[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:21

Vreselijk die Christ! :o Al zou ik geld toe krijgen dan wil ik die nog niet hebben.. :o

Jokari: Wat leuk! Gefeliciteerd!

Ik heb mijn Barefoot felsattel gister binnen gekregen. Vanavond uitproberen. Hij ziet er in ieder geval zeer comfortabel uit!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:22

muppetmayo schreef:
Is er niet nog iemand in de randstad die dat op zou willen pakken? Dat zou echt super zijn, alles is nu eigenlijk net te ver voor het mooie... Merk het nu zelf, heb verschillende testzadels. Het zou voor mij (en denk voor anderen ook) echt ideaal zijn als je een passervice zou hebben ofzo, zodat je de verschillende modellen kunt zien. Op de foto vind ik ze bijvoorbeeld met langer zweetblad allemaal op elkaar lijken, terwijl ze echt heel erg anders zitten. En om nu iemand uit Friesland (of nu wel iets dichterbij maar nog steeds ver weg via MZM) te laten komen...

We houden het eerst op Buitenzinnig en MZM geestig voor dealerschap in NL en Jokari voor België. Het is mogelijk hoor om naar jou toe te komen, als er meerdere zijn die het willen kan het gecombineerd worden. Kosten vallen nog best mee dan hoor

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:29

Leuk Mayflower, ben benieuwd!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:50

Gaaf mayflower! We zijn wel benieuwd naar foto's natuurlijk :)

Buitenzinnig voor mij is het inmiddels minder van toepassing, ik heb nu de modellen wel getest :) Hoop ook dat als ik de keus gemaakt heb ik voorlopig niet meer hoef te testen omdat de Ghost zo bevalt :) Maar ik merk in mijn omgeving wel dat er behoorlijk wat nieuwsgierige mensen zijn, en dat de afstand van testers wel tegen houdt. Het zou mooi zijn als er op lange termijn ook iemand in de omgeving Randstad zou zitten. Ik snap helemaal dat ze niet heel nederland willen volgooien met dealers hoor! Hetzelfde was destijds ook met Hidalgo (en nu helemaal natuurlijk).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:58

Voor mij is het ook niet echt van toepassing... ik zoek het zelf wel uit zeg maar.
Maar ik ken wel mensen die zelf aanklooien omdat er niets in de buurt zit en de reiskosten etc in geval van niet goed.. toch nog best kunnen oplopen als er een paar honderd km voor gereden moet worden enkele reis.
De afstand is toch een drempel.

Alleen moet je dan wel weer een verkoper hebben die idd wel de tijd en energie heeft maar ook de kennis heeft of wil bijleren in stevig tempo.
Maar daarnaast speelt natuurlijk ook mee, het is een beperkte markt waar je niet een hele kudde dealers op kwijt kunt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:04

Op zich is het laten passen van zadels ook wel leuk, maar is het i.m.o. beter als je zelf zorgt dat je een beetje verstand op doet zodat je gewoon met het aanvragen van een testzadel via de post op je gemakje alle tijd kan nemen om zèlf een zadel heel kritisch tijdens alledaags gebruik te beoordelen.

Daar heb je op zich veel meer aan gezien je zelf je eigen paard en de behoeftes ervan (en van jezelf) het beste kent, je dan alle tijd hebt, en je zelf toch ook degene bent die dan de knoop door hakt zonder beïnvloeding door een verkoper. En als de verkoper weer weg is, moet je het toch ook zelf goed in de gaten kunnen blijven houden of alles wel goed zit en blijft zitten :)

Op zich zou je met een Ghost wellicht vrij makkelijk verschillende "zittingen" ofwel toplagen mee kunnen sturen zodat mensen in 1 pakket een goede indruk kunnen krijgen van de verschillen tussen de modellen? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:13

Ben ik met je eens.. ik doe het lekker zelf , ben meer dan genoeg op de hoogte om boom en loos te checken op wel of niet passen... alleen boom aanpassen is weer een brug te ver.
Feit is gewoon dat er voldoende mensen zijn die het niet zelf willen, durven of kunnen.
Ook een zadel testen kan flink in de papieren lopen als je er tien op rij hebt en het perfecte zadel zit er niet tussen.. of het zat er wel tussen maar de inlages, pommel of het dekje wat het de perfecte combi maakt was er even niet.
Dan is iemand die aan huis komt met een stapel zadels en onderdelen ideaal.
Voor mij niet van toepassing.. maar ik ken er in mijn directe omgeving zo een handvol en ik ben niet eens actief paardig momenteel

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:21

Ik snap wel waar Sonja heen wil. Ik heb mijn Hidalgo ook zelf passend gemaakt (althans, dat hoop ik toch) maar zat van tevoren toch wel even in de stress := Als ik 'm nieuw had gekocht had ik wel een passervice laten komen, maarja, dat gaat met een tweedehands niet. Nu heeft dat in principe weinig met testzadels te maken natuurlijk maar het idee is hetzelfde, sommige zadels luisteren toch best wel nauw en ik kan me goed voorstellen dat mensen graag een tweede paar ogen erbij hebben ter bevestiging zeg maar :o

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:22

Sonja dat is precies wat ik bedoel :) Ik heb me behoorlijk ingelezen, maar ik blijf daarin gewoon onzeker. Het zou heel erg fijn zijn als er iemand met verstand ook eens een blik zou werpen, wordt je nooit dommer van.
Zelf heb ik (bijna) de keuze gemaakt. In ieder geval dat er een Ghost komt, maar nog even een twijfeltje over het model. Wellicht de Firenze nog, anders de Fanzolo.
Ik merk heel erg in mijn omgeving dat mensen het fijn zouden vinden als er iemand langs zou komen met zadels. Overigens snap ik heel erg goed dat de markt niet dusdanig is dat je op elke hoek van de straat een verkoper hebt zitten bij wijze van. Tevens vraag je je dan weer af wie er goed is en wie niet als er zoveel verkopers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:25

Eens met Sonja :j
Sommige zadels lijken vanaf een plaatje en informatie erbij prima, leg je er op, en dan weet je meteen dat het niks is. Of na een half rondje stappen zegt paardlief dat het niks is.
Het grote voordeel van iemand laten komen zit m mij dus niet eens in dat ik het niet zelf kan passen, maar dat je in één keer 3-5 zadels kan proberen, en degene die het best bevalt daarna altijd nog langer kan testen.
Zeker als je (zoals ik) van de fiets afhankelijk bent is het een behoorlijk gedoe om keer op keer die dozen met zadels terug naar de post te krijgen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:35

Het euvel met zadelpassers is ook vooral: in hoeverre geven die je een vals gevoel van vertrouwen / zekerheid :=

Je moet er maar op durven vertrouwen dat die persoon ècht verstand er van heeft, echt een hele goede voorlichting geeft en geen info achter houdt (of zelf simpelweg niet goed op de hoogte is.... ) / een bepaald zadel graag kwijt wil / even niet zo'n goede dag heeft / je probeert te overbluffen enz. enz.

Al met al heb je dan nog steeds je eigen verstand en inzicht nodig om de adviezen op de juiste waarde te schatten.

Ik wil persoonlijk daarnaast ook echt geen zadels bij anderen passen omdat ik het gezeik er omheen niet wil :o

Al doe je nog zo eerlijk en oprecht je best, je loopt altijd het risico dat mensen om 1 of andere reden achteraf het gevoel krijgen dat ze een zadel aangesmeerd hebben gekregen dat niet goed was...dat ze zich over hebben laten halen door een verkoper.

Dat voorkom je ook door mensen zelf heel bewust hun eigen keuze te laten maken en zelf de verantwoordelijk te geven / informatie te geven waarmee ze 1 en ander goed kunnen leren beoordelen.

Je kan als zadelpasser vandaag wel uitleggen hoe het zit en een zadel achterlaten dat netjes past, maar als de koper dan toch iets wijzigt of paard verandert iets ofzo, dan werkt het niet meer, heeft koper het zelf niet in de gaten dan dan is het de schuld van de zadelpasser :=

En paard is de dupe....

Neemt niet weg dat ik snap dat mensen graag willen dat iemand even mee kijkt :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:38

pmarena schreef:
Op zich zou je met een Ghost wellicht vrij makkelijk verschillende "zittingen" ofwel toplagen mee kunnen sturen zodat mensen in 1 pakket een goede indruk kunnen krijgen van de verschillen tussen de modellen? :)

Zit ik ook aan te denken, om zulke "pakketten" samen te stellen, alleen moet er ook even geïnvesteerd worden :+
Als ik wat centjes over heb ga ik dat ook doen, denk ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:55

Of je (Don) kan vragen of de beste man een speciaal testzadel-model wil maken waarbij je de verschillende soorten wrongen er d.m.v. klittenband op kan zetten, zodat mensen kunnen testen welk model het beste bij hun houding / bouw past, want het zal toch voornamelijk over (de positie van) die wrong gaan neem ik aan :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:09

Jokari wat leuk, het dealerschap voor Belgie!!

Mayflower, ik ben ook heel benieuwd naar je ervaring met het BF Fellsattel en naar foto's uiteraard!

