voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:37

@liljebo zou ik als ik jou was wel met barebackpad gaan rijden ;).

Ben nog aan het twijfelen over welke inlages ik ga kopen.
Heb nu vps loze er bij gekregen, die vind ik veel te hard.
Ze is heel makkelijk in de drukverdeling en heeft een goede zonder zadel rug :),
wel wil ik zo zacht mogelijk.
Nu vroeg ik me nog af of iemand ervaring heeft met memorie foam.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:40

@liljebo kan je je paard niet eerst voor een tijdje met een barebackpad rijden om hem af te laten vallen en dan op zoek gaan naar een passend zadel?

liljebo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:51

Blijheid, tja, op zich spreekt het mij nog niet zo aan... eerlijk gezegd. Ik zie mbt singelstoten geen voordeel omdat de bevestiging niet verder naar voren is. Maar goed.. kan best dat ik ongelijk heb. Zie het alleen nu nog niet zo zitten.

Ik overweeg idd een bbp maar dan die van chris, omdat mijn paard niet erg stabiel zit (erge schommelgang en slagzij maken in de bocht) en de gewone bbp erg schuift.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:34

Wat voor gewone barebackpad heb je?
Ik heb er een van Barefoot, en die blijft mooi liggen, ik heb ook een rond paard met schommel gangen, kijk maar in mijn profiel. Ik doe er wel de cheyenne pad er onder voor extra bescherming voor zijn rug aangezien hij bijna 24 is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:50

schaap.. was een eigen produktie,

Barefoot werkt dus niet. Heb een Atlanta en Cherokee incl bijbehorende pads. Werken ook niet met andere pads

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:58

Ik bedoelde dat ik de barebackpad van BF heb, de ride on pad, met de cheyennepad eronder. (Ik heb ook de cheyenne, dus daar pak ik de pad van). Bij mij schuifen beide niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:03

Zondag een rondje gereden op de nieuwe Barefoot met L-maat pommel. Lag een stuk beter dan de M :j kon mijn vingers er nou nog onder krijgen als ik erop zat, dat lukte me bij de M niet := Flynn liep ook lekker. En voor het eerst met een échte Barefootpad gereden. Hij is direct goed doorgezweten maar de zweetafdruk en de haarrichting van de vacht was érg netjes. Had de fenders over het zadel heen geslagen liggen in de kast, maar met de stijve seatsaver werkt dat niet zo. Nou heb ik steeds een seatsaver in m'n dij gepord zitten. Stug? Naaahh :D
Kon dit keer wel beter draven, fenders die op een goede maat zitten spelen daar heus niet bij mee :') Nou nog een paard wat ook z'n voetjes op blijft tillen tijdens het draven :(:) en dan kunnen we echt kilometers gaan maken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:13

Auw, nee daar moet je wel voor opletten dat je geen seatsaver gaat verbuigen in je zadelkast :=

Verder wel positief dus, mooi +:)+

Weer eens wat anders hè zo'n Barefoot-pad, duur kreng :P

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:52

Even een vraagje hier: Ik heb vandaag een cheyenne testzadel binnen gekregen, had er ook een maat L pommel bij besteld, wil ik net het ritsje open maken breekt dat hendeltje in 2'n is dat gewoon pech hebben? Of komt dat vaker voor?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:04

Ja dat bedacht ik me ook toen ik een blauwe plek in m'n dij had staan :') Dus nou de beugels maar gewoon laten hangen, dat kan wel in de zadelkamer. Blijf me nog steeds verbazen over hoe hoog het zadel op Flynn ligt. Vooral met opstijgen, ik moet nou écht een trapje gaan regelen. Hij was al groot, maar met de nieuwe BF is hij ineens torenhoog :') En dat ben ik niet meer gewend, met z'n moekie van 1.55m. Hij is nou ruim tien-15 cm hoger :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:49

cynthiar schreef:
Ik bedoelde dat ik de barebackpad van BF heb, de ride on pad, met de cheyennepad eronder. (Ik heb ook de cheyenne, dus daar pak ik de pad van). Bij mij schuifen beide niet.

ah oke, sorry. Tja, ik wil zelf echt een pad waar ik echt 'in' zit. :o

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:01

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:12

Sorry dat ik zo binnenkom vallen, maar volgens mij zitten hier mensen die het verstand er wel van hebben.
Ik heb bij de aanschaf van me pony een boomloos zadel mee gekregen + speciaal dekje.
Maar kan ik hier onder ook een normale pad doen?

