Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:08

foxy80 schreef:
Ziezo_X schreef:
Mijn bontje is inderdaad van lamswol gemaakt en ook is bij de ruggegraat het wol weggeschoren.
Al heb ik hem wel tussen het dekje en het zadel liggen =p. Maar veel kwaad kan het dus niet? Als het als schokdemper dient voor de rug van mijn paard (en uiteraard niet voor mijn kont) heeft het paard er voordeel aan toch?

Ik herhaal:
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Maar veel kwaad kan het dus niet? Net zoals het weinig kwaad kan dat jij je elke dag in een net te kleine rok of broek zou wringen. Het knelt een beetje, en bukken gaat wat moeilijk, maar je hebt het wel lekker warm en je kan wel zeggen dat je maat 34 aan hebt! ;)

Ik weet dat het er moeilijk ingaat, want het heeft je geld gekost en het staat zo leuk, maar MET bontje op een dekje onder een goed passend zadel rijden is onzin. Het werkt niet goed en zorgt er alleen voor dat je verder van je paard afzit. Waarom besteden zadelmakerijen zoveel aandacht aan pasvormen ed? Omdat je je paard goed zou voelen zonder het te hinderen.
Ik verkoop die dingen en heb er zelf geen, wel een sjabrak met lamswol aan, van Mattes wat een eersteklas merk is. Maar dan moet ik de Anky dus in de kast laten. Voor mijn pony heb ik dat echter graag over.

Oke ik ben overtuigt :Y) bontje mag in de kast!

HALLELUJA :Y)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:23

Ik ben ook altijd tegen het gebruik van bontjes geweest maar nu helaas veroordeeld tot een bontje.

Ik heb een hulsebos zadel die regelmatig onderhouden is. De laatste tijd hebben zij er regelmatig aan gesleuteld waarna mijn zadel even goed ligt en na een tijdje weer scheef zakt (tot meer dan 2 gaatjes beugellengte verschil, zelfs als ik zonder beugels rijd zit ik scheef omdat een scheef zadel ook niet lekker zit in je kruis), op mijn paard z'n schoft drukt en op zijn schouders klemt.
Inmiddels is de maat vol en krijgen ze geen cent meer van me aangezien ik geen sponsor ben van hulsebos en graag waar voor mijn geld zie :(

Helaas ben ik momenteel niet in de financiele situatie om voor een ander zadel te kijken en met een bontje ligt mijn zadel wel recht en heeft mijn paard wel ruimte op zijn schoft en schouders dus rijd ik er toch maar mee ;(.

Mizora

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:31

Als tijdelijke oplossing is het niet vreselijk, zolang je inderdaad maar voor een ander zadel gaat zodra je de kans krijgt (geld hebt).

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:39

moi22, heb je ook al eens een andere zadelmaker naar je zadel laten kijken dan hulsebosch? wij hebben meer klachten over hulsebosch

en geen bondje.
waarom wel, als schokdemper?????? zit gewoon ontspannen en ga met je paard mee in de bewegingen, dan zou ik niet weten waar een bondje voor nodig is.
wordt alleen maar warm en vernauwd de ruimte tussen je zadel en het paard.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:42

marloezzke schreef:
moi22, heb je ook al eens een andere zadelmaker naar je zadel laten kijken dan hulsebosch? wij hebben meer klachten over hulsebosch

Ga ik ook laten doen want de komende jaren zit een ander zadel er financieel echt niet in. Het is alleen dat ik momenteel financieel een beetje tegenslag op tegenslag te verwerken krijg en dus zelfs een zadelmaker even niet kan betalen. Doordat mijn zadel nu met bontje beter ligt dan ooit tevoren staat een zadelmaker momenteel wel hoog maar niet bovenaan op het prioriteitenlijstje :\ .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:49

marloezzke schreef:
en geen bondje.
waarom wel, als schokdemper?????? zit gewoon ontspannen en ga met je paard mee in de bewegingen, dan zou ik niet weten waar een bondje voor nodig is.
wordt alleen maar warm en vernauwd de ruimte tussen je zadel en het paard.

Inderdaad ja. Als het al schokdemper zou moeten werken dan ben ik bang dat je echt lessen mag gaan volgen. Kijk met fanatiek springen zou ik het ergens nog bij kunnen voorstellen, alhoewel je houding dan ook dusdanig moet zijn zodat je je paard niet in de weg zit.

Foolish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:44

Ik rijd niet met bontje, omdat ik vind dat ik dan te ver van mijn paard af zit.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:44

Op de manege waar ik rij hebben alle paarden en pony's een bontje onder het zadel.. Omdat het zadel niet op maat gemaakt is en zo wel past.
Zelf zou ik, als ik een eigen paard had, een zadel die past nemen en dan zeker geen bontje eronder.

