[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:44

Jennyxx: Heather moffet heeft aangegeven dat mocht de breedste kopijzer van de flexee kopijzers niet breed genoeg gaan dat de wintec wide kopijzers ook schijnen te passen. Ik heb zelf wel de flexee in gebruik maar kom met mijn paard nog net niet aan het breedste kopijzer dat er bij zit. De flexee heeft vaste kussens zoals je ook ziet bij normale boomzadels.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:55

Daphneeeej schreef:
Jennyxx: Heather moffet heeft aangegeven dat mocht de breedste kopijzer van de flexee kopijzers niet breed genoeg gaan dat de wintec wide kopijzers ook schijnen te passen. Ik heb zelf wel de flexee in gebruik maar kom met mijn paard nog net niet aan het breedste kopijzer dat er bij zit. De flexee heeft vaste kussens zoals je ook ziet bij normale boomzadels.

Bedankt, ik ga er eens naar kijken. De flexee die ik zelf gehad had, had geen kopijzer. Ik wist niet dat de nieuwere dat wel hebben :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 00:14

Citaat:
De Ghost reedt ik wel met hd-inlages, wat wellicht ook meer druk geeft. Maar ik kon als het ware de kussens niet wijd genoeg zetten om het gebied rond de schoft vrij te houden. Dan moeten de kussens aan de voorkant wel 20 cm uit elkaar (ik zeg maar wat, heb ik niet gemeten, maar iig zo ver dat het zadel instort :+ ). De voorkant van de hd-inlages veroorzaakte destijds witte haren.

Waarom??? Je hebt een pony met een platte rug, vermoedelijk ook iets te dik, wat wil je dan allemaal beschermen??? En waarom moeten die kussens zo wijd? Had je geen hulp bij het passen?

Citaat:
Misschien zou een singelophanging die meer naar achteren is wel helpen inderdaad. Als moet ik dan wel een goede banaansingel voor hem vinden. Destijds had ik er 2 getest, maar daarvan kwam de voorkant (zeg maar "tussen de voorbenen") los van de buik en de achter rand sneed in de buik. De singelgroove ligt wel vrij vooraan. Dus ik weet niet of het überhaupt werkt.

De voorste RING meer naar achteren, niet de singelstoten zelf :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:16

Jennyxx schreef:
De haren zijn helaas niet alleen een beetje omgebogen. Er heeft flink wat druk op gestaan/gesneden :-)

Kwetal schreef:
Jennyxx schreef:
Het liefst zou ik een kopijzer in de Ghost zetten :Y) Maar of dat zou helpen.. -O-

Dat kan, maar is bedoeld voor hele smalle paarden met een hoge schoft
Wat ik bij jou eerder zou doen is de voorste ring van de singelstoten een stukje naar achteren laten zetten.
Maar ik snap het probleem niet zo goed - de Ghost ligt op veel bredere paarden dan jouw IJslander??? Zonder problemen......

Dat kan inderdaad ook misschien het probleem zijn bij de Lexington. De voorste singelstoot zit vrij ver naar voren, waardoor de boel daar strakker wordt getrokken. Mijn paard moet eigenlijk geen voorsingel hebben.

De Ghost reedt ik wel met hd-inlages, wat wellicht ook meer druk geeft. Maar ik kon als het ware de kussens niet wijd genoeg zetten om het gebied rond de schoft vrij te houden. Dan moeten de kussens aan de voorkant wel 20 cm uit elkaar (ik zeg maar wat, heb ik niet gemeten, maar iig zo ver dat het zadel instort :+ ). De voorkant van de hd-inlages veroorzaakte destijds witte haren.

Misschien zou een singelophanging die meer naar achteren is wel helpen inderdaad. Als moet ik dan wel een goede banaansingel voor hem vinden. Destijds had ik er 2 getest, maar daarvan kwam de voorkant (zeg maar "tussen de voorbenen") los van de buik en de achter rand sneed in de buik. De singelgroove ligt wel vrij vooraan. Dus ik weet niet of het überhaupt werkt.

Volgens mij zijn de HD inlages dan teveel van het goede. ik gebruik op mijn trekpaard de burionipad. werkt prima.
Banaansingel die zo ligt als je beschrijft, dan moet je hem even omdraaien. Had ik ook zo op de voorgeschreven manier en eindigde met zadel in de nek. Omgekeerd en zadel lag prima.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:58

Jennyxx, wij hadden al eerder contact, ik ken je probleem. Die u-vorm schoftjes zijn niet makkelijk. Veel valt direct over de schoft naar beneden, ook sjabrakken, en geeft te veel druk, waar je het nu net niet wilt. Hoe ik het oplos: inderdaad liefst geen voorsingel, want die trekt de boel vast op de schoft, als die er wel zit, aansingelen op de achterste stoot en de voorste los houden, en een soort 'stut' maken net achter de schouderkop met een extra onderleggertje, die het zadel als het ware een beetje van de kop af lift daar.
Over singels: ik ben na het uitproberen van alles wat duur en anatomisch was ook weer terug bij simpel, lang, dun en goed elastisch aan de gespen, mijn paarden vinden het prettiger en de elastiek zorgt ervoor dat je wat speling hebt bij een terugliggende singelgroeve.
Ik weet dat het om moedeloos van te worden is maar kop op: als je paard wat meer in model komt, lost dit probleem zich echt vanzelf op.

