Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:24

woepsie90 schreef:
Vraagje!

Ik heb de Barefoot Syringa 2in1 maar mis een kaakriem hierbij. Toen heb ik een sperriempje maat full gekocht maar dit past nét. Het sperriempje heb ik aan de onderste ringen gemaakt bij die driehoek, vlak voor de ronding van de wang dus eigenlijk (zie foto). Dat klopt wel toch? Dit naar aanleiding van bokker Appelflapje, zij had het ook op deze manier opgelost :o.

Maargoed, het past dus net niet goed genoeg. Wat kan ik als kaakriempje gebruiken dat beter past dan een sperriem maat full?

(foto van internet)
[ [url=m/WKPEGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dat bij dit hoofdstel ook gedaan nadat hij een keer bijna van het hoofd van mijn paard lag tijdens het rijden (kopstuk lag van een oor af). Bij mijne paste een sperriempje van de EJ prima :j

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:15

Wat je ook kunt doen als je manen genoeg hebt, is een vlechtje leggen bij een van de oren en dan zo, dat je deel voorlok en deel manenkam vlecht. Dan zit je hoofdstel in ieder geval altijd vast bij 1 oor.
Menners (ik ook) doen dit vaak; je zit dan verder van het hoofd en wilt het niet graag kwijtraken doordat er een tak achter haakt oid :).

Maartje1990

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:47

Kaakriem is ook dat et hoofdstel beter ligt en fijner werkt. Dan is zo'n vlechtje denk ik niet voldoende.

Heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? En misschien kun je eens meten hoelang het moet zijn en dan bij een ruitersportzaak zoeken naar een lengte sperriem die past?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:49

Bedankt! Ik ga straks een foto maken, wel handiger inderdaad. Had gedacht dat full wel zou passen om eerlijk te zijn :) hij zit tussen cob en full in met zijn hoofd (lang maar smal)... Gelukkig heb ik die sperriem nog nodig voor zijn gewone bithoofdstel dus geen weggegooid geld :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:58

Hier mijn Barefoot Syringa met sperriem maat full als kaakriem. Vind het gewoon niet zo mooi :o
Merkte wel dat hij toch een gaatje strakker kon, dus dat is iig opgelost (op de foto zit 'ie op z'n grootst).

Zijn kinriem is sowieso te groot, maar dat wist ik al. Moet ongeveer 3-4 gaatjes bijprikken en dan die flap aan het einde afknippen.

Afbeelding

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:06

Kan je dat gewoon afknippen en dan zo laten? Blijft ie dan gewoon goed? Mijne is namelijk ook veel te lang!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:09

Jets schreef:
Kan je dat gewoon afknippen en dan zo laten? Blijft ie dan gewoon goed? Mijne is namelijk ook veel te lang!

Geen idee eigenlijk haha :') maar anders breng ik 'm wel naar een schoenmaker of "leder reparatie meneertje" :D Heb ergens al zo iemand gevonden, dat scheelt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:17

wat een lomp hoofdstel is het eigenlijk.. reageren jullie paarden er wel goed op?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:23

Naast dat de neusriem misschien nog wat hoger kan (de ringen zitten nu precies op de jukbeenderen), kun je misschien de sperriem wat meer vormen door er even wat touwtjes omheen te wikkelen vlak onder waar hij door de ringen gaat. Dan kan hij waarschijnlijk ook wat strakker. Dat is alleen wel wat lastiger met het afdoen van het hoofdstel...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:40

Runa schreef:
Naast dat de neusriem misschien nog wat hoger kan (de ringen zitten nu precies op de jukbeenderen), kun je misschien de sperriem wat meer vormen door er even wat touwtjes omheen te wikkelen vlak onder waar hij door de ringen gaat. Dan kan hij waarschijnlijk ook wat strakker. Dat is alleen wel wat lastiger met het afdoen van het hoofdstel...

Zal ik doen, dank je wel! Heb er nog niet mee gereden omdat we daar uberhaupt nog niet aan toe zijn maar omdat het een 2 in 1 is (sidepull of kaakgekruist) heb ik hem wel al gekocht want een van beide zal vast werken maar zal er nog een keer uitgebreid aandacht aangeven voordat ik écht opstap :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:42

Captain schreef:
wat een lomp hoofdstel is het eigenlijk.. reageren jullie paarden er wel goed op?

Heb er nog niet mee gereden sorry! Maar vooralsnog reageert hij heel goed op dit sidepul hoofstel met longeren, het gaat een stuk subtieler en stabieler dan longeren met een halster (ik doe bij beide wel zo'n longeerhulpstukje er dan aan). Uiteindelijk wil ik hem op zit en stem rijden en dit ga ik vanaf de grond oefenen.

