Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:Ik vind bitloos heel fijn voor mijn paard en mij, omdat hij niets in zijn mond heeft. Daarbij rij ik niet met constante druk, ik rij momenteel zelfs nog met losse teugel. Daarbij heb ik een hele vriendelijke bitloze optoming. Niet te vergelijken met een stang, hoor.
Arabesk schreef:met een mechanische hackamore wel ja, maar met een stalhalster? Dan moet je je paard al dubbelvouwen ofzo
zap schreef:Wow..eet me niet op. Ik had het niet over jou
, maar over een paar posten boven jou die zei dat ze haar fjordje had verpest
.
Een paard verpesten ligt niet aan het bit, maar eerder aan het gebruik ervan en aan de rijstijl![]()
Het bovenste sloeg overigens wel op jou
Nadya schreef:Ik vind bitloos heel fijn voor mijn paard en mij, omdat hij niets in zijn mond heeft. Daarbij rij ik niet met constante druk, ik rij momenteel zelfs nog met losse teugel. Daarbij heb ik een hele vriendelijke bitloze optoming. Niet te vergelijken met een stang, hoor.
Heel prima als jij je daar fijn bij voelt! Maar ik vind dat je dan niet mag oordelen over mensen die zich fijner bij een bit voelen want dat is echt niet per definitie beter! Ook dan kan je met zachte handen rijden en ook dan kan je heel vriendelijk bezig zijn. Daarbij zijn er veel misverstanden over een stangbit, dit is namelijk helemaal niet zo scherpen helemaal niet als je met zachte handen rijd!
zap schreef:Natuurlijk zit er verschil in.. maar is dan maar gelijk slechter? (zo lees ik je berichtje in ieder geval!)
Yamcha schreef:Beide kunnen dwangmiddelen zijn, beide kunnen uitermate vriendelijk zijn. 't Is maar hoe je ze gebruikt
Nadya schreef:Oordeel ik dan ergens over mensen die zich fijner met een bit voelen? Ik zeg alleen maar dat met zachte handen met stang rijden (of welk bit dan ook trouwens) of met zachte handen bitloos rijden toch echt wel een verschil is. Waarom zou mijn paard anders moeten wennen aan een bit in zijn mond???? Want nu is hij dat niet gewend, want wij rijden bitloos. Lijkt mij toch wel een verschil, hoor.
![]()
Kijk, dat jij dat niet wilt snappen, zal best.![]()
Daar hebben wel meer mensen op bokt last van.
Arabesk schreef:zoek maar eens op Dr. Cook, hij heeft voldoende nuttige dingen gezegd over bitten en bitloos rijdenen een hij heeft meerdere malen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.
Waarom zou je iets in de mond van je paard stoppen? Er zijn genoeg ruiters die hebben bewezen dat de moeilijkste oefeningen prima bitloos uit te voeren is.
Bandida schreef:Yamcha schreef:Beide kunnen dwangmiddelen zijn, beide kunnen uitermate vriendelijk zijn. 't Is maar hoe je ze gebruikt
Ik vind het gegeven dat de druk van een bit, er nooit 'niet kan zijn' een fundamenteel verschil.
Daarmee bedoel ik zowel het gevoel van een metalen staaf door de mond te hebben (dikwijls zelfs vastgesnoerd met een neusriem en op de koop toe een aansnoerriem) als de dreiging van pijn. Er is namelijk niet één paard met bit dat nooit gevoeld heeft wat voor potentieel het heeft. Zowel de gevoeligheid van een paardenmond als de werking van het geheugen wordt mijns inziens sterk onderschat.
Nadya schreef:Waarom zou mijn paard anders moeten wennen aan een bit in zijn mond???? Want nu is hij dat niet gewend, want wij rijden bitloos. Lijkt mij toch wel een verschil, hoor.![]()
Nadya schreef:Kijk, dat jij dat niet wilt snappen, zal best.![]()
Daar hebben wel meer mensen op bokt last van.
c_alsemgeest schreef:Als dreiging van pijn? Er is niet 1 paard? Waar heb jij in godsnaam mensen zo zien rijden...?
Bandida schreef:c_alsemgeest schreef:Als dreiging van pijn? Er is niet 1 paard? Waar heb jij in godsnaam mensen zo zien rijden...?
Zoals ik al zei, de impact wordt sterk onderschat..
Verder wens ik hier niet over te discussiëren, zoals ik eerder al zei![]()
En ik ga nu ook wat feest vieren