Edix zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:00

Overigens kun je ook een losse pad halen met inlages. Die van mij komt van Lemieux. Dan kunnen al je favo dekjes er gewoon onder :) Afbeelding
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:08

Edix heeft die zelf ook. Voor een echt goede drukverdeling moet hij wel onder je dekje ipv erop.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:20

manzano schreef:
Edix heeft die zelf ook. Voor een echt goede drukverdeling moet hij wel onder je dekje ipv erop.

Idd en voor het vrijhouden van de ruggengraat

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:19

xAurea schreef:
Hoi! Ik heb afgelopen dinsdag een zadelpasser gehad met een edix zadel (met die flexibele boom, model ishya) en dat zat echt top. Maar er is mij nog niet alles duidelijk dus misschien kan hier iemand me verder helpen.

De zadelpasser gaf aan dat ik altijd moet rijden met een dekje met inlages vanwege de drukverdeling en een piekbelasting in het midden van het zadel. Maar, op een ‘normaal’ zadel zit je toch precies hetzelfde? Ook vanwege drukverdeling kreeg ik te horen, maar in mijn hoofd moet een goed zadel de druk zelf verdelen en heb ik daar geen extra middelen bij nodig. Ik snap dat stukje dus niet, waarom kan ik niet met een normaal dekje rijden? In mijn hoofd moet in zadel gewoon goed liggen zonder allerlei aanpassingen, maar misschien heb ik dat verkeerd?

Je hebt gelijk. Een zadel moet in de basis goed liggen, zo ook de ishya. De ishya is een boomzadel, alleen heel flexibel. Omdat de ishya een boom heeft zal deze zich niet aan kunnen passen aan de rug van een paard. De boom is van kunststof dus vormvast. Het zadel kan echter wel de beweging van je paard volgen
Als de ishya brugt of elders druk geeft is het gewoon niet geschikt en dan koopje een zadel van 3150 wat eigenlijk niet goed past.

Ook een soft tree zadel hoort in de basis goed te liggen. Het voordeel van deze zadels is dat het middelste deel van leer gemaakt is en ze zich hierdoor wel wat kunnen vormen naar de rug van het paard. Dus tijdelijk de ligging corrigeren door middel van 1 inlage prima, maar een pad vol proppen om de ligging te optimaliseren… dat gaat er bij mij niet in

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:11

Hallo iedereen,

Willen jullie even een advies geven over een Edix zadel of dat de oplossing is? Ik heb interesse in een dressuur zadel, model maakt niet uit.

Ik heb een leuke Tinker maar een ramp met zadels. Hij is vijf jaar oud. Het eerste zadel wat ik gekocht had voor hem, was een Kent en Master. Hij liep op de rem met dat zadel en ik zat ook niet fijn op dit zadel. Nu heeft die 6 maanden met een Kentaur gelopen en wat een verschil.Heel lekker gereden vijf maanden. Hij is er uitgegroeid en niet meer pas te krijgen.

Als zijn zadel niet goed zit gaat die op de rem of aan de kletter. Als het laatste gebeurd bel ik meteen al de zadelmaker. Ik zie vaak niks of voel het niet. Meneer piept al bij een millimeter verkeerd. Hij heeft ook een keer een Bates opgehad lag perfect volgens de zadelmaker, paard dacht er anders over.

Heeft iemand van jullie ook een gevoelig paard en een Edix zadel? Zouden jullie het aanraden om een Edix te proberen op dit paard? Twijfel een beetje omdat je meer contact met je paard voelt of dat wel verstandig is met hem. Zadelmakers zeggen allemaal wat een moeilijk paard is het met zadels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:34

Ik vrees dat het gewoon een kwestie is van proberen. Iemand laten komen met verschillende merken en modellen (type zadel dat jou aanspreekt) en gewoon gaan passen en proberen. Dan ben je vast weer heel wat wijzer na zo'n ochtend / middag :j

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:03

Beste pmarena

Heel eerlijk bij dit paard al meerdere zadelmakers gehad en beloven dat ze een zadel hebben voor hem. Punt je bij paaltje ben ik voorrijkosten kwijt en consultkosten, geen zadel rijker dus ben daar voorzichtig in geworden. Daarom mijn vraag eerst hier.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:05

Paard_Trutje schreef:
Beste pmarena

Heel eerlijk bij dit paard al meerdere zadelmakers gehad en beloven dat ze een zadel hebben voor hem. Punt je bij paaltje ben ik voorrijkosten kwijt en consultkosten, geen zadel rijker dus ben daar voorzichtig in geworden. Daarom mijn vraag eerst hier.