Ik heb 2 weken geleden toch een Grandeurpad met inlages laten bestellen voor onder mijn Hidalgo, ik heb tijdens het pasconsult van mijn stalgenootje even mogen proberen met pad en het zadel ligt dan nog stabieler, de zweetafdruk is mooier, dus voelde voor zowel mij als paard heel goed :)

Dan heb ik nog even een klein ander dingetje :P Hier zitten veel mensen met verstand van paarden, dus misschien heeft 1 van jullie nog wel een tip: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1819020&p=91493320#p91493320

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:14

Ben ook wel benieuwd wat je er van vindt Mayflower, fijn dat hij er is :j

Ik vind het zelf elke keer weer een flutding om te zien....zeker zo geplet in het plastic zoals ze bij mij binnenkomen en in de opslag gaan... vergeleken met de supermooie, luxe echte lamsvellen Christ die ik zelf heb :o Maarja als je die niet hebt dan zie je dat verschil niet :P

Krijg enorm goede en zeer enthousiaste reacties van klanten op het Barefoot "Fellsattel" en dat is altijd leuk natuurlijk, hij heeft echt enorm verliefde fans +:)+

En is een stuk goedkoper dan de Christ natuurlijk, en er hoefde geen schaap voor dood, dat waarderen veel mensen toch ook echt heel erg :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:00

pmarena schreef:
Of je (Don) kan vragen of de beste man een speciaal testzadel-model wil maken waarbij je de verschillende soorten wrongen er d.m.v. klittenband op kan zetten, zodat mensen kunnen testen welk model het beste bij hun houding / bouw past, want het zal toch voornamelijk over (de positie van) die wrong gaan neem ik aan :)

AAAAHHHH #) hou op met die klittenbandwrongen!!!! *datwillenweniet* Punt Uit :7
Verschillende zittingen bij 1 basis is wel een optie - en mogelijk is het te doen om dat in bijvoorbeeld goedkoop suede te laten maken, dat is dan mogelijk niet heel representatief voor de kwaliteit, maar je kunt in elk geval voelen welke wrong voor jou het beste past en als er dan 1 zitting bij zit die in wel een nette leer kwaliteit is gemaakt, dan weet iedereen wat ze kunnen verwachten.

Als er iemand komt passen, zit je maar kort op elk model, maak je meestal geen ellenlange rit - je kunt natuurlijk altijd afspreken dat je het zadel dat vermoedelijk het beste werkt, nog een weekje mag houden, maar hoe dan ook - zelf proberen is het beste - graag foto's en kleine filmpjes maken - niet te dicht met de camera er bovenop (maar ook niet zo ver weg dat je een stipje aan de horizon ziet :P ) en dan kan de verkoper meekijken. Wat ook nog kan is een pasdag organiseren met meer mensen in de buurt. Dan deel je de kosten en kan iedereen een beetje kijken hoe en wat.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:03

ik vind dealer zijn ook heel wat anders dan zadelpasser hoor. Ik wil gerust wel bij mensen langsgaan als die dat zouden willen en verschillende modelletjes tegelijk willen zien (niet dat ik 1 2 3 alle modellen in huis ga hebben haha, daar zal wel wat tijd over heen gaan) en ik weet waar ik moet op letten om de kussens wijd genoeg te zetten en om te kijken waar die 18e wervel ongeveer zit, maar ik pretendeer heus niet een zadelpasser te zijn. Het is niet voor niets dat we mensen die een boomzadel vragen, doorsturen naar de zadelpasser in de buurt. :D

Iemand anders in de omgeving verkoopt een bepaald merk boomzadels waar ik absoluut fan van ben, maar no way dat die mens een zadel zou mogen komen passen op mijn paard hoor, na wat ik hem al heb horen vertellen over het al dan niet passen van een boomzadel :x . Dan haal ik er die ene zadelpasser wel bij waar ik zelf mensen naar door stuur.

Ik ga mij nog meer inlezen en nog meer cursussen / workshops volgen ivm zadelpassen, dat zeker wel. Eigenlijk wil ik de opleiding volgen die Schleese geeft, maarreuh dat lijkt mij praktisch gezien niet echt haalbaar.

Geen klittenbanwrongen nee please. Gruwelijk vind ik dat. :=
Al is het idd wss wel handig.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:14

Klittenbandwrongen, krijg je dan niet dat mensen ze er scheef opplakken etc? dan zit het daadwerkelijke zadel toch ineens heel anders... Niet te spreken nog over er toch af krijgen tijdens rijden omdat mensen met test spul vaak toch minder zuinig zijn, ze in t zand leggen ofzo... (snap dat nooit zo goed, zie het ook bij bijvoorbeeld wintersport of windsurfen, als men huurt zijn ze er totaal niet voorzichtig mee.. ik ben juist super super voorzichtig altijd want het is tenslotte niet van jou...)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:09

Nou sorry hoor Don, ik probeer maar mee te denken :=

Je hoeft ze ook niet te verkopen met klittenband :P

Maar kan me voorstellen dat het voor een testzadel wel handig is om een zitting te maken met een paar duidelijke omtrekken van wrongen er op, en die wrongen er los bij, zodat mensen de juiste wrong netjes binnen het juiste lijntje kunnen plaatsen en kunnen voelen of die positie voor hen geschikt is.

