Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:45

Precious20 schreef:
Mijn punt precies!!! *LOL*
Ik vind het een erg drastisch topic... Heb je een zadel van voor '95, dan zit je goed. Heb je een zadel van na '95, tja dan ben je gekl**t en verpest je je paard. Nja, zullen we dan maar massaal stoppen met paardrijden en onze lieverdjes dag en nacht op wei laten?

Na mijn paardjes kunnen niet lezen, en weten dus niet welk jaartal hun zadels hebben en ga ervan uit dat ze ook de termen diep of vlak niet kennen.. denk dat ik dus helemaal goed zit Clown

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:51

Alane schreef:
Precious20 schreef:
Mijn punt precies!!! *LOL*
Ik vind het een erg drastisch topic... Heb je een zadel van voor '95, dan zit je goed. Heb je een zadel van na '95, tja dan ben je gekl**t en verpest je je paard. Nja, zullen we dan maar massaal stoppen met paardrijden en onze lieverdjes dag en nacht op wei laten?

Na mijn paardjes kunnen niet lezen, en weten dus niet welk jaartal hun zadels hebben en ga ervan uit dat ze ook de termen diep of vlak niet kennen.. denk dat ik dus helemaal goed zit Clown

Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:11

Citaat:
Ja een heel leuk zinnetje, maar waarom zou de boom meer de rug moeten volgen?

Omdat ie daarop ligt misschien Verward

Citaat:
Deze vragen zijn al vaker gesteld en er wordt tot dusver geen concreet antwoord gegeven.
Volgens mij zijn de antwoorden wel al gegeven, maar worden die van tafel geveegd, omdat ze niet stroken met wat sommigen willen lezen?

Citaat:
Het engelse zadel is er eigenlijk meer voor de ruiter, om de hoge school te kunnen beoefenen.
Ja

Citaat:
Het westernzadel meer voor de arbeid, moet kunnen passen op meerdere paarden en dient voor vele uren in het zadel, waarbij comfort voor beide maar vooral het paard belangrijker was.
En DAT lijkt mij voor alle paarden belangrijk!

Citaat:
Het engelse zadel is dus ontworpen voor de hoge school, heeft in de jaren weer aanpassingen gehad, maar is dus voor de ruiter met veel bewegingsruimte en alles behalve voorkomen dat de ruiter valt. En inprincipe ontworpen voor 1 ruiter en zijn paard (m/V)

Het westernzadel heeft ook aanpassingen ondergaan. En is ook op maat te maken.
Wat ik me afvraag is of het zo erg is om een confectiezadel te gebruiken. Omdat je nl ook confectieschoenen hebt die goed te doen zijn. Ik geloof niet dat er veel mensen met op maat gemaakte schoenen zijn? (aangezien de vergelijking zadel/schoen vaak gemaakt wordt).

Dan kom je op nog iets uit.... een paardenrug beweegt! Een zadelboom is altijd statisch.. Waarom zijn de flexibele bomen en beweegbare zadels e.d. nog niet en masse doorontwikkeld? Lijkt mij alleen maar beter?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:54

Cer schreef:
Citaat:
Ja een heel leuk zinnetje, maar waarom zou de boom meer de rug moeten volgen?

Omdat ie daarop ligt misschien Verward
Dat is jouw idee, maar wat zijn de feiten. Waar zijn de onderzoeks resultaten waaruit blijkt dat een boom van engelszadel de rug MEER of nog MEER zou moeten volgen?

Cer schreef:
Citaat:
Deze vragen zijn al vaker gesteld en er wordt tot dusver geen concreet antwoord gegeven.
Volgens mij zijn de antwoorden wel al gegeven, maar worden die van tafel geveegd, omdat ze niet stroken met wat sommigen willen lezen?

moah, op de simpele vraag waar die zo vaak genoemde kronkel/slag dan zou zitten is mi nog nooit geen antwoord gekomen?
Op vragen waarop een persoonlijke mening gevraagd werd is nooit een antwoord op gekomen (of ik moet erover hen gelezen hebben. 6 X of zo Haha! )
Meerdere mensen hebben bijv. al geschreven, nagevraagd of uit eigen ervaring verteld, dat fabrikanten/zadelmakers alleen de lepel verlengen om een diepe zit te creeeren, en niets maar dan ook niets aan hun boom veranderd hebben (onderzijde). Of men dan van mening blijft dat al die fabrikanten gewoonweg liegen of dat het kan zijn dat of Van Triest er gewoonweg naast zit of het anders zou kunnen bedoelen dan zij weergeven/vertellen?

