[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:19

Wat is de cantle?
Mijn zadel zou namelijk ook vps moeten hebben en heeft ook een rits?

En geryon dat weet ik dus niet.
Enige wat ik weet is dat meneer met een boomzadel maat 34 heeft :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:21

De cantle is het achterste gedeelte. Wat de lepel is bij boomzadels zeg maar :D Moet een rits aan de achterkant zitten als je zadel geen VPS heeft. Als je zadel wel VPS heeft zit er een Barefoot-plaatje aan de achterkant.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:23

Op de website van pmarena kun je veel info vinden Tyrcanol: http://www.barefoot-saddle.nl
De cantle is het achterste gedeelte, normaal de lepel(? Zit er al een tijdje niet meer in bij boomzadels) van een boomzadel..

Edit: wat Kirsha zegt dus

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:26

Tyrcanol schreef:
Wat is de cantle?
Mijn zadel zou namelijk ook vps moeten hebben en heeft ook een rits?

En geryon dat weet ik dus niet.
Enige wat ik weet is dat meneer met een boomzadel maat 34 heeft :P

Bij de voorkant heeft iedere bf een rits, bij de achterkant alleen die zonder VPS.

Als je die rits aan de voorkant open maakt, kan je de pommel eruit halen (gaat met moeite) en dan kaal op de rug leggen. Dan kan je kijken of die past. Staat allemaal uitgelegd op de site van pmarena!

XxSultanxX

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:33

Hallo , ik kom ook ff binnenvallen :) ik rijd sinds kort met een barefoot barrydale . hiervoor had ik een randol boomloos zadel . ik rijd endurance klasse 1 , volgend seizoen gaan we klasse 2 starten :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:44

Thanks! Ik ga van de week eens knutselen :).
Dan heeft de mijne inderdaad vps.
Niet dat t me veel zegt. Maar schijnt goed te zijn toch :D

Ik ga lezen en knutselen bedankt allemaal!

Overigens zitten bij de rits vooraan. De plastic draadjes er nog op van nieuwigheid ..
Heb m al een tijdje. Maar nog amper gebruikt :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:32

Shirley schreef:
Wij zijn ook weer back to the basics ...

Fjordinnetje wilde immers totaal niet lopen onder de Torsion ?
Nu vanmiddag weer geprobeerd met de Cheyenne en ze ging als een speer ...
Had wel ook een nieuwe langere singel met elastiek eraan en de pommel verwisseld voor de flexibele, dus waar het nu precies aan lag, is uiteraard niet helemaal duidelijk, maar we vonden het allebei heerlijk !
En daar gaat het tenslotte om ;)

Nou balen is dat zegen inderdaad apart ben benieuwd wat ze er niet fijn aan vind..Maar toch fijn dat zender de cheyenne beter loopt..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:10

Dit weekend heb ik de Freemax Evo getest en ik heb direct een nieuw exemplaar aangeschaft.

Hiervoor had ik een barefoot arizona. Erg fijn voor mijn paard maar ik was het zat dat ik er na 2 jaar nog niet fatsoenlijk in kon blijven zitten tijdens de galop. Dit probleem heb ik bij meerdere barefoot modellen.

Toen op zoek gegaan naar wat anders. Het moest een dressuur of veelzijdigheid model worden en ook in het bruin leverbaar.
Nu dus de freemax gekocht en hij bevalt super! Ik heb de suede versie en hij past goed op mijn haflinger en zelf zit ik er ook erg lekker in. Ben ook erg blij met het dressuurmodel en de wrongen die erop zitten. Heb er een goede qhp pad onder die zorgt voor de drukverdeling en ruggengraatvrijheid. Tot nu toe blijft de ruggengraat goed vrij.
Van de week even een stevige buitenrit maken om te kijken hoe hij dan ligt.

Paardje loopt er ook heel fijn onder. Maakt ruime passen en laat zijn rug lekker los. Ben heel benieuwd hoe dit zadel het houd op de langere termijn. Ik zal morgen even foto's plaatsen.

Zijn er hier nog meer mensen die een freemax hebben??

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:17

Ja ik heb een freemax, die te koop staat. Zadel bleef schuiven op beide pony's en bovendien kom ik met mijn kuit heel vervelend op het randje van het zweetblad met aandrijven (wat ik overigens bij mijn eveneens te koop staande Bf Cheyenne ook heb)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:38

Heb op mijn haflinger een aantal jaar terug ook een freemax gehad. Bleef wel goed liggen maar ik
zat met mijn knie op de wrong. Zadel zat wel fijn. Al zou ik de singelplek onderaan het
zadel liever anders zien.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:13

Geryon schreef:
Zijn die witte haren bij alle twee de uiteindes van de pommel? Misschien knelt hij daar dan?

