voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:38

wyoming schreef:
Even een vraagje hier: Ik heb vandaag een cheyenne testzadel binnen gekregen, had er ook een maat L pommel bij besteld, wil ik net het ritsje open maken breekt dat hendeltje in 2'n is dat gewoon pech hebben? Of komt dat vaker voor?

Als dat gebeurt is het meestal geen kwestie van pech maar een kwestie van iemand die te hard trekt :o

Ik zeg niet dat jij dat ook gedaan hebt hoor (maar ben er wel benieuwd naar :P ), het kan ook degene voor je zijn geweest die wat te lomp bezig is geweest.

De ritsen van Barefoot zijn supersterk, je kunt er behoorlijk mee tekeer gaan, maar geen enkele rits kan oneindig belast worden en als je ziet hoe mensen er soms mee lopen te harken... gewoon keihard er aan blijven trekken om hem dicht te krijgen terwijl de pommel niet diep genoeg er in gestopt is enzo....er gaat dus zo heel af en toe (1 of 2x per jaar ofzo) wel eens een rits kapot.

Jespri

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:28

Er schiet me nog een vraag te binnen. :o
De singel die er bij zit begint een beetje te groot te worden. Kan ik later gewoon een kleinere singel kopen, of moet het er 1 zijn die speciaal voor boomloos is?

sorry als het domme vragen zijn, maar dit is de eerste keer dat ik een bomloos zadel heb. :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:48

pmarena schreef:
wyoming schreef:
Even een vraagje hier: Ik heb vandaag een cheyenne testzadel binnen gekregen, had er ook een maat L pommel bij besteld, wil ik net het ritsje open maken breekt dat hendeltje in 2'n is dat gewoon pech hebben? Of komt dat vaker voor?

Als dat gebeurt is het meestal geen kwestie van pech maar een kwestie van iemand die te hard trekt :o

Ik zeg niet dat jij dat ook gedaan hebt hoor (maar ben er wel benieuwd naar :P ), het kan ook degene voor je zijn geweest die wat te lomp bezig is geweest.

De ritsen van Barefoot zijn supersterk, je kunt er behoorlijk mee tekeer gaan, maar geen enkele rits kan oneindig belast worden en als je ziet hoe mensen er soms mee lopen te harken... gewoon keihard er aan blijven trekken om hem dicht te krijgen terwijl de pommel niet diep genoeg er in gestopt is enzo....er gaat dus zo heel af en toe (1 of 2x per jaar ofzo) wel eens een rits kapot.

Ik had het ook, tweedehands barefoot: rits door midden. Kostte me een hoop geld en moeite om het gerepareerd te krijgen. Rist zit lastig er in omdat hij wat verdekt is zeg maar. Zadelmaker wilde er niet aan... Vind dan maar iemand die het wil doen. Gelukkig kreeg mijn vader via zijn werk de orthopedisch schoenmaker zo ver dat die het heeft gedaan.

Bij ons leek het of de rits al eens kapot was geweest en gewoon gelijmd was := Ik weet het niet, maar het was heel erg vervelend iig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:54

Ja, het is nog het makkelijkste om het hele lederen pommel-vakje er af te halen denk ik, zodat je er beter bij kan. Gelukkig gebeurt het zo weinig dat ik er niet heel veel vanaf weet...mag ik vragen wat de reparatie je gekost heeft en hoe het gedaan is, inderdaad het hele ding er af gehaald of heeft de schoenmaker zitten priegelen ?

Het ziet er wel mooier uit en de rits is beschermd zo met die rolletjes leer er overheen maar het is inderdaad een drama om erbij te komen als er iets kapot is :=

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:08

Jespri schreef:
Er schiet me nog een vraag te binnen. :o
De singel die er bij zit begint een beetje te groot te worden. Kan ik later gewoon een kleinere singel kopen, of moet het er 1 zijn die speciaal voor boomloos is?

sorry als het domme vragen zijn, maar dit is de eerste keer dat ik een bomloos zadel heb. :o

Ik rijd gewoon met een neopreen singeltje :)
Soms kunnen schuifproblemen opgelost worden met een speciale barefoot- of banaansingel, maar als je zadel gewoon goed ligt kan een gewone singel ook prima werken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:19

Een gewoon simpel neopreen singeltje werkt vaak prima :j

De FRA / Westip supersingel is ook een goede aanrader, vanwege zijn geheel elastische ontwerp geeft die vaak de meest stabiele ligging.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:26

Oke super bedankt voor jullie tips!

edite: Even oftopic maar pmarena wat heb jij een prachtig hoofdstel op je website staan! *gaat vriendlief even lief aankijken. :o *

