Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:18

Ik heb de horsegear cygnum in maat cob bestelt voor mijn welsh cob. Alles staat op het ruimst, denk dat ik toch maat full moet hebben. Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:52

Zou inderdaad naar een full kijken als ik dit zo zie...

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:55

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:03

annikavolder schreef:
Kwam een heel mooi anatomisch hoofdstel tegen van Isabell Werth:
https://www.iw-shop.de/pferd/trensen/55 ... ntis?c=208

Jammer dat er niks anatomisch is aan de neusriemen. PS of sweden heeft net zulk type kopstuken die de atlas helemaal vrij laten ed.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:34

xSannee schreef:
Iemand hier inmiddels meer ervaring met de Hooks Lingus?

Heb een pony die te veel gedoe rond d'r hoofd niet fijn lijkt te vinden, dus kwam hij dat hoofdstel uit.

Zit hij wel stabiel rond het hoofd? En blijft hij ook stevig zitten met alleen een kaakriem? Hoe valt de maat?

Ik ben er erg tevreden over! Hij zit erg netjes en blijft bij mij ook netjes zitten tijdens het rijden. Qua maat vind ik ze klein vallen. Mijn merrie heeft altijd cob en nu ook maar wel de gaatjes bijna op het einde, normaal juist bijna op het strakste bijvoorbeeld bij de micklem.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:31

Dankjewel! Heb je toevallig een foto?
Lastig qua maat! Het hoofdstel van nu is maat cob, die zit goed. Sperriem veel te lang maar dat was te fixen :+
Kopstop zou alleen echt niet kleiner moeten..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:13

Ik heb ook een super fijn hoofdstel gekocht! Deze is van horka, hetzelfde als een micklem. Super soepel leer ook. Vinden jullie hem zo goed zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:03

Ik ben aan het overwegen om een anatomisch hoofdstel aan te schaffen. Mijn pony heeft de meest onrustige mond die je je maar kan voorstellen, maar ik denk niet dat dat aan het hoofdstel ligt.
Dat is wel de reden dat ik nu rijd met een bepaald bit en dat ik daar een lage neusriem bij gebruik. Deze combinatie is niet ideaal door de grootte van de bitringen en de vorm van het hoofd.
De neusriem moet erg laag hangen om goed onder het bit door te lopen en dan hangt het erg dicht bij de neusgaten + op een gevoelig deel.

Vandaar dat ik iets anatomisch wil proberen. Maar er is zo veel (dure) keus. Dus hoe hebben jullie gekozen tussen de verschillende hoofdstellen?
De hoofdstellen zijn te kostbaar om er zo maar meedere aan te schaffen ;)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:20

xSannee schreef:
Dankjewel! Heb je toevallig een foto?
Lastig qua maat! Het hoofdstel van nu is maat cob, die zit goed. Sperriem veel te lang maar dat was te fixen :+
Kopstop zou alleen echt niet kleiner moeten..

Ik stuur je even een PB met foto’s van meerdere hoofdstellen, kan je vergelijken.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:34

Een vraagje! Ik heb een Lusitano van nu 3 jaar en 2 maanden. Langzaam aan ben ik hem aan het beleren. We zijn nu bezig met grondwerk, longeersingeltje en een hoofdstel. Nu heb ik een standaard hoofdstel maar zou toch graag een anatomische willen. Enige tips welk hoofdstel ik het beste kan pakken om mee te starten bij een jong paard? Ik twijfel over de micklem omdat je die ook als kaptoom kan gebruiken. Alleen de maat is zo lastig. Ik heb nu hoofdstel maar Full maar ik moest overal gaatjes bijmaken dus cob was beter geweest.
Is Bridle2fit aan te raden bij een jong paard? Lees verschillende dingen erover!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:42

Mijn luso’s zitten tussen cob en full in meestal is full te groot en cob te klein... Heb van de Micklem de standard horse/full en dat gaat prima. Denk dat de cob net te klein is door de brede kaak ed.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:12

Sunniva schreef:
Ik heb een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met de Schockemöhle Beta. Ik heb nu een Harry’s Horse hoofdstel maat cob die prima zit kwa maat, maar ik lees dat de Beta maat
cob best ruim valt.... betreft een welsh e-pony met vrij chique koppie. Ik twijfel of de cob niet veel te groot gaat zijn... iemand die mij enigsinds kan vertellen of dit hoofdstel echt zo groot valt?

