[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:12

Ik vind 10 cm verschuiven wel een behoorlijk eind. Max 5 cm, maar écht niet meer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:19

Ik gebruik wel liefste een gevormde singel inderdaad.
Drukking van de stijgbeugelophanging, waren de kussens wel goed van het zadel?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:19

Ja klopt. Maar die tien centimeter trek je een borsttuig gewoon in het paard zijn vlees ipv dat het je zadel tegen houdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:22

Ik ben ook geen voorstander van een voortuig om een zadel op zijn plek te houden... hooguit als je in erg bergachtig terrein woont. De meeste paarden lopen er ook niet lekker mee.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:26

Het ringetje achter de voorste ring, is de beugelriemophanging DD :)
Het is in principe mogelijk om een nieuwe basis te bestellen met die ring meer naar achteren, mogelijk dat het scheelt voor paarden met zulke brede schouders.

Ik vind 10cm verschuiven ook erg veel en zou er graag foto's van willen zien (eigenlijk ook van het rijden)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:57

Zal ik eens proberen Kwetal. Ik heb wel alle omstandigheden tegen en daar ben ik me ook zeker bewust van. Mijn paard valt begin winter enorm in in de bespiering (door een medische probleem) waardoor hij extra een badkuip rug krijgt. In combinatie met een echt frisky volbloed karakter wat op frisse dagen extra heen en weer schietend en dribbelend gedrag veroorzaakt en een slechte dragende houding. Plus dat hij veel gevoeliger reageert op verschuiving van het zadel dan normaal.

Dat ligt dus niet zozeer aan het zadel danwel aan het paard. Veel onbelast trainen is hierbij de beste oplossing. Maar het zou ook lekker zijn een oplossing te vinden waarmee we soms nog even de benen kunnen strekken in het bos.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 01:16

Daar willen we ook naar toe (die relaxte bosrit) - helaas zijn er nooit lekkere pasklare oplossingen als we geen idee hebben in welke richting we het moeten zoeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 03:12

Mijn ghost schuift absoluut niet. Ja, met opstijgen opzij. Maar mijn paard is erg gevoelig met singelen dus singel gaat nooi heel strak en is met elastiek. Onder het rijden nooit last terwijl ze best eens fiks opzij springt (in galop) of vuil kan bokken. Ik spring er ook mee en rij ook zo nu en dan een steile (lees steiler dan de dijk op of af) heuvel op of af. Dan ook blijft het zadel op zijn plek. Dinsdag ga ik weer rijden, ik wil dan wel eens foto's maken weer?

Ik heb trouwens hier een haf pad liggen met zo'n antislip onderkant. Inlages verwisselbaar. Ik gebruik hem niet dus als iemand dat wil proberen? Jaren terug had ik de pad onder mn barefoot. Barefoot schoof, pad bleef op z'n plek. Nu heeft een gost geen wol, maar stroevere kussens dus misschien een oplossing?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:24

Kwetal schreef:
Het ringetje achter de voorste ring, is de beugelriemophanging DD :)

Who cares... als je toch al de achterste ring gebruikt voor de beugels én je verhelpt het probleem daar mee...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:25

ik denk bij mij dat het ook door de pad komt .
Het word echt een torentje.
maar ik heb nog andere pads liggen.
Misschien eens met mijn barefoot pad proberen. of met mijn airmesh met normaal dek.
dat zijn nog 2 opties.
inlage uit de ghost pad kunnen er toch ook uit ?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:30

Ja hoor, de inlagen van de Ghost kunnen er ook uit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:41

Jenny, even voor de zekerheid gezien je het over harde HD inlages hebt...heb je het over echte HD inlages zoals ze nu verkocht worden? Of inlages die er een beetje op lijken?

Want zo hard zijn ze namelijk niet...? Die oudere Dubbeldikke en Flex inlages zijn wel een stuk harder :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:38

hoefijzer schreef:
Zal ik eens proberen Kwetal. Ik heb wel alle omstandigheden tegen en daar ben ik me ook zeker bewust van. Mijn paard valt begin winter enorm in in de bespiering (door een medische probleem) waardoor hij extra een badkuip rug krijgt. In combinatie met een echt frisky volbloed karakter wat op frisse dagen extra heen en weer schietend en dribbelend gedrag veroorzaakt en een slechte dragende houding. Plus dat hij veel gevoeliger reageert op verschuiving van het zadel dan normaal.

Dat ligt dus niet zozeer aan het zadel danwel aan het paard. Veel onbelast trainen is hierbij de beste oplossing. Maar het zou ook lekker zijn een oplossing te vinden waarmee we soms nog even de benen kunnen strekken in het bos.

Ik ken je probleem van het achteruit schuiven van de ghost. Ik heb hierover contact gehad met Buitenzinnig, maar was nog niet toegekomen aan rij foto's/filmpjes maken.

Toch heb ik het probleem op kunnen lossen *\o/*
Naar mijn idee kwam het ook doordat mijn pony een behoorlijk holle rug heeft en dat het zadel dan met de voorkant daar naar toe schoof. Mede omdat er teveel druk op de voorkant van het zadel kwam door het aansingelen, en mede doordat het voorboogje door die druk wijder ging staan en het zadel dan logischerwijs het laagste punt van de rug opzocht.

