[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:16

zadel klapperde dus niet op film te zien.
paard is wat zwak geworden in de achterhand en stijf . waardoor ze de achterhand in het begin slecht gebruikte.
Na een paar rondjes was dat anders.
met een andere singel geen geschuif meer.

Maar op de fotos te zien moet ik voor even ook shims erin fabriceren net zoals bij mijn western zadel

voor het rijden

zijkant Afbeelding na
Afbeelding

voorkant voor
Afbeelding na Afbeelding

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:37

Heb je je paard helemaal geschoren?Ik heb mijn oudste paard vorige week helemaal geschoren,maar bij haar schuift de boel nu veel meer..Ik heb er verder geen verstand van,want heb nog nooit eerder een paard geschoren maar die van mij is wel wat gladjes geworden :=

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:49

Ik heb hier helaas niet veel ervaring mee, ik blijf meelezen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:02

Ja ze is helemaal geschoren.
ook onder het zadel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:04

Dat helpt ook niet echt voor het stabiel liggen :o

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:06

zadel bleef vandaag perfect liggen als je even terugleest. vorige keer was ze nog niet geschoren.
maar dat schuiven lag toen aan de singel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:41

Oh, dat eerste had ik niet mee gekregen - was al blij dat, ondanks het scheren, die nieuwe singel uitkomst bracht Y;(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:43

O sorry ik het het ook niet gelezen,maar fijn dat het zadel nu niet meer schuift :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:40

hi hi maakt niet uit !
ja ik ook hoor neopreen werkt dus niet voor ons

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:02

Ik ben sowieso geen fan van neopreen (behalve voor een duikpak, of als zooltjes in schoenen tegen de koude voetjes :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:54

Mooi, die donkere Ghost met cremekleurige highlights! :j

Hier laat ik toch ook maar eens iemand langskomen om de zadelsituatie te bekijken. Morgen komt Esther van Green Distance om te kijken of [***] het Bua zadel iets vindt (geen boomloos zadel maar eentje met een flexibele boom en ik ben zelf erg fan nadat ik er een keer op heb gezeten op een zadelbok). Mocht hij het vreselijk vinden dan is het ook niet erg, want aangezien Esther Trekker dealer is kunnen we dan altijd nog kijken naar hoe ik onze Trekker aan kan passen zodat ik hem met een bredere voorboom kan rijden zonder dat de zitting op zijn schoft zakt. Waarschijnlijk kan dat gewoon door de zitting een stukje terug te snoeien, maar voor ik dat laat doen wil ik toch eerst even zeker weten of dat kan voor ik het mes erin laat zetten... :x
Maar ik hoop natuurlijk vooral dat dat allemaal niet nodig hebben en dat we met de Bua eindelijk hét zadel voor [***] hebben gevonden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:10

Spannend X!

Denk je dat je ook zijn model door training nog een stuk makkelijker (qua zadels) kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:33

Ik denk dat het Trekkertechnisch 8-) juist lastiger gaat worden als hij bespierder raakt, vooral doordat zijn schoft zo lang doorloopt onder het zadel. Nu hebben we namelijk al het probleem dat zijn schouders een stuk breder zijn geworden. Dat houdt in dat de voorboom breder moet en daardoor zakt de zitting aan de voorkant wat omlaag. Daardoor botst de voorrand van de zitting echter op de uitloper van [***]'s schoft omdat [***]'s schoft zo idioot lang doorloopt naar achteren. Smal met hoge schoft en breed met lage schoft kan de Trekker perfect aan net zoals alle normale schoftvormen, maar een smalle, hoge en vooral erg lang doorlopende schoft blijft voor boomloos gewoon erg lastig, want ergens tussen de twee kussens/panelen moet toch de zitting van de ruiter beginnen en daar steekt [***]'s schoft nog steeds omhoog.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe flexibel de onderkant van de Bua nou precies is, want daar heb ik de vorige keer niet op gelet. Kan de flexibele boom zelf al alle vormveranderingen van het paard incasseren (want het staat natuurlijk wel op de planning dat [***] breder en gespierder gaat worden :D ) of moet je dan toch weer aan de slag met shims & co? Blijkbaar hebben ze tegenwoordig zowel een smalle als een brede boom dus er zitten grenzen aan de aanpasbaarheid. We zullen zien...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:44

Nou spannend...het is een interessant concept in ieder geval, ik vertrouw er op dat jij en Rio hem tot het randje van zijn kunnen gaan drijven, en hopelijk niet er over :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:16

Vraagje. Van de week zag ik ergens een tekening waarbij een zenuw of ader afgebeeld werd bij een paard, deze zenuw/ader loopt soort van horizontaal vanaf de schouder naar de buik, dus de singelgespen kunnen precies daarop liggen, als je dit niet weet. Wie weet waar ik het over heb en kan die foto vinden :+? Wil dit graag uitsluiten bij mijn eigen singel en paard...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:34

woepsie90 schreef:
Vraagje. Van de week zag ik ergens een tekening waarbij een zenuw of ader afgebeeld werd bij een paard, deze zenuw/ader loopt soort van horizontaal vanaf de schouder naar de buik, dus de singelgespen kunnen precies daarop liggen, als je dit niet weet. Wie weet waar ik het over heb en kan die foto vinden :+? Wil dit graag uitsluiten bij mijn eigen singel en paard...