Dus zadel + special dekje + pad/dekje?

Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:20

Kan wel, moet je wel een dun dekje gebruiken en er even goed opletten of je zadel het dekje niet strak over de rugtrekt, anders ben je de ruggengraatvrijheid kwijt.
En beste is volgens mij om dat eerst het speciale dekje te doen dan de gewone sjabrak en dan zadel.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:22

Zijn de pad's van pk goed? Of worden die te dik?

Heb er daar namelijk nog aardig wat van liggen van me vorige pony. :o

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:30

Ja ligt er denk net aan welke je hebt?
Die van dat dikkere stof of de gewone met dunnere stofje? (zou persoonlijk voor een dun materiaal kiezen)
En als ze al gebruikt zijn, dan zijn ze ook iets minder stevig dus zou kunnen.
Kan het altijd proberen als je het maar goed in de gaten houdt, het mag niet strak trekken en dat kan hè goed zien na het rijden, of tijdens het rijden even voelen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:32

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:42

Vandaag het testzadel (barefoot london) binnen gekregen en gelijk mee gereden :j .
Dat vps vind ik echt verschrikkelijk! := Voel het zitten en zit daardoor nog veel breder op m'n huidige kwpn-kruising dan op de ouderwetse haflinger die ik vroeger boomloos reed zonder vps. En dat terwijl die haf echt wel veel breder is dan die kwpn-x. Daarbij schoof het nogal opzij en bleef het op de haf wonderbaarlijk liggen als een huis :? Op dat na zat het best goed, het draven was erg fijn uit te zitten, zelfs beter dan met boomzadel en de verplaatsbare kniewrongen zijn ook erg fijn.
Ik hoop dat ik eens eentje zonder vps kan testen om te ervaren of het dan beter blijft liggen en minder breed zit.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:44

Zou denk ik nog wel gaan hoor.
Ik hebt het zelf met de BR dekjes gedaan

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:54

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:15

Hester schreef:
Ik heb het schuifprobleem ook, m'n paard gooit me heel erg op z'n linkerkant, (...)
*Eats her words* :Y)

Twee gaten meer aansingelen werkt ook tegen het schuiven :oo
xXLianneXx schreef:
Als het een rechtsgebogen paard is is dat ook heel logisch :)
ik had het in het begin ook dat ik steeds door het stuwende been als het waren aan de kan geduwd werd en nu ze wat meer rechtgericht is blijf ik veel beter zitten.

Linksgebogen paard dus :)) --> laten we maar even aannemen dat het aan mij ligt, voor het gemak :+.

Een rijlesje werkt ook wel vóór, in hoeverre het zadel bevalt, trouwens :=

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:29

Glitch schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen!

Hebben jullie ervaring met deze onderlegger? Dus direct op de rug en dan een ander dekje erover.
Ik heb een BF Cheyenne maat 1. Wat denken jullie?

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4039128/35

Nee, dat is een lamsvelonderlegger voor onder een boomzadel. Je moet je speciale dek voor boomloos zadel gebruiken om voldoende ruggegraatvrijheid te hebben. Tussen je speciale dek en de rug van je paard mag niets zitten. Je moet het speciale boomloos dek zien als een onderdeel van je boomloze zadel.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:33

Dat begrijp ik :)
Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik leg de onderlegger inderdaad direct op de rug.
De onderlegger zorgt voor vrijheid van het wervelkanaal. Er zitten schuimrubberen inlages in maar die kunnen eruit. Dat ga ik ook doen en plaats dan de inlages van mijn boomloos shabrak erin. Zijn vrij dikke inlages (nog voor zadels zonder vps)

Christ heeft lamsvelonderleggers voor boomloze zadels. Waarom veronderstel je dat deze voor een boomzadel is? Lijkt me dat er niet voor niets ruimte voor inlages is en ruggegraatvrijheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:33

DivaBurga schreef:
Vind je die nieuwe BBP van Libra niet wat?
Kost wat minder misschien wat interessanter om het te testen?
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... eless.html

Ik heb al de test-chris besteld. Is kwalitatief toch een heel ander verhaal en niet echt vergelijkbaar met de libra. Hij zou dan voorlopig voor veelvuldig gebruik moeten dienen, dus moet ik dan wel een goede hebben... als het werkt op mijn biervaatje.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt