[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:46

Ik vond die met wol niet zo heel erg mooi, maar die zat me toch lekker! Ik zat er echt in! En nu ik weer aan het afvallen ben, voel ik mijn zitbeenknobbels helemaal goed, dus een extra kussentje daar is nooit verkeerd..

Maargoed, hier nog steeds de twijfel. Ik wou in eerste instantie voor nubuck gaan, maar als dat echt zo snel slijt(plekken krijgt), vind ik dat ook wel zonde. Dat is vetleer ook wel mooi en funtioneel (ik wil niet een te gladde zit nl) En dan met een witte wollen zitting. Dat zat echt heerlijk, alsof ik op een kussentje zat, heel dun dan.

Maar eerlijk gezegt: die zadelbontjes vind ik dus helemaal niks, die mensen voor de sier gebruiken. Misschien een beetje overbodig om hem dan helemaal vast aan je zadel te maken?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:02

Marocje schreef:
Ik vond die met wol niet zo heel erg mooi, maar die zat me toch lekker! Ik zat er echt in! En nu ik weer aan het afvallen ben, voel ik mijn zitbeenknobbels helemaal goed, dus een extra kussentje daar is nooit verkeerd..

Maargoed, hier nog steeds de twijfel. Ik wou in eerste instantie voor nubuck gaan, maar als dat echt zo snel slijt(plekken krijgt), vind ik dat ook wel zonde. Dat is vetleer ook wel mooi en funtioneel (ik wil niet een te gladde zit nl) En dan met een witte wollen zitting. Dat zat echt heerlijk, alsof ik op een kussentje zat, heel dun dan.

Maar eerlijk gezegt: die zadelbontjes vind ik dus helemaal niks, die mensen voor de sier gebruiken. Misschien een beetje overbodig om hem dan helemaal vast aan je zadel te maken?

Of je neemt een vetleren zadel met alleen en nubuck zitting???

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:06

ilaan schreef:
Ik kom maar weer even binnenvallen!
Mijn paard schijnt een hele tijd een niet goed passend boomzadel te hebben gehad, dit heb ik alleen van horen zeggen natuurlijk.
Sinds dat ik een barefoot cheyenne heb is haar rug vele malen beter en veel minder gevoelig!

Wel een probleem is dat ik de kniewrong toch wel erg mis vanwege mijn knie en enkel blessure. Deze speelt dan toch meer op als op een zadel met kniewrong. Ik zou bijna weer terugwillen naar een boomzadel om deze reden. Mede omdat ik hier ook een giga stoelzit in heb. (Beugelophanging redelijk ver naar voren geplaatst)

Dus wie heeft er een optie voor een zadel waar er wel kniewrong is en waar de beugelophanging wat verder terug ligt als bij dit zadel?
Gaat om mijn arab met redelijke schoft en een wat korte rug (niet giga kort oid).

Je kunt de beugelophanging toch gewoon al aanpassen? En als dat niet voldoende helpt me tje probleem of je toch graag een ander zadel wil, misschien teteltee eens langs laten komen? Zij heet verschillende merken boomloze zadels die je ter plekke dan kunt uittesten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:09

Kwetal schreef:
Of je neemt een vetleren zadel met alleen en nubuck zitting???

Hmm, dat is geen gek idee! Dat is ook net wat stroever, maar staat ook nog leuk. Het is voor dit schimmeltje

Afbeelding

RoyalMemory

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:26

Mmm, heb net bedacht dat ik tzt natuurlijk nog wel een losse zitting met witte scheerwol kan aanschaffen. Dat is natuurlijk wel leuk bij mijn Spanjaard :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:14

Ik denk eigenlijk dat je een wollen zitting vooral "moet" nemen omdat je het lekker zacht vindt zitten dat je er nèt dat inimini ietsepietsie in wegzakt zeg maar.

Voor de rest zal het met regen niet zo'n succes zijn denk ik (maarja dat is het met een leren zadel ook niet :P ) en ik denk dat je vooral even goed moet beseffen dat wol waarschijnlijk toch wel een heel stukje slijtage-gevoeliger kan zijn dan leer :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:15

ilaan: heb je een wat oudere Cheyenne? Bij de nieuwere modellen is de beugelriemophanging zoals Maartje al zegt verplaatsbaar dmv klittenband.