Is je dekje daar wel schoon? Geen randjes die irriteren?

Witte haren aan 1 kant. Van de pommel haal voor de zekerheid een grotere pommel en eencandere pad want zit veel huidvet op de pad.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:20

Hallo allemaal,

ik begin tegen hetzelfde probleem aan te lopen waar ik met de boomzadels ook tegenaan liep... De breedte van de pommel in stilstand en tijdens het rijden. Mijn Barrydale ligt het mooist met een M pommel, helaas krijgt Akke droge plekken op de plaats waar de pommel ligt als ik met de basis pad/inlage rijd. Dus heb ik een moosgummi verknipt, de plek van de pommel vrij gelaten en enkel onder mijn zitting gehouden. Vervolgens had ik droge plekken op de plaats achter de pommel/beugelophanging.
Dus vanmorgen mijn Lpommel er weer in gedaan. Moosgummi erbij voor de betere verdeling/ophogen bij de ruggegraat. Ze liep duidelijk ruimer en voorwaartser ,maar het zadel zakt voorover in de "kuilen" achter de schouder/naast de schoft en het glijd daardoor ook wat naar achteren. Als ik dan afstap steekt de cantle in de lucht en hangt de voorkant veel lager. Ik overweeg nu om nog een stuk moosgummi onder de pommel te steken als soort opvulling. Ik ben wel een beetje door mijn opties heen eigenlijk.... :(

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:17

Jullie hadden inderdaad gelijk.over dat het zadel te ver naar voren lag ( Arizona, paar pagina's terug). Zodra er iemand op zit, schuift het bijna direct naar voren. Geen succes dus. Ben me nu verder aan het oriënteren op wat mogelijk wel goed ligt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:27

Akke, heb je wel dubbele inlages gedaan? :)

Dus een gewone hele inlage onderop, en daar bovenop een ingekorte inlage die tot tegen de pommel loopt maar niet eronder?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:32

Ik heb een barefoot (cheyenne) zonder VPS maar wel maar geen dubbele inlage... is dat erg slecht?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:42

pmarena schreef:
Akke, heb je wel dubbele inlages gedaan? :)

Dus een gewone hele inlage onderop, en daar bovenop een ingekorte inlage die tot tegen de pommel loopt maar niet eronder?

Ja, dat heb ik gedaan. Ik vermoed dat de combi met de wol onder de pad het toch nog dusdanig opvuld dat het daardoor toch nog wat te strak ligt.

Ik heb namelijk de eerste keer met een gewoon katoenen sjabrak gereden met een halfpad van HKM eronder. Dit is simpel traagschuim maar kun wel heel dun induwen waar je druk zet. Als de pommel daar dus op duwt dan gaat het wel. Toen ook geen droge plekken. Maar omdat dat echt even was omdat mijn goede pad in de was zat heb ik het als reserve gebruikt.... Ik vind mezelf te zwaar (Ben ook lang, dus het hoort wel zo, maar toch) om enkel met een traagschuim laagje te rijden. Ik heb getwijfeld om schuiminlages te kopen maar dan nog word de ruimte onder de pommel wat opgevuld met de originele pad die immers is voorzien van wol....

Ik heb mijn beugelophanging ook al wat naar achter geplaatst om toch niet per ongeluk het zadel voor met mijn gewicht nar beneden te duwen. (een mens probeert wel een wat)

Het punt is dat Akke, als ze haar rug gebruikt, ze de ruimte mooi opvult in een L. Maar als ze gewoon staat dan zakt de boel wat in en past de M weer iets beter. Je merkt dan dus ook dat de pommel meer drukt als ze haar rug optilt en gaat daarbij dus ook protesteren. Iets wat ze met de bredere pommel veel minder doet maar waarbij ik wel merk dat het dus naar achteren glijdt en voorover gaat hangen. Ergens moet ik dus de voorkant ophogen met iets wat zo flexibel is dat als er(onderwaartse) druk opkomt dat het dan dus dunner wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:14

Maar het zadel moet goed liggen in beweging, en niet perse in stilstand.
Als het zadel netjes ligt terwijl je rijdt, en jij netjes in de juiste houding kunt zitten, en je paard in de juiste houding kan lopen, is dat toch ok? het wat achteruitschuiven kan niet veel kwaad (misschien leg je het onbewust te ver naar voor), zolang het dan niet klemt of drukt (wat het volgens je verhaal niet doet). Dat het in stilstand dan wat voorover kiept is imo geen probleem.
(ik heb hetzelfde voor met mijn boomzadel, bij mijn jongste ligt het in normale houding goed, maar zodra paard beweegt gaat het zadel wel ergens omhoog of scheef. Deden mijn barefoots trouwens ook. Beest is gewoon te flexibel in die rug :+. Als we rijden en paard loopt zoals het moet sluit het overal wel goed aan, dus ik vind het geen probleem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:45

BrammetJee schreef:
Witte haren aan 1 kant. Van de pommel haal voor de zekerheid een grotere pommel en eencandere pad want zit veel huidvet op de pad.

Van een vieze pad kunnen ook problemen ontstaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:59

Akke_sSpring schreef:
Hallo allemaal,

ik begin tegen hetzelfde probleem aan te lopen waar ik met de boomzadels ook tegenaan liep... De breedte van de pommel in stilstand en tijdens het rijden. Mijn Barrydale ligt het mooist met een M pommel, helaas krijgt Akke droge plekken op de plaats waar de pommel ligt als ik met de basis pad/inlage rijd. Dus heb ik een moosgummi verknipt, de plek van de pommel vrij gelaten en enkel onder mijn zitting gehouden. Vervolgens had ik droge plekken op de plaats achter de pommel/beugelophanging.
Dus vanmorgen mijn Lpommel er weer in gedaan. Moosgummi erbij voor de betere verdeling/ophogen bij de ruggegraat. Ze liep duidelijk ruimer en voorwaartser ,maar het zadel zakt voorover in de "kuilen" achter de schouder/naast de schoft en het glijd daardoor ook wat naar achteren. Als ik dan afstap steekt de cantle in de lucht en hangt de voorkant veel lager. Ik overweeg nu om nog een stuk moosgummi onder de pommel te steken als soort opvulling. Ik ben wel een beetje door mijn opties heen eigenlijk.... :(

maar waarom heb je dan dat stuk weggeknipt?je zou dan toch juist bij de schoft moeten opfullen ( eventueel met extra juist daar? of kijk ik daar nou verkeerd tegenaan?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:29

zadel wat naar achter schuift in draf inc de singel, ligt dat aan een te grote pommel en te weinig aangesingeld?

en nog een vraagje, kun je western pads ook gebruiken onder een arizona?
of moeten het echt speciale pads zijn?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:46

Voor diegene die problemen had met de pommel: je kunt toch ook zonder pommel rijden? (ik las namelijk in het oude topic ergens iets, van iemand, die had gereden zonder pommel maar dat deel had opgevuld met een handdoek en sokken..)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:58

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:01

Rianne_ schreef:
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een flexibele pommel:
http://www.bokt.nl/markt/ad/189134/flex ... foot-zadel
Ik verkoop de mijne :) Nog nooit gebruikt dus hij ligt hier maar wat..

Hoi,
ben ik idd op zoek naar! Is deze flexibele pommel wel 'goed'? Is de drukverdeling met deze pommel nog wel goed, bedoel ik eigenlijk? Is de pommel niet té flexibel waardoor het zadel geen vorm meer aanneemt?

EDIT: sorry, ik heb het even opgezocht en ik ga toch maar voor een grotere 'gewone' pommel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:04

Ik heb de mijne toevallig van de week voor het eerst in gebruik genomen.
We waren er allebei over te spreken, m'n pony en ik :j

Hij doet verder niks, vult alleen de pommelhoes ( of hoe dat gedeelte ook officieel heten mag :o ), maar ik heb dan ook een kogelronde fjord zonder schoft en met een natuurlijke ruggengraatvrijheid ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:05

Dat durf ik niet te zeggen ManonGrr, aangezien ik deze pommel nog nooit gebruikt heb.
Degene waar ik mijn zadel van gekocht heb heeft bij aanschaf een M pommel en flexibele pommel gekocht,
de M pommel paste dus ze heeft er geen andere in gehad en bij mij past de M pommel ook dus ik heb 'm nooit geprobeerd.
Wellicht dat er hier andere mensen zijn die daar een antwoord op kunnen geven? :)

Ik heb zelf ook nog een vraagje: hoe wassen jullie de Barefoot pads?
Zie op internet nu staan dat je ze het beste op 30 graden kunt wassen op het wol wasprogramma & met wasmiddel speciaal voor wol.
Echter heb ik mijn pad altijd met Neutral gewassen, maakt dat iets uit? De volgende keer doe ik dan wel wasmiddel voor wol..