Ik snap je punt.... ik heb ook 5 zadelmakers versleten en een vermogen verder.
Maar wat Pmarena zegt is uiteindelijk wel de enige conclusie vrees ik. Zeker als niet goed weet waarom je paard zo reageert.
In welke regio zit je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:49

Maar bij een paard dat meteen begint te miepen & piepen als het niet lekker ligt, is een zadelpasservice juist ideaal toch...?

Als je nu denkt aan Edix dan kan je daarvan gewoon kijken wat de modellen zijn die je het meest aanspreken. Zadelpasser zoeken die deze modellen heeft en kan komen passen. En wellicht nog wat andere merken heeft met soortgelijke modellen zadels. En dan maar proberen en afstrepen zeg maar zodat je weet wat afvalt...?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:51

Weet iemand of de Courville pad ook onder de Tudor past?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:03

Paard_Trutje schreef:
Hallo iedereen,

Willen jullie even een advies geven over een Edix zadel of dat de oplossing is? Ik heb interesse in een dressuur zadel, model maakt niet uit.

Ik heb een leuke Tinker maar een ramp met zadels. Hij is vijf jaar oud. Het eerste zadel wat ik gekocht had voor hem, was een Kent en Master. Hij liep op de rem met dat zadel en ik zat ook niet fijn op dit zadel. Nu heeft die 6 maanden met een Kentaur gelopen en wat een verschil.Heel lekker gereden vijf maanden. Hij is er uitgegroeid en niet meer pas te krijgen.

Als zijn zadel niet goed zit gaat die op de rem of aan de kletter. Als het laatste gebeurd bel ik meteen al de zadelmaker. Ik zie vaak niks of voel het niet. Meneer piept al bij een millimeter verkeerd. Hij heeft ook een keer een Bates opgehad lag perfect volgens de zadelmaker, paard dacht er anders over.

Heeft iemand van jullie ook een gevoelig paard en een Edix zadel? Zouden jullie het aanraden om een Edix te proberen op dit paard? Twijfel een beetje omdat je meer contact met je paard voelt of dat wel verstandig is met hem. Zadelmakers zeggen allemaal wat een moeilijk paard is het met zadels.

Draverlief hier is iets minder extreem in zijn
reacties. Als in niet meer stil staan met zadelen en opstappen als het niet goed meer ligt. Maar dus ook kieskeurig als het op zadels aan komt. Hij loopt erg fijn onder de Edix Tudor. Hij liep wel ook fijn onder Kent&Masters maar alleen onder de HW versie. Blijft toch zoeken wat de anderen ook al aangeven.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:34

Bedankt Darkadia

Ik zoek meer reacties als dit.

Heb mijn ingelezen in de Edix zadels en heb begrepen dat de druk verdeling anders is dus daar wil ik eerst meer over weten wat het doet bij een gevoelig paard.

Wil best een zadelmaker laten komen maar wil eerst weten wat een Edix doet voor een paard. Wil geen ongelukken en wil ook weten hoe makkelijk hij aan te passen is?

Mijn paard geeft heel goed aan wat die wil maar uit het eerste zadel is wel gebleken dat die niet 100 procent goed heeft gezeten want had een ander paard onder mijn Kentaur. Hij is nog jong dus wist niet dat die ook zonder rem kon lopen.

Hij past niet veel ook dus heb de meeste zadels al erop gehad voor korte rug en wil bij een jong paard geen 5000 euro uitgeven. Ik wil gewoon ervaring in praktijk horen en dan besluiten of ik met Edix verder ga.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:38

Edix zadels zijn heel makkelijk aan te passen, de kussens kunnen gewoon opgevuld worden, kopijzer kan vergroot/verkleind worden en de boom is flexibel :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:43

Mijn paard heeft ook super korte rug en daarom ben ik terecht gekomen bij Edix. Ze zijn via de pad behoorlijk goed aan te passen, maar alles is relatief natuurlijk. Ik heb verschillende ervaringen gehoord, ene gevoelige paard loopt er geweldig onder en de ander juist weer niet. Het is maar net de vraag waarop ze dan precies zo gevoelig zijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:46

manzano schreef:
Mijn paard heeft ook super korte rug en daarom ben ik terecht gekomen bij Edix. Ze zijn via de pad behoorlijk goed aan te passen, maar alles is relatief natuurlijk. Ik heb verschillende ervaringen gehoord, ene gevoelige paard loopt er geweldig onder en de ander juist weer niet. Het is maar net de vraag waarop ze dan precies zo gevoelig zijn.

