oudste, maar mij bevalt ie heel goed, als ik weer een boomloos zadel zou moeten kopen, komt er vast weer een Barefoot... hoewel, ik vind Bob Marshall ook wel mooi...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:29

Ben trouwens wel benieuwd hoe een Bob marshall rijdt,ben niet zo van de westernzadels maar ze zijn wel mooi..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:45

iemand ervaring met een randols zadel

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:54

Mijn mening over randols is niet positief.
Ervaring hier is dat de ruiter gedwongen word in springzit te zitten en het zadel maakt de pony nog breder door de zitting.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:19

Help! Is dit niet te lang voor haar?
Met dit zadel is trouwens nog nooit gereden :') Met het paard trouwens ook niet. Had ooit een nevada gepast op paardje en dit leek wel goed, was wel een van de oude versie zonder VPS. Nu lijkt het mij zo lang eigenlijk. Ze is trouwens niet overbouwd (of toch zeker niet zo veel!), foto en manier hoe ze staat vertekent wel wat. De singel is precies ook te lang? wou een van 60cm maar deze is van gesp tot gesp 65cm + nog wat extra cm's voorbij de gespen :P Kan dat kwaad? Als ik beide kanten gelijk zet heb ik 6 gaatjes over per kant..

Yin + barefoot nevada
Afbeelding

Hallo trouwens :D Lees al een hele tijd mee hoor :)