Grappig hoe je die plaatjes 100x tegen komt tot je er naar op zoek bent :+
Is dit wat je bedoeld?
Afbeelding
Afbeelding

Brilliant hoe ze beide een andere plek hebben, misschien is er iemand die een wetenschappelijker plaatje heeft :')

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:58

Azmay schreef:
woepsie90 schreef:

Grappig hoe je die plaatjes 100x tegen komt tot je er naar op zoek bent :+
Is dit wat je bedoeld?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Brilliant hoe ze beide een andere plek hebben, misschien is er iemand die een wetenschappelijker plaatje heeft :')

Dank je! Maar is niet degene die ik bedoelde eigenlijk :D komt wel in de buurt!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:00

Afbeelding

Deze, woepsie?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:03

tennan schreef:
[ [url=m/vXV28N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze, woepsie?

Jaaaaaa *\o/* een seconde geleden vond ik 'm zelf ook en opende bokt om 'm te uploaden maar je was me voor haha :D! Top bedankt! Vond er nog eentje die wel goed was...

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:05

woepsie90 schreef:
tennan schreef:
[ [url=m/vXV28N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze, woepsie?

Jaaaaaa *\o/* een seconde geleden vond ik 'm zelf ook en opende bokt om 'm te uploaden maar je was me voor haha :D! Top bedankt! Vond er nog eentje die wel goed was...

[ [url=m/dsdmbp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat gaat dus over een ader en niet over zenuwen, dat verklaart waarom ik hem niet terug vond :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:08

Ik ben het er alleen niet mee eens dat die singel te lang zou zijn, sterker nog - hij is gewoon niet lang genoeg.
Op de plek die hun wél goed vinden beweegt het paard zijn been en kan de singelring dus in de weg zitten bij de beweging.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:36

Citaat:
Deze, woepsie?

Citaat:

[ [url=m/dsdmbp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Citaat:
Dat gaat dus over een ader en niet over zenuwen, dat verklaart waarom ik hem niet terug vond :+

Kwam ik ook achter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:05

pmarena schreef:
Nou spannend...het is een interessant concept in ieder geval, ik vertrouw er op dat jij en [***] hem tot het randje van zijn kunnen gaan drijven, en hopelijk niet er over :D

In stap, ja. :')
Maar goed, we gaan ons best doen! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:09

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat het Trekkertechnisch 8-) juist lastiger gaat worden als hij bespierder raakt, vooral doordat zijn schoft zo lang doorloopt onder het zadel. Nu hebben we namelijk al het probleem dat zijn schouders een stuk breder zijn geworden. Dat houdt in dat de voorboom breder moet en daardoor zakt de zitting aan de voorkant wat omlaag. Daardoor botst de voorrand van de zitting echter op de uitloper van Rio's schoft omdat Rio's schoft zo idioot lang doorloopt naar achteren. Smal met hoge schoft en breed met lage schoft kan de Trekker perfect aan net zoals alle normale schoftvormen, maar een smalle, hoge en vooral erg lang doorlopende schoft blijft voor boomloos gewoon erg lastig, want ergens tussen de twee kussens/panelen moet toch de zitting van de ruiter beginnen en daar steekt Rio's schoft nog steeds omhoog.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe flexibel de onderkant van de Bua nou precies is, want daar heb ik de vorige keer niet op gelet. Kan de flexibele boom zelf al alle vormveranderingen van het paard incasseren (want het staat natuurlijk wel op de planning dat Rio breder en gespierder gaat worden :D ) of moet je dan toch weer aan de slag met shims & co? Blijkbaar hebben ze tegenwoordig zowel een smalle als een brede boom dus er zitten grenzen aan de aanpasbaarheid. We zullen zien...

Als de bua niks is, denk even aan een specialized saddle (zie bv mijn onderschrift)
Op mijn oudste merrie die ondertussen een behoorlijke schoft heeft, maar nog altijd breed, rondgeribt en veel massa heeft, ligt dit zadel als een huis, met een kussenkanaal waar ik gemakkelijk mijn hand onderdoor kan halen...
Niet boomloos, wel aanpasbaar met shims, vrij kort, weinig zweetblad, geen wrong...('aar heb je ook in modellen met wrong)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:15

Jeetje als dat plaatje hierboven klopt dan mag ik wel een singel gaan zoeken die nog 10 cm korter is dan wat ik nu heb ( 45 cm) Want bij ons zitten we volgens mij zelfs met 5 cm korter op die plek waar de ader loopt. Hij is op de foto nog niet aangesingelt bij aansingelen zit hij op beide kanten op het hoogste gaatje.
Afbeelding