[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:59

Buitenzinnig schreef:
Lisa_WB schreef:
Ik wil sowieso eerst wat zadels testen voor ik het koop, maar vond dit een erg mooi model dus vandaar de vraag :). Ik ben zelf 1.62 met korte bovenbenen, heb wel weer een wat grotere billen maar qua zadel heb ik nu een 17 inch tekna springzadel, dus ik vermoed dat de normale maat dan wel goed is. Enige waar ik nu tegenaan loop ook met het testen (wil graag een testzadel hebben voor meerdere dagen, niet alleen 1 sessie) is de wat langere zweetbladen, omdat ik daar vaak mee in de knoop kom met normale dressuur zadels. Alleen bij Ghost vind ik de versies met de korte bladen weer een beetje 'eng' omdat mijn paard af en toe wat rare sprongen maakt en ben dan bang dat ik de stabiliteit verlies...

Je kunt zowel een roma als een veneto testen via onder andere mij. Je kunt heel gemakkelijk zelf de zittingen wisselen

En de zitting heeft dat te maken met een kort of lang zweetblad of zie ik dat verkeerd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:27

Lisa_WB schreef:
Buitenzinnig schreef:

Je kunt zowel een roma als een veneto testen via onder andere mij. Je kunt heel gemakkelijk zelf de zittingen wisselen

En de zitting heeft dat te maken met een kort of lang zweetblad of zie ik dat verkeerd?

En de wrongen.
In principe zijn alle ghosts hetzelfde in basis, dus de kussens en het deel erop met de singel en beugelophanging. Daar kan je een zitting opdoen met lange of korte zweetbladen en de wrongen naar keuze (de verschillende modellen dus.

Enkel de serie waar de lipica onder valt is anders dacht ik ivm het dubbele zweetblad.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:30

DubbelDun schreef:
Vaak is het zadel een 'restpost', zeker bij westernzadels. Temeer omdat veel mensen western rijden met een niet-QPA en een kwalitatief goed zadel dan soms duurder is dan het paard.

Waarheid als een koe. :+ Mijn zadelkosten zijn denk ik bij elkaar het dubbele van de aanschafkosten van mijn paard geweest.

Die Cow heeft helemaal geen gekke prijs, juist een hele nette voor de staat en leeftijd! Het is dat ik de mijne net een halfjaar geleden heb gekocht. Ik heb toen ook tweedehands gekeken, maar toen kon ik niets vinden in de juiste maat.

Wbt die Ghost: ik zou echt eerst testen. Vaak valt het echt wel mee (of tegen als je verkoper bent) hoe snel het zadel verkoopt. Mijne was praktisch nieuw, twee keer mee gereden, had een nette prijs en het duurde echt wel even voor die een nieuwe eigenaar had.
Of je moet net mazzel hebben (of pech als je de koper bent).

Maar: genoeg tweedehands Ghost zadels volgens mij op de markt, komt vast wat voorbij. :j

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:52

Buitenzinnig schreef:
Dit is een Roma, de normale maat gaat ongeveer tm broekmaat 46. Het is ook afhankelijk van je bouw.
De Veneto heeft iets meer effectieve zitruimte omdat de wrong schuiner is geplaatst en iets verder naar voren tov de Roma.
Dat kan het gevoel geven dat je net wat meer ruimte hebt.

Soms passen mensen net aan in een roma piccolo, maar zit de Veneto piccolo precies goed, omdat die net wat ruimer is door de wrong positie.

Eindelijk uitleg waarom mijn VENETO zo ruim voelt!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:42

Duhelo schreef:
En de wrongen.
In principe zijn alle ghosts hetzelfde in basis, dus de kussens en het deel erop met de singel en beugelophanging. Daar kan je een zitting opdoen met lange of korte zweetbladen en de wrongen naar keuze (de verschillende modellen dus.

Enkel de serie waar de lipica onder valt is anders dacht ik ivm het dubbele zweetblad.

Exact!
De Lipica, Italy en Flamengo hebben een dubbel zweetblad.
Dan heb je nog de Cavallin Crusader, Cavallin Heritage en Cavallin Pioneer. Deze lopen in Nederland eigenlijk niet dus daarom zijn die er niet als testzadel. Deze hebben ook een Ghost basis maar zien er een beetje anders uit. De zittingen zijn ook niet verwisselbaar.

Skogan, graag gedaan :)

Skogan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:38

Hmm.. dus toch maar een vraagje..
Sinds begin kan ik niet echt mijn plaats vinden in de Veneto, paard loopt wel heel erg goed. Maar ik heb te veel plaats in 't zadel en ik schuif. (ik heb geprobeerd om zit te verkleinen, maar zonder echt effect) Als ik zou mijn Veneto standard maat omwillen ruilen voor picolo maat, kan ik toch de kussens van mijn aktuele zadel houden ? (italy kussens) Paard is groot (172)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:00

Vervelend dat je je plaats niet kunt vinden in de Veneto. Ik denk dat de maat dan te groot is voor jou.

Ja, dat kan in principe wel. Het zal er misschien wat minder mooi uitzien, omdat de kussens dan meer uitsteken.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:32

en natuurlijk de losse zitting in maat picolo zou nooit passen op basis standard maat ?

..of ik moet voor losse zitting van buttera gaan in standard maat..
(ah, die buttera... :P )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:50

Dat past op zich wel, maar dan heb je niet het effect van een piccolo, aangezien dat in de basis zit. Mogelijk zou de buttera je iets meer opsluiten inderdaad.. Maar dat blijft proberen, weet niet of je hem in Frankrijk kunt testen?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:54

Ik moet navragen, bedankt voor meedenken

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:00

Hi! Ik hoop dat ik een vraag tussendoor mag plaatsen? Ik zit te denken aan een Trekker True Talent voor mijn engels volbloed van 165cm. Hij heeft een hele hoge schoft en wat spieren daar verloren in de winter maar we zijn nu weer bezig met opbouwen van die spieren en om zn hooibuik weg te werken / buikspieren te kweken.

Nu begreep ik dat Trekker True Talent een kort zadel is en ideaal voor korte ruggen? Mijn paard heeft dat nou niet bepaald dus vraag me af of de TTT dan misschien gaat drukken op de verkeerde plekken achterop? En hoe zit het met schuiven van deze zadels? Ik zou ‘m met boomloos dekje en inlages willen/kunnen gebruiken. Ik ben zelf 55 kilo. Ik woon niet in Nederland en in mijn omgeving zijn er helaas geen boomloze experts die kunnen komen passen...

Dank je wel!

Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:11

Als je gewoon de langste kussens neemt van de Trekker die er onder passen, dan draagt het gehele zadel (met de ruiter er op) Ik zou wel de pommel/voorboogje in de gaten houden, want dat is helemaal niet flexibel en je moet het op tijd wijder draaien, zodat die schouder zich kan ontwikkelen.... Schuiven kan altijd, dat is mede afhankelijk van de symmetrie van ruiter en paard.... (en de balans van de ruiter) Trekker is niet speciaal schuifgevoeliger dan een ander merk/systeem. De True Talent heeft geen "houvast" door zweetbladen, dus het zou bij onbalans eerder kunnen rollen.....

Denk je aan de Trekker omdat je dat een aantrekkelijk zadel vindt? Heb je wel eens boomloos gehad?

Je kunt altijd hulp op afstand krijgen van diverse Trekker dealers in Engeland of Ierland.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:17

Kwetal schreef:
Als je gewoon de langste kussens neemt van de Trekker die er onder passen, dan draagt het gehele zadel (met de ruiter er op) Ik zou wel de pommel/voorboogje in de gaten houden, want dat is helemaal niet flexibel en je moet het op tijd wijder draaien, zodat die schouder zich kan ontwikkelen.... Schuiven kan altijd, dat is mede afhankelijk van de symmetrie van ruiter en paard.... (en de balans van de ruiter) Trekker is niet speciaal schuifgevoeliger dan een ander merk/systeem. De True Talent heeft geen "houvast" door zweetbladen, dus het zou bij onbalans eerder kunnen rollen.....

Denk je aan de Trekker omdat je dat een aantrekkelijk zadel vindt? Heb je wel eens boomloos gehad?

Je kunt altijd hulp op afstand krijgen van diverse Trekker dealers in Engeland of Ierland.

Dank je, dat helpt!
Ik denk aan Trekker omdat het idd een mooi zadel is maar er ook licht en comfortable uitziet.
Ik heb nu al een paar jaar een boomloze Freemax buffel short, daarvoor hadden we een Ghost. De Freemax past geloof ik prima met dubbele inlages voorin en ik had met de meethulp en Kifra per mail de forkmaat bepaald maar nu ik meer aan het rijden ben voelt hij me toch iets te stug, en de Ghost met korte bladen was leuk en gaf veel vrijheid maar veel te onstabiel. Ik had met de Ghost verschillende dekjes en singels geprobeerd maar niks hielp...

