oo dat is super en geeft misschien ook wel een hint...hihihihi
Jolindaa
Geplaatst: 06-04-12 16:19
Vraagje. Onder mijn cherokeemodel boomloos zadel heb ik een pad liggen met enkele inlages. Nu heb ik al een beetje gespeurd in de zoekfunctie naar het volgende probleem, maar lees alleen het tegenovergestelde.
Als ik heb gereden met mijn boomloze zadel, zijn de zweetplekken mooi evenredig en de ruggengraad droog, op 1 plekje na. Aan beide zijden ter hoogte van de beugelophanging is de ruggengraad ook nat. Wat is nu verstandig? Moet ik er extra inlages in doen?
Verder ligt het zadel mooi stabiel en schuift niet.
heb gisteren mijn goeie maat bf binnen gekregen en gelijk gistermiddag ermee gereden. wel even wennen maar absoluut niet tegen gevallen. veel beter contact met de benen. paardje was ook beetje aan het klieren. verder is het zadel goed blijven liggen. dus we gaan nu genieten.
Vandaag reed een vriendin van me met mijn Barrydale. Ze was erg negatief, en zeurde dat ze geen beenhulpen kon geven, ze ging (automatisch) porren met haar hiel. Volgens mij heeft ze dit gevoel omdat je benen op een andere manier op je paard liggen omdat je wijder komt te zitten op het paard?
Tja, je moet je spieren meer gebruiken op boomloos, want je zit niet zo ' in de kussens' als bij een boomzadel, is mijn ervaring. Je zit vaak wat breder . Je moet even de tijd nemen om te wennen, zowel ruiter als paard. Je benen zullen wat anders afhangen. Om meteen negetief te zijn..... Geef het even een kans. Misschien is het iets voor je vriendin, misschien ook niet. Porren met je hiel komt vaak, omdat de ruiter de hak optrekt, dit ligt niet aan het zadel, maar aan de houding van de ruiter.
Tja, een serieuze en eerlijke probeeractie lijkt me een betere manier om tot een beoordeling te komen.
nientje78
Geplaatst: 09-04-12 17:55
Wij vonden de barrydale juist wel lekker rijden. Jammer dat ze het niet serieus heeft geprobeerd.
Afgelopen weekend dus de barrydale op proef gehad. We reden voor het eerst sinds een jaar weer in de buitenbak (vanwege zwangerschap en BI niet gereden sinds vorig jaar januari) Dus voor pownie was het even kijken,en er stond een stevig windje en een 3 a 4 meter hoge baal omringd met zwart zeil,dus dat was even een spannend momentje de eerste keer. Daarna geen problemen meer gehad.....alleen de wind he
Ik had zelf het idee dat het zadel van achter wat omhoog kwam als het op haar lag,zonder dat er iemand op zat. Ook schoof het zadel meer als de london en de lexington. Nou hebben we een 50 cm singel,maar die is te lang...we houden geen gaten over om na te singelen. Nou schoven de andere 2 ook wel,maar de barrydale iets meer. Of het moet aan het dekje liggen wat eronder lag. Voor de rest zaten we aardig goed, goed contact met het paard en we zaten niet te wijd. Ook vonden we het zadel minder massaal als de andere 2,maar dat kan mss door de 2 verschillende kleuren komen.
Lijkt ook of jullie allebei goed uitkomen met de wrong. Dat hij achter zo op staat kan ik niet helemaal verklaren. Heeft mijn cherokee ook, maar dat is na een half uurtje rijden zo goed als weg. Dus misschien door het meer inrijden van het zadel? Was het na het rijden bij jullie ook minder?
nientje78
Geplaatst: 09-04-12 18:41
Daar heb ik eigenlijk niet eens op gelet We hebben wel naar de drukverdeling gekeken en die was wel goed.
Oryani
Geplaatst: 09-04-12 19:10
Misschien een domme opmerking, maar was de pommel gepast? Ziet er verder goed uit
Laatst bijgewerkt door Oryani op 09-04-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Jullie zitten er wel netjes in geloof ik, staat goed
Misschien even spelen met de verstelbare singelstoten , zodat die het zadel niet zo naar voren trekken maar meer vanuit het midden aansingelen zeg maar ?
En als een zadel voorover kiept dan is de pommel vaak wat te breed.
