voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:27

Hmm denk dat ik dan toch voor een maat 1 ga, zit denk toch wat liever opgesloten aangezien mijn paard haar schrikreactie plots stoppen of omdraaien is (helaas ook in volle galop :P )

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:30

Mijn paard heeft ook redelijk wat schrikreactie's vanuit het niets (al is hij wel heel voorspelbaar!) en ik merkte dat ik juist met een maat 2 steviger zat in de galop dan in maat 1. Toen ben ik erg veel evenwicht kwijt geraakt.

Maar ik denk dat ik gewoon een uitzondering op de regel ben :P

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:01

Ik heb nu net een paar keer gereden met de Startrekk. Ook dit zadel schuift natuurlijk naarmate ik scheef zit, maar ik wordt wel veel meer geholpen in m'n evenwicht denk ik*. 't Paard is er ook veel blijer mee, hij doet niet meer zo zwiepen met de staart als bij de Barefoot.

Aan de andere kant lijkt hij minder voorwaarts te zijn, maar dat kan ook komen doordat z'n bewegingen wel meer gedempt worden door dit zadel. En of de kamer breed genoeg is voor zijn ruggengraat? Ik heb 'm nog niet in 't zweet gereden dus kan dat niet met zekerheid zeggen.

*Nee, het zou niet nodig moeten zijn. Maar de afweging is
a) net zo lang blijven oefenen op de Cheyenne tot het goed gaat, ook al wordt zijn rug daarmee verkeerd belast of
b) een zadelmodel nemen dat mij net iets helpt hem minder tegen te werken :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:10

Mijn testzadel (freeform enduro) is binnen :):)
Wilde net gaan rijden, bleek dat de binnenbak was afgehuurd, gebeurd bijna nooit en nu stond het op het bord bij de lessen (waar je normaal bij in kan rijden, en waar ik dus niet naar kijk) ipv bij mededelingen. Buitenbak is ook niet echt een optie want het giet hier keihard, en dat vind ik niet netjes met een testzadel.

Maarrrrr wel even het zadel opgelegd, kussens wat aangepast en het leek zo op het eerste oog goed te liggen :j Mooie lengte, rug vrij, knelt nergens voor zover ik kan zien/voelen. Het ziet er wel heel groot/hoog uit, maar dat is ook iets waar ik met boomloos wat aan moet wennen. Plus dat het een helemaal nieuw zadel is (mocht het testen bevallen dan kan ik hem houden) dus het zal ook nog wel wat inzakken als ik ermee aan het rijden ga.

Even er op gezeten en het zit echt lekker! Echt helemaal vrij, de zitting is zo goed als plat en het heeft geen zweetbladen dus ook geen wrongen, heerlijk :D Hopelijk wordt het vanmiddag droog, dan ga ik dan nog even rijden, nu alleen onder de kapschuur wat rondjes gestapt maar ik kan niet wachten het echt te gaan proberen :D

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:01

nientje78 schreef:
Ik had zelf het idee dat het zadel van achter wat omhoog kwam als het op haar lag,zonder dat er iemand op zat.
Ook schoof het zadel meer als de london en de lexington.
Nou hebben we een 50 cm singel,maar die is te lang...we houden geen gaten over om na te singelen.
Nou schoven de andere 2 ook wel,maar de barrydale iets meer.
Ik heb niet het idee dat jouw singel te lang is trouwens. Ik heb nu ook dat ik met mijn singel helemaal bovenaan de singelstoten zit, ik heb aan beide kanten nog één gaatje over. Maar het gaat niet om hoeveel singelstoot je nog over hebt, maar om waar je gespen zitten t.o.v. de elleboog toch? Ik ben in ieder geval benieuwd of pmarena jouw singel ook te lang vindt... Gaatjes op die stoten zijn zo bijgemaakt natuurlijk :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:15

@ Hester, ik weet niet of je lest?
Maar je zou anders eens aan zitlessen kunnen werken, ook met een cheyenne kan dat en daar verkl**t je echt je paard niet mee, als je maar weet waar je mee bezig bent, rond blijven rijden tot je misschien wel ooit recht gaat zitten is niet echt een optie. En als er niemand is die jou daar in corrigeert gaat dat ook niet lukken ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:16

Ik vraag me alleen bij zo'n langere singel af of je er zelf geen last van hebt, dat je met je been de gespen voelt bedoel ik dan :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:31

als je met je benen de gespen voelt heb je wel erg lange singel, die van mij komt net boven de elleboog, dus precies goed.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:08

Ashley5 schreef:
Mijn paard heeft ook redelijk wat schrikreactie's vanuit het niets (al is hij wel heel voorspelbaar!) en ik merkte dat ik juist met een maat 2 steviger zat in de galop dan in maat 1. Toen ben ik erg veel evenwicht kwijt geraakt.