Edit: qua sjabrak kun je het beste een model a la zadelbontje nemen, dus alleen onder het 'kussengedeelte' van het zadel, dat trekt niet naar beneden.

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:30

Jennyx, wellicht dikkere kussens?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:39

Vandaag dé bevestiging gekregen dat een boomloos zadel écht niet zomaar verschuift en wel wat G-krachten aan kan. Ben met paard en al richting de grond gegaan, hij gleed uit en schoof onderuit. Grond kwam heel snel heel dichtbij. Ik ben blijven zitten, paard vloog met dezelfde gang omhoog en ik zat er :oo :oo :oo :oo :oo op. Níet cool, en mijn grootste angst. Maar, de BM is geen millimeter verschoven :wow: Het enige wat geklutst was, was mijn eigen schrik en gevoel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:41

@Berdien: dat is schrikken!! Gelukkig weer goed afgelopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:43

Oef, dat is wel heel spannend. Vind ik ook altijd eng.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:11

:(:) gelukkig geen nare gevolgen van deze enge actie

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:29

Ik had ook wel de bibberen er na hoor. Hij is toch een kleine 800 kilo, echt een boel paard om mee onderuit te gaan. Brrrr. Maar alles is goed gegaan, en BM heeft de test glansrijk doorstaan. Morgen maar even onze spieren losrijden op de brede (moddervrije) paden.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:08

Jeetje ik kan me voorstellen dat dat een naar moment was Berdien, hopelijk valt de spierpijn mee morgen.

Toevallig hier ook ! Nou niet gevallen gelukkig maar ik had omdat pony door iemand geknuffeld werd wat scheef opgezadeld.. ik dacht dat krijg ik wel recht .. nope echt niet zadel lag.. en zelfs met losse singel kwam er geen beweging in dus toen maar even afgestapt en opnieuw gezadeld, en dat voor een ronde korte pony dus ik ben er nog steeds enorm blij mee, ik heb overgens een barefoot london.
En van de week ook vanuit een racedraf tegen een hek aangekomen en .. ik zat er wonder boven wonder nog op , zadel lag nog perfect en was geen cm verschoven zo blij mee ( pony had overgens niks.. dit is de laatste tijd zijn truukje.. hij is ietsjes aan het uitproberen en puberen hahah )

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:06

Kitty_ schreef:
pmarena schreef:
Een lieveheersbeestjes-pad hier boven, wat leuk :D

Dat zwarte is klittenband :o maar vind lieveheersbeestjes-pad eigenlijk ook wel leuk klinken _O-

missanita84 schreef:
mijn nieuwe pad !
ook ik wacht op de nieuwe kleuren van kifra
alleen begreep ik van kitty dat de modellen meer richting de engel pads gingen tijdens equiday,
niet zoals de nu westernpads, correct me iff i,m wrong kitty

[ [url=m/EMkqIp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qh13Pq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan je per PB een foto van het nieuwe model toesturen :o

Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe model en de nieuwe kleurtjes.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:45

Vind ik heel knap Berdien! Bij mij schuift echt bijna alles.. Kan er ook echt niet op komen zonder krukje oid :(

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:50

Gister is de florac zitting aangekomen waardoor ik mijn ghostje eindelijk kon omtoveren tot een westernzadel. *\o/*

Afbeelding

Matchy matchy 8-)

Afbeelding

Dit is dus de ghost, met florac zitting, Western zadelbontje, barefoot fenders en taperados(?)-Beugels met zelf aangeknutseld moosgummi voetbed, barefoot knop (bevestigd met extra nepleer eromheen, voornamelijk voor de sier en om mijn handen ergens te laten op buitenrit) en nog wat conchos en saddle strings 8-)

Oja, en de teugels, de randjes van het hoofdstel en de achterste strings zijn geverfd om bij elkaar te passen want ik heb niks beters te doen schijnbaar :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:27

Tof Runa :j dat bontje ziet er ook heeeerljjk uit :)) is dat een ghost bontje of een normaal western bontje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:29

Het bontje ziet er idd héél comfortabel uit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:32

Knappe combinatie zo!!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:49

Bedankt! Dat is een normaal westernbontje :)
Ik heb wel de touwtjes ervan wat naar voren gedaan omdat ze anders niet bij de ringetjes kwamen, maar verder past ie prima. Dit is wel een Piccolo model, maar als ik zie hoeveel ruimte er nog zit achterop, denk ik dat hij ook wel past op een gewone maat.

