[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:09

Wie helpt mij verder?

De pad van mijn Cheyenne ligt op de schoft.
Inmiddels heb ik een kleinere pommel geplaatst, een M ipv een L, maar met deze kleinere pommel lijkt het net of er een storm plaatsgevonden heeft op mijn merrie's rug. Ook vond ik de afdruk wat dubieus qua vorm. Ook lag met de M pommel de pad strak over de schoft. Er ligt een gloednieuwe barefoot pad onder met gewone inlages heb mijn oude singel vervangen voor een anatomische. Het zadel ligt verder hartstikke goed, maar waarom krijg ik op haar schoft niet wat meer ruimte? Zijn de inlage's dan te dun? Is er nog een andere oplossing om meer schoftvrijheid te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:28

Ik zou dan inderdaad aan dikkere inlages denken :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:43

En dan kan ik denken aan.... (welke, welke dikte of doe ik ze dubbel, hele inlage of alleen voor tot aan het midden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:49

Dat ligt er aan hoeveel meer ruimte je wil/moet hebben denk ik :)
Misschien is dat nieuwe inlage testpakket wat voor jou?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:41

Ik vond mijn Barefoot ook wat dicht op de rug liggen van mijn merrie (of eigenlijk de pad wat strak op de schoft) Mijn merrie heeft de XXL pommel erin zitten, dat maakt het dek ik ook wat lastiger.
Nu heb ik dubbele inlages (stevige en zachte) in de pad gestopt en nu heeft ze veel meer ruimte rond de schoft, en meer ruggengraad-vrijheid.

(had wel met ze in de pad stoppen bijna de zachte inlages gesloopt... En ben eigenlijk helemaal niet zo lomp... )

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:21

Wat ik trouwens wel jammer vindt is dat er bij de barefootzadels geen mogelijkheid is het laatste stukje van je beugelriem in te steken. Of is hier een oplossing voor die ik niet ken ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:22

Omdat de meesten de beugelriemen met de gespjes naar beneden gebruiken :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:30

Doe ik sinds kort ook, met beugelriem hoesjes. Veel fijner :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:32

mirijam schreef:
Wat ik trouwens wel jammer vindt is dat er bij de barefootzadels geen mogelijkheid is het laatste stukje van je beugelriem in te steken. Of is hier een oplossing voor die ik niet ken ;-)

Nou de Lexington heeft dat wel maar volgens mij is het ook veiliger om de gespen naar beneden te dragen ivm extra kans op drukkingen van de beugelgesp? Ik heb ze iig voor de zekerheid laag en idd met beugelriemhoesjes.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:44

@draaakje Ik heb ook hd inlages plus de dunne inlages welke in de standaard pad liggen. Doe ik dit niet dan heeft mijn paard niet voldoende ruggengraat vrijheid.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:44

Ideaal tnx allemaal. Altijd met een westernzadel gereden en hier eigenlijk nog niet logisch over nagedacht :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:56

Over welke "stevige" heb je het dan Draakje? De Memory, Moos of de HD inlages :-)

*vraagt zich af*...kan het veel kwaad als ik het zo zou laten :o? De rug ligt wel vrij voor zover ik het kan beoordelen aan de afdruk. Mijn merrie wordt er ook niet anders van dat het haar in de weg zit ofso. Ik kijk er zelf alleen wat dubbel tegenaan :?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:19

pmarena schreef:
Raya, welke kleur Syringa zou je eventueel willen?

Dan zal ik eens nameten hier in de voorraad wat de maat is :)

Ik herken het probleem, ik rij graag met een hackamore en dan heb ik voor Rena (D-pony) in principe een Cob maat hoofdstel nodig. Maar vanwege haar brede voorhoofd een maat Full frontriem, en vanwege de hack nog Pony-maat bakstukken :P

Ik heb nu al jaren een hoofdstelletje zonder frontriem en vind dat echt ideaal +:)+

Nou, haha, ik was ervan overtuigd dat ik zwart wilde omdat dat mooi ging bij mijn zwarte Cheyenne (die ik nu voor twee pony's gebruik, met het idee dat mijn guppy straks een eigen krijgt als we vaker gaan rijden).
Maar nu heb ik vandaag proefgereden op mijn jonkie met de Arizona... WAUW! Ik ben helemaal om zeg!
Op haar zit dat zó ontzettend veel fijner. Het is echt een gigantisch verschil.

Wij met de arizona vandaag:
Afbeelding

Dus ben ik nu officieel op zoek naar een Arizona of Atlanta voor haar, even kijken of er wellicht wat tweedehands aangeboden wordt, en anders gewoon nieuw, want het zat zó fijn!
En dan zou het dus een bruine syringa moeten worden, om daar bij te passen :)

Op mijn fjord rijd ik overigens ook vaak gewoon zonder frontriem en keelriem, met alleen bakstukken/kopstuk, zit inderdaad prima!
Bij mijn jonge hafje weet ik dat nog niet, ze kent eigenlijk alleen een touwhalster.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:26

Rubberfoom(Moos) en de andere zijn PU.
Geen idee of het kwaad kan, mijn merrie leek er ook geen last van te hebben, en zag ook geen rare afdruk, maar ik vond het zelf geen prettig idee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:25

Raya: Je hebt ook niet zulke hele lange benen zo te zien?