Zodoende kwam ik op True Talent :)
Tweedehands zag ik in UK en Ierland geen te koop, maar wel in NL

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:21

Succes - die Ghost is al langer geleden denk ik??? Er kan meer qua singelstoten tegenwoordig, dat helpt soms.... maar Ghost heeft hetzelfde als de True Talent....geen zweetbladen die het geheel nog een beetje stabiliseren. Met een goede singel en goed aansingelen (waarmee ik niet "heel stevig" bedoel) helpt allemaal

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:06

woepsie90 schreef:
Kwetal schreef:

Dank je, dat helpt!
Ik denk aan Trekker omdat het idd een mooi zadel is maar er ook licht en comfortable uitziet.
Ik heb nu al een paar jaar een boomloze Freemax buffel short, daarvoor hadden we een Ghost. De Freemax past geloof ik prima met dubbele inlages voorin en ik had met de meethulp en Kifra per mail de forkmaat bepaald maar nu ik meer aan het rijden ben voelt hij me toch iets te stug, en de Ghost met korte bladen was leuk en gaf veel vrijheid maar veel te onstabiel. Ik had met de Ghost verschillende dekjes en singels geprobeerd maar niks hielp...

Zodoende kwam ik op True Talent :)
Tweedehands zag ik in UK en Ierland geen te koop, maar wel in NL

Je mag mij altijd even mailen hoor!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:27

Kwetal schreef:
Succes - die Ghost is al langer geleden denk ik??? Er kan meer qua singelstoten tegenwoordig, dat helpt soms.... maar Ghost heeft hetzelfde als de True Talent....geen zweetbladen die het geheel nog een beetje stabiliseren. Met een goede singel en goed aansingelen (waarmee ik niet "heel stevig" bedoel) helpt allemaal

De Ghost had ik van 2016 t/m 2017... Ik had toen oa een FRA super singel geprobeerd maar ook anderen. En een Ghost pad met die rubberachtige onderkant en ook andere pads. Bleef helaas een heel onveilig gevoel geven qua slippen. De True Talent lijkt er wat steviger uit te zien dacht ik, maar dat kan natuurlijk ook niet zo zijn idd

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:27

Skogan schreef:
Ik moet navragen, bedankt voor meedenken

Misschien kun je met een zadelbontje wat ruimte verkleinen?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:28

Buitenzinnig schreef:
Je mag mij altijd even mailen hoor!

Ga ik doen, dank je wel :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:48

woepsie90 schreef:
Kwetal schreef:

De Ghost had ik van 2016 t/m 2017... Ik had toen oa een FRA super singel geprobeerd maar ook anderen. En een Ghost pad met die rubberachtige onderkant en ook andere pads. Bleef helaas een heel onveilig gevoel geven qua slippen. De True Talent lijkt er wat steviger uit te zien dacht ik, maar dat kan natuurlijk ook niet zo zijn idd

Het gaat niet om de stevigheid, maar om het oplage vlak en hoeveel "grip" het zadel heeft. Als er alleen maar kussens bovenop liggen, heb je weinig houvast en dat kan een wiebelig gevoel geven...

Ik heb nooit last gehad van slippen, met de Trekker TT niet en met de Ghost niet, maar ik ben niet iedereen ;-)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:47

Yesssss!! Mijn nieuwe dekje van christ is binnen. En vind hem zo gaaf!!! Ben denk ik een beetje verliefd <3
Staat echt mooi onder mijn ghost. Als het goed is komt vandeweek mijn nieuwe touwhalster set binnen en dan zal ik even een complete foto met paard maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:17

Mooi hoor! :D

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:35

Wauw, wat een idioot mooi zadel is dat uudje!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:46

heel mooi geheel onder jouw Barocco +:)+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:40

Dank jullie wel. Ben er ook enorm blij mee!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:14

Supermooi, ik ben heel benieuwd naar foto's op je paard!

Ik heb even een vraag, ik heb een Ghost uit 2015 of 2016. Toen was er nog 1 soort kussen. Met welke kussens van nu zijn deze te vergelijken? En kan ik ook op deze basis de zitting van de huidige Roma doen?