Ik heb dit op gelost door de v van de singel zover mogelijk naar achter te schuiven en dan aan te singelen. Dit werkte best wel goed, alleen na een kwartiertje rijden schoof dit naar voren en dan kwam het zadel weer naar achteren. Dus ik heb nu een strotouwtje aan het achterste ringetje van dat flapje met de singelstoten en aan het achterste ringetje aan het zadel gemaakt.
Hierdoor wordt de druk van het aansingelen veel meer over het achterste deel van het zadel verdeeld en mijn zadel heeft sinds ik dit heb gedaan niet meer geschoven *\o/*

(Ik zal zo even kijken of ik in paint kan laten zien wat ik heb gedaan :) )
Tadaa:

Afbeelding

Dus het blauwe zover mogelijk naar achter, en dan met een touwtje vast zoals de rode lijn :)

Daarnaast heb ik nog een schuursponsje als frontriser gebruikt en in mijn pad heb ik in het aller voorste deel aan elke kant een dubbelgevouwen geel doekje gestopt. Dit omdat ik een Florac heb en mijn pony wel houdt van een bok op z'n tijd als hij enthousiast wordt. Dus nu zit ik als een huis!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:04

@Femek2902: wat je gedaan hebt is de 3-punts gording toegepast. In western wordt dit vaker gebruikt.
Overigens bij een holle rug wil een swayback pad ook goed helpen. Dit is een pad die specifiek in het holle deel van de rug iets dikker is. Ook zijn er enkele merken die losse inlages verkopen om dit probleem op te lossen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:13

Aah dat wist ik niet dat het ook echt wat was maar het werkt perfect bij mij :) De volgende stap was inderdaad om de pad dikker op te vullen in het midden, maar eigenlijk vind ik dit een mooiere oplossing, omdat dit duidelijk ook de druk over een groter oppervlakte verdeeld. Dit is ook goed te zien aan mijn zadelafdruk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:51

Is het een piccolo Florac??? Goede oplossing trouwens

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:41

Nee, een gewone. De foto heb ik gejat van Jennyxx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:10

Ik zoek trouwens even advies mbt maat 1 of maat 2 zadel.

Wil via Horse Top Shop een testzadel proberen maar ik weet niet welke maat ik nodig heb. Persoonlijk denk ik een maat 1 (broekmaat 36 heb ik) en pony heeft een vrij korte rug. Maar las het een en ander over een opgesloten en krap gevoel in maat 1? Maar is maat 2 dan niet straks veel te lang voor mijn paard? Of is het verstandig om beide maten te proberen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:11

Oh, dat is zeker een goede!
ik heb mijn singelophanging door midden gedaan voor de h-singel (die alsnog niet bleek te werken). Maar nu leiden beide stoten een eigen leven en gaan overal naar toe. Ik wilde ze ook aanpassen voor meer stabiliteit zodat het achterste deel ook blijft liggen, dus dat is echt wel een goed idee!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:16

_Dominique schreef:
Ik zoek trouwens even advies mbt maat 1 of maat 2 zadel.

Wil via Horse Top Shop een testzadel proberen maar ik weet niet welke maat ik nodig heb. Persoonlijk denk ik een maat 1 (broekmaat 36 heb ik) en pony heeft een vrij korte rug. Maar las het een en ander over een opgesloten en krap gevoel in maat 1? Maar is maat 2 dan niet straks veel te lang voor mijn paard? Of is het verstandig om beide maten te proberen?

Wellicht contact opnemen met Lilianne van www.boomlooszadelpasservice.nl ? Dan kun je verschillende boomloze zadels proberen, en verschillende maten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:19

ik heb een maat 1, maat 2 was achteraf toch te groot voor mij ben lang mt 38

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:08

Ik zou gewoon lekker een maat 1 proberen inderdaad :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:21

Ik heb ook een maat 1 met een kleine broekmaat 40/38. Zelfs de maat 1 cherokee vond ik iets wat aan de grote kant maar mijn maat 1 london is perfect scheelt geloof ik maar een cm ofzo, hahahaha.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:30

Femek2902 schreef:
Nee, een gewone. De foto heb ik gejat van Jennyxx.

Het zadel op de foto is wel een piccolo. Ik had de foto ook gejat :o

Dubbeldun, ik had de beugelriemen wel op het voorste gaatje ;)

Buitenzinnig, bedankt voor het meedenken. Een Ghost met de singelophanging wat naar achteren vind ik een goed idee. Maar ik denk dat ik het idee van Femek ook eerst wil gaan proberen :D Misschien helpt het ook tegen mijn probleem. Maar dan moet ik eerst de Lexington verkopen 8-) Of daarvoor een oplossing bedenken. Want het verhoogde vps is voor mijn pony zijn aflopende rug fijn. Enfin hebben we weer iets om over na te denken. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer.

Pmarena, ik gebruikte de echte hd-inlages. En inderdaad die zijn niet hard. Ik verwoordde het niet goed. Maar ze zijn wel wat dikker/steviger dan de Ghost inlages die er destijds inzaten. En door mijn pony zijn brede schouders trok de singel de randen van de hd-inlages te veel in zijn vel. Ik heb de hd-inlages hier nog steeds liggen, want ik vind het op zich fijne inlages.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:41

Ah op die manier! Had je wel de bolle kant op het paard liggen in plaats van de platte kant? Want dan moet er toch serieus een berg druk op komen te staan wil die rand helemaal "in" het paard terecht komen.... of inderdaad dat bvb. de rand van de inlage net tegen de zijkant van de schouder aan komt ofzo? :)