Maar ik denk dat ik gewoon een uitzondering op de regel ben :P

Meestal zie ik het wel aan komen hoor, ken haar inmiddels zo goed maar soms blijft het toch wel beetje onverwacht :+ Maar ik ga gewoon niet anders gewend zijn want ik ga maar 1 maat kopen :+
Bij de aanschaf zal ik eens horen in de winkel wat ze aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:56

Jeuj, lekker gereden met testzadel :D Wel even wennen weer, ik heb nu een maand lang bijna niet gereden alleen een paar keer met BBP. Toch ging het helemaal niet slecht, hoe langer ik reed hoe meer ik mijn zit weer vond. Pony deed lief zijn best <3
De afdruk na het rijden zag er ook goed uit, ruggegraat mooi vrij :j Enige wat me opviel was dat de haren op zijn rug op de plek van de kussens wat door elkaar lagen. Dat is misschien met een grandeur pad met wollige onderkant (en een nog niet geheel stabiele ruiter) ook wel meer dan met een glad katoenen dekje? Het schoof niet, (niet naar voor of achter, ook niet opzij) ook niet met opstappen. Van de week kijkt er nog even iemand mee of het ook mooi stil ligt met rijden :)
Voorlopig lijkt het goed in elk geval :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:16

Nouja, ik heb vandaag mijn maat 2 testzadel weer ingeleverd en ik ben verkocht! :D
Vandaag heb ik nog voor het laatst ermee gereden en ondanks dat de bak erg zwaar was, heb ik in geen tijden zo lekker in een zadel gezeten en heeft mijn paard geweldig gelopen!

Ik ben helemaal tevreden en weet welk zadel ik ga nemen! :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:35

Fijn te horen, Ashley en Blijheid! Ben benieuwd naar foto's van die freeform! En zou je anders niet kunnen longeren om even te zien hoe het zadel blijft liggen?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:14

uudje schreef:
@ Hester, ik weet niet of je lest?
Maar je zou anders eens aan zitlessen kunnen werken, ook met een cheyenne kan dat en daar verkl**t je echt je paard niet mee, als je maar weet waar je mee bezig bent, rond blijven rijden tot je misschien wel ooit recht gaat zitten is niet echt een optie. En als er niemand is die jou daar in corrigeert gaat dat ook niet lukken ben ik bang.
Yes, natuurlijk les ik. Maar elke keer was de zweetafdruk rechts heel netjes, en links één grote droge plek. Dat opgeteld bij het verzet wat het paard toonde zodra we harder dan 'n sullig stapje gingen... Rug wegdrukken, zwiepen met de staart :n Dan vind ik een ander zadel, dat niet veel te groot is voor mij, toch echt een betere optie hoor.

Volgens mij weet ik dat juist waar ik mee bezig ben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:32

@Safiera: Ik zou wel kunnen longeren, maar vaak ligt het dan toch net iets anders dan met rijden, zeker met een heel nieuw zadel. Dus ik heb liever dat er iemand met rijden meekijkt :)

Ik kan vandaag in elk geval wel even een foto maken van het zadel op zijn rug :j Gisteren was het daar al te donker voor.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:38

@ blijheid, fijn dat je lekker gereden hebt, die verrommelde haren zit aan de achterkant van het zadel?
Ik had dat namelijk bij mijn fjord, het zadel was iets aan de lange kant en doordat ie nog wintervacht had en bolle billen :D schoof zijn achterhand een beetje onder het zadel door zeg maar,toen hij door zijn wintervacht heen was was het over, nu heb ik een maat 1 en er helemaal geen last meer van.