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:36

Ik zit een beetje rond te kijken naar testzadels wil namelijk graag een barefoot london maat 1 proberen op mijn paard (van de zomer een keer). Heb nu een barefoot cheyenne drytex waar ik fijn mee kan rijden al mis ik de kniewrongen toch wel dus vandaar dat ik eens een ander model wil proberen. Heb de lijst met wederverkopers die testzadels hebben gevonden word er alleen nog niet echt wijs van bij de meeste hoe het nou precies werkt of je nou ook toebehoren erbij krijgt/welke zadels ze hebben/enz. Vooral of de testzadels nou vps hebben kan ik niet vinden en dat is toch wel iets dat ik perse wil. Ik wil graag een barefoot london maat 1 testen met vps (pommel M) en dan daarbij een pad+singel (beugels+beugelriemen heb ik eventueel zelf). Zou het liefst geen borg a 100+ euro betalen dus misschien hier iemand die weet bij wie ik wezen moet hiervoor? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:46

Ik heb de London 1 met VPS getest bij Equixantos en ik kreeg er twee verschillende maten pommels + pad en singel + beugels bij :)
Zij kunnen het gewoon via de post naar je toe sturen!

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:53

Rianne_ schreef:
Ik heb de London 1 met VPS getest bij Equixantos en ik kreeg er twee verschillende maten pommels + pad en singel + beugels bij :)
Zij kunnen het gewoon via de post naar je toe sturen!

Oke dankjewel! :D €37,- is ook nog een leuk bedrag om eens voor te kunnen testen dus dat hou ik in gedachte. Via de post is zeker handig ik woon bij geen van de wederkopers echt in de buurt dus ophalen/terug brengen zou hem dan helaas niet worden. Fijn dat het toebehoren er dan ook bijkomt. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:37

pmarena schreef:
Ja, het is nog het makkelijkste om het hele lederen pommel-vakje er af te halen denk ik, zodat je er beter bij kan. Gelukkig gebeurt het zo weinig dat ik er niet heel veel vanaf weet...mag ik vragen wat de reparatie je gekost heeft en hoe het gedaan is, inderdaad het hele ding er af gehaald of heeft de schoenmaker zitten priegelen ?

Het ziet er wel mooier uit en de rits is beschermd zo met die rolletjes leer er overheen maar het is inderdaad een drama om erbij te komen als er iets kapot is :=

Geen idee hoe het gedaan is... Volgens mij hebben ze het niet los gehaald. Zo'n 50 euro was ik wel kwijt geloof ik :=

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:06

xXLianneXx schreef:
*nuttige uitleg*
Ja, maar ik bedoelde dat mijn paard linksgebogen is ;) Hoofd naar links, linksom wel buigen rechtsom niet, rechterflank joekel van spoorplek die zelfs met de rui niet wegtrekt... En toch zak ik naar links. Vandaar mijn vermoeden dat 't aan mij lag :D

Anyway, on topic...

Ik ga een startrekk proberen... Zou het werken om daar een boomloos pad onder te leggen als er niet genoeg vrijheid door het zadel zelf gecreëerd wordt? 't Zadel is eigenlijk voor met gewoon dekje, maar zal toch ook wel met speciaal dekje kunnen?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:43

pmarena schreef:
wyoming schreef:

De rits is niet stuk, het is het hendeltje (het dingetje wat je vasthoudt), die in 2 stukken viel. Het "treintje" zeg maar was nog geeneens verplaatst. En ik schrok mij kapot toen ik dus ineens een stukje in mij hand had.

Ik had hem net binnen en wilde de pommel eruit halen omdat ik ook een L pommel had en ik ze even wilde vergelijken op mijn paard. Het is trouwens wel de kunststof versie van de Cheyenne (als dat verschil maakt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:50

Dan zal een voorganger hem waarschijnlijk al zover beschadigd hebben dat er nu niks meer voor nodig was :(:)

Helaas gaat niet iedereen even zachtzinnig met spullen om....en al helemaal niet met spullen van een ander := Hoe ik de testzadels ook wel eens terug kreeg... :n

Maar vervelend is het wel natuurlijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:23

Ik heb het ook gehad met mijn vorige barefoot hoor.. Precies hetzelfde als jij wyoming!
Lipje van de rits van de cantle ging gewoon kapot toen ik hem open wilde ritsen..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:33

pmarena schreef:
Dan zal een voorganger hem waarschijnlijk al zover beschadigd hebben dat er nu niks meer voor nodig was :(:)

Helaas gaat niet iedereen even zachtzinnig met spullen om....en al helemaal niet met spullen van een ander := Hoe ik de testzadels ook wel eens terug kreeg... :n

Maar vervelend is het wel natuurlijk.

