[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:02

Klopt, ik heb de London getest! Dacht eerst ook de Lexington, maar dat was de London.

Vandaag dus ermee gereden, ging heel fijn! Kan er goed in zitten, Flynn liep er ook heel fijn mee. Hadden les, dus er is direct kritisch gekeken naar mijn beenligging. Die is wel stukken beter zo :j Morgen er mee naar buiten.

Is de Lexington ook wel geschikt voor langere ritten? Zeg 20-25km? Paard loopt dat lachend, ook nu met de Barrydale.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:51

Even een Mattes appreciation post :D

Vandaag (omdat ik momenteel dus pad-loos ben) twee westernpads kunnen lenen van een enorm lieve vriendin die me uit de nood wilde helpen zodat ik toch nog met paardlief naar buiten kon. On a side note: een dikke haflinger gewicht doen verliezen voelt als de zee proberen leeg te scheppen met emmers water. :')

De drukverdeling was beter dan ik had verwacht, en het zat echt zó zacht. Ik moet toegeven dat ik soms vanwege het comfort eens in stoelzit ging zitten, dus soms moet ik mezelf mentaal wel een mep geven, zeker omdat ik scoliose heb en dus wat scheefzit. Een heel even zweetpatroon, enkel een klein droog vlekje langs rechts vanwege mijn scheef zitten.

Ik had het ook nog nooit meegemaakt met mijn ronde ton, maar... het zadel verschoof voor geen meter. Zelfs tijdens het opstappen, niets. Tijdens een harde galop ook niet en zelfs tijdens scherpe bochten bleef dat ding zitten.

Afbeelding

I've gone over to the dark side, ik denk dat ik spontaan verliefd ben geworden op pads met lamsvacht. <3

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:46

Zo zie je maar dat de combinatie van factoren een groot verschil kan maken tussen succes en falen... Fijn dat je er nu een goed gevoel bij hebt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:00

Kan soms zo verschillend zijn he!
Christ heeft hele mooie die fijn onder een lange zweetbladen model passen. Hier omder een firenze piccolo. Er is ook een grotere maat die onder een normale maat past
Afbeelding

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:30

Kunnen in die Christ pad dan ook inlages? :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:13

Weer iemand waar ik een extra lange en zachte dressuursingel kan kopen? (Geen leer)
Ik rijd nu met mijn oude 90cm Kiefer Neopreen op mijn Roma en die is bij het aansingelen net iets te kort, ik kan met veel moeite het puntje van de singelstoot door de gesp krijgen en kom dan uit op rechts tweede gaatje vanaf de punt en links het 3e gaatje.
De punten van de stoten passen dan ook niet mooi in de hoes van de singel waardoor ik met van die uitstekende flapjes zit.

Ik dacht, langere singel en probleem opgelost, maar ik kans ze dus niet vinden. VZ singel heeft geen bescherming onder de gespen dus dat lijkt me ook niet fijn voor mijn paard.

Andere optie zou zijn langere singelstoten maar zijn die makkelijk te vervangen of ben ik mijn zadel dan een tijdje kwijt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:25

is een singelverlenger een optie?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:34

Met een singelverlenger zit je weer met gespen zonder bescherming en mijn paard is erg gevoelig voor drukplekken van de singel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:38

Caaatje schreef:
Kunnen in die Christ pad dan ook inlages? :)

Ja, zeker!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:41

tiwi1969 schreef:
Weer iemand waar ik een extra lange en zachte dressuursingel kan kopen? (Geen leer)
Ik rijd nu met mijn oude 90cm Kiefer Neopreen op mijn Roma en die is bij het aansingelen net iets te kort, ik kan met veel moeite het puntje van de singelstoot door de gesp krijgen en kom dan uit op rechts tweede gaatje vanaf de punt en links het 3e gaatje.
De punten van de stoten passen dan ook niet mooi in de hoes van de singel waardoor ik met van die uitstekende flapjes zit.

Ik dacht, langere singel en probleem opgelost, maar ik kans ze dus niet vinden. VZ singel heeft geen bescherming onder de gespen dus dat lijkt me ook niet fijn voor mijn paard.

Andere optie zou zijn langere singelstoten maar zijn die makkelijk te vervangen of ben ik mijn zadel dan een tijdje kwijt?

Westip singel? Die kunnen met bescherming op maat gemaakt worden.

