voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:28

En nog een vrag, hoe krijg je in vredesnaam de inlages van rubber in de christpad, die dus aan de binnenkant leer is door het wol. Kreeg het met geen mgelijkheid voorelkaar, lekker stroef met elkaar

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:40

lichtrijden doe je niet vanuit je beugels, maar je paard gooit je met zijn beweging omhoog en weer terug in het zadel. dat is lichtrijden vanuit je bovenbenen en knieën
zo heb ik het geleerd , dat hoort op een boomzadel ook zo, maar veel mensen en ik eerder ook gingen staan zitten in de beugels , moeilijk uit te leggen, maar dan steek je je benen ook vaak af.
succes er in ieder geval mee

mijn zadel gaat morgen in bestelling *\o/* :j helemaal happy!!!!!!
Barefoot Cherokee Classic maat 1 zwart
Super veel zin in.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:10

ivonne85 schreef:
lichtrijden doe je niet vanuit je beugels, maar je paard gooit je met zijn beweging omhoog en weer terug in het zadel. dat is lichtrijden vanuit je bovenbenen en knieën
zo heb ik het geleerd , dat hoort op een boomzadel ook zo, maar veel mensen en ik eerder ook gingen staan zitten in de beugels , moeilijk uit te leggen, maar dan steek je je benen ook vaak af.
succes er in ieder geval mee

mijn zadel gaat morgen in bestelling *\o/* :j helemaal happy!!!!!!
Barefoot Cherokee Classic maat 1 zwart
Super veel zin in.

Ik ga het zadel Ook testen, ook bij marcel. Dus ik denk dat ik het testzadel na jou krijg. (hopenlijk :D ) ik heb zin om hem te testen.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:51

hoi annemieke
ik heb zijn eigen zadel, dus niet het testzadel, dus die zou deze week weer binnen komen bij hem.
hopelijk komt zaterdag mijn eigen bestelde zadel binnen en dan kan ik hem ophalen en zijn zadel terug brengen.. veel succes ermee, het is wel wennen, maar super.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:58

inderdaad vanuit je bovenbenen opdrukken :) en je knieen. Dan zet je het minste druk. Het helpt ook om fenders te nemen, die verdelen het nog meer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:12

karev schreef:
je kan toch maar op 1 manier lichtrijden lijkt me?
Ik had idd een pad met inlages te leen, de grandeurpad, met dikke zwarte inlages.

nee hoor, je kunt in de beugels gaan hangen met ligt rijden[wat vaak gebeurt bij een boomzadel]of je gebruikt je heupen boven benen en knieen, wat je dus doet met een boomloos zadel en eigenlijk ook bij een boomzadel zou moeten doen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:18

probeer eens zonder zadel licht te rijden, weet je gelijk hoe t moet ongeveer :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:23

en dat is vermoeiend de eerste tijd, poeh, maar een maal gewend dan weet je eigenlijk niet beter meer.
Anders zou ik echt niet weten waar het aan moet liggen Karev, tja je vraag over de cristpad zou ik echt niet weten, heb er zelf geen, maar misschien met wat vasseline of wat leer vet, dan word het wat gladder en schuift makkelijker :?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:48

Ik lees al een tijdje stiekem mee. Mijn paard is 13 jaar met een knellend zadel gereden, vorig jaar is een nieuw (tweedehands) boomzadel aangemeten, en nu lijkt deze juist weer te ruim te zijn... Dus dat boomloos klinkt wel aanlokkelijk.
pmarena schreef:
(...)
Wanneer men gewoon kiest voor een goed bij paard en ruiter passend zadel + pad en de ruiter niet al te beroerd rijdt , dan is de drukverdeling over het algemeen gewoon meer dan prima bij een Barefoot.
(...)
Kijk, en daar ben ik dan bang voor. Laat ik van worst-case-scenario uitgaan: er rijden 3 meiden op dit paard, en we zijn allemaal boomzadels gewend. Het paard gooit heel hoog op in draf, en zelfs in galop is het lastig in het zadel te blijven zitten. Wat nou als we alledrie 'n paar maanden blijven stuntelen met zo'n boomloos zadel? En als we niet goed leren vanuit de knieën licht te rijden?

Heel bokt-onvriendelijk gezegd, met een boomloos zadel is 't onze schuld, met een boomzadel zijn drukkingen de schuld van het zadel --> zadelmaker :+ (die toch terug zal moeten komen om te vullen oid)

En het paard springt graag, maar verlichte zit zonder druk op de beugels? Gaat mij niet lukken. Als ik zo de modellen zie (dressuur/endurance/western/vzh maar geen spring) krijg ik ook niet de indruk dat boomloos springen een puik plan is...