Precies dit. Die van mij kan juist de vrijheid van het boomloze waarderen. Liep bijvoorbeeld ook heel fijn onder een Barefoot. Maar toen daarvan de pommel krap werd had ik meteen een boos paard met zadelen. Andere pommel en weer zijn vrolijke relaxte zelf. Met de Edix is hij vanaf het begin happy en ik ook :) boomzadel belemmerd hem al snel doordat hij wat hypermobiel is en grote beweging van de schouders.
En vergis je ook niet in hoeveel een bepaalde singel kan uitmaken bijvoorbeeld.

Maar ook de ruiter zelf kan op bepaalde zadels zo gepositioneerd worden dat hij/zij bepaalde spierspanningen krijgt waar het paard op reageert. Blijft een puzzel :)

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:41

Bedankt iedereen.

Hier kan ik iets mee.

Natuurlijk snap ik dat paard kan veranderen en soms niet meer kan worden aangepast.Het concept sprak me gewoon aan en wat je er mee kan doen.

Het is dus gewoon proberen.

Iemand zei wat over een singel, wat is aan te raden? Rijden jullie met pad met in lagers of niet? Wat raden jullie aan wel met pad of zonder. De hele of de halve?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:51

Altijd met pad, dat is gewoon nodig bij de edix, daar is die op gebouwd. Ik heb mijne toevallig te koop staan op marktplaats. Als je in de buurt woont kunnen we altijd even kijken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:58

Singel moet bij je paard passen, dat staat los van het zadel. Ik heb inmiddels ook een hele collectie en voor elk paard wat anders.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:20

Paard_Trutje schreef:
Hallo iedereen,

Mijn zusje heeft een extreem gevoelige haflinger, en die liep zo onder de edix weg. Ze heeft een zaldi zadel maar wou graag eens een edix proberen. Wij hadden zadelmakerij jade, die heeft meerdere merken. Dan kan je goed het verschil proberen!

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:00

Bedankt Xliez voor je reactie.

Krijg steeds meer een positieve idee om het te gaan proberen. Ik heb al veel geprobeerd dus veel valt al standaard af.

Marjan ik heb je een pb gestuurd.

Ik ben nu niet zo bang meer dat mijn Tinker er totaal verkeerd op reageert, het kan wel maar hoeft niet.

Iedereen bedankt voor de goede tips en meedenken

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:48

Ik heb ook een Edix Tudor op mijn ronde paard. Het was direct een groot verschil met een regulier boomzadel, qua beweging. Ook mijn paard piept (letterlijk) direct bij een niet lekker zittend zadel. Inmiddels kan ik zelf het kopijzer wel verwisselen en kan je de Edix ook makkelijk aanpassen dmv de inlages in je pad.

Toevallig vandaag de zadelmaker gehad, die heeft 'm wat bijgevuld, maar verder zegt zij ook dat dit het meest ideale zadel is voor mijn ronde paard. En ze zegt ook dat ze bij ronde paarden toch meestal uitkomt bij een Edix, dus ja, ik zou het zeker proberen in jouw geval.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:52

Lies klinkt positief.

Ik ga dit weekend een Edix proberen en zal zeker een verslag schrijven over mijn bevindingen.

Kan bijna niet wachten want ben zo benieuwd of hij echt past en iets is voor ons.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:17

Hoe bevallen de Edix zadels op langere termijn? Zijn er ook mensen weer overgestapt naar een boomzadel en waarom?

En is het zitgevoel te vergelijken met een regulier dressuurzadel of meer met een boomloos zadel zoals Barefoot of Ghost?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:21

Ik ben nog altijd erg tevreden, hiervoor zowel boomloos als boomzadels gehad. Ik vind het meer te vergelijken met een boomzadel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:26

Ik heb al een maand niet meer gereden, merrie is hoefbevangen ;(

Ik heb niet veel andere keuze dan de Edix binnen een betaalbaar budget, dus ik hoop dat het nog heel lang goed bevalt :)) Vind het zitgevoel zonder meer meer te vergelijken met een regulier zadel dan een boomlooszadel.