Citaat:
Ja een heel leuk zinnetje, maar waarom zou de boom meer de rug moeten volgen?
Omdat ie daarop ligt misschien 
Citaat:
Deze vragen zijn al vaker gesteld en er wordt tot dusver geen concreet antwoord gegeven.
Volgens mij zijn de antwoorden wel al gegeven, maar worden die van tafel geveegd, omdat ze niet stroken met wat sommigen willen lezen?
Citaat:
Het engelse zadel is er eigenlijk meer voor de ruiter, om de hoge school te kunnen beoefenen.

Citaat:
Het westernzadel meer voor de arbeid, moet kunnen passen op meerdere paarden en dient voor vele uren in het zadel, waarbij comfort voor beide maar vooral het paard belangrijker was.
En DAT lijkt mij voor alle paarden belangrijk!
Citaat:
Het engelse zadel is dus ontworpen voor de hoge school, heeft in de jaren weer aanpassingen gehad, maar is dus voor de ruiter met veel bewegingsruimte en alles behalve voorkomen dat de ruiter valt. En inprincipe ontworpen voor 1 ruiter en zijn paard (m/V)
Het westernzadel heeft ook aanpassingen ondergaan. En is ook op maat te maken.
Wat ik me afvraag is of het zo erg is om een confectiezadel te gebruiken. Omdat je nl ook confectieschoenen hebt die goed te doen zijn. Ik geloof niet dat er veel mensen met op maat gemaakte schoenen zijn? (aangezien de vergelijking zadel/schoen vaak gemaakt wordt).
Dan kom je op nog iets uit.... een paardenrug beweegt! Een zadelboom is altijd statisch.. Waarom zijn de flexibele bomen en beweegbare zadels e.d. nog niet en masse doorontwikkeld? Lijkt mij alleen maar beter?