Cer schreef:
Citaat:
Het engelse zadel is er eigenlijk meer voor de ruiter, om de hoge school te kunnen beoefenen.
Ja

Citaat:
Het westernzadel meer voor de arbeid, moet kunnen passen op meerdere paarden en dient voor vele uren in het zadel, waarbij comfort voor beide maar vooral het paard belangrijker was.
En DAT lijkt mij voor alle paarden belangrijk!

WAS... ik had het nog steeds over de oorsprong/het begin, waarbij toch niet onvermeld mag blijven dat het passen op meerdere (verschillende? ) paarden niet de pasvorm ten goede kwam.

Cer schreef:
Citaat:
Het engelse zadel is dus ontworpen voor de hoge school, heeft in de jaren weer aanpassingen gehad, maar is dus voor de ruiter met veel bewegingsruimte en alles behalve voorkomen dat de ruiter valt. En inprincipe ontworpen voor 1 ruiter en zijn paard (m/V)

Het westernzadel heeft ook aanpassingen ondergaan. En is ook op maat te maken.
Wat ik me afvraag is of het zo erg is om een confectiezadel te gebruiken. Omdat je nl ook confectieschoenen hebt die goed te doen zijn. Ik geloof niet dat er veel mensen met op maat gemaakte schoenen zijn? (aangezien de vergelijking zadel/schoen vaak gemaakt wordt).

Omdat het gebruik van het paard ook veranderd is, de inzichten zijn anders de paarden zijn veranderd, het doel is anders.
Het ene merk confectieschoen valt ruimer, langer/breder/hoger. Ik ga er dan vanuit dat men een schoen kiest die het prettigste zit, daarbij wisselen we vaker van schoenen, menigeen heeft meer dan 1 paar schoenen. Als je een vergelijking wilt maken dan zou je dat moeten doen met zadel en (bijv) leren rijlaars of soldaten laarzen.

Cer schreef:
Dan kom je op nog iets uit.... een paardenrug beweegt! Een zadelboom is altijd statisch.. Waarom zijn de flexibele bomen en beweegbare zadels e.d. nog niet en masse doorontwikkeld? Lijkt mij alleen maar beter?
Ja de paardenrug beweegt, de ruggegraat moet vrijlijk kunnen bewegen in het kussenkanaal ook bij een wendig, de schouder moet dan vrij blijven, en dat lijkt me prettiger met een de (toch zachtere) kussens dan met harde panelen van de boom die jij liet zijn.

Waarom flexibele bomen niet doorontwikkeld zijn... geen idee, ze zijn er vroeger wel geweest met van die panelen die bewegen konden en komen nu weer terug, als ik hardop denk dan zou het aan het materiaal kunnen hebben gelegen, dat er toenertijd niet het juiste materiaal voor was im het door te voeren/in stand te houden.
Op sommige bomen zit patent op kan me dus voorstellen dat de boom die bijv. Daalmean gebruikt niet door Passier ingezet mag worden (Ik noem maar willekeurige namen)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:06

Precious20 schreef:
Enne Unamie: ik vind het wel gek dat je niet reageert op het antwoord van mijn zadelmaker, die trws net dezelfde werkwijze als Van Triest heeft... Vork

oeps vergeten Tong uitsteken

zo te horen lijkt dit een vakkundige zadelmaker,
maar ik ken hem verder niet en ik heb geen werk van hem gezien, dus over zijn vakmanschap heb ik geen mening
een waterpas is eigenlijk onmisbaar om mooi recht te kunnen vullen
zo op het blote oog vul je al snel scheef met alle gevolgen vandien
over dat te kleine zadel, ben ik het zeker met hem eens
maar stel dat je voor dat je wel de juiste maat hebt en je gaat bij het lichtrijden achterin je zadel zitten (en dan doen echt heel veel mensen)
komt er nog steeds te veel druk op 1 punt, zeker bij een diepe zit
hij heeft de bomen dan wel kaal gezien maar dat zegt me eigenlijk niet zo veel
het gaat erom wáár je naar moet kijken
de meeste zadelmakers schijnen geen problemen te hebben met een wippende boom
maar ik dus wel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:13

nog wat leuke plaatjes gevonden, oa een kale boom op een paardenrug Haha!
Blijft wederom voor mij de vraag waar die slag dan zou moeten zitten.
Afbeelding