Ik heb m ook wel gebruikt op de Roma zitting, toen heb ik er gat voor de knop zelfs nog dichtgenaaid. Kon op zich ook wel, maar hij zat wat raar bij de wrongen..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:20

Jenny, waarom is een Ghost niets? Hier ligt een Ghost op mijn superbrede merrie, die is echt plat op de rug. Ruim 110 graden gemeten. Ik heb geen extreem dikke inlages, want dan heb je echt torentje.
Echt ideaal is het misschien niet, maar voor nu wel even prima oplossing.
Afbeelding

Hier beugels ook aan de achterste trouwens.

Runa, ziet er mooi uit.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:38

Ik ben wel benieuwd of er misschien een relatie is tussen de haak van de beugelriemen bij de ghost en het naar achteren schuiven. Iets waar meer mensen last van hebben en ik erg opvallend vind. Mijn paard is licht overbouwd,loopt momenteel extreem op de voorhand, alle zadels schieten naar voren maar de ghost gaat naar achteren. -O-

Ik had de beugels op de voorste omdat ik toen ik het zadel net had hiermee het mooiste in een lijn zat. Maar nu het zadel is ingezakt en je kritisch naar het ontwerp kijkt is het niet heel gek dat het zadel naar achteren gaat: wanneer de kracht van de beugels de weg van de minste weerstand neemt is dit op het diepste punt van de curve van de rug. De ophanging zit hier flink voor en de voorkant van het zadel is niet verhard waardoor hij makkelijk breder kan verder naar achter op de rug. Niet heel gek dat ik met een stevig galopje in verlichte zit flink naar achteren ga.

Het proberen waard dacht ik. Vandaag heb ik met de beugels op de achterste haak gereden. Ging beter dan verwacht. Ik zat beter in het zadel. Maar mijn heupen vonden dat helemaal niet leuk. Blijkbaar had ik ook een beetje stoelzit ontwikkeld om die op een rit te ontlasten. Maar wat betreft het schuif verhaal: na vijftig meter galop had ik alweer vijf cm te pakken en toen ik de dijk op galoppeerde (noodzakelijk helaas in de route ) stond er 15cm op de teller en zat er niets anders op dan de overige zeven km naar huis te lopen. Want no way dat ik nog op de dribbelende volbloed kan stappen nadat ik het zadel opnieuw naar voren had gelegd.

Dit heeft te maken met het invallen van de (o.a. rug)bespiering van mijn paard in de winter. Maar wanneer ik niet kan rijden gaat dit ook niet snel beter worden. Ook op de achterste haak schuift het zadel met exact de locatie van de beugels naar het laagste punt van de curve van de rug.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:57

Ik zal morgen weer even gaan rijden.
en foto's voor en na maken.
Ook zal ik een borsttuig eraan hangen dat zal ook al enorm veel schelen denk ik

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:01

Dat heb ik nooit geprobeerd. Tien cm naar achteren schuiven is niet heel veel maar wel cruciaal voor de ligging. Hoe strak je dat borsttuig ook doet, die tien cm trek je zo aan. Doe je hem echt volledig strak trek je het zadel over de schoft naar beneden.(want geen boom of pommel. ) Ook niet wat je wilt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:09

Dyonne schreef:
Jenny, waarom is een Ghost niets? Hier ligt een Ghost op mijn superbrede merrie, die is echt plat op de rug. Ruim 110 graden gemeten. Ik heb geen extreem dikke inlages, want dan heb je echt torentje.
Echt ideaal is het misschien niet, maar voor nu wel even prima oplossing.
[ [url=m/ZmA4FW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier beugels ook aan de achterste trouwens.

Runa, ziet er mooi uit.

Ik heb een en foto van internet geplukt :o

Afbeelding

Ik denk dat het probleem bij mijn paard met zijn brede schouders is, dat het voorste ringetje van de singel vrij ver naar voren ligt. Het komt zo in de buurt van een voorsingel als je paard ook zijn singelgroeve wat verder naar voren heeft. Tel daar de HD-inlages bij op die ik nodig had, omdat hij anders een drukking kreeg van de stijgbeugelophanging.. Misschien dat een Ghost met het ringetje meer naar achteren en dan dikke kussens ipv harde hd-inlages nog een optie zou zijn. Maar in principe trekt boomloos alles rondom de singelophanging strak en dan gaat het bij mijn paard dus knellen op de schouders. Een banaansingel zou nog wat kunnen helpen misschien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:11

Als je nu die eerste ring eens overslaat en de 2e ring gebruikt ??