Huh? Wist ook niet dat de singelstoten verstelbaar waren bij Barefoot? Wel een V-systeem bij nieuwere zadels, toch
Drukverdeling lijkt me niet uit te maken, zijn alledrie toch vergelijkbare zadels mbt VPS? Hebben jullie het zadel nog? Anders gewoon nog eens mee rijden lijkt me? Tweede keer is anders dan eerste keer meestal
Ik zal ook even de foto's van mijn pony met cherokee op de computer zetten en delen met jullie! Pony van zusje heeft 'm ook op gehad en daar was hij wel groot voor, maar zover we gemerkt hebben had ze er geen last van met rijden. Schuurde niet achter of zo. Alleen schoof het zadel op haar naar voren. Kan de pommel (te groot) daar ook oorzaak van zijn? Lijkt me wel, volgende keer toch maar even wisselen om dat te proberen. Al lag het zadel niet echt voorover oid.
pmarena
Geplaatst: 09-04-12 19:27
Je kunt ze naar voren of naar achteren leggen, een beetje sturen hoe ze vallen zeg maar
nientje78
Geplaatst: 09-04-12 19:32
Pommel te breed? Als het goed is heeft hij er een xxl in gedaan,die hebben we nu ook en die lag bij de andere zadels wel goed We hebben het niet gecontroleerd want het ritsje was stuk,dus hij heeft het voor ons gedaan.
Oke...de singelstoten over het hoofd gezien...niet gedacht dat je die ook nog kan verstellen. We hebben het zadel niet meer.
Maar hij zat wel lekker, en hoe langer je rijd des te lekkerder hij zat.
Kwetal
Geplaatst: 09-04-12 19:35
Als iets naar voren kiept is A. de voorkant te wijd of B. je trekt hem met de voorste stoot te hard aan. (of beide natuurlijk )
Ashley5
Geplaatst: 09-04-12 19:40
Even een vraagje over de maat van het zadel.
Ik heb nu een weekje een Cheyenne Drytex te huur. De eerste dagen heb ik de maat 1 gehad. Ik dacht dat die perfect voor mij was, aangezien ik broekmaat 38 heb en ik ben niet extreem lang (1,72 m.). Maar die voelde zo krap voor mij aan dat ik het zadel heb omgeruild voor een maat 2. Toen ik het zadel omruilde, werd mij al verteld dat het eigenlijk onmogelijk is dat ik maat 1 te krap vind zitten. Nu de laatste dagen met maat 2 moet ik zeggen dat ik nog nooit zo lekker in een zadel heb gezeten! Ik ben dus ook helemaal verkocht met een maat 2. Oke, misschien dat een maat 1½ net iets beter zou zitten, maar aangezien dat niet lukt, is deze helemaal perfect.
Ben ik de enige die een moeilijke kont heeft of komt dit vaker voor?!
Kwetal
Geplaatst: 09-04-12 19:42
Dat is geen moeilijke kont, maar moeilijk tussen je oren De ene ruiter zit graag klem en de andere wil graag veel ruimte - jij behoort dus tot de laatste categorie
nientje78
Geplaatst: 09-04-12 19:48
Dan zal de pommel te wijd zijn denk ik Zat nu een xxl in,maar die heeft ze anders ook en dat lag toen wel goed.
Ashley5
Geplaatst: 09-04-12 19:51
Buitenzinnig schreef:
Dat is geen moeilijke kont, maar moeilijk tussen je oren De ene ruiter zit graag klem en de andere wil graag veel ruimte - jij behoort dus tot de laatste categorie
Haha, nee, oke, dan weet ik dat het inderdaad aan mij ligt.
Ja, ik twijfel dus ook over welke maat. Ik zou zelf zeggen maat 1 maar ik heb al tweedehands zitten rond kijken en er word bijna alleen maar maat 2 aangeboden. Dan begin ik te twijfelen hoe klein maat 1 wel niet is
Ik heb een Cheyenne maat 1 en heb confectiemaat 42 en dat past perfect.
Safiera
Geplaatst: 09-04-12 22:02
Ik heb dus een cherokee maat 1 en vind het absoluut niet ruim, heb maat 40 ongeveer. Mijn zusje (38) zat er ook perfect in. Groter kan wel, maar dan zit je meer op/in/tegen de cantle, en eerder tegen de pommel aan.
Ik heb ook vaker in een maat 0 gereden, ook toen ik dikker was ( ) en dat paste ook. Maar dan zit je dus wel veel geslotener. Vooral met lichtrijden en de pommel is dat in het begin even puzzelen, vooral niet te hoog opstaan. Maar had wat dat betreft een groot verschil verwacht in mijn maat 1, viel erg mee. Nou is het wel dat de lengte op het paard erg verschilt vind ik. Meer dan maat 1 kan ik echt niet kwijt op mijn pony.
Bij de laatste vliegen zadel en ruiter nogal Geloof dat Barefoots altijd wel wat vliegen met springen, niet? Hier trekt de ruiter het zadel duidelijk mee naar voren. Zijn er frevent springers hier met een BF?
Laatst bijgewerkt door Safiera op 09-04-12 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt
nientje78
Geplaatst: 09-04-12 22:08
Verschilt idd,wij hadden ook een cheyenne maat 1 en daar paste ik ook prima in.