Of van Christ;
https://www.lammfelle.de/HorseDream/Sat ... mfell.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:55

Is er een boomloos zadel wat qua zit(smal,diep,gesloten en toch 'vrij') vergelijkbaar is met de zit van de iberica?
barefoot heb ik al gehad, meerdere zelfs maar vrij breed en vind ze in maat 2 echt kolossaal op mijn pony.
Heb nu 9 zadels gehad in 6 jaar, nu weer boom(thorowgood)die op papier echt goed ligt en toch houd ik rugpijn.
Met de iberica nergens last van.
Dus begin toch te denken dat ik een ander soort zit moet hebben...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:58

Eerste waar ik dan aan denk is Arizona Fur.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:58

Iberica zit ook net zo breed als je pony..
Het gaat je om de blokken van de iberica of de zachtheid?
Al eens overwogen lilianne te laten komen?
Startrekk heeft bv een aantal zadels met spaanse look (blokken) en daar kan een seat saver op bijvoorbeeld voor de zachtheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:01

Ja de zachtheid en idd geen al te overbodig materiaal. Dus dat je er vrij diep opzit.
En niet zo'n houding waarin je gedwongen wordt, gok ik.
Startrekk is me te prijzig. en ook al eens deuber gehad,die ik niet lekker gepast kreeg.

Hoe is ghost?is dat ook wel smal? Want dan heeft Lilianne wel toevoeging gok ik.

edit: het heeft vooral ook met mijn houding te maken uiteraard. daarom train ik nu met iberica. voor mijn balans en zit.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:04

De iberica vormt naar je paard. Bij mijn oude paard met holle rug zit ik meer in een kommetje. Op andere paarden zit ik veel vlakker.

Ja ghost zit smal.
En ghost is bezig met het uitbreiden van schaapjes,binnenkort meer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:10

Zou echt de Lazy Mountain / Happy Valley eens proberen hoor, klinkt als dikke kans dat dat hèt gewoon is voor je :j

Arizona (LM / HV) model zadel zit sowieso smaller doordat de zijkanten kort zijn en er geen kniewrongen tussen je been en paard zitten.

Dan zit er bovendien nog een zittingversmaller op dit model zadel.

En dan schaap met steunblokken die het idee zijn van de Iberica maar dan comfortabeler ;)

En de zittinglengte van de maat 1 van de LM / HV valt een stukje groter dan die van andere Barefoots door die opstaande cantle.

Voordeel van opstaande cantle is ook dat je dus niet op een "lepel" zit die als een wigje omhoog loopt, dat veroorzaakt ook vaak rugpijn als je op zo'n schuin stukje zadel zit.

Dus ook nog eens minder kans op rugpijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:11

Pmarena maat 2 is echt veel te groot voor mijn pony. Dat geeft hem irritatie.
Misschien pas ik nét in een maat 1 dan als ie ruimer valt...
Zijn die ook te testen?

wait is t verschil tussen de 2?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:12

Er past een behoorlijke bips in een maat 1 hoor :j

Lilianne heeft de maat 1 in haar bus en ik heb hem als testzadel op de website staan :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:15

Anoniem schreef:
Pmarena maat 2 is echt veel te groot voor mijn pony. Dat geeft hem irritatie.
Misschien pas ik nét in een maat 1 dan als ie ruimer valt...
Zijn die ook te testen?

Ik heb een maat 1 en die valt vele malen groter dan een normale maat 1..Maar omdat het een westernmodel is is hij wel iets langer,58 cm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:15

Ja das lang. Maar zou misschien net kunnen. dat zou een kwestie van testen zijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:17

Degene die hem nu als testzadel in huis heeft stuurt net een mailtje dat ze hem zaterdag op de post gaat doen, dus ik verwacht hem binnenkort weer beschikbaar te hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:18

Ik wil toch ook ghost testen dus dan kan Lilianne uitkomst bieden.

Word gewoon zoooo simpel van dat lijf van mij, en zadels en de combi pony&ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:20

Ga mennen? :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:25

tiwi1969 schreef:

Ik zweer bij Kramer qua singels. Heb zelf een ultra korte nodig, leer. Dus precies wat jij niet zoekt maar kom telkens daar uit. Prijs/kwaliteit verhouding is prima.

Heb even voor je gezocht:
https://www.kramer.nl/Dressuursingels.h ... filter_01=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:26

Kwetal schreef:
Ga mennen? :+

durf ik niet,hahaha