Mijn zadelmaker heeft daar wel een probleem mee, en ik ook, dat een zadel wipt/niet correct ligt etc.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:21

Alalane schreef:
Dat is jouw idee, maar wat zijn de feiten. Waar zijn de onderzoeks resultaten waaruit blijkt dat een boom van engelszadel de rug MEER of nog MEER zou moeten volgen?

ooit van logica gehoord Knipoog

cer schreef:

dat idee heb ik ook
maar misschien zou ik ook zo reageren als ik zadels met een diepe zit zou hebben Tong uitsteken

alane schreef:
moah, op de simpele vraag waar die zo vaak genoemde kronkel/slag dan zou zitten is mi nog nooit geen antwoord gekomen?

zoals al eerder keer gezegd
uitleggen zonder goede voorbeeld foto's lukt eigenlijk niet Knipoog

unamie schreef:
verder zal ik foto's maken en evt, filmpje met uitleg over de hefboom werking
open wel een nieuw vervolg topic deel 2 Cool daarvoor
misschien begrijpen jullie dan wel wat ik bedoel

alane schreef:
Omdat het gebruik van het paard ook veranderd is, de inzichten zijn anders de paarden zijn veranderd, het doel is anders.

máár... de paardenrug is hetzelfde gebleven Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:24

Alane schreef:

nergens want de boom van dit zadel heeft geen slag Haha!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:33

unamie schreef:
Alane schreef:

Terwijl het toch een diepe zit heeft ...
Dus wat jij zegt dat zadels met een diepe zit een slag hebben, klopt niet want dit heeft geen slag en is naar mijn ondeskundig oog toch eentje met diepe zit, neen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:37

Die boom hierboven lijkt mij vlakker dan andere bomen die ik gezien heb... ? Als ik het zo zie valt t wel mee...

Dat van die kussens zit wat in, maar onder een westernzadel ligt wel een goede pad, en die pads zijn er in veeeeel meer high-tech materialen dan bij de engelse sport (denk ik). Dus op de pad is de druk gelijker verdeelt door een boom die in eerste instantie al de druk gelijker verdeelt.

*wel een erg interessant topic dit zeg Ja *

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:38

Elke86 schreef:
Terwijl het toch een diepe zit heeft ...
Dus wat jij zegt dat zadels met een diepe zit een slag hebben, klopt niet want dit heeft geen slag en is naar mijn ondeskundig oog toch eentje met diepe zit, neen?

waar zie jij de diepe zit dan?
als je het zadel bedoelt van de de plaatjes ernaast (het aangeklede zadel) kan ik je uit de droom helpen
de kale boom zit niet in het zadel op de rest van de foto's en ik weet wel waarom Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:40

Overigens is plaatje 7 niet zo handig, want t lijkt wel of t scheef ligt?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:41

Sorry mijn fout, ik dacht dat deze boom in dat zadel zat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:44

Cer schreef:
Die boom hierboven lijkt mij vlakker dan andere bomen die ik gezien heb... ? Als ik het zo zie valt t wel mee...

dit is iid een mooie vlakke boom van een springzadel als voorbeeld (kijk maar naar de vierkante lepel)
als ze de kale boom van het afgebeelde dressuurzadel zouden laten zien,
ziet dat er héél anders uit Ja
deze foto's geven dus geen eerlijk beeld, je wordt dus beduveld waar je bij staat Sigaar

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:47

Citaat:
waar zie jij de diepe zit dan?
als je het zadel bedoelt van de de plaatjes ernaast (het aangeklede zadel) kan ik je uit de droom helpen
de kale boom zit niet in het zadel op de rest van de foto's en ik weet wel waarom

Vertel dan waarom?