Zal allicht een stuk goedkoper zijn dan allemaal losse zittingen inkopen en mee leveren en een net zo goede indruk kunnen geven, en nog makkelijker zijn wellicht voor de klant ook qua recht er op plakken dan bij een complete zitting :)

Het was maar een suggestie :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:32

Im vermoed dat ondanks duidelijke lijntjes Mensen het toch blijven presteren die wrongen er fout op te plakken... of stel je de verdwaalde eenzame wrongen voor die door nederland gaan zwerven :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:16

pmarena schreef:
Ben ook wel benieuwd wat je er van vindt Mayflower, fijn dat hij er is :j

Ik vind het zelf elke keer weer een flutding om te zien....zeker zo geplet in het plastic zoals ze bij mij binnenkomen en in de opslag gaan... vergeleken met de supermooie, luxe echte lamsvellen Christ die ik zelf heb :o Maarja als je die niet hebt dan zie je dat verschil niet :P

Krijg enorm goede en zeer enthousiaste reacties van klanten op het Barefoot "Fellsattel" en dat is altijd leuk natuurlijk, hij heeft echt enorm verliefde fans +:)+

En is een stuk goedkoper dan de Christ natuurlijk, en er hoefde geen schaap voor dood, dat waarderen veel mensen toch ook echt heel erg :)

Klopt zo geplet in dat zakkie vond ik het net zo'n plat schaap. :+ De postbode keek ook al even vreemd en vies naar de BBP. Hij vroeg al wat ik voor plannen had. :))
Ik ben heel benieuwd vanavond! En tsja een christ is ook erg mooi maar budget-technisch echt niet haalbaar.
Hoop dat dit een goed alternatief is. :)

Ik ga proberen foto's te maken vanavond. :) Ben bang dat de binnenbak bezet is en ik buiten moet rijden.. :brr:

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:59

Haha Mayflower jij hebt tenminste een binnenbak :P Ik heb alleen een buitenbak, brrrr! :brr: :brr:

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:35

pmarena schreef:
Nou sorry hoor Don, ik probeer maar mee te denken :=

Je hoeft ze ook niet te verkopen met klittenband :P

Er komen vaker mensen die dat een heel handig idee vinden, met dat klittenband. Maar ik vind het ten eerste foeilelijk, ten tweede wat sonja en muppetmayo zeggen, ze plakken ze er scheef op, raken ze kwijt etc., ook al trek je lijntjes. Bovendien kunnen we zolangzamerhand redelijk inschatten wat past - de klassieke "zitter" met een gemiddeld figuur (qua benen en heupen) past prima in de Quilty/Roma en de ruiter die wat meer "gehoekt" wil zitten en/of wat wulpser van vorm is, zal beter uit de voeten kunnen met de Quevis/Firenze. De minimalist gaat voor de Florac en dan heb je nog de Fanzolo en de Lipica, waarbij ik eigenlijk niet weet wie daar blij van wordt 8-)

Citaat:
Maar kan me voorstellen dat het voor een testzadel wel handig is om een zitting te maken met een paar duidelijke omtrekken van wrongen er op, en die wrongen er los bij, zodat mensen de juiste wrong netjes binnen het juiste lijntje kunnen plaatsen en kunnen voelen of die positie voor hen geschikt is.
Ja, ik begrijp je punt, maar juist door dat doe-het-zelven zit het misschien toch nog net even anders dan wat ze uiteindelijk krijgen en dan is iemand teleurgesteld.

Citaat:
Zal allicht een stuk goedkoper zijn dan allemaal losse zittingen inkopen en mee leveren en een net zo goede indruk kunnen geven, en nog makkelijker zijn wellicht voor de klant ook qua recht er op plakken dan bij een complete zitting :)
Het is niet heel erg duur...als hij ze van goedkoper leer maakt dan dit luxe nubuck of vetleer...maar dan heb je wel een beter idee hoe die wrong ligt in combinatie met jouw been.

Citaat:
Het was maar een suggestie :P

Dat weet ik... bedankt voor het mee-denken _/-\o_

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:45

Hmmm..ik vind de Ghost nog steeds een gek ding, maar al die enthousiaste mensen maken dat ik er tzt toch wel een wil gaan testen voor het buitenrijden :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:04

darkadia, welke vind je een gek ding ? Die florac en quilty, ja ok, maar die dressuurversies zien er toch doodsaai uit ? :D

*gvrdmse autocorrect, ik hoef geen "flora" en "quilt"*