Je kan dit hoofdstel trouwens dus ook ombouwen tot kaakgekruist. En ja hij is wat lomp maar ik vind hem toch mooi (vooral vanwege de touwcombi) en hij is echt SUPER zacht! Echt, heel heel heeeeeel zacht :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:49

Toen ik hem uitpakte twijfelde ik of hij zou passen omdat hij vrij groot oogde, maar ik vind hem bij mijn Fjord niet lomp zitten hoor! Zal er even een foto bij plaatsen. Mijn paard reageert er super op, ik heb meerdere bitloze hoofdstellen, maar ben tot nu toe het meest tevreden over deze en pak dan ook altijd deze of mijn touwhalster uit mijn kast :j Ze reageert blijkbaar super op touwmaterialen. En het leer is inderdaad super soepel en mooi zacht gevormd :j

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:47

Een tijdje geleden had ik een leuk tweedehands gevlochten IJslanderhoofdstelletje gevonden bij de kringloop, 5 euro :D
Dus ik heb vandaag mijn eerste neusriem gemaakt! Leer snijden, verven en vervolgens voor het eerst met de hand naaien, en alsof dat niet genoeg was ook nog eens onderleggen :+
Dus mijn handen doen pijn, maar vanavond meteen ermee gereden! Hij zit erg mooi, sluit mooi aan en hoeft niet strak te zitten om te blijven zitten (op deze foto netjes meer dan 2 vingers er tussen, en zo heb ik hem ook gelaten). Hij is heel zacht en Marie deed het zo goed! :D

Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:41

woepsie90 schreef:
Hier mijn Barefoot Syringa met sperriem maat full als kaakriem. Vind het gewoon niet zo mooi :o
Merkte wel dat hij toch een gaatje strakker kon, dus dat is iig opgelost (op de foto zit 'ie op z'n grootst).

Zijn kinriem is sowieso te groot, maar dat wist ik al. Moet ongeveer 3-4 gaatjes bijprikken en dan die flap aan het einde afknippen.

[ [url=m/48uGw1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mJmEg8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind m nog erg losjes ogen! Daarnaast kan je niet zo'n lederen schuifje erom doen bij de ringen dat t mooier valt?

ELUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:45

Fortitude schreef:
Hallo allemaal!

Is er hier iemand die ervaring heeft met de sidepull (western stijl) van Equiplay.eu? Vind het een prachtig hoofdstel en voldoet precies aan wat ik zoek. Ben erg benieuwd naar de kwaliteit en hoe ruim het hoofdstel valt (en of je er tevreden mee bent).

Ik twijfel erg tussen cob en full. Ze draagt nu een full schokemohle hoofdstel, maar hangt af en toe net tussen cob en full in. Het kaakgekruiste hoofdstel dat ik nog heb liggen (full) is namelijk eigenlijk te groot bij de neusriem, die kan niet strak genoeg (kunnen geen gaatjes meer bijgeprikt worden).

Als verder niemand ervaring met dit hoofdstel heeft dan benader ik uiteraard de verkoper zelf even. Dan meet ik mijn huidige hoofdstel wel even op :)

Ik heb dit hoofdstel :) tevreden van! Ik zou wel een full nemen! Ik moet altijd hoofdstel uit elkaar halen om aan te doen, geraakt nooit over haar oren anders haha!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:46

Maartje1990 schreef:
woepsie90 schreef:

[ [url=m/48uGw1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mJmEg8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind m nog erg losjes ogen! Daarnaast kan je niet zo'n lederen schuifje erom doen bij de ringen dat t mooier valt?

Ja op de foto zit hij te los zoals ik al zei, na het nemen van de foto voelde ik dat hij nog eentje strakker kon. En ik zal zo'n ringetje van zijn andere hoofdstel afhalen, iemand anders gaf die tip ook, zo slim! Dank je!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:35

Viola hier op Bokt heeft een waanzinnig hoofdstel gemaakt. :D Ben er zo blij mee, vandaag gepast en gelijk mee gelest en liep er erg fijn op! *\o/*

Afbeelding

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:47

Ook ik heb een bitloos hoofdstel aangeschaft! *\o/*
Nog even wachten tot ik hem binnen heb, ben benieuwd hoe het mij en mijn verzorgpaardje zal bevallen.
Heb altijd met een normaal hoofdstel gereden.

Afbeelding

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:59

Mooi ding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:20

Prachtig hoofdstel. Heb je een linkje?

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:23

Heb hem zelf tweedehands via facebook gekocht, maar heb me laten vertellen dat het een GVR SPH09 hoofdstel is. ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:55

Mooi hoofdstel ziet eruit als n fijne neusriem!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:17

Bedacht me laatst dat ik er eigenlijk ook wel wat voor voel om geregeld bitloos te gaan rijden, ben opzoek gegaan naar hoofdstellen maar ik vind het toch erg lastig merk ik.
Eigenlijk wil ik zo simpel mogelijk als in; geen continue druk of bouwwerk om z'n hoofd heen, maar ik wil er wel echt dressuurmatig mee kunnen rijden.. Wie kan mij vertellen naar wat voor een type hoofdstel ik het beste hiervoor op zoek kan? ;)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:33

Ilse, ik zou dan gaan kijken naar een sidepull.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:10

Ik zou dan idd ook een sidepull aanraden :j