Overigens zijn mijn vragen puur hypothetisch want ik heb vorig jaar al moeten drammen voor een nieuw zadel, dat gaat me niet nog eens lukken. En na de flop van de hoefschoenen zien ze me weer aankomen...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:03

Je moet wel een onhafhankelijke zit hebben om goed boomloos te kunnen rijden, maar tegenwoordig zit er een vps systeem in het zadel en waardoor het zadel iets stugger is dan zonder vps en is rijden ook wat makkelijker.
Als jullie redelijk goed kunnen rijden dan leer je onhafhankelijke zit ook wel in een boomloos zadel.
Maar je kunt voor je een zadel koopt ook eerst een test zadel aanvragen en dan kun je zelf zien en voelen of het iets voor jullie is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:02

Ik heb wel een onafhankelijke zit, gekweekt tijdens een jarenlange zoektocht naar het zadel, en dus alleen zadelloos gereden te hebben. Ik durf best te zeggen dat ik niet teveel druk in de beugels uitoefen tijdens het lichtrijden, en op de juiste manier lichtrij zoals jullie omschrijven,hihi

Maar dan de hamvraag, zou het kwaad kunnen? Mij is altijd geleerd dat op de droge plekken teveel druk ontstaat, door afknelling. Wat doe je daar mee? Concluderen dat boomloos niks voor Karev is?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:08

@Karev. Jij hebt toch een zadel zonder VPS? Misschien een zadel met VPS + origineel barefoot pad proberen? Met VPS heb je toch een betere drukverdeling.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:12

ja,haha, mijn vriend ziet me aankomen. Nee gekheid. Als dit niet wat is, dan zoeke we verder, maar vroeger toen de vps nog niet bestond, had jeook geen keus. Ja nu wel, snap ik, maar je begrijpt me wel denk ik. Toen had het ook anders opgelost moeten worden

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:14

Je kunt wel een keer een vps zadel uitproberen :) gewoon bij boomloosrijden.nl
En als dat bijzonder goed bevalt.. proberen t vpsloze zadel te verkopen en een vps zadel aanschaffen, misschien 2ehands

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:16

Ja dat bedoelde ik ook een testzadel aanvragen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:18

dat is ook weer waar. Maar zou jij adhv mijn foto's verder rijden met het vpsloze zadel?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:21

Ik vind het best kunnen, maar ik ben natuurlijk geen druk-expert. Misschien toch eens uitproberen zo'n testzadel :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:41

Is het op die plek nou echt kurkdroog, of wel een klein beetje nat?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:56

karev schreef:
Ik heb wel een onafhankelijke zit, gekweekt tijdens een jarenlange zoektocht naar het zadel, en dus alleen zadelloos gereden te hebben. Ik durf best te zeggen dat ik niet teveel druk in de beugels uitoefen tijdens het lichtrijden, en op de juiste manier lichtrij zoals jullie omschrijven,hihi

Maar dan de hamvraag, zou het kwaad kunnen? Mij is altijd geleerd dat op de droge plekken teveel druk ontstaat, door afknelling. Wat doe je daar mee? Concluderen dat boomloos niks voor Karev is?

Misschien kan je het pmarena eens vragen?

Op foto's is het moeilijk te zien, maar ik krijg de indruk dat het zadel te ver naar voren heeft gelegen. De zweetafdruk begint namelijk niet achter zijn schouder, maar er op. Zou het dan misschien kunnen dat er veel druk heeft gelegen op de schouder, omdat de pommel daar dan te krap is (omdat hij er achter hoort te liggen) en jij dan ook wat te ver achter in het zadel komt te zitten, waardoor daar de zweetplek ook duidelijker zichtbaar is. Niet zo veel druk dat er helemaal geen zweet is, maar gewoon net even te veel en dat onder de stijgbeugels het normale zweten is?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:00

@ivonne85 Hij heeft er over 2 weken 1 beschikbaar voor mij, hoe lang heb jij moeten wachten op je testzadel?
Ik kan namelijk niet wachten om hem te testen:P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:14

Ik heb de L pommel er in, die ligt goed. Karev is een moeilijk paard met zadels. Het lijkt idd net of het zadel over de schouder geen komt, maar de pommel blijft er achter, dat heb ik gechecked!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:54

hoi annemieke
ik heb ook een week moeten wachten, maar hij neemt altijd ruim 10 dagen in verband met opsturen en retour sturen
maar ik heb nu niet zijn testzadel , maar zijn eigen zadel in leen.
die ik leen nu heeft ook geen vps , en test zadel wel

ik heb de L pommel erbij voor mijn haflinger
en ik moet dit zadel dus weer terug brengen wanneer mijn eigen zadel binnen is
en hopelijk is dat zaterdag
heel veel succes ermee, het mooie weer begint nu dus is er veel vraag naar de testzadels
ik had bij www.becidor.nl ook geinformeerd maar daar moest ik zeker 3 weken wachten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:16

Ja had ik ook mailtje gestuurd maar moest 3 dagen wachten voor me mail werd beantwoord, heel irri en moest ook 3 weken wachten. Maar ik sta nu op de lijst bij marcel, tja ik wil hem wel met vps systeem lenen want die wil ik dus hebben. Dus is ook beter als ik hem daarmee test. Ik ga van de week even kijken welke pommel ik bij het testzadel wil. Even met dat maatding aan de slag.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:19

ja , ik wilde ook vps
maar ook een testzadel
en had geen van beide dus vondt het al super klantvriendelijk dat ik zijn zadel mocht lenen.
omdat het testzadel dus nog niet terug was op de afgesproken dag.
ik wilde ook met vps maar zonder vps en dikke inlages gaat het ook goed, en is zijn ruggegraat ook vrij
alleen met vps nog meer goede drukverdeling
dus ga er alleen maar op vooruit
welke kleur zou jij willen dan?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:21

Ik zou de classic willen, zonder touwtjes. Zonder paardenhoofd en met zwart bont. Welke heb jij besteld?