Wat is precies het probleem in je knie en enkel? Ik zou eerder denken dat verende stijgbeugels oid verlichting zouden kunnen bieden. Wil je een extra opvulling tussen je knie en het paard?
Zijn losse fenders met wrong dan geen oplossing? Test eventueel ook eens dijwrongen. Is wel totaal anders maar daarmee kun je je been ook steun geven en stiller laten liggen.
Mijn zusje (met meerdere hier) is heel blij met die bovenbeen-steuntjes ipv kniewrongen, ook met springen enz enz :)

Sowieso raad ik je aan de Cherokee te testen als je dat zadel overweegt. Is toch weer echt anders dan de Cheyenne. En ook tussen oudere en nieuwere modellen kan behoorlijk wat verschil zitten.
Of je koopt er natuurlijk een tweedehands met het idee 'als het niet bevalt raak ik 'm wel weer kwijt' :P Voordeel daarvan is dat het zadel al ingereden is.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:24

Ik kan helaas de plaats van de beugelophanging niet bepalen. Deze is vast.

Ik heb nu een half jaar een zwelling in zowel het enkel gewricht als het kniegewricht. Deze wordt zichtbaar als ik het teveel en vooral verkeerd belast, wat dus gebeurt op dit zadel. Boomzadels met wat wrong (niet extreem) heb ik er geen last van. Dan zit ik ook net iets netter.

Komt zij ook in de buurt van Zutphen? Ik ben eigenlijk niet van plan meteen een nieuwe aan tr schaffen. (Staan ook hele mooie, vrije nieuwe tweedehands voor een leuke prijs O:) )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:32

Teteltee komt door het hele land.
Misschien interessant voor de mensen hier, maar Stal Steenke stopt met Barefoot artikelen en heeft het nodige te koop! https://www.facebook.com/StalSteenke

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:02

@ilaan: ze komt door heel nederland en probeert als het even kan adressen te combineren om zo de reiskosten voor iedereen te beperken. Ze verkoopt geen zadels dus ze zal je geen merk proberen aan te smeren en je hoeft er dus ook niet ter plekke 1 aan te schaffen. Het is wel de ideale manier om verschillende merken zadels uit te proberen zonder dat je ieder zadel apart een week moet gaan testen. Haar site is www.boomlooszadelpasservice.nl

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:52

pmarena schreef:
Ik heb hier trouwens een witte zadelvormige en een roze western Kifra pad liggen, hoop er vandaag of morgen aan toe te komen om die op de foto te zetten onder alle modellen Barefoot :)

En oja, er is nu ook een bruine versie van de Physio Ride-on-Pad aan het assortiment toegevoegd *\o/*

Ben benieuwd naar de foto's!

Een ghost in schaapskleren :')

Ik vind naturel bont het mooiste! Misschien wil ik ook een losse seatsaver voor mn Arizona.
Ik heb ook een bontje op mijn dressuurzadel liggen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:24

Grappig, heb nu ook het Fellsattel in een kleiner maatje binnen gekregen, deze heeft een ruglengte van ca. 51 cm i.p.v. de ca. 59 cm die de normale is :)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:17

Even een vraagje tussendoor. Ik heb de tapaderos gekocht maar ik vind de beugels echt niks. Passen de Soft Step beugels ook tussen de tapaderos Pmarena?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:54

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar heb even een vraagje.
Wat voor maat singel zal ik nodig zijn voor mijn beetje dikke d New forest pony's.
Het gaat om het zadel notting hill barefoot.
Om dat laatste stel ik hier de vraag.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:27

LadyDaily: heel moeilijk te zeggen zo. Verschilt toch behoorlijk per combinatie paard/zadel :)
Kun je niet van iemand een singel lenen om te passen? Alleen dan kun je inschatten hoeveel korter of langer je nodig hebt. Let wel even op dat de singel zo hoog mogelijk uitkomt zodat de gespen niet in de buurt komen van de oksels, dat kan gaan irriteren. Maar dan wel lang genoeg om 'm strak genoeg te kunnen zetten natuurlijk, en het is ook fijn een paar gaatjes over te hebben voor als je paard wat afvalt of zijn buik eens wat minder opgezet is.
Voor mijn halve haflinger (D-pony) gebruik ik een volledig elastische singel van 55 cm bij de JustAdjust/Cheyenne. 50 cm niet-elastisch past ook, maar dan is de singel net wat kort (voor wat aanbevolen wordt).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 08:37

Zo, eindelijk de JustAdjust verder kunnen uitproberen deze week :D Toen ik opgezadeld had zag het er zo uit:

Afbeelding

Lekker torentje, ik moet opeens veel meer moeite doen met opstijgen :D Toen Lilianne hier was hadden we aan een 60 cm singel genoeg, de singel die er nu aan hangt is 80 cm := Als ik heb aangesingeld heb ik aan beide kanten nog 3 gaatjes over. Ik wil op termijn wel een nieuwe (goede) singel, maar daar wacht ik even mee tot het zadel goed is ingezakt, ik vermoed dat ik dan zomaar weer een kortere nodig heb. Aan de Hidalgo had ik een 50 cm, aan de Barefoot London een 60 cm, misschien dat ik met deze dan uitkom op 65/70 cm ofzo.