Kan me voorstellen dat een Arizona dan fijner zit, dat heb ik dus ook :j

Ik heb zelf Rena haar maat 1 Arizona te koop gezet, is net soepel gereden maar ziet er nog super uit, staat bij de Advertenties van Klanten op mijn website :P

Dit omdat ik van de bazin van Barefoot als kerstcadeautje een speciaal gemaakte losse Arizona-basis heb gekregen (superlief!!!!) waar ik nu mijn Butterfly zitting op over heb gezet :)

Misschien is dat zadel wat voor je?
Zou ik er direct een Syringa bij in kunnen gooien zodat je die goed kan passen :)

Icrack: heb je de halstertouwtest al gedaan...? :)

Mirijam: is inderdad omdat we liever zien dat de gesp onderaan gedragen wordt zodat die niet door gaat drukken in het bovenbeen van de ruiter / leer van het zadel / een prinses-op-de-erwt van een paard :j

Bij de Lexington zit er wel een lusje voor de mensen die echt graag een "normaal" plaatje willen, en toen zijn de Softleder beugelriemen met extra platte gesp er ook gekomen, zonder hoesjes.

Van mij had dat niet gehoeven, gewoon lekker naar onderen met die gesp :j

Of nog beter: T-beugelriemen. Zoveel fijner en handiger met verstellen +:)+

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:52

pmarena, wil je eens een foto van je arizona butterfly plaatsen.

Ik heb ook de t-beugelriemen, ideaal, heel makkelijke te verstellen, zelfs onder het rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:04

Nou, ik plaats daar expres geen foto van om te voorkomen dat die een eigen leven gaat leiden.
Kan ik straks weer honderdduizend keer aan mensen gaan uitleggen dat dat geen model Barefoot is dat ik kan leveren :=

Maar met een beetje geluk krijg ik Barefoot zover om ook zoiets te gaan maken want ik zou dit echt super vinden om aan klanten aan te kunnen bieden, een soort comfortabele half schaap Arizona :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:10

@ Pmarena

Yow.., test gedaan. Welliswaar met een net wat te dik touw (niks anders voor handen natuurlijk), Het ging lichtelijk stroef, maar trok het touw er zonder al teveel problemen er onder vandaan. Van de afdruk die ik na het rijden te zien krijg schiet ik niet spontaan in de stress...die ziet er namelijk zo gek nog niet uit. Haren liggen netjes, afdruk is nagenoeg symetrisch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:15

Vaak "moet" je er toch ook een beetje doorheen kijken dat het er niet zo uitziet als bij een boomzadel waar je een hele arm onder het zadel kan stoppen :P

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:50

Bianca, weet jij of de BF JustAdjust ook in het bruin geproduceerd gaat worden?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:50

Met andere woorden, maak je niet al te druk over het schoft/pad "verhaal? :D

Ik heb verder geen ervaring met boomloos en bijbehorende pads, inlage's e.d. Het meeste is een kwestie van logisch nadenken en je boerenverstand gebruiken...denk ik. En voorzover mijn oog het waarneemt is de afdruk goed, ruggengraat vrij, ligt het zadel goed in balans en loopt mijn merrie en prettig onder.
Maar om straks niet "verrast" te worden met witte plekken/haren ofso, wilde ik toch hierover de nodige know how inwinnen. Da's dan ook weer logisch lijkt mij. Ik wil graag weten hoe iets komt, hoe ik het op kan lossen en wat de eventuele mogelijkheden en of gevolgen kunnen zijn. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:11

Ja zo is het ook, gewoon een beetje loslaten wat er ingestampt is en zelf logisch nadenken :j

Als je tijdens een halstertouwtest even volop in je beugels staat te hangen en ook als je als een zoutzak op je zadel zit en op dat moment is er ruimte tussen schoft+ruggengraat en zadel, dan is het gewoon goed, dat hoeft geen enorme ruimte te zijn verder.

Als de pommel netjes aansluit, zadel netjes in evenwicht ligt, gewoon al die puntjes die je hier even langs kunt lopen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Dan kan er maar heel weinig fout gaan eigenlijk :)

Caro: er zijn nog geen plannen voor een bruine zover ik weet, ik zou het ook graag willen :j

Maar "de wereld" moet sowieso nog een beetje wennen aan het model, zie je hier op Bokt ook al dat mensen omschrijven wat ze zoeken, en alles schreeuwt dan dat een JustAdjust hèt zadel voor ze is...en zelf noemen ze allerlei modellen behalve de JA :P

Pas als er echt veel vraag naar een model komt dan gaat Barefoot kijken naar andere kleuren als mensen daar om vragen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-02-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:12

pmarena schreef:
Nou, ik plaats daar expres geen foto van om te voorkomen dat die een eigen leven gaat leiden.
Kan ik straks weer honderdduizend keer aan mensen gaan uitleggen dat dat geen model Barefoot is dat ik kan leveren :=

Maar met een beetje geluk krijg ik Barefoot zover om ook zoiets te gaan maken want ik zou dit echt super vinden om aan klanten aan te kunnen bieden, een soort comfortabele half schaap Arizona :j

ja, dat is duidelijk.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:39

Fenders schijnen toch enorm ingewikkelde dingen te zijn. Laatst in een ruitersport zaak een FRA-boomloosje met fenders die achterstevoren hingen. En nu op Marktplaats iemand die het voor elkaar gekregen heeft de fenders op de kop te hangen!! :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:48

Ondersteboven, achterstevoren, binnenstebuiten....of een combinatie ervan.... je ziet echt heel regelmatig de meest creatief vastgemaakte fenders langskomen... 8)7

En dan ook nog 9 van de 10 keer in de advertentie erbij dat het zadel te koop staat omdat ze het niet lekker vonden zitten / er niet aan konden wennen.

Nee....daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen dan :+