Hier ook een beta maat cob. Zijn hoofd zit tussen cob en full in. Met hoofdstellen meestal een cob en dan alle riempjes bijna op zijn grootst. Met de beta dus maat cob en de riempjes op het kleinste of enekleinste. Valt dus wel groot

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:04

Ik ben opzoek naar een losse anatomische neusriem, kleur tobacco, met koperkleurige gespjes (geen vereiste) en vrij smalle riempjes, omdat mijn huidige hoofdstel niet zo breed is. Heeft een van jullie misschien een idee waar deze te verkrijgen zijn, ik ben nog niets tegen gekomen :o

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:17

Minoes schreef:
Ik heb ook een super fijn hoofdstel gekocht! Deze is van horka, hetzelfde als een micklem. Super soepel leer ook. Vinden jullie hem zo goed zitten?

[ [url=m/BrjhRq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ps7aNx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model van Horka is deze? Of waar heb je deze vandaan?

Ik kan hem zo gauw via Google niet vinden.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:38

shetlandfan schreef:
Minoes schreef:

[ [url=m/BrjhRq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ps7aNx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model van Horka is deze? Of waar heb je deze vandaan?

Ik kan hem zo gauw via Google niet vinden.

Ik heb deze bij de Buurvrouw ruitersport in Eerbeek gekocht. Ik kan het hoofdstel op internet inderdaad ook niet vinden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:46

Minoes schreef:

Een voordeel van de Micklem is dat hij ruim om het jukbeen heen valt. Deze valt er gewoon tegenaan. In dat opzicht vind ik hem niet zo mooi zitten.
Wel mooi dat hij wit onderlegd is. :)

Ik was op zoek naar een wat sjieker alternatief op de Micklem. Ik heb de Boston van Equibling (rechts dus) gevonden en daar loopt mijn paard net zo fijn op. De kiezen en het jukbeen liggen bij deze ook vrij. Kopstuk ligt ook erg fijn om de oren. Met name de andere neusriem maakt hem mooi vind ik :)

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:32

Hier binnenkort ook de Boston testen. Overgenomen van een bokker. Ben benieuwd of ik verschil merk. Heb nu, naast bitloos hoofdstel, de Lund van kramer.
Equibling Boston houdt kiezen beter vrij dan de Lund dus echt benieuwd :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:08

Daancha, klopt wat je zegt hoor. De frontriem moet ik even wisselen, deze is wat krap waardoor alles een beetje naar voren wordt getrokken.
Heel mooi hoofdstel die van jou!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:30

Die Boston is wel heel mooi, dat zou voor mij ook nog wel een optie zijn!

Waar ik ook naar kijk is de Delta van Schockemohle.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:06

Hier vandaag de Chester binnen gekregen en erg blij mee :) Vergeleken met de Horsegear Aquila Deluxe vind ik het leer van de Chester veel zachter/fijner.

Afbeelding

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:26

Hebben jullie ook dat bij de neusriem van de Micklem het bit best wel in de mondhoeken geduwd wordt? Ook heb ik tot nu toe bij alle paarden waar ik hem om heb gehad dat de kaak en neusriem erg krap waren. Ligt dat aan de paarden die ik rij of aan het hoofdstel. Gaat om de multi

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 05:37

Ik heb de micklem deluxe, maar ik vind hem juist enorm fijn qua bitligging.

Ik ben nu op zoek naar een mooie dressuur versie in het zwart.
Ik zal kijken of de Boston hier te verkrijgen is. Hoe valt de maat?
Mijn merrie heeft een Full in de Micklem, maar het mag echt niet groter zijn.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 07:40

De Boston valt dan denk ik goed voor je in full. Zie mijn foto’s met de 2 naast elkaar, beide zijn full, mijn paard heeft een vrij klein hoofd en qua halsters meestal cob.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:20

Okay, heeft iemand de Cob ook al geprobeerd?

Dit is haar in de Micklem.

Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:10

Bij Kramer zijn een aantal (soms gedeeltelijk) anatomische hoofdstellen afgeprijsd. Ik ben aan het kijken voor een eerste hoofdstel voor mijn paard, dus het hoeft voor mij niet gelijk de duurste te zijn omdat ik nog helemaal niet weet waar hij fijn op zal reageren.

Ik zit te twijfelen tussen deze drie:

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... l-Brisbane

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... -Gladstone

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... l-Sandover

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste (Brisbane), omdat deze ook nog een beetje een gevormde neusriem heeft en de andere twee niet. Wat vinden jullie?