Hmm gewoon pech gehad dus.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:14

had afgelopen week mijn bf binnen gekregen hadden ze me per ongeluk de verkeerde maat toe gestuurd. dus met een beetje geluk krijg ik vandaag de goede maat binnen. hopelijk ook weer niet te laat op de dag dat ik hem nog even kan uit proberen. maar dat zal wel niet het geval zijn. dan wachten tot het weekend.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:43

pmarena schreef:
:j BZ was helemaal verbaasd toen ik zei "het dekje is nog nat, ik kon 'm gister pas wassen" Lijkt me toch logisch, dat als je wat vies maakt, je 't ook weer schoon maakt. Maar wat mij logisch lijkt, blijkt wel vaker wereldvreemd :+

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:50

Wij hebben met een testzadel ook een akkefietje met de rits gehad.
Wilden er een andere pommel inzetten,
wij nog heel voorzichtig aan de rits want hij ging wat stroef.
Pommel eruit,andere erin.
Wilden het weer dicht doen en het gedeelte wat tijdens het ritsen dicht ging,viel gelijk weer open.
Rits kregen we ook niet meer terug.
We zijn er maar niet verder aan gaan rukken en trekken (wat klinkt dat leuk :') ) om verdere beschadiging te voorkomen.
We vonden het allerminst prettig om het zadel zo weer af te leveren, hij had er wel begrip voor....maar toch... leuk was het niet :n

Zaterdag gaan we dan eindelijk de barrydale testen :):) ben zo benieuwd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:01

Ik was ook altijd blij verrast door sommige mensen die alles echt keurig netjes terugstuurden met een gewassen dekje en opgepoetst zadel en toebehoren :+:

Dat is dan ook weer het andere uiterste, als men gewoon alles netjes inpakte dan was ik al blij :j

Maar er waren er ook bij die doodleuk zeiden dat ze per ongeluk 1 van de fenders hadden laten vallen en die weer half aangevreten door de stalhond terugvonden nadat die 3 dagen in de stromende regen in de bagger had gelegen.... of spullen onder de bagger, zweet, huidvet en haren en nat van de regen in de doos geflikkerd.... Fenders ondersteboven-binnenstebuiten gemeen dubbelgevouwen....zucht.

En dan inderdaad af en toe een rits die plotseling "ineens" kapot ging. Dan was ik nog blij als het alleen het lipje/trekkertje was en niet de runner (waar de tandjes doorheen samen geritst worden) of er gewoon een aantal tandjes uit de rits waren....hoe lomp ben je dan bezig geweest := :o

Wat dat betreft is het misschien wel gunstig als het trekkertje niet al te sterk is, zodat die afbreekt als mensen teveel kracht gaan zetten. Een nieuw trekkertje koop je voor 1 of 2 euro bij de schoenmaker en dan ben je gewaarschuwd dat je voorzichtig moet zijn :P

Maar ik krijg gelukkig niet vaker dan een keer of 2 per jaar een melding van een kapotte rits tegenwoordig. Vroeger wel iets vaker maar ook dat viel eigenlijk wel mee :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:31

pmarena schreef:
Ik was ook altijd blij verrast door sommige mensen die alles echt keurig netjes terugstuurden met een gewassen dekje en opgepoetst zadel en toebehoren :+:

Weet ook al te goed maar hoe ik af en toe een testzadel kreeg en daar gelijk eerst foto's van gemaakt heb. En doorgestuurd en dan kon ik eerst het zadel gaan fatsoeneren voor ik het ging gebruiken. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:31

Balen is dat...

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:41

Ik heb een zadelpoetstic....... (dat klinkt ook leuk hè). Vind het zo mooi als de zadels op een rijtje hangen te 'glimmen'.
Was stiekem ook blij dat ik het testzadel, wat ik vorig jaar kreeg, een lekkere poetsbeurt kon geven. Toen ik de doos weer ingepakt had rook 'ie naar frisse was en zadelzeep. Snap ook absoluut niet dat er mensen zijn die zo onzorgvuldig omgaan met (dure) spullen van een ander.

Oooh was spannend nientje78!!!!
Ik kan niet anders zeggen dat ik zooooo blij ben met mijn Barrydale. De eerste paar ritten was echt wel even wennen hoor. Vond het zadel best stug, zo zachies aan wordt dat beter. De ligging op Tinka haar rug is echt perfect en ik zit er zoooooo zalig in.
Ik hoop dat 'ie jou ook goed bevalt, succes in ieder geval!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:45

Maar je mag de Barefoots niet invetten met het verkeerde zadelvet, zijn jullie niet bang dat de testers die zo lief en netjes zijn het ingevet en wel terug te sturen dat het zadel "vol" gaat zitten en dat het niet ten goede komt voor het zadel?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:21

Bij mijn testzadel zat er een instructie bij over hoe het zadel evt te behandelen als je het schoon zou willen maken.