@ Hester, zeg ook niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent, dat zijn jou woorden, maar iemand die scheef zit in het zadel heeft in ieder geval wel iemand nodig die daar op let, met of zonder boomloos.
Maar je lest al dus is toch goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:41

@Uudje: nee, niet aan de achterkant, onder het hele zadel, op de plek van de kussens (dus niet op de ruggegraat, die was duidelijk vrij gebleven)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:30

zijn randols zadels ook goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:34

Voor de liefhebbers, foto's :)
Freeform enduro, van dichtbij
Afbeelding

En zodat je kunt zien hoe hij op de pony ligt
Afbeelding

Ik ben nog steeds tevreden met hoe het past :j De haren liggen nu ook niet meer door elkaar, blijkbaar de eerste keer door het opzadelen gekomen (zadel er op, kijken, zadel er af, kussens aanpassen zadel er op etc). Alleen aan het einde van de pad nog wat, maar de pad is ook wat te groot zoals jullie kunnen zien. Mocht ik dit zadel kopen dan komt er uiteraard een passende pad bij.
Pony loopt er fijn onder :j Ik vind het zelf erg prettig dat het zadel geen zweetblad heeft en ik dus vrij lig met mijn been. Het enige nadeel is de zitting, die is voor mij wat te breed. Hierdoor ga ik mijn heupen draaien, en steken mijn knieën en tenen ook naar buiten terwijl ik dat anders niet/nauwelijks heb. Het begint nu, na 3 keer rijden, ook wat zeer te doen in mijn liezen. Ik heb daarom Bert nog maar eens gemaild (arme man, ik overspoel hem met vragen := ) om te vragen of ik op deze basis een andere (smallere) zitting mag proberen.

Das dan weer het voordeel van de freeforms, je kunt er zo een andere zitting opzetten terwijl de kussens en zweetblad hetzelfde blijven.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:46

heb vanmiddag tussen de buien door nog uurtje gereden en was weer fijner dan vorige week.
was pas tweede keer. ook hafje was er meer ontspannen onder. dus wij gaan onze weg wel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:01

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe BBP Holu die Equixantos verkoopt?
Ben benieuwd wat het verschil is met de Christ BBP.
Zou liever een Holu willen omdat ik die wel in donkere kleur kan bestellen voor maat pony.
En ook omdat je de stof dan ook in het zwart kan, en bij Christ je dan bruin krijgt.
Ik ben ook benieuwd naar de kleur van het bont Antreciet.

Ik zou het liefste die met de kniewrongen willen.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2363 ... lophanging

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:12

Antraciet is gewoon zwart, ik heb de christ singel in antraciet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:21

Sinds ik de supersingel van FRA gebruik bij mijn Cheyenne, vindt mijn paard het aansingelen niet zo fijn meer. Ze gaat erg naar mijn bijten.
Ik heb het idee dat de singel te hard voor haar is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:48

Alou schreef:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe BBP Holu die Equixantos verkoopt?
Ben benieuwd wat het verschil is met de Christ BBP.
Zou liever een Holu willen omdat ik die wel in donkere kleur kan bestellen voor maat pony.
En ook omdat je de stof dan ook in het zwart kan, en bij Christ je dan bruin krijgt.
Ik ben ook benieuwd naar de kleur van het bont Antreciet.

Ik zou het liefste die met de kniewrongen willen.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2363 ... lophanging

Je kunt bij Christ kiezen uit zwarte of bruine stof. Op zwarte stof zit altijd een naturel of antraciet (zwarte) zitting en bij de bruine vacht zit altijd de bruine stof.
Verder heb ik de Holu nog niet in het echt gezien, dus kan niet oordelen over de kwaliteit - ik vind de foto's er wat rommelig uitzien, maar dat kan de fotograaf zijn :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:49

HorseTopShop schreef:
Sinds ik de supersingel van FRA gebruik bij mijn Cheyenne, vindt mijn paard het aansingelen niet zo fijn meer. Ze gaat erg naar mijn bijten.
Ik heb het idee dat de singel te hard voor haar is.

Vreemd, de meeste paarden zijn er juist blij mee??? Misschien een lamsvacht hoes er om?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:19

Oei, balen HTS !

En dan heb ik hem nog wel "getipt" aan je :o

Ik vind hem ook erg stug maar je hoort en zoveel jubelende reacties over al jarenlang... Ik heb zelf een Neomatic singel (voor mijn Arizona), de kern daarvan is volgens mij hetzelfde als de FRA...maar dan zit er nog een neopreen hoesje met glad stofje omheen. Dat bevalt mij en Rena uitermate goed +:)+ Wel de flexibiliteit, maar niet de stugheid.

Voor onder m'n Cheyenne had ik altijd een Tixerant singel, ook een superfijn ding en grotendeels elastisch maar die kost wel een godsvermogen :P