Na wat geknutsel eerst maandag in de bak gereden. Dat ging prima, ook zonder strak aan de singelen, alleen in de galop lag ik er bijna met zadel en al naast :+ Balansprobleempje.

Gisteren zijn we naar buiten geweest, ik heb af en toe het gevoel dat het zadel schuift maar als ik dan kijk ligt het recht en de afdruk is ook mooi recht, eigenlijk nagenoeg geen warrige haren. Hier heb ik ook maar een foto van gemaakt, maar behalve de ruggengraat is er eigenlijk niet veel op te zien :o

Afbeelding

Paardlief loopt er een stuk actiever mee en had de peper er weer lekker in zitten de afgelopen dagen. Dat lijkt me een goed teken *\o/*

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:43

:= dat is zeker een toren, komt vast helemaal goed. Fijn dat het rijden al goed ging!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 08:46

Na het rijden ligt het gelukkig wel iets platter heb ik het idee. Op zich vind ik het 'toren-gevoel' tijdens het rijden ook erg meevallen. Er zit al een XXL pommel in dus daaraan ligt het niet :P

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:42

Ziet er goed uit! Dat torengevoel wordt vanzelf minder :)

Voor de singel vragen: ik kan een thorowgood singel aanraden :j erg fijn in gebruik en niet duur.

Hier mijn zadel met de haf pad eronder. Staat toch wel wat beter al vind ik hem voor het oog nog steeds wat omhoog staan achter. Het zadel is sowieso nog wel erg wennen :=

Afbeelding

Ik wil trouwens nog nieuwe teugels maar weet niet welke. Ik heb het Barefoot Nut hoofdstel dus die teugels zouden kunnen, maar Amber teugels zouden ook leuk zijn, of nog wat anders...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:40

Bwah wat een torentje zeg, dat ziet er echt niet uit :o
Gelukkig zalm dat vast snel beter worden :j

Humm....tapaderos aan Soft Step beugels... mja op zich kun je die leren kappen "overal" aan vast maken, je kan het natuurlijk meevormen met de beugels waar je ze op vast wilt maken. Maar beugels met een houten kern is natuurlijk wel het makkelijkst om een schroefje in te draaien :)

Lengte van singel is echt puur een kwestie van passen & meten op het betreffende paardje :j

Mooi hoor de Arizona hier boven! Dat omhoog staan is toch alleen maar als je er naast staat, is op zich zo slecht niet, beter wat omhoog wegbuigen dan nar beneden waar het haren af kan gaan schuren :)

Amber teugels zouden wel mooi bij het zadel kunnen kleuren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:34

Temeraire schreef:
Ik wil trouwens nog nieuwe teugels maar weet niet welke. Ik heb het Barefoot Nut hoofdstel dus die teugels zouden kunnen, maar Amber teugels zouden ook leuk zijn, of nog wat anders...

Of andere leuke touwteugels? Horsebeads en horsecharms hebben ook hele leuke, naar eigen smaak kun je ze laten maken voor niet veel centen. +:)+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:50

Pmarena thanks!
Ik zie evengoed schuurplekjes na het rijden dus wat dat betreft... :')
Met deze pad lijkt het wel wat beter te gaan.

Wubwub schreef:
Of andere leuke touwteugels? Horsebeads en horsecharms hebben ook hele leuke, naar eigen smaak kun je ze laten maken voor niet veel centen. +:)+

Goed idee! Ik zal eens kijken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:54

Maarja, dan komt het door je pad :P

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:03

Pmarena: bedankt voor je reactie. Ik had al zitten googlen en eens goed naar de softstepbeugels gekeken maar ik ben bang dat het een moeilijke klus wordt. De tapaderos moeten door het staal? ijzer? heen gedraaid worden. Dat gaat m niet worden, ben ik bang.

Misschien moet ik gewoon even wennen aan de beugels...anders eens op zoek naar leren beugels want daarvan heb ik gelezen dat je daar wel de tapaderos aan kan hangen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord :-)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:54

pmarena schreef:
Maarja, dan komt het door je pad :P

Vast inderdaad :P
Ik wacht je foto's met de Kifra pad geduldig af O:)