Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:51

ik weet er duidelijk veel te weinig van. Ik heb veel bomen op de wei en paddock, blad is een risico begrijp ik? *gaat zich morgen es flink inlezen*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 22:51

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:57

Oh, die eerste!! *kwijl*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 23:22

Het is twee keer dezelfde, een keer bloot en een keer met een kontsparend lapje er op ;-)
Eigenlijk mag ik zo niet spreken over een pellon.. die komen ook echt mooi afgewerkt voor, met borduurwerk en met alpacawol, en dan is het een soort handtas voor je waardevolle spullen waar je op kan zitten, en 's nachts op kan slapen.
http://www.peruviantacks.com/popup_imag ... 39&image=1
Dat is de onderzijde met de zakjes. De bovenzijde ziet er uit als een schaap met dreadlocks ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:53

Nah, call me stupide maar dan vind ik dat 'kale' zadel toch mooier ;) Puur.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:52

yep ik ga ook voor het "kale" zadel errug fraai :9

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:02

Yep, mee eens, de kale is mooier, houd sowieso niet van tierelantijnen aan zadels, geen sierstiksels, leeropdruk, en zilver of ander metaalbeslag, brrr. Esthetiek door functionaliteit... ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:18

Oh jawel, ik houd wel van mooi en bling hoor, 'kom uit' de western en ik ben gek op de showzadels die je daarbij ziet. Maar wel versierd leer dus. Doeken en lappen die het zadel verhullen vind ik vaak zonde..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:53

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:14

prachtig zadel, Bandida :~
maar ik ga ook voor de 'kale' versie :D

nav. een suggestie die ik kreeg: hoe denken jullie over epona zadels?
http://www.paardenbegrijpen.nl/content/view/488/154/
je kan vanalles en nog wat laten aanpassen.
vooral de aangepaste zitting voor dames, en die vlakke achterkussens voor overbouwde paarden zouden heel handig zijn :o
maar die leren boom ... geeft dit wel genoeg stevigheid, of heeft dit dezelfde nadelen als andere/echte boomloze zadels?
de prijs is ook wel behoorlijk stevig ^)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:35

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:45

die had je eerder al eens gepost, toch?
dat is ook meer mijn smaak :j
speciaal maar eenvoudig :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:36

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:07

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:10

Hmm, ik vind het een typisch zadel. Vind de kussens veel te smal en die verticale randen zie ik ook niet zo zitten. Verder ziet het er op een of andere manier uit alsof er iets niet klopt, kan er alleen zo snel m'n vinger niet op leggen.
Maar goed... zoals ik het lees is't in principe boomloos ook (leren 'boom')...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:00

Bandida schreef:
Ik zie zo'n vooral functioneel (zoals Kugur al zei, spreekt mij ook meer aan) werk-set ook wel zitten

Onze ecuyers hebben zelfs díe versieringen niet ;)

Ik ben zelf van ´eerlijke materialen´; ongeverfd hout, naturel leer, brons etc. Prachtig als het een natuurlijke ´nerf´ heeft en ik vind een door tijd en gebruik ontstaan patina ´eerbiedwaardig´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:12

Francis schreef:
Maar goed... zoals ik het lees is't in principe boomloos ook (leren 'boom')...

Wel, een leren boom is ook een boom. Net als de boom van roggestro in de vaquera.
Een boom is niets meer/minder dan een verstevigende structuur in het zadel.

Daar kan je dan drie types in onderscheiden:
- vormvaste structuur
- flexibele structuur (veel boomloze zadels hebben inmiddels van deze vormstijfheid gekregen doch heten om marketing-redenen boomloos)
- hybride structuur (vormvaste zit op flexibele panelen)

Het gebruik van bv. een Malbaud zadel op een CorrecTor ´is´ een vormvaste structuur op een separaat dragrend flexpaneel.
Idem sommige boom´loze´ zadels welke op een speciale bijbehorende onderlegger met behoorlijk stijve panelen geplaatst worden: dat zijn dan zadels met een flexibele boom op panelen ;)

Alles heeft eigen inherente voor- en nadelen, welke in de praktijk wel/geen een voordeel of nadeel opleveren afhankelijk van het gebruik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:00

Gelijk HC, maar als ik het over een boom heb heb ik het over een vrij vormvast ding. Misschien enigszins flexibel zoals de flextree maar wel vormvast.
Mijn westernzadel (een UL) had flexibele dunne kunststof panelen waar de bars van een westernboom zitten en een houten cantle en fork die los van de panelen zijn. Dat vind ik dus een boomloos zadel, omdat de fork en cantle niet verbonden zijn met de panelen en de panelen onderling ook niet. Zadel kan dus alle kanten op meevormen en heeft dus geen vormvaste stugge boom die gewicht volledig verdeelt.

Ik kan me zo voorstellen dat ik met een zadel met leren boom (of een boom van stro) het zelfde effect gehad zou hebben met vallen als met m'n Freeform. Het geeft vorm en doet wel wat voor't verdelen van gewicht, maar geeft toch vooral mee onder druk in plaats van die druk/dat gewicht volledig te verdelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:10

Francis schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat ik met een zadel met leren boom (of een boom van stro) het zelfde effect gehad zou hebben met vallen als met m'n Freeform. Het geeft vorm en doet wel wat voor't verdelen van gewicht, maar geeft toch vooral mee onder druk in plaats van die druk/dat gewicht volledig te verdelen.

Hangt af van hou stijf het flexibel is.

Stel je een krant voor. vier vellen op elkaar opengevouwen zijn...... vier slappe vellen krantenpapier.
Vouw ze nu eens samen een paar keer over zichzelf en het is een flexi maar stevig dienblad.
Rol het opgevouwd stuk op in een koker op en jet kan er iemand een buil mee meppen.
Smeer de bladen voor het vouwen in met behangersplak, vouw en rol en het is stijf als een stok.