Citaat:
*wel een erg interessant topic dit zeg *

Jup Lachen

Hoewel ik tot nog toe geen bewijs heb gelezen waarom een diep zadel een knik of whatever zou moeten hebben. maar lees graag mee Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:51

unamie schreef:
Alane schreef:

Ik ga of fing er ook niet vanuit dat bij deze boom een slag zou zitten, de vraag is waar zo'n slag ergens zit als je een zadel hebt met een diepe boom én een slag.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:52

Smystique schreef:
Vertel dan waarom?

omdat zo'n boom niet mooi over de gehele lengte draagt
en ergens omhoog zweeft.. geen mooi gezicht dus
nemen ze toch gewoon een mooie vlakke boom als voorbeeld Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:54

Citaat:
omdat zo'n boom niet mooi over de gehele lengte draagt
en ergens omhoog zweeft.. geen mooi gezicht dus

Hoe weet je dat dan? Het klinkt mij niet echt logisch Lachen

Ik wil graag een plaatje zien Lachen

Moet toch wel ergens te vinden zijn? Ga ook wel even zoeken Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:55

Alane schreef:
Ik ga of fing er ook niet vanuit dat bij deze boom een slag zou zitten, de vraag is waar zo'n slag ergens zit als je een zadel hebt met een diepe boom én een slag.

iets wat er niet is, kun je ook niet aanwijzen
zoek maar eens plaatjes van een kale dressuurboom met een extra diepe zit, die óp een paard ligt
word héél erg moeilijk om die te vinden Nagelbijten / Gniffelen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:57

Smystique schreef:

net zo onlogisch om een spring boom te gebruiken, als voorbeeld voor een dressuurzadel Verward

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:58

unamie schreef:
Alalane schreef:

ooit van logica gehoord Knipoog

ooit van lezen gehoord Tong uitsteken
had ik mischien bij moeten zetten:
de rug meer of nog meer zou moeten volgen, als dat uberhaupt mogelijk is.

unamie schreef:
cer schreef:

dat idee heb ik ook
maar misschien zou ik ook zo reageren als ik zadels met een diepe zit zou hebben Tong uitsteken

nogmaals lezen Haha! Volgens Cer zijn de antwoorden al gegeven, maar ik zie nergens een concreet antwoord staan, en met mij nog anderen Haha!

unamie schreef:
alane schreef:

zoals al eerder keer gezegd
uitleggen zonder goede voorbeeld foto's lukt eigenlijk niet Knipoog

Je kunt dus niet aanwijzen waar zo'n slag ergens zit? Waarom dan niet? Zit die telkens op een andere plek bij verschillende bomen?

unamie schreef:
verder zal ik foto's maken en evt, filmpje met uitleg over de hefboom werking
open wel een nieuw vervolg topic deel 2 Cool daarvoor
misschien begrijpen jullie dan wel wat ik bedoel
Je snapt nu dat je mischien niet zo heel duidelijk overkomt Tong uitsteken

unamie schreef:
alane schreef:

máár... de paardenrug is hetzelfde gebleven Knipoog

Precies en daarom hoefde bijv. Passier geen veranderingen aan te brengen aan hun bomen en gebruiken ze al tig jaar dezelfde bomen Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:59

unamie schreef:
Smystique schreef:

net zo onlogisch om een spring boom te gebruiken, als voorbeeld voor een dressuurzadel Verward

Of het zo logisch omdat aan de pasvorm voor het paard niets veranderd bij een vlakke of diepe zit alleen de lepel wordt langer gemaakt Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:04

en een dressuurzadel met vierkante lepel Haha!
Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:08

Alane schreef:
Je kunt dus niet aanwijzen waar zo'n slag ergens zit? Waarom dan niet? Zit die telkens op een andere plek bij verschillende bomen?

wie van jullie heeft kale bomen op een paard of bok zien liggen?
ik al ontelbare... dus voor mij is het pinuts
ik kan het niet even via internet aan iemand uitleggen die nog nooit een kale boom heeft van dicht bij hebben gezien
laat staan op een paard heeft zien liggen Verward

alane schreef:
Precies en daarom hoefde bijv. Passier geen veranderingen aan te brengen aan hun bomen en gebruiken ze al tig jaar dezelfde bomen Haha!

dat zeggen zij ja.... tegen de goedgelovige Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:09

het plaatje wat hier eerder staat lijkt mij minder draagvlak te hebben dan het plaatje van de vlakkere boom van hierboven ergens.

Wat voor antwoord zoeken we ookalweer ? *ben even de draad kwijt*