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:06

Als je zadel gewoon een goede pasvorm heeft zou ik zeker geen bontje gebruiken.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:03

ik rijd soms met bontje !..
maar niet zo vaak..
ik zou niet weten waarm het slecht is hoor..
ik heb er wel wat over gelezen enz. maarja.. me paard loopt er niet anders van

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:04

nanoeh schreef:
ik rijd soms met bontje !..
maar niet zo vaak..
ik zou niet weten waarm het slecht is hoor..
ik heb er wel wat over gelezen enz. maarja.. me paard loopt er niet anders van

In dit topic staat daar erg veel over uitgelegd }:0

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:07

jaa ik he het gelezen maar mijn paard doet er niks anders op..
en als mijn paard pijn of last heeft van iets dan laat hij het die zelfde minuut nog weten :P
en me zadel past wel !

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:08

Ik heb zelf geen bontje, maar jat voor een wedstrijd wel eens het bontje van mijn zus :D
Mijn zadel is voor mijn pony op maat latten maken dus het zou gewoon goed moeten passen, zonder bontje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:10

Paarden laten zoveel niet merken.. anders bestonden manege's warschijnlijk ook niet meer.

Als je zadel goed past maakt een bontje hem krapper!
En dan denk jij dat er niks mis mee is?

Mensen verdiep je toch eens in iets! Het is een paard, geen speelgoedknuffel.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:01

als er een ruggegraat uitsparing is bij het bontje, word er verder niks nouwer hoor.
voor paarden met een hoge schoft is een bontje juist wel fijn. er zijn ook heus wel goede kanten aan een bontje hoor. anders zijn ze niet gemaakt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:08

schoentje schreef:
Ikima schreef:
Daarom snap ik ook niet waarom topruiters er een bontje onder hebben, ze rijden ook met bandages terwijl er d.m.v. warmte testen is bewezen dat die slecht zijn.

Omdat topruiters vaak een stal voor paarden hebben en dus niet op elk paard een passend zadel hebben. dan is een bontje en/of gelpad dus een goede oplossing.

Je wilt toch niet beweren dat Anky geen geld heeft om een goed passend zadel op Salinero te leggen....
denk dat er een andere reden achter zit...

Edit: oeps zie net wat foto's van ANky en Salinero en kan geen bontje ontdekken.
Toch denk ik dat in veel gevallen de sponsor het leuk vind dat er een dekje/bontje/bandages aan zit van zijn merk.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:11

ja op salinero wel natuurlijk, sjongejonge

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:53

dorieeen schreef:
als er een ruggegraat uitsparing is bij het bontje, word er verder niks nouwer hoor.
voor paarden met een hoge schoft is een bontje juist wel fijn. er zijn ook heus wel goede kanten aan een bontje hoor. anders zijn ze niet gemaakt.

Ze zijn gemaakt als een tijdelijke oplossing, maar omdat het een tijd geleden (en nog steeds) een hype werd om ze puur als modeartikel te gebruiken zijn ze in grote aantallen geproduceerd gezien het wel verkoopt.

Daarnaast zijn er zat artikelen op de markt die niet altijd goed zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:37

weet je wat fijn is voor paarden met een hoge schoft?(of gevoelige rug,enz)
tarattataaaaaaa: een goed passend zadel!

een bontje is inderdaad mooi,maar neem dan toch zo'n halfpad!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:15

Ik heb niet alles gelezen, maar ik rij wel met bontje onder mijn zadel.
Ik heb sinds kort een ander paard en het zadel past op zich wel, maar omdat ze nog geen spieren heeft (ze word nu ingereden) heb ik nu nog wel een bontje nodig en dan ligt het perfect.

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:44

Ik heb het niet zo met bontjes..
Wat al gezegd is; een dikke sok in een krappe schoen verbeterd te pasvorm niet.
Als je zadel goed ligt is het nergens voor nodig, als je zadel niet goed ligt kán het een tijdelijke oplossing zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:45

Dit is een oud topic :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:52

Een zadel daar moet je zonder dekje gewoon mee kunnen rijden als het past. Dekje beschermt het zadel tegen zweet en andere viezigheid.
Tenminste dat is mij altijd wijs gemaakt :), daarom ben ik niet zo van de bontjes/

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:57

ik heb altijd met bontje gereden.... ben ik nu slecht?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:51

nouja slecht...........als je het alleen voor het mooie hebt gedaan terwijl je zadel gewoon goed past,dan was het niet zo handig.

nogmaals,als het voor de show is zou ik gewoon zo'n halfpad kopen.