Zie daar papier van boomloos via flexboom naar boom.....

Vandaar dat de termen ´boomloos´ en ´flexibele boom´ mij niet zo veel informatie geven ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 16:23

Nu heb ik me een hele week verheugd op 'en zaterdag meet ik eentje op en bestellen we dat zadel'.. en ja hoor, storm, hoosbuien, maar drie paardjes vrolijk op de weide, drijfnat en slijk tot de puntjes van hun oren. Ik wacht wel even een drogere dag af ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:28

Bandida schreef:
, storm, hoosbuien, maar drie paardjes vrolijk op de weide, drijfnat en slijk tot de puntjes van hun oren.

Héérlijk. Lekker van hun keuzevrijheden tot natuurlijk paardengedrag genieten.
Heeft als voordeel dat je nog even extra van de voorpret kan genieten ;)

Die van mij hebben extreem koud/warm en droog weer. Voor morgenmiddag wordt eindelijk weer wat water verwacht, dus daar gaan ze ongetwijfeld onder staan en in de modder wentelen.

Ze hebben gelukkig zat te doen want we zijn de omheining aan het vervangen.
Is een spoedkursus las- en slijp-bestendigheid :D
Arabella deed haar topmuts-act bij alles ´eng´. Caprico bleef er echter met zijn neus op staan. Zij is hengstig dus hop kont onder zijn neus voor een wip, 5 meter van electrische lasspetters. Uiteraard ná de wip weer heel ´eng´ :P

Ik heb ter voorkoming van lasogen het favoriete voerkrat overigens telkens een eind bij het laswerk vandaan gesleept, maar alle gedoe is :wow:

Capricho was :+: Stond als ik aan de binnenzijde wat deed met zijn kop op mijn schouder, letterlijk.
Heeft ook tot drie keer toe de zak waar ik alle rommel in verzameler leeggekiept. Heel aandachtig en nauwgezet neuzelend de onderzijde aftansten en dan leegschudden. Vervolgens Y;( naar me....
Vermoeiend maar tig keer zo veel waard als gezelschap.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Wordt gewoon doorgewerkt, maar ik ben er niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 01:08

Huertecilla schreef:
Héérlijk. Lekker van hun keuzevrijheden tot natuurlijk paardengedrag genieten.
Heeft als voordeel dat je nog even extra van de voorpret kan genieten ;)

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Wordt gewoon doorgewerkt, maar ik ben er niet.

Vanavond de schuilstal uitgemest, met droog en rustig weer, en uiteraard zijn ze er dan niet niet onder weg te slaan ;)
Maar dat zadelmeten zal toch voor later zijn, er was geen beginnen aan die moddervachten. Ze mogen nu eerst eens opnieuw uitregenen (wat geen probleem zal zijn als ik de weersvoorspelling zie)

Oeioei ik ken dat, als dat maar goed komt :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:03

Huertecilla schreef:
Capricho was :+: Stond als ik aan de binnenzijde wat deed met zijn kop op mijn schouder, letterlijk.
Heeft ook tot drie keer toe de zak waar ik alle rommel in verzameler leeggekiept. Heel aandachtig en nauwgezet neuzelend de onderzijde aftansten en dan leegschudden. Vervolgens Y;( naar me....
Vermoeiend maar tig keer zo veel waard als gezelschap.

_O-
dat ken ik ja, Olle (mijn twenter hengstje) is nét zo :j .
ben je ergens mee bezig, draai je je om, bots je elke keer weer tegen een paard aan :P
heb je net een kwartier poep staan scheppen, kiepert hij de hele kruiwagen om :')

mijn paardjes zijn de nattigheid toch écht wel beu.
anders zie je ze nooit in de schuilstal, maar de laatste dagen waren ze er niet uit te slaan.
maar het heeft hier dan ook extreem veel geregend.
vorig weekend heb ik een lege emmer buiten gezet, die is nu helemaal vol :oo
ik heb gisteren in de gietende regen nog een voorlopige verharding staan leggen voor de schuilstal, want de verhardingen aan de 2 hooinetten staan inmiddels helemaal onder water.
ze kunnen nu weer lekker met droge voeten hooi staan knabbelen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:15

Ik had hier nog een collectie niet-alledaagse zadeltjes opgeslegen, voor als ik m'n opleiding zadelmaker onder de knie heb en zelf kan gaan herconstrueren :D . Ik hou niet zo van blinkende stuf, netjes afgewerkt, geef mij maar de iets meer ruigere look. Vind deze zadeltjes wel iets hebben:
Voor de regenachtige dagen, plaatjes:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3CUJJO3L

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:01

Cambiar schreef:
Voor de regenachtige dagen, plaatjes:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3CUJJO3L

Dat treft, niet zo'n geweldig weer hier vandaag ;) Leuke serie hoor!

Hier is de eerste stap gezet voor nieuwe zadels! Vriend en ik zijn naar Sellerie Collet getrokken in Dinant. Gepraat, gekeken en zowaar gebeld met Spanje, want de zaakvoerder was daar om een nieuwe stock in te kopen. Gezien hij straks met een berg nieuwe dingen weer naar huis komt, hebben we afgesproken dat hij ons op belt zo gauw hij er weer is. Dan gaan we o.a. een Riano en een Portuguesa mixta proefzitten. Erg vriendelijke mensen, en mochten de niet-Frans sprekenden interesse hebben, de man spreekt vloeiend Nederlands ;)
Verder ook al